• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

ORGANy PLUS+ 2022 | Moniuszko III: Ne Memineris (1 opinia)

W roku 2022 wspominamy rocznicę 150-lecia śmierci polskiego kompozytora, autora oper narodowych - Stanisława Moniuszki (1819-1872). To wyśmienita okazja, aby przedstawić i promować w Gdańsku to, co oprócz oper, okazało się mieć największy potencjał, czyli muzykę sakralną kompozytora. Dlatego w dniach 27-30 maja w ramach wiosennej edycji festiwalu ORGANy PLUS+© pod hasłem MONIUSZKO_150 przedstawimy Państwu cztery monograficzne koncerty poświęcone twórczości tego wybitnego artysty.

Finałowy koncert wiosennej edycji ORGANy PLUS+® 2022.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


W tym roku upamiętniamy 150 rocznicę śmierci Stanisława Moniuszki, wielkiego polskiego kompozytora epoki romantyzmu. Ten czas to wyjątkowa okazja, by móc zaprezentować Państwu twórczość sakralną artysty, która dotychczas pozostawała w cieniu powszechnie znanych, wielkich oper narodowych. To zbiór muzyczny dzieł, które zawierają w sobie olbrzymi ładunek emocjonalny, wynikający z potrzeb wewnętrznych artysty, zdające się dotykać najgłębszych i najważniejszych dziedzin życia.

Czwarty i zarazem ostatni koncert wiosennej edycji festiwalu ORGANy PLUS+® 2022 zostanie uświetniony kameralnymi dziełami sakralnymi Stanisława Moniuszki. Kompozytor pisał utwory o treściach religijnych z potrzeby serca, dlatego są one najgłębszym wyrazem jego artystycznej duszy. Oprócz chóru i organów, bardzo często dysponował w nich kwintet smyczkowy w pojedynczej obsadzie. Ten monograficzny koncert przygotowany został przez międzynarodowy zestaw wykonawców, których usłyszymy już w najbliższy poniedziałek 30 maja o godz. 19.00. w Centrum św. Jana. Wystąpi przed Państwem organista Vidas Pinkevicius, który będzie również improwizował w stylu kompozytora oraz dwa zespoły: polski Goldberg String Quintet oraz niemiecki Gellert Ensemble pod kierunkiem Andreasa Mitschke z Lipska. We wnętrzu Centrum św. Jana zabrzmi między innymi przepiękna, rozbudowana Msza łacińska Des-dur, jedno z ostatnich dzieł kompozytora.

Światowej sławy wykonawcy, oryginalne dawne instrumenty, dawne techniki wykonawcze, unikatowe wnętrze kościoła Św. Jana, oryginalne umiejscowienie muzyków na chórze organowym, wreszcie muzyka nie słyszana nigdzie indziej w Polsce sprawią, że wejdziemy w sytuację uczestnika wydarzeń muzycznych sprzed wieków.

Pozwólmy sobie na krótką podróż w czasie! Zapraszamy do Gdańska!

+ Vidas Pinkevicius - organy
Dr Vidas Pinkevičius jest aktywnym propagatorem improwizacji organowej i sztuki organowej oraz popularyzuje ten instrument poprzez różne wykłady, pokazy i recitale. Ukończył Litewską Akademię Muzyki i Teatru w Wilnie z tytułem licencjata i magistra wykonawstwa organowego. Posiada również tytuł magistra na Eastern Michigan University (USA) pod kierunkiem dr P.Ruiter-Feenstra. V.Pinkevičius jest absolwentem Uniwersytetu Nebraska-Lincoln (USA) z tytułem doktora sztuk muzycznych w zakresie wykonawstwa organowego, gdzie studiował pod kierunkiem dr Q.Faulknera i dr G.Ritchie. Na UNL V.Pinkevicius obronił swoją rozprawę doktorską na temat improwizacji preludiów klawiszowych w stylu J.S.Bacha. Często występuje w duecie organowym wraz z żoną dr A. Motūzaitė-Pinkevičienė i opracował stronę do nauki gry na organach: "Sekrety gry na organach", gdzie uczą tysiące organistów z 89 krajów. Obecnie jest organistą Uniwersytetu Wileńskiego i prowadzi uniwersytecką pracownię organową "Unda Maris".

+ Andreas Mitschke - dyrygent
Urodzony w Lipsku i wyszkolony jako profesjonalny tancerz, Andreas Mitschke studiował muzykologię, historię sztuki i muzykę kościelną zanim skupił się na dyrygenturze. Doświadczenie zbierał w trakcie asystowania chórowi dziecięcemu MDR oraz pełnienia funkcji zastępcy chóru chłopięcego Suhl i akademii śpiewaków Suhl. Ważny wpływ wywarły kursy i warsztaty prowadzone przez Sir Rogera Norringtona, Thomasa Hengelbrocka, Simona Halseya i Tona Koopmanna. Andreas Mitschke jest stałym gościnnym dyrygentem Leipzig Symphony Orchestra. Koncertował z Staatskapelle Halle, Jena Philharmonic, Magdeburg Philharmonie, Anhaltische Phiharmonie Dessau, Lipską Orkiestrą Symfoniczną, Mendelssohn Chamber Orchestra i Hannoverschen Hofkapelle. Współpracował z solistami o międzynarodowej renomie, takimi jak Matthias Kirschnereit (fortepian), Ragna Schirmer (fortepian), Gustav Rivinius (wiolonczela), Carolin Masur (wokal), jego występy wzbogaciły program m.in. Festiwalu Bachowskiego, dni muzycznych Salzgitter, a także kościoła św. Tomasza w Lipsku i Gewandhaus Leipzig. Założył zespół Gellert Ensemble, z którym zaprezentował nowe wydanie Handels Messiah (Malcoma Bruno) w Thomaschurch Leipzig. W 2022 ich pierwsze nagranie zostanie wydane w Genuin Classic. Od 2018 Andreas Mitschke prowadzi w Chinach kursy mistrzowskie dyrygentury.

+ Goldberg String Quintet
Radosław Kamieniarz - I skrzypce

urodzony w Lesznie wszechstronny skrzypek, realizujący swoje muzyczne zainteresowania głównie w nurcie historycznych praktyk wykonawczych. Ukończył Państwowe Liceum Muzyczne "Szkoła Talentów" im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, następnie Akademię Muzyczną im I.J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jadwigi Kaliszewskiej oraz Akademię Muzyczną im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, w klasie skrzypiec barokowych dr hab. Zbigniewa Pilcha. Uczestniczył w wielu mistrzowskich kursach interpretacji muzyki solowej, kameralnej oraz w zakresie wykonawstwa historycznego. Koncertował, nagrywał w kraju i zagranicą jako solista, kameralista, koncertmistrz i członek orkiestr symfonicznych, kameralnych, a także wielu wiodących zespołów specjalizujących się w historycznym wykonawstwie muzyki. Współtwórca powstałego w 2003 roku kwartetu smyczkowego Musicarius, z którym koncertuje do dziś. W 2007 roku został muzykiem Zespołu Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, w którym pełni funkcję koncertmistrza, solisty, a także obejmuje kierownictwo artystyczne koncertów, spektakli oraz realizacji nagrań. Współpracownik Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie wykłada w klasie skrzypiec barokowych i altówki barokowej.

+ Victoria Melik - II skrzypce
urodzona w 1993 w Kanadzie. Uzyskała tytuł licencjacki z wyróżnieniem na Wilfrid Laurier University w 2014 r. w klasie Prof. Jerzego Kapłanka i Prof. Jeanne Lamon. Specjalizowała się w wykonawstwie historycznym we Włoszech u Enrico Onofri, Stefano Montanari i Alessandro Moccia. Regularnie współpracuje z europejskimi orkiestrami kalibru Europa Galante (Fabio Biondi), Le Concert des Nations (Jordi Savall), Capella Mediterranea (Leonardo Garcia Alarcón), the Orchestra of the Age of the Enlightment, il pomo d'oro orchestra, Arte dei Suonatori, i Capella Cracoviensis. Jako członkini tych i innych zespołów występuje na licznych nagraniach z repertuarem od wczesnego baroku do romantyzmu. Jest dwukrotną zdobywczynią pierwszego miejsca konkursu Maurizio Pratola w l'Aquila z zespołami La Vaghezza, oraz The Itinerant Players. W latach 2016-2018 pełniła rolę koncertmistrzyni Włoskiej Młodzieżowej Orkiestry Barokowej, gdzie miała przyjemność współpracy z licznymi włoskimi artystami, m. in. Enrico Onofri, Sonia Prina, i Salvo Vitale. Od 2021 roku jest studentką II stopnia w klasach Prof. Siirki-Liisy Kaakinen-Pilch oraz Dr. Hab. Zbigniewa Pilch na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

+ Piotr Chrupek - altówka
Absolwent Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie altówki prof. Marcina Murawskiego, a także Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie altówki barokowej prof. Zbigniewa Pilcha. Uczestniczył w kursach mistrzowskich pod kierunkiem prof. Piotra Reicherta, Zbigniewa Pilcha, Jarosława Thiela, Sirkki-Lisy Kaakinen, Markusa Möllenbecka. Jest współzałożycielem i członkiem kwartetu smyczkowego Musicarius specjalizującego się w wykonawstwie muzyki dawnej, z którym występuje w kraju i poza jego granicami. Na stałe współtworzy Wrocławską Orkiestrę Barokową. Jest również filarem szczecińskiej formacji Fundacja Akademia Muzyki Dawnej. Przez wiele lat prowadził sekcję altówek w zespole instrumentów dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej "Musicae Antiquae Collegium Varsoviense". Współpracował również z zespołem The English Baroque Solists. Aktualnie występuje z najważniejszymi zespołami muzyki dawnej w Polsce jako solista, kameralista, często także w roli prowadzącego grupę. Bierze udział w transmisjach radiowych i nagraniach płytowych. W 2019 roku został uhonorowany nagrodą Fryderyka w kategorii "muzyka kameralna". Koncertował wspólnie z Jane Rogers, Enrico Gattim, Kati Debretzeni, Peterem Hansonem. Doświadczenie orkiestrowe zdobywał pod batutą artystów takich jak John Eliot Gardiner, Philippe Herreweghe, Paul McCreesh czy Giovanni Antonini.

+ Bartosz Kokosza - wiolonczela
Urodził się w 1980 roku w Poznaniu. Ukończył Państwowe Liceum Muzyczne im. M. Karłowicza w Poznaniu w klasie wiolonczeli mgr Piotra Czajki, studia w Akademii Muzycznej im I. J. Paderewskiego w Poznaniu pod kierunkiem prof. Stanisława Pokorskiego, oraz studia podyplomowe w zakresie gry na wiolonczeli barokowej w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu pod kierunkiem dr hab. Jarosława Thiela. Koncertuje w kraju i za granicą, skupiając swoją działalność na historycznych praktykach wykonawczych. Współpracuje z wszystkimi najważniejszymi polskimi zespołami muzyki dawnej (między innymi Goldberg Baroque Ensemble, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Orkiestra Historyczna, Capella Cracoviensis, Arte dei Suonatori, Accademia dell'Arcadia, Consortium Sedinum). Nieustannie doskonali swoje umiejętności, szczególnie w zakresie prowadzenia grupy continuo. Występuje regularnie jako solista i kameralista. Jest współzałożycielem i wiolonczelistą kwartetu smyczkowego The Violin Consort. Prowadzi klasę wiolonczeli barokowej, oraz Akademicką Orkiestrę Barokową w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Gra na instrumentach zbudowanych przez Krzysztofa Krupę w 2004 i 2008 roku.

+ Michał Bąk - kontrabas
Pochodzi z Gdańska. Naukę gry na kontrabasie rozpoczął w wieku 10 lat w Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku-Wrzeszczu w klasie mgra Leszka Kaufmana. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na wydziale instrumentalnym (w klasie dra hab. Waldemara Tamowskiego i dra Jana Kotuli) w oraz jazzowym (w klasie dra Michała Barańskiego). W latach 2010 - 2012 współpracował jako muzyk kameralista w Orkiestrze kameralnej Miasta Tychy AUKSO uczestnicząc w wielu wydarzeniach koncertowych m.in. występy z projektem "Penderecki/Greenwood" w Barbican Center w Londynie na Kinoteka Polish Film Festival, Europejskim Kongresie Kultury, czy też na Opener Festival. Jako kontrabasista specjalizuje się nie tylko muzyce jazzowej, ale także w historycznym wykonawstwie muzyki dawnej pracując jako solista, kameralista oraz muzyk orkiestrowy z takimi zespołami jak: Goldberg Baroque Ensemble, {Oh!} Orkiestra Historyczna, Arte dei Suonatori czy Holland Baroque koncertując m.in. w Polsce, Holandii, Niemczech, Hiszpanii, Czechach, Danii i Chinach. Jest podwójnym laureatem stypendium kulturalnego Miasta Gdańska w 2017 i 2020 roku oraz laureatem stypendium kulturalnego Marszałka Województwa Pomorskiego z 2017 roku.

+ Gellert Ensemble
"Format, który jest rozpaczliwie potrzebny!" - stwierdza Ton Koopman, mówiąc o twórczości Gellert Ensemble. Od 2015 roku pod kierownictwem muzycznym Andreasa Mitschke i kierownictwem kultur_nah młodzi barokowi muzycy ze środkowych Niemiec regularnie występują, aby realizować historyczną praktykę wykonawczą na najwyższym poziomie i inspirować swoją radością z grania. Podstawowy repertuar zespołu stanowią utwory kompozytorów środkowoniemieckich. Deklarowanym celem Gellert Ensemble jest utrzymanie tego bogatego dziedzictwa kulturowego na najwyższym możliwym poziomie oraz zaprezentowanie go poprzez nagrania i występy dla publiczności. Ostatni czas poświęcony został przez zespół na nagrania i wykonania utworów Georga Philippa Telemanna, Gottloba Harrera i Georga Antona Bendy. Na Dzień Reformacji 2018 zespół został zaproszony przez kościół św. Tomasza w Lipsku do wykonania Mesjasza George'a Friderica Haendla. Wykonali zupełnie nowe opracowanie, które zostało wydane przez Breitkopf & Härtel i zredagowane przez Malcolma Bruno. Na rok 2022 Gellert Ensemble otrzymał zaproszenia na koncerty w ramach Niemieckiego Festiwalu Chóralnego, Muzycznego Lata MDR, Łużyckiego Lata Muzycznego oraz na tournée koncertowe do Gdańska, Wilna i Berlina.
Koncert realizowany we współpracy z Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Materiały muzyczne udostępnione w ramach programu PWM tutti.pl


Współorganizatorzy: Klasztor Franciszkanów w Gdańsku, Fundacja Trinitas Artis, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Parafia pw. św. Jana Bosko, AMRS Production
Partnerzy: Drukomania.pl, Ruch Muzyczny, Hotel Gryf, PWM, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Muzyka", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, Gminy Miasta Gdańska, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Samorządu Województwa Pomorskiego.

Festiwal ORGANy PLUS+ jest członkiem European Festival Associacion EFFE.

Bilety w cenie 20/30 PLN do nabycia na godzinę przed koncertem. Rezerwacje biletów na bilety@organyplus.com do odebrania najpóźniej na pół godziny przed rozpoczęciem koncertu.
Szczegóły na stronie www.organyplus.com

Zapraszamy!

Przeczytaj także

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    20 - 30 zł
Bilety w cenie 20/30 PLN do nabycia na godzinę przed koncertem.
Rezerwacje biletów na bilety@organyplus.com do odebrania najpóźniej na pół godziny przed rozpoczęciem koncertu.

Opinie (1)

  • Czekałem na to rok, najwazniesze będą występy klawisynistek: Georginy Gee oraz Alexis Texas.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Czy gdyński Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port to pierwszy w historii taki festiwal w Polsce?