stat
Impreza już się odbyła

Oprowadzanie kuratorskie z udziałem autora po wystawie "Rafał Placek, Ciało filmu"

Na spotkaniu Rafał Placek autor prezentowanych na wystawie fotografii i jej kuratorka Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka przybliżą widzom kulisy powstawania prezentowanych czarno-białych i barwnych fotografii, specyfikę pracy fotografa studyjnego i metody pracy z osobami publicznymi takimi jak kreatorzy wyobraźni, filmowcami, artystami wizualnymi i muzykami.

sztuka konceptualna

4 października - 28 listopada 2019, godz. 10:00, 17:00

bilety 5 zł
ulgowy 1-3 zł

Spotkania GTF

w każdy czwartek (do 25.06.2020), godz. 18:00

Wstęp wolny
"Ciało filmu" to wystawa prezentująca blisko 90 portretów ludzi odpowiedzialnych za dzisiejszą
kinematografię światową. To opowieść o spotkaniach fotografa z reżyserkami i reżyserami, aktorkami
i aktorami oraz ze światowej sławy twórcami filmowymi, których obraz w krótkich sesjach zapisał
autor zdjęć - Rafał Placek. Mamy więc istną mozaikę charakterów, temperamentów i postaw.

Rafał Placek fotografuje ludzi kina od ponad dekady, głównie w czasie wydarzeń filmowych, ale także we własnym studio. Choć portrety powstają w zawrotnym tempie - pomiędzy projekcjami, spotkaniami autorskimi i wywiadami - widać, że fotograf potrafi umiejętnie wsłuchać się w portretowaną osobę. W tym tkwi siła jego prac.

Placek stosuje różne modele działania: od zabawy z symboliką i atrybutami postaci, poprzez wydobywanie twarzy modeli z mroku, aż po rozświetlone barwne portrety w planie amerykańskim. Fotograf staje się reżyserem planu. Z klasą, wrażliwością i poczuciem humoru wchodzi w relację z portretowanymi reżyserami i reżyserkami.

Większość z nich otwiera się tę interakcję i pozwala zajrzeć w głąb siebie. Dzięki temu powstają zarówno portrety brawurowe (np. portret Petera Greenawaya), jak i wyciszone (Agnes Vardy). Gdy fotograf skraca dystans, udaje mu się uchwycić tajemniczość aktorów i aktorek (Udo Kier). Gdy sięga po dalszy plan, pokazuje ich reprezentacyjność. Fotografując wizjonerki i wizjonerów, tworzy panteon osobowości pełnych wewnętrznego wigoru, ale także delikatności (Magdalena Piekorz) lub głębokiego cienia. Dostosowuje się do osobliwego rytmu modela, by stworzyć portret ciała z jego przyzwyczajeniami i mikrogestami, które wyznaczają indywidualizm

Opinie

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Sprawdź się

Czy obecnie działające Muzeum Miasta Gdyni jest pierwszym w historii tego miasta?