Wiadomości

stat

Odważne spektakle na Festiwalu R@Port

12. Festiwal R@Port zainauguruje 21 maja "Triumf woli", spektakl Narodowego Starego Teatru w Krakowie w reż. Moniki Strzępki.
12. Festiwal R@Port zainauguruje 21 maja "Triumf woli", spektakl Narodowego Starego Teatru w Krakowie w reż. Moniki Strzępki. fot. Magda Hueckel / Stary Teatr w Krakowie

Nowe przedstawienie Pawła Demirskiego i Moniki Strzępki "Triumf woli", spektakl z udziałem walczącego o powrót do zdrowia Krzysztofa Globisza, tytułowego bohatera "Wieloryb The Globe" czy kontrowersyjny dla środowisk prawicowych w Białymstoku spektakl "Biała siła, czarna pamięć" - to zaledwie trzy z 11 spektakli, które odwiedzą tegoroczny Festiwal R@Port. Impreza potrwa od 21 do 27 maja.



- To rok nieprawdopodobnego bumu ilościowego. Od kilku lat powstawało około 100 spektakli opartych o polską literaturę współczesną w sezonie. W ostatnim roku jest to około 140 spektakli. Teatry zamawiają na potęgę, autorzy na potęgę piszą. Żeby nie było zbyt wesoło, to muszę stwierdzić, że ta dramaturgia jest często skażona jednorazowością - to jakiś pomysł, do tego pomysłu się do dostosowuje, bez myślenia o dalszym "życiu" tych tekstów. Mówiąc kolokwialnie na razie "poszło w ilość". Myślę, że osiem spektakli, które zaprosiłem do konkursu, pozwala zobaczyć, jak wygląda teatr oparty na polskich tekstach współczesnych. Wybrałem osiem przedstawień, ale trzy pozakonkursowe też na dobrą sprawę mogłyby być w konkursie i są jego dopełnieniem - mówi Jacek Sieradzki, dyrektor 12. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port.
Zobacz pełen program i szczegółowe ceny biletów Festiwalu R@Port.

Festiwal zainauguruje "Triumf woli" Narodowego Starego Teatru w Krakowie autorstwa Pawła Demirskiego i w reżyserii Moniki Strzępki w niedzielę 21 maja o godz. 18. Ocalali z katastrofy lotniczej pasażerowie umilają sobie czas opowiadając o ludziach, bez których świat utknąłby w miejscu - przywołują ludzi i zdarzenia, które są przykładem tytułowego "triumfu woli". Jednak już wcześniej, tyle że w Wejherowskim Centrum Kultury (21.05, godz. 15) pokazany zostanie jedyny spektakl dla dzieci - entuzjastycznie przyjęty przez krytykę "Piekło-Niebo"Wrocławskiego Teatru Lalek w reżyserii Jakuba Krofty. Główna bohaterka, mama siedmioletniego Tadzia, trafia do nieba. Szybko jednak uznaje, że jej czas na ziemi jeszcze się nie skończył i że za wszelką cenę musi wrócić na ziemię do swojego synka... Spektakl pokazany zostanie w ramach dodatku do 8 spektakli konkursowych jako Kontekst Familijny.

"Wieloryb The Globe" to projekt wyjątkowy, bo stworzony specjalnie dla Krzysztofa Globisza, który walczy z paraliżem i afazją po przebytym udarze mózgu. Produkcję Teatru Łaźnia Nowa zobaczymy w środę 24 maja.
"Wieloryb The Globe" to projekt wyjątkowy, bo stworzony specjalnie dla Krzysztofa Globisza, który walczy z paraliżem i afazją po przebytym udarze mózgu. Produkcję Teatru Łaźnia Nowa zobaczymy w środę 24 maja. fot. Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie
Również w poniedziałek 22 maja chętni obejrzą dwa przedstawienia - jedno konkursowe i jedno dodatkowe. W konkursie zobaczyć będzie można "Po Burzy Szekspira" w reżyserii Agaty Dudy-Gracz, który przygotowano w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu. Reżyserka zwycięskiego spektaklu ubiegłorocznego R@Portu ("Kumernis, czyli o tym jak świętej panience broda rosła") przygotowała kolejny szekspirowski apokryf, moralitet o umieraniu człowieka w człowieku, o samotności i niespełnieniu na motywach szekspirowskiej "Burzy". Spektakl zobaczyć można o 19:30 w Nowej Scenie Teatru Muzycznego w Gdyni. Z kolei o godz. 22 w Teatrze Miejskim w Gdyni odbędzie się "Triathlon" - przedstawienie Teatru Ochoty w Warszawie, składające się z trzech jednoaktówek napisanych i wyreżyserowanych przez innych twórców i rozgrywających się równocześnie w nieteatralnej przestrzeni teatru - spektakl umożliwi zajrzenie za kulisy, przyjrzenie się ambicjom, rozczarowaniom i animozjom występującym po obu stronach sceny.

We wtorek 23 maja na Scenie YMCA czeka widzów R@Portu "Silesia, Silentia" Lidii Amejko w reżyserii Marka Fiedora z Wrocławskiego Teatru Współczesnego. Bohaterem sztuki jest płaszcz uszyty w 1939 roku przez żydowskiego krawca dla Duszy, kobiety, która ginie w obozie zagłady. Płaszcz trafia do Breslau i przechodzi z rąk do rąk, będąc świadkiem i bohaterem rozmaitych historii. W środę 24 maja o godz. 19 w Teatrze Miejskim zobaczymy przedstawienie "Wieloryb The Globe" - spektakl głośny z uwagi na występ przechodzącego rekonwalescencję po udarze mózgu Krzysztofa Globisza, dla którego Mateusz Pakuła specjalnie napisał tekst wystawiony przez Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie (w koprodukcji z Międzynarodowym Festiwalem Boska Komedia i Teatrem Starym w Lublinie) przez Evę Rysovą. Globisz jako wielki płetwal wyrzucony został na brzeg oceanu, zaś dwie aktorki jako działaczki Greenpeace'u próbują go ratować, polewając go wodą i śpiewając mu piosenki.

Polityczny spektakl "Żony stany, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy" z Teatru Polskiego w Bydgoszczy kończy się manifestacją widzów i aktorów poza budynkiem teatru. Spektakl zobaczyć będzie można w piątek 26 maja.
Polityczny spektakl "Żony stany, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy" z Teatru Polskiego w Bydgoszczy kończy się manifestacją widzów i aktorów poza budynkiem teatru. Spektakl zobaczyć będzie można w piątek 26 maja. fot. Teatr Polski w Bydgoszczy
W czwartek 25 maja o godz. 19:30 w Scenie YMCA zobaczymy produkcję Teatru im. Haliny Modrzejewskiej z Legnicy - "Krzywicką/Krew" Julii Holewińskiej w reż. Aliny Moś-Kerger, poświęcony Irenie Krzywickiej (1899-1994), publicystce, pisarce, działaczce społecznej, przedwojennej "gorszycielce", o której przed wojną mawiano, że "wymachuje majtkami jak sztandarem".

W piątek 26 maja znów czekają publiczność R@Portu dwie propozycje konkursowe - o godz. 19 w Teatrze Miejskim w Gdyni Teatr Polski w Bydgoszczy zagra swój spektakl polityczny "Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy" Jolanty Janiczak w reż. Wiktora Rubina. Feministyczna działaczka rewolucji francuskiej walczy o prawa kobiet-obywatelek, o równość, wolność, solidarność, za co przez kobiety, dla których walczyła została zlinczowana. To pretekst do zastanowienia się nad ideami, metodami i narzędziami zrywu rewolucyjnego - spektakl w Bydgoszczy kończy się manifestacją widzów przed budynkiem teatru. Również w 26 maja, tyle że na Scenie Kameralnej Teatru Muzycznego w Gdyni odbędzie się "Drugi spektakl" Anny Karasińskiej zrealizowany w Teatrze Polskim w Poznaniu. To forma teatralnego eksperymentu i symulacja relacji między aktorami a widzami. Twórcy budują mechanizm spektaklu tak, aby uruchomić w widzach autorefleksję na temat własnych oczekiwań i odbioru przedstawienia.

Przedstawienie "Biała siła, czarna pamięć" z Teatru Dramatycznego w Białymstoku wywołało protesty organizacji katolickich, ONR i Młodzieży Wszechpolskiej z uwagi na sposób poruszenia kwestii antysemityzmu i naofaszyzmu. W Gdyni przedstawienie obejrzymy 26 maja.
Przedstawienie "Biała siła, czarna pamięć" z Teatru Dramatycznego w Białymstoku wywołało protesty organizacji katolickich, ONR i Młodzieży Wszechpolskiej z uwagi na sposób poruszenia kwestii antysemityzmu i naofaszyzmu. W Gdyni przedstawienie obejrzymy 26 maja. fot. Bartek Warzecha / Teatr Dramatyczny w Białymstoku
Ostatniego dnia imprezy pokazany zagrana zostanie "Biała siła, czarna pamięć" Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki z Białegostoku (27 maja, godz. 17 w Teatrze Muzycznym na Scenie Kameralnej). Przedstawienie na podstawie książki Marcina Kąckiego wyreżyserowane przez Piotra Ratajczaka poświęcone jest antysemityzmowi i porachunkom kiboli. Twórcy teatru zapewniają: "Nikogo nie osądzamy i nie oceniamy. Przedstawiamy racje, przyglądamy się postawom i stawiamy pytania, na przykład takie, co my zrobilibyśmy wtedy? Co my powiedzielibyśmy młodemu neofaszyście malującemu na murze ten dziwny znak, o którym miejscowy prokurator napisał "symbol szczęścia"? Festiwal zamknie spektakl "Hymn Narodowy" Teatru im. Modrzejewskiej z Legnicy w reżyserii lubianego w Gdyni Przemysława Wojcieszka jako Kontekst Polityka (27.05, godz. 19:30 w Scenie YMCA). To gniewny manifest niezgody na rzeczywistość za oknem. Twórcy snują współczesną, bardzo nieprawomyślną opowieść o upadku ideałów w polityce i życiu społecznym, o potrzebie buntu i obrony przed uniformizacją.

Od poniedziałku do piątku we foyer Teatru Miejskiego w Gdyni o godz. 16:45 odbywać się będą czytania performatywne sztuk finalistów Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. 22 maja "Piekło-Niebo" Marii Wojtyszko wyreżyseruje Łukasz Kos, Dzień później posłuchać można "Słabych. Ilustrowanego banału teatralnego" Magdaleny Drab w reż. Marcin Wierzchowski, 24 maja poznamy "Koniec przygody" Bogny Burskiej i Magdy Mosiewicz w reż. Michała Buszewicza, z kolei 25 maja wysłuchać będzie można interpretację tekstu "Wszystko o mojej matce" Tomasza Śpiewaka w reż. Magdy Szpecht. Ostatnie czytanie przybliży "Błąd wewnętrzny" gdańszczanki Anny Wakulik w reżyserii Anny Wieczur-Bluszcz.

Po każdym z czytań i po każdym z konkursowych spektakli odbywać się będą rozmowy z twórcami i realizatorami, które poprowadzi Łukasz Drewniak. Jurorami R@Portu są Remigiusz Brzyk, Zbigniew Majchrowski i Dorota Masłowska. Laureatów Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej i konkursu Festiwalu R@Port poznamy na gali w Teatrze Miejskim 27 maja o godz. 22. Wstęp na czytanie Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej będzie bezpłatny. Bilety na spektakle R@Portu kosztować będą od 25 do 80 zł za bilety normalne i od 20 do 70 zł za bilety ulgowe. Budżet całego festiwalu zamknie się w granicach 1 mln 400 tys. zł.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (9)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

23

września

42. Festiwal Polskich Filmó... Gdynia, Teatr Muzyczny, Multikino, Gdyńskie Centrum Filmowe

23

września

24

września

Autochrom - triumf koloru. ... Gdańsk, Pałac Opatów

Rozrywka

Azealia wywołała skrajne emocje. Relacja z koncertu w B90
Azealia wywołała skrajne emocje w B90
Smaki Podkarpacia na Darach Ziemi w Kolibkach
Smaki Podkarpacia na Darach Ziemi

Kulinaria

GastroTOP. Jakie są trójmiejskie bary mleczne?
GastroTOP. Trójmiejskie bary mleczne
Smaki Podkarpacia na Darach Ziemi w Kolibkach
Smaki Podkarpacia na Darach Ziemi

Planuj z nami tydzień

Planuj tydzień: jesienne wyciszenie
Planuj tydzień: jesienne wyciszenie