• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Obwód głowy - spektakl gościnny (1 opinia)

spektakl dramatyczny
kasy:
58 620-31-15
wystawia:
Teatr Miejski
czas trwania:
1 godz. 30 min. (bez przerw)
10
1 ocena
Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu
Obwód głowy
Zbigniew Brzoza i Wojtek Zrałek-Kossakowski

Premiera: 24 października 2014.

Spektakl na podstawie reportażu Włodzimierza Nowaka OBWÓD GŁOWY z wykorzystaniem fragmentów książki SZKOŁA JANCZARÓW. LISTY DO NIEMIECKIEGO PRZYJACIELA Alojzego Twardeckiego oraz materiałów prasowych i archiwalnych.

Oto opowieść, która mogłaby stać się podstawą scenariusza zasługującego na Oscara. Opowieść o dzieciach, które w wyniku zawirowań historii musiały zmieniać dwukrotnie tożsamość narodową, język oraz... matki. O ludziach, którzy mimo wojennych przeżyć odrzucili uprzedzenia i nauczyli się żyć z bagażem złych i dobrych doświadczeń i o człowieczeństwie wznoszącym się ponad międzynarodowe animozje.

Reżyseria teatralna i wideo: ZBIGNIEW BRZOZA
Dramaturgia: WOJTEK ZRAŁEK-KOSSAKOWSKI
Scenografia oraz kostiumy teatralne i wideo: JUSTYNA ELIMOWSKA
Reżyseria świateł, zdjęcia, realizacja projekcji wideo: PROT JARNUSZKIEWICZ
Muzyka: JACEK GRUDZIEŃ
Opracowanie muzyczne i dźwiękowe: JACEK GRUDZIEŃ, WOJTEK ZRAŁEK-KOSSAKOWSKI
Mapping: JACEK CHMAJ
Współpraca scenograficzna: ZOFIA JAKUBOWSKA, MARTYNA KARPETA (Uniwersytet Artystyczny)
Współpraca operatorska, zdjęcia: STANISŁAW LOBA
Montaż materiału filmowego: EDYTA ZAJDLIC
Współpraca: ANTONINA KONOPELSKA, MARTA MIELCAREK, ZOFIA DĄBROWSKA
Tłumaczenia, konsultacje i trening językowy: IWONA NOWACKA
Opracowanie ruchu na szczudłach: MARCIN KĘSZYŃSKI
Asystent reżysera/inspicjent: KRZYSZTOF PRZYBYŁOWICZ

Obsada:
Dorota Abbe, Małgorzata Łodej-Stachowiak, Daniela Popławska, Julia Rybakowska,
Janusz Grenda, Nikodem Kasprowicz, Aleksander Machalica, Szymon Mysłakowski,
Mariusz Zaniewski
dzieci:
Maja Nadarzyńska/Zuzanna Kuźmińska, Franciszek Styszyński/Franciszek Rafał Czekała
dzieci w filmie:
Franciszek Rafał Czekała, Sambor Mikołaj Dehr, Amelia Alicja Dembińska,
Natalia Ewa Dziamska, Marta Anna Gaca, Stanisław Jan Janiszewski,
Blanka Faustyna Kęstowicz, Maja Nadarzyńska, Szymon Ignacy Nowicki,
Franciszek Styszyński

Recenzja Trojmiasto.pl

Opinie (1)

  • Kto ty jesteś? - Polak mały. - Jaki znak twój? - Orzeł czarny... (opinia sprzed 9 lat)

    Kto ty jesteś? - Polak mały. - Jaki znak twój? - Orzeł czarny. - Gdzie ty mieszkasz? - Między swemi. - W jakim kraju? Oj, nie na polskiej ziemi!

    Wygląda na to, że realizatorzy Raportu poszli po rozum do głowy. Może też i stąd, że zeszły rok pokazał, że ilość nie przechodzi w jakość. Miernoty teatralnej wszędzie pod dostakiem. Na szczytach natomiast tłoku nigdy nie ma. Niewątpliwie już spektakl otwarcia w tym roku pokazuje, że jesteśmy o dobre kilka poziomów wyżej niż przed rokiem. Obwód głowy to spektakl o sporym ładunku intelektualnym, innowacyjny realizatorsko, podejmujący tematy niebanalne, dość mocno trzymający się faktografii. Dotyka kwestii życia prywatnego jednostki a z drugiej strony pokazuje jej uzależnienie, uwikłanie, niemożność wyrwawania jej z szerszych procesów społeczno-historycznych. Z jednej strony kpi z ideii i podziałów narodowościowych a z drugiej ukazuje jak dalece społeczne środowisko życia kształtuje narodowościową tożsamość człowieka. Stawia powtórnie znane pytanie: geny czy środowisko? i czy geny coś w ogóle znaczą gdy uruchomione zostaną mechanizmy wdrukowujące w umysł, że nasz krewny to ten/ta którego/której twarz najczęściej widujemy? (ach znów ten znany celebryta w reklamach!!) Okazuje się więc, że hitlerowcy nie tylko zabijali polskie dzieci - również niektóre hołubili i otaczali opieką. Spektakl nie pokazuje wszak, że działo się to w ramach programu Lebensborn i było reakacją na niemożność uzupełnienia strat ludności niemieckiej. Niemieckie kobiety nawet gdyby chciały płodzić dzieci nie miały by z kim zważywszy, że kilka milionów ich niemieckich mężów poległo na froncie. W tym kontekście "obwód głowy" czy jakieś inne pożądane cechy fizyczne czy psychiczne, które usprawiedliwiały by wcielenie dzieci do niemieckiego systemu państwowego była raczej jedynie wymówką. Fakt jednak, że hitlerowcy wybierali ładniejsze dzieci podobnie jak mężczyźni wybierają ładniejsze kobiety by mieć z nimi dzieci daje sporo do myślenia. Choć idee narodowości czy rasy upadły we współczesnym dyskursie równie gwałtownie jak narodziły się oniegdaj to trudno nie przyznać, że człowiek uznaje za pępek świata najczęściej miejsce gdzie się urodził, a może właśnie raczej te gdzie się wychował. Temat więc nadwyraz aktualny w kontekście wielomilionowej emigracji z Polski jaka nastąpiła w ostatnich latach. Pewnie mnóstwo dzieci, w podobny sposób jak te przedstawione zmieniło swą tożsamość, narodowość i język (nawet jeśli nie tak drastycznie - bo zachowały jednak swoich rodziców). Ile jest sportowców o polsko brzmiących nazwiskach, którzy nie reprezentują Polski?

    Jeśli chodzi o realizację teatralną zwraca uwagę innowacyjne spojenie tworzywa filmowego ze sceną teatralną. Do ekranów w teatrach już się przywyczailiśmy - nie zawsze jednak to spojenie bywa tak udane, częściej raczej powiedziałbym ekrany sceniczne rozbijają zupełnie niepotrzebnie działania sceniczne. Tu jednak splecenie wszystkiego w całość się powiodło.

    Krytycznie odnióśł bym się jedynie do sprowadzenia tematu do ujęcia a'la "nasza klasa". Mało realistyczne jest by dorośli tak klarownie pamiętali sceny swojego życia z dzieciństwa. Również realizowany na żywo przez dorosłych aktorów dubbing sfilmowanej sceny z klasy budzi nieco mieszane odczucia. Ostatecznie pokazywanie niemal wszystkiego przez pryzmat dziecięcych czy młodzieńczych doświadczeń/wspomnień (przez to mam właśnie na myśli to ujęcie a'la "nasza klasa") to pewne wykrzywienie.

    Ostatecznie jednak całość bardzo mi się podobała i oceniłbym produkcję całkiem wysoko.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery