• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł Teatru BOTO. Mariaż tekstu i muzyki

Łukasz Rudziński
2 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dwoje aktorów, dwóch muzyków i ciekawy tekst dramatyczny - to główne składniki "BOTO czyta Stasiuka" w Teatrze BOTO. Premiera nowego projektu odbyła się 1 lipca. Dwoje aktorów, dwóch muzyków i ciekawy tekst dramatyczny - to główne składniki "BOTO czyta Stasiuka" w Teatrze BOTO. Premiera nowego projektu odbyła się 1 lipca.

Wydawałoby się, że w swojej siedzibie BOTO sięgać będzie głównie po sprawdzone rozwiązania. Na szczęście twórcy związani z Teatrem BOTO nie zapominają o swoich eksperymentalnych korzeniach. Pilotażowy "odcinek" planowanych na jesień czytań performatywnych - rozpisany na dwa głosy i kilka instrumentów "Solo" Andrzeja Stasiuka, wykonany 1 lipca - wypadł obiecująco.



Nim Teatr BOTO znalazł lokal na swoją siedzibę przy ul. Bohaterów Monte Cassino 54B zobacz na mapie Sopotu, była to formacja wędrująca z miejsca w miejsce. Zaproszeni przez Adama NalepęSylwię Górę-Weber artyści spotykali się w różnych punktach Sopotu, m.in. w Teatrze na Plaży, w Dworku Sierakowskich, w Państwowej Galerii Sztuki czy przeróżnych klubach, gdzie grupka zapaleńców działała w spartańskich warunkach. To był czas szukania swojej drogi w opozycji do zastanych instytucji kultury.

Tekst monodramu "Solo" Andrzeja Stasiuka przeczytali Sylwia Góra-Weber i Adam Nalepa - założyciele Teatru BOTO. Tekst monodramu "Solo" Andrzeja Stasiuka przeczytali Sylwia Góra-Weber i Adam Nalepa - założyciele Teatru BOTO.
Dzięki własnej siedzibie (w której artyści urzędują od przeszło dwóch lat) wiele się zmieniło. Teatr BOTO szybko stał się ważnym miejscem dla trójmiejskiej bohemy artystycznej oraz jednym z ciekawszych miejsc dla różnych kameralnych (z racji gabarytów teatru) przedsięwzięć.

Czytanie performatywne nie jest twórcom Teatru BOTO obce. Surowa, zredukowana do minimum forma przekazywania tekstu posłużyła kilka lat temu za oś spektaklu "Nord-Ost", w którym trzy ubrane na czarno aktorki stały naprzeciwko widzów przed mikrofonami, budując cały spektakl za pomocą słów. W obecnym pomyśle BOTO jest jednak inaczej. Tym razem tekst (w odróżnieniu od "Nord-Ostu" faktycznie czytany z egzemplarzy sztuki), funkcjonuje na niemal równych prawach z muzyką improwizowaną, tworzoną na żywo podczas czytania.

Czytanie udźwiękowił Marcin Dymiter... Czytanie udźwiękowił Marcin Dymiter...
I właśnie hybryda tekstu i warstwy brzmieniowej, wykreowanej podczas czytania przez Marcina Dymitera za pomocą syntezatora, wykorzystującego dźwięki saksofonu, klarnetu lub fletów grającego niemal przez cały czas Irka Wojtczaka, stanowi o powodzeniu całego zdarzenia. Tekst monodramu "Solo" Andrzeja Stasiuka z książki "Dwie sztuki (telewizyjne) o śmierci", które w niedzielny wieczór 1 lipca rozpisano w BOTO na dwa głosy i kilka instrumentów.

Sama historia to zwierzenia mordercy-autsajdera, który już jako dzieciak oswaja się ze śmiercią, stanowiącą później jego wielką obsesję. Stasiuk narrację prowadzi z perspektywy bohatera opisującego swoje stany emocjonalne i psychiczne w retrospekcjach stojącego przed sądem oskarżonego. Przyroda i prawa natury ciekawią go, jednak prawdziwą fascynacją staje się moment umierania, który za wszelką cenę chce podejrzeć. Nie udało mu się w dzieciństwie podczas agonii babci, ale zyskuje taką sposobność, gdy przygodny kumpel nieoczekiwanie zagląda do jego mieszkania.

... oraz Irek Wojtczak, grający na saksofonie, klarnecie i flecie. ... oraz Irek Wojtczak, grający na saksofonie, klarnecie i flecie.
Dobrym pomysłem jest rozłożenie monologu na dwoje aktorów, co dynamizuje i ożywia akcję. Czytający tekst Stasiuka Sylwia Góra-Weber i Adam Nalepa często zawieszają głos, dając w ten sposób wybrzmieć pauzie albo "oddając głos" obu muzykom. Długimi momentami dramaturgię całości buduje właśnie muzyka, która zaledwie sporadycznie bywa ilustracyjna czy zredukowana do roli tła. Dużo częściej jest równoważną materią zdarzenia, pełną improwizowanych solówek Wojtczaka i miksów dźwiękowych Dymitera. Tak prowadzone czytanie nie jest ani koncertem muzyki improwizowanej, ani klasycznym czytaniem dramatu, bo spotkanie słowno-muzyczne odbywa się na równorzędnych, partnerskich zasadach dla tekstu i muzyki.

Pilotażowe czytanie w Teatrze BOTO rozbudza nadzieje na kolejne odsłony, w których prezentowana ma być polska i zagraniczna dramaturgia współczesna. Kolejne odsłony czytań performatywnych w BOTO zaplanowano na jesień.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (6)

  • Fajnie, że ciągle coś kombinują, ale wolałam czasy, gdy Boto było "bezdomne". Jakoś bardziej do mnie te ich projekty wtedy przemawiały. Generalnie plus za inicjatywę, zamierzam śledzić kolejne czytania w tej formie.

    • 1 0

  • Lubie chodzić do BOTO do ogródka na zimne piwko z dala od Monciaka i wytatuowanych obleśnych Mirków

    • 5 1

  • bar

    Bar w Boto to porażka,nieobgarnięte panienki niepotrafiące zrobić porządnej kawy i napity barman.A jeszcze rok temu było tak miło.Właściciele powinni pomyśleć trochę nad obsługą klienta,bo ludzie uciekają .Szkoda bo bardzo klimatyczne miejsce.I super czwartkowy jazz.

    • 1 7

  • Boto

    Boto to najwspanialsze miejsce muzyczne na mapie trójmiasta !

    Liczba koncertów ich różnorodność rzuca na kolana !

    Klub marzenie! Dziękuje

    • 7 0

  • Boto

    Najważniejsze żeby Irek Wojtczak nie śpiewał bo po jego śpiewie miewam w nocy koszmary....

    • 0 3

  • Bo To

    Nie wpuszczać wytatuowanych Marcinów do BOTO.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Teatr Leśny w Gdańsku zlokalizowany jest

 

Najczęściej czytane