Gdyński festiwal sztuki w przestrzeni miejskiej Traffic Design zmienia formułę. Impreza odbywać się będzie co dwa lata, a organizatorzy od street-artu idą w stronę detalu architektonicznego, miejskiego projektowania graficznego i metaloplastyki. Impreza pilotażowa odbędzie się w drugiej połowie września.
Traffic Design - do ubiegłorocznej, szóstej edycji - był przede wszystkim festiwalem wielkoformatowego malarstwa w przestrzeni miejskiej. Zaproszeni do współpracy muraliści tworzyli swoje prace na ścianach wybranych bloków i kamienic w różnych dzielnicach Gdyni.
W zeszłym roku organizatorzy skupili się na detalach architektonicznych gdyńskich ulic: graficy zaprojektowali m.in. bramy czy kratki ściekowe. Wcześniej Stowarzyszenie Traffic Design prowadziło także rewitalizację szyldów niewielkich przedsiębiorców.
- Podczas kolejnych edycji zaczęliśmy coraz szerzej patrzeć na architektoniczny kontekst miasta podczas instalacji naszych prac - tłumaczy Monika Domańska. - Koncepcja naszych działań ewoluowała ze street-artu w stronę detalu architektonicznego, miejskiego projektowania graficznego i metaloplastyki. Myślimy o mieście jako zbiorze elementów takich jak układy ulic, budynki, chodniki, zieleń, bramy, fasady czy szyldy, z których każdy może być nośnikiem sztuki.
Podczas kolejnych edycji murali już nie będzie. Organizatorzy chcą się skupić na łączeniu sztuki z architekturą miejską oraz na wielkoformatowych instalacjach, np. takich, jak zamontowany niedawno przez Stowarzyszenie animowany neon w kształcie rybek na dachu wieżowca w Redłowie.
Wstępem do nowej koncepcji festiwalu będzie pilotażowa impreza Traffic Design 6.5, która odbędzie się w drugiej połowie września. W jej ramach w Śródmieściu zostanie odsłonięta metalowa instalacja, odbędzie się wystawa prezentująca ewolucję formuły festiwalu, pokaz filmowy w sekretnej lokalizacji oraz debata o sztuce w przestrzeni publicznej. Miejsca i daty wydarzeń nie zostały jeszcze ustalone.
- Kolejny festiwal będzie miał już rozbudowany program i odbędzie się we wrześniu 2018 roku. Charakter części prac będzie wcześniej skonsultowany z mieszkańcami podczas badań pozwalających nam poznać ich potrzeby - dodaje Domańska. - Nowością jest też częstotliwość imprezy. Traffic Design będzie realizowany zgodnie z formułą biennale co dwa lata. To otwiera możliwości tworzenia bardziej zaawansowanych artystycznie i technologicznie prac oraz współpracy z rozchwytywanymi artystami