• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Patronat

Nieczułość (3 opinie)

spektakl dramatyczny
Bilety
40 - 50
wystawia:
Teatr Wybrzeże
data premiery:
12 listopada 2021
6.9
21 ocen
  • Bilety
    Cena normalna: 50 zł
    Cena ulgowa: 40 zł
    gru 9
    Piątek, 9 grudnia
    godz. 19:00
    Lokalizacja
    Malarnia
    Gdańsk, Teatralna 2
  • Bilety
    Cena normalna: 50 zł
    Cena ulgowa: 40 zł
    gru 10
    Sobota, 10 grudnia
    godz. 16:00
    Lokalizacja
    Malarnia
    Gdańsk, Teatralna 2
  • Bilety
    Cena normalna: 50 zł
    Cena ulgowa: 40 zł
    gru 11
    Niedziela, 11 grudnia
    godz. 16:30
    Lokalizacja
    Malarnia
    Gdańsk, Teatralna 2

Informacja o biletach

Bilety: 50/40 zł.
Teatralny czwartek: 30 zł.
"NIECZUŁOŚĆ"
na podstawie powieści Martyny Bundy


W Dziewczej Górze na Kaszubach Rozela samotnie wychowuje córki Gertę, Trudę i Ildę. W domu postawionym za pieniądze z ubezpieczenia po jej mężu Abramie, dorasta kolejne pokolenie kobiet, walczących o przetrwanie w obliczu historycznej zawieruchy XX wieku, która na Kaszubach zbiera obfite plony. Dziejowy wir niesie głębokie i nieodwracalne zmiany, wciągając do swego jądra mężczyzn, którzy pojawiają się w życiach bohaterek zawsze tylko na chwilę. Bliskie i czułe relacje są raz po raz rozrywane i zastępowane wojennymi traumami. Jednak na przekór losowi siła kobiet rośnie, ich korzenie się wzmacniają, a opowieści o wspólnocie, jaką zbudowały mierząc się z codziennymi przeciwnościami, będą towarzyszyły ich córkom i wnuczkom. Martyna Bunda w swojej powieści NIECZUŁOŚĆ pokazuje fragment skomplikowanej historii Polski widziany oczami kobiet. Kaszubskie herstory opowiadane w wielogłosowej narracji skatalogowanej niechronologicznie, a według pór roku to też opowieść uniwersalna, w której do głosu wreszcie dochodzą nasze przodkinie, a także przyroda, delikatna i jednocześnie wytrwała, jak one.

Lena Frankiewicz o spektaklu: "Temat pamięci jako fundamentalnej składni naszej tożsamości interesuje mnie w teatrze od jakiegoś czasu - nigdy dotąd jednak nie miałam szansy podjąć go z perspektywy generacyjnych doświadczeń. Podczas lektury NIECZUŁOŚCI szczególnie zainteresował mnie pewien proces, który ta proza we mnie uruchomiła: podążając za losami bohaterek jakby równolegle wyłaniały się z mojej pamięci opowieści o kobietach z mojej rodziny - podobnie szorstkich i pozornie chłodnych jak bohaterki opisane przez Martynę Bundę, napędzanych jednak przez ogromne pokłady humoru i imperatyw odwagi życia, który kazał im przetrwać i dbać o siebie nawzajem. Ten proces upominania się historii o swoje miejsce stał się głównym punktem wyjścia w poszukiwaniu narracji spektaklu, która sytuuje się jako seans pamięci, odbywany z perspektywy współczesnych kobiet - być może córek, wnuczek i prawnuczek bohaterek NIECZUŁOŚCI. Przywoływane przez nie opowieści uświadamiają im kim są i dlaczego są takie, jakie są. Rozgrywający się teatr osobistych historii w formie anegdot, scen, monologów, pieśni, pracy z ciałem i oddechem przynosi uzdrowienie dziedziczonych przez pokolenia doświadczeń, integrując je w sposób użyteczny, współczujący i skuteczny. Martyna Bunda zadedykowała swoją książkę matkom, babkom, siostrom, przyjaciółkom. Opisane przez nią herstory mimo tego, że znaczone odrębnym terenem kulturowym i krajobrazowym jakim są Kaszuby, okazało się niezwykle uniwersalne. Proces pracy nad spektaklem rozpoczęłyśmy od dzielenia się osobistymi opowieściami o naszych babkach, ciotkach i siostrach, tworząc swoisty katalog wspomnień, niekiedy strasznych, niekiedy upiornie śmiesznych - o ich przeżyciach, traumach, strategiach przetrwania. Zrodziło to ogromne emocje i wyznaczyło perspektywę tej pracy - wszak "ten, o którym się mówi nie umiera nigdy". Chciałabym, żeby ten spektakl był swego rodzaju seansem opowieści i z jednej strony pozwoliłby skonfrontować się z bólem, jaki niosą ze sobą niektóre z tych historii, z drugiej zaś wzmacniał i uświadamiał, jak wielką siłę czerpać można z wzajemnej solidarności i pamięci o swoich przodkiniach, oraz że hasło "siła jest kobietą" to nie jest pusty slogan. Wychodzę z założenia, że w czasach rzeczywistości coraz bardziej zdominowanej jest przez różnego rodzaju fałszywe i powierzchowne gesty, opowieść jako autentyczne świadectwo życia jest czymś, co może nas ocalić i pozwolić przetrwać, a co więcej - kształtować wspólnotę, której tak bardzo łakniemy w tym dziwnym, śródpandemicznym czasie."

Twórcy:
Reżyseria: Lena Frankiewicz
Adaptacja i dramaturgia: Zuzanna Bojda
Scenografia i kostiumy: Arkadiusz Ślesiński
Muzyka: Olo Walicki
Ruch sceniczny: Ula Zerek
Projekt plakatu: Maja Wolna
Asystentka reżysera, inspicjent-sufler: Katarzyna Wołodźko

Obsada: Dorota Androsz, Justyna Bartoszewicz, Magdalena Boć, Agata Bykowska, Sylwia Góra, Marzena Nieczuja Urbańska

Recenzja Trojmiasto.pl

Opinie (3)

  • po prostu nie, bez czułość

    spektakl miał byc o siostrzeństwie, kobietach, ziemi i kaszubach. Cóż, prze cały czas jego trwania czułam, że ktoś sobie ze wszystkich tych tematów szydzi i robi jaja. Zupełnie niepasujące do tego "cyrku" wtręty o La Lobie, wyjete z książki "Biegnąca z wilkami" Pinkoli Estes. Domieszane z palo santo, szałwią i gongami tybetańskimi. Cóż, szkoda hybryda kaszubsko spirytualna się nie udała.

    • 1 1

  • Aktorzy nieczuli (opinia sprzed 1 roku)

    To demony i zoombi

    • 1 2

  • nieczułość premiera (opinia sprzed 1 roku)

    premier nie musi byc czuły, wystarczy uległość wobec swego pana

    • 8 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery