• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nextbike, operator Mevo, prosi wierzycieli o układ

Arnold Szymczewski
4 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty. Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty.

Operator rowerów Mevo, spółka NB Tricity, chce zawrzeć układ ze swoimi wierzycielami w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. Spółka chce m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek. Główny wierzyciel, stowarzyszenie Obszar Metropolitalny GGS, podejmie w tej sprawie decyzję w ciągu trzech tygodni.



Mevo - zerwana umowa. System zawieszony

Czy Obszar Metropolitalny powinien zgodzić się na redukcję kar?

NB Tricity jest operatorem systemu roweru miejskiego Mevo. Spółka wygrała warty ponad 40 mln zł przetarg i w czerwcu 2018 r. podpisała umowę ze stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na utworzenie i zarządzanie systemem roweru miejskiego, w ramach którego działa 4080 rowerów elektrycznych i 660 stacji rowerowych.

Jak dotąd stowarzyszenie OMGGS przelało na konta Nextbike'a 9,7 mln zł za utworzenie stacji dla rowerów, dostarczenie ponad 1224 rowerów oraz stworzenie aplikacji do korzystania z systemu.

Druga rata kontraktu - ponad 20 mln zł - ma trafić do Nextbike'a po uruchomieniu drugiego etapu systemu, czyli po dostarczeniu 4080 rowerów.

Z drugiej strony OMGGS naliczył spółce 900 tys. zł kar za opóźnienie wdrożenia pierwszego etapu systemu. Według umowy opóźnienie drugiego etapu, który dotychczas nie został zrealizowany, kosztować będzie Nextbike 300 tys. zł za każdy miesiąc zwłoki (ale maksymalna kara to 900 tys. zł).

OMGGS może nałożyć na Nextbike nawet ponad 4 mln zł kar. Jednak tu warto wspomnieć, że jest to projekt dofinansowany z Unii Europejskiej i ewentualne nadwyżki finansowe mogą nie być w prosty sposób rozliczone przez Stowarzyszenie. Przypomnijmy, że dotacja unijna dla tego projektu to 17 z 41 mln zł całego kosztu inwestycji.

"Koszty uruchomienia roweru Mevo wyższe, niż oczekiwano"



W komunikacie opublikowanym w piątek, 4 października, Nextbike Polska wspomina o wyższych, niż oczekiwano, kosztach uruchomienia systemu Mevo. Z kolei zarząd NB Tricity podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki.

Komunikat Nextbike Polska

Spółka zależna (NB Tricity) obecnie realizuje II etap umowy. W związku z opóźnieniem w wykonaniu umowy, wyższymi niż oczekiwane kosztami uruchomienia systemu roweru Mevo, który realizowany jest na podstawie umowy, oraz ryzykiem nałożenia na spółkę zależną kar umownych przez stowarzyszenie - spółka zależna (NB Tricity) zidentyfikowała powstanie stanu zagrożenia niewypłacalnością, w rozumieniu art. 6 ust. 1 i 3 Prawa restrukturyzacyjnego.

W związku z powyższym zarząd spółki zależnej, kierując się dobrem spółki zależnej i wszystkich podmiotów pozostających ze spółką zależną w jakichkolwiek relacjach prawnych i faktycznych, podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki zależnej. Decyzja ta znajduje odzwierciedlenie w art. 3 ust. 1 Prawa restrukturyzacyjnego, zgodnie z treścią którego celem podstawowym postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości.

Pełna treść komunikatu Nextbike Polska


Układ ma zapobiec upadłości spółki NB Tricity



Zarząd NB Tricity przedstawił w piątek propozycję układu z wierzycielami (w ramach postępowania restrukturyzacyjnego), które mają na celu pozyskanie poparcia ze strony wierzycieli na zaproponowane warunki i finalnie oddanie głosu za układem.

"Wybrana procedura (postępowanie o zatwierdzenie układu) jest najprostszą i najmniej skomplikowaną wśród postępowań restrukturyzacyjnych. Umożliwia ona zawarcie układu w wyniku samodzielnego zbierania głosów wierzycieli przez dłużnika bez udziału sądu, ale z pomocą doradcy restrukturyzacyjnego, który pełni funkcję nadzorcy układu" - czytamy w komunikacie

- Przeprowadzenie postępowania umożliwi dokończenie II etapu i sprawne funkcjonowanie Mevo w kolejnych latach obowiązywania umowy - do grudnia 2025 r. Jednocześnie pozostaje ono bez wpływu na bieżące funkcjonowanie samego Mevo, jak i pozostałych systemów rowerowych, których dostawcą i operatorem jest Nextbike Polska - mówi Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska.

Propozycja Nextbike: umorzenie 90 proc. należności, 100 proc. odsetek i spłata długu w 12 ratach



Tak w dużym skrócie NB Tricity chce sobie poradzić z długami. Zarząd spółki informuje o sformułowaniu następujących propozycji układowych:

  1. Umorzenie 90 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, oraz umorzenie 100 proc. zobowiązań z tytułu odsetek za okres do dnia poprzedzającego dzień układowy, jak i po tym dniu oraz wszelkich innych należności ubocznych - w dniu uprawomocnienia się postanowienia o zatwierdzeniu układu;
  2. Spłata 10 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, w 12 równych ratach miesięcznych, których płatność rozpoczyna się w ostatnim dniu roboczym miesiąca następującego po miesiącu, w którym uprawomocni się postanowienie sądu restrukturyzacyjnego o zatwierdzeniu układu.


- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia - komentuje Paweł Orłowski i dodaje: - W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuacje projektu Mevo. Realizacja tego projektu jest ważna dla wszystkich zaangażowanych stron: użytkowników, zamawiającego - samorządów oraz dostawcy, czyli spółki.
Oświadczenie Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot

Spółka NB Tricity przedstawiła OMGGS plan restrukturyzacyjny. Dokumenty są obszerne i potrzebujemy czasu na ich analizę. Decyzję w tej sprawie podejmie 12-osobowy zarząd OMGGS w ustawowym terminie trzech tygodni.

Dotychczas OMGGS naliczył NB Tricity prawie milion złotych kary za opóźnienia we wprowadzeniu I etapu. Stowarzyszeniu należna jest też kara za opóźnienia w wykonaniu etapu II. Pozostaje również kwestia kar dotyczących nienależytego funkcjonowania etapu I w określonych dniach.

Mamy przygotowane plany awaryjne na każdą ewentualność, ale nie przewidujemy, że zostaną one uruchomione. Skupiamy się na tym, by rowery jeździły, by mieszkańcy mogli z nich korzystać.

Obecnie propozycje NB Tricity nie mają wpływu na użytkowników i funkcjonowanie systemu.

Opinie (647) ponad 50 zablokowanych

  • co na to Dulkiewicz i Grzelak?????

    to oni za ten szajs odpowiadają!!!

    • 6 0

  • A ja przeczytałem wszystkie 576 wpisów (1)

    I tak sobie myślę, że tu i tam są bardzo dziwni ludzie, którzy nie skończyli odpowiedniej szkoły.
    Czy od początku tego projektu był jakiś Ktoś, kto skończył studia?
    Czy był w gronie (gdy podpisywano pierwsze "papiery" jakiś inżynier?)
    Myślę, że nie było żadnego inżyniera, tylko humaniści / artyści.
    Testy antynarkotykowa nie działają na dwa lata wstecz.
    Ale frajda zostanie na całe życie!

    • 4 3

    • A po co inżynier?

      Żeby zepsuł zabawę??

      • 1 0

  • Ale te stojaki zostawią? (3)

    • 12 0

    • No mówię

      Mamy genialną sieć miejskich stojaków na rowery

      • 1 0

    • (1)

      Śmieszne są te stojaki bo rowery stoją na swoich nóżkach a te barierki są nie wiadomo po co

      • 5 0

      • Fajne

        Bardzo fajne stojaki na zwykle rowery .

        • 3 1

  • W przetargu zaproponowaili nierealnie niskie ceny obsługi systemu, żeby tylko go wygrać, przytulić kasę z UE i miasta, a potem (3)

    ogłosić upadłość. Proste jak drut, bo to teraz miasto ma prawdziwy problem, jak rozliczyć tę dotację UE a nie MEVO.

    • 41 1

    • (2)

      a jeslii nie i bedzie to jednak dzialalo? tzn ten caly paln restrukturyzacji sie uda. Przeciez wiekszosc komentarzy nie ma sensu. Systemy dzialaja w calej Europie, dlaczego akurat u nas mieliby dzialac krotkofalowo na szkode, tzn zanizyc cene wygrac przetarg zawinac kase oglosic upadlosc. Moim zdaniem nikt sie nie spdziewal tak wysokich kosztow utrzymania tych elektrykow i spolka ma problem bo nie wychodzi na swoje w naszym tegionie, sensacji sie tu nie doszukuje. Logicznie chca uratowac twarz bo jest jeszcze wiele mejsc gdzie mozna wygrac przetargi i zarabiac. To jest spolka gieldowa a nie jakis geszefcik podejrzanych typkow. Ta firma przeciez dziala w calej Europie

      • 1 11

      • No to po kolei

        U nas, bo u nas są: po pierwsze nieprofesjonalne (lub skorumpowane, sam sobie wybierz) samorzadu; po drugie niewydolne (lub skorumpowane, sam sobie wybierz) sądy; po trzecie jest opinia publiczna, która toleruje sytuacje, w których są straty, są poszkodowani, ale nie ma winnych. Toteż łatwiej jest robić krótkie wałki niż długofalowy biznes.
        Koszt utrzymania rowerów elektrycznych jest zliczalny dla każdego maturzysty, jeżeli tu inwestor takowego nie zatrudnił, to tylko podpiera tezę o wale.
        No i z tą giełdową spółką to dobre jest. Otóż nie, to nie jest giełdowa spółka, to biznesik niejakiego Zegarka, który dogadał się z NB i za mniejszosciowy pakiet udziałów dostał brand. Zamknie się, dawca powie, że ta franszyza to był błąd, kurz w prowincjonalnym miasteczku wnet opadnie i karawana pojedzie dalej.

        • 2 0

      • A partyzanci są w lesie ...

        Za chwilę by musieli kupić nowe baterie , po roku taka bateria przy codziennym ładowaniu nie nadaje się do niczego , rowery słabej jakości , przy jeszcze większej ilości rowerów by musieli zatrudnić więcej ludzi , kupić więcej ładowarek

        • 10 1

  • hahaha (2)

    Mówiłem, że tak się skończy ta inwestycja za publiczne pieniądze. Niestety ale tylko 10% społeczeństwa używa swojego mózgu. Okradają was codziennie (rząd/samorząd) a wy grzecznie 13 października na nich zagłosujecie.

    • 6 2

    • (1)

      a jak nie zagłosują, to tym bardziej zagłosują,
      bo nieoddanie głosu to też rodzaj głosu.
      tak czy tak zawodowa kasta oszustów skorzysta

      • 1 1

      • mogą zagłosować na Konfederacje

        • 1 1

  • pa pa

    Jestem dużym entuzjąstą roweru miejskiego i wiem, że jest dobro wspołne, ale od samego początku było widać, że sytem wymaga dużego nakładu pracy aby utrzymać rowery i byłyt dostępne dla użytkowników. i widać, żę nie tędy droga, i nie widzę sesnu sztucznie podtrzymyać sztucznie tego rozwiązania. Niestety firma tłumaczy się się że ją partner zawiódł, sorry firma jest zależna i to nie jest wytłumaczenie, nawet wolę nie myśleć jaka była by dostępność rowerów jeśli by mieli te 4tys, jeśli oni nie są wstanie niecałego 1,5 utrzymać. widać że zadanie ich przerosło, pa pa mevo

    • 8 0

  • Mam swój rower, ale (14)

    Mevo jest spoko z kilku powodów:
    -Nie trzeba się martwić, że ukradną twój rower.
    -Można w jedną stronę pojechać komunikacją (jak pada), a w drugą wrócić rowerem (szybciej i nie trzeba czekać).
    -W letnie noce nie trzeba wydawać fortuny na późny powrót z imprezy.
    -Ogólnie w nocy nie trzeba zamawiać taksówki (na moją dzielnice pierwszy autobus jest o 4).
    -Wspomaganie elektryczne eliminuje problem potu.
    -Gdy się spóźnisz na autobus, można szybko podjechać Mevo.
    -Gdy autobus nie przyjedzie, można skorzystać z Mevo.
    -Za dodatkowe 3 zł, można zostawić go pod samym domem.
    -Można nim następnego dnia wrócić do miasta i dostać 2 zł z powrotem.
    -Dojazd z Polibudy do centrum trwa 9 minut i kosztuje śmieszne 90 gr, to szybciej niż tramwaj.
    Jedyny problem to dostępność, zawsze jest to tylko alternatywa na wszelki wypadek.

    • 54 23

    • w końcu ktoś normalny napisał, setki ludzi korzysta każdego dnia, rówerów za mało ale system i super jest super

      • 0 0

    • A jak d**ilu chcesz wracać z imprezy w nocy po spożyciu?! (2)

      • 12 6

      • 2 piwka 3,5% i do domu (1)

        Nie każdy wypija na imprezie pół litra wódki, żeby nawalić się do nieprzytomności.

        • 10 6

        • Nie?

          • 2 0

    • mn

      I takich mamy przyszłych "inżynierów" - liczy się tylko moje, moje i jeszcze raz moje. Nowoczesny Kali.

      • 2 0

    • (2)

      Ok
      Czyli rozwiązanie dobre dla:
      Studenciakow
      Golod**cow
      I tych co mieszkają z rodzicami
      Trochę mało jak na kwotę inwestycji.

      • 11 7

      • Czyli jeśli, (1)

        mam duży dom na przedmieściach, 911 na sobotę i niedziele to nie mogę wrócić z pracy do domu rowerem? Muszę stać w korku i tracić czas? A jak będę jechać coś zjeść z dziewczyną to koniecznie muszę jechać tam samochodem, żeby godzinę szukać miejsca parkingowego?

        • 7 7

        • No..
          Ale nie masz 911 i domu.
          A kto ma tego nie użyje, nawet jeśli jest fanem ostrego mtb.
          Ps. Jeśli ktoś ma to co powyżej to raczej nie musi wracać codzień z pracy do domu.

          • 4 4

    • (1)

      Co za bzdury... Pierwsze i najważniejsze to że rowery zwyczajnie nie są dostępne. Też mogę sobie wymyślić milion fajnych zastosowan ale nie zmieni to faktu że system zwyczajnie nie działa. I nie ma co na siłę czarować rzeczywiści choćbyś nie wiem jak słodził.

      • 16 3

      • Jakie bzdury skoro serio tak z tego korzystam?

        Pewnie nawet nie próbowałeś się odkleić od fotela swojej X6, żeby sprawdzić jak to działa.

        • 4 9

    • (2)

      Fajna bajeczka. Żeby tylko rower były gdziekolwiek dostępne ...

      • 11 7

      • Sporo jest i ludzie jeżdżą. Nie zawsze, to fakt. Ale w wielu miejscach są.

        • 6 1

      • Naucz się czytać ze zrozumieniem

        • 5 5

    • Tak, bo rower jedzie szybko, czyli masz duże chłodzenie z wiatru przy małym wysiłku i nie jest ciepło nie ma potu - 15 minut oszczędności na przebraniu i prysznicu.

      Jeśli jednak nie działa wspomaganie i gnasz pod górę - to siódme poty ;)

      • 11 0

  • Ciekawe ze przed zimą ... (1)

    Czyżby baterie nie trzymaly w temperaturach poniżej 5 stopni Celsjusza ? Hehe zaraz wyjdzie szydlo z worka ale tak to jest jak za zamówienia biorą sie urzedasy a nie profesonalisci ...

    • 7 2

    • Akumulatory litowo-jonowe istotnie nie lubią niskich temperatur

      To ich największa wada.

      • 2 1

  • Pamietajcie ze w Gdańsku rzadzi PO i to jest ich zasługa

    • 11 3

  • Pisowskie płatne trolle już się zbiegły. (4)

    Farma trolli w Min.Sprawiedliwości - to jest afera. Przestępcy w rządzie.

    • 7 33

    • krytykuja leming wszyscy bez wzgledu na polityczne przekonania!

      • 1 0

    • serio, jestes tak tepy? (2)

      • 13 2

      • Troll z farmy Ziobry zareagował. (1)

        PiS boi się. To dobrze.

        • 2 10

        • Pis akurat nie ma sie czego bac

          majac tak durna opozycje.

          • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Lwy z herbu znajdującego się nad wejściem do Ratusza Głównego W Gdańsku patrzą w jednym kierunku, zamiast na siebie ponieważ:

 

Najczęściej czytane