• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nextbike, operator Mevo, prosi wierzycieli o układ

Arnold Szymczewski
4 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty. Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty.

Operator rowerów Mevo, spółka NB Tricity, chce zawrzeć układ ze swoimi wierzycielami w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. Spółka chce m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek. Główny wierzyciel, stowarzyszenie Obszar Metropolitalny GGS, podejmie w tej sprawie decyzję w ciągu trzech tygodni.



Mevo - zerwana umowa. System zawieszony

Czy Obszar Metropolitalny powinien zgodzić się na redukcję kar?

NB Tricity jest operatorem systemu roweru miejskiego Mevo. Spółka wygrała warty ponad 40 mln zł przetarg i w czerwcu 2018 r. podpisała umowę ze stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na utworzenie i zarządzanie systemem roweru miejskiego, w ramach którego działa 4080 rowerów elektrycznych i 660 stacji rowerowych.

Jak dotąd stowarzyszenie OMGGS przelało na konta Nextbike'a 9,7 mln zł za utworzenie stacji dla rowerów, dostarczenie ponad 1224 rowerów oraz stworzenie aplikacji do korzystania z systemu.

Druga rata kontraktu - ponad 20 mln zł - ma trafić do Nextbike'a po uruchomieniu drugiego etapu systemu, czyli po dostarczeniu 4080 rowerów.

Z drugiej strony OMGGS naliczył spółce 900 tys. zł kar za opóźnienie wdrożenia pierwszego etapu systemu. Według umowy opóźnienie drugiego etapu, który dotychczas nie został zrealizowany, kosztować będzie Nextbike 300 tys. zł za każdy miesiąc zwłoki (ale maksymalna kara to 900 tys. zł).

OMGGS może nałożyć na Nextbike nawet ponad 4 mln zł kar. Jednak tu warto wspomnieć, że jest to projekt dofinansowany z Unii Europejskiej i ewentualne nadwyżki finansowe mogą nie być w prosty sposób rozliczone przez Stowarzyszenie. Przypomnijmy, że dotacja unijna dla tego projektu to 17 z 41 mln zł całego kosztu inwestycji.

"Koszty uruchomienia roweru Mevo wyższe, niż oczekiwano"



W komunikacie opublikowanym w piątek, 4 października, Nextbike Polska wspomina o wyższych, niż oczekiwano, kosztach uruchomienia systemu Mevo. Z kolei zarząd NB Tricity podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki.

Komunikat Nextbike Polska

Spółka zależna (NB Tricity) obecnie realizuje II etap umowy. W związku z opóźnieniem w wykonaniu umowy, wyższymi niż oczekiwane kosztami uruchomienia systemu roweru Mevo, który realizowany jest na podstawie umowy, oraz ryzykiem nałożenia na spółkę zależną kar umownych przez stowarzyszenie - spółka zależna (NB Tricity) zidentyfikowała powstanie stanu zagrożenia niewypłacalnością, w rozumieniu art. 6 ust. 1 i 3 Prawa restrukturyzacyjnego.

W związku z powyższym zarząd spółki zależnej, kierując się dobrem spółki zależnej i wszystkich podmiotów pozostających ze spółką zależną w jakichkolwiek relacjach prawnych i faktycznych, podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki zależnej. Decyzja ta znajduje odzwierciedlenie w art. 3 ust. 1 Prawa restrukturyzacyjnego, zgodnie z treścią którego celem podstawowym postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości.

Pełna treść komunikatu Nextbike Polska


Układ ma zapobiec upadłości spółki NB Tricity



Zarząd NB Tricity przedstawił w piątek propozycję układu z wierzycielami (w ramach postępowania restrukturyzacyjnego), które mają na celu pozyskanie poparcia ze strony wierzycieli na zaproponowane warunki i finalnie oddanie głosu za układem.

"Wybrana procedura (postępowanie o zatwierdzenie układu) jest najprostszą i najmniej skomplikowaną wśród postępowań restrukturyzacyjnych. Umożliwia ona zawarcie układu w wyniku samodzielnego zbierania głosów wierzycieli przez dłużnika bez udziału sądu, ale z pomocą doradcy restrukturyzacyjnego, który pełni funkcję nadzorcy układu" - czytamy w komunikacie

- Przeprowadzenie postępowania umożliwi dokończenie II etapu i sprawne funkcjonowanie Mevo w kolejnych latach obowiązywania umowy - do grudnia 2025 r. Jednocześnie pozostaje ono bez wpływu na bieżące funkcjonowanie samego Mevo, jak i pozostałych systemów rowerowych, których dostawcą i operatorem jest Nextbike Polska - mówi Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska.

Propozycja Nextbike: umorzenie 90 proc. należności, 100 proc. odsetek i spłata długu w 12 ratach



Tak w dużym skrócie NB Tricity chce sobie poradzić z długami. Zarząd spółki informuje o sformułowaniu następujących propozycji układowych:

  1. Umorzenie 90 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, oraz umorzenie 100 proc. zobowiązań z tytułu odsetek za okres do dnia poprzedzającego dzień układowy, jak i po tym dniu oraz wszelkich innych należności ubocznych - w dniu uprawomocnienia się postanowienia o zatwierdzeniu układu;
  2. Spłata 10 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, w 12 równych ratach miesięcznych, których płatność rozpoczyna się w ostatnim dniu roboczym miesiąca następującego po miesiącu, w którym uprawomocni się postanowienie sądu restrukturyzacyjnego o zatwierdzeniu układu.


- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia - komentuje Paweł Orłowski i dodaje: - W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuacje projektu Mevo. Realizacja tego projektu jest ważna dla wszystkich zaangażowanych stron: użytkowników, zamawiającego - samorządów oraz dostawcy, czyli spółki.
Oświadczenie Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot

Spółka NB Tricity przedstawiła OMGGS plan restrukturyzacyjny. Dokumenty są obszerne i potrzebujemy czasu na ich analizę. Decyzję w tej sprawie podejmie 12-osobowy zarząd OMGGS w ustawowym terminie trzech tygodni.

Dotychczas OMGGS naliczył NB Tricity prawie milion złotych kary za opóźnienia we wprowadzeniu I etapu. Stowarzyszeniu należna jest też kara za opóźnienia w wykonaniu etapu II. Pozostaje również kwestia kar dotyczących nienależytego funkcjonowania etapu I w określonych dniach.

Mamy przygotowane plany awaryjne na każdą ewentualność, ale nie przewidujemy, że zostaną one uruchomione. Skupiamy się na tym, by rowery jeździły, by mieszkańcy mogli z nich korzystać.

Obecnie propozycje NB Tricity nie mają wpływu na użytkowników i funkcjonowanie systemu.

Opinie (647) ponad 50 zablokowanych

  • Wycofać się ze Studni Bez Dna - ograniczyć straty do 9mln i rozpisać nowy przetarg na resztę bez elektryki!!!!! (6)

    Śmieje się z was durnie, bo od razu mówiłem że 100% elektryków się nie da zrobić i to i**otyzm !!!!! to nie chcieliście słuchać

    • 119 5

    • Nowy przetarg (3)

      I znów to samo? Festiwal niekompetencji i nieudolności urzędników "od rowerów" i wydane lekką raczką pieniądze podatników

      • 17 2

      • (2)

        ja bym wolał wydać te 40mln na infrastrukturę, bo uważam że to jest rola miast/gmin. Sam mam własny rower i na nim jeżdżę, ale ludziom nie wytłumaczysz więc siłą rzeczy będzie kolejny rower miejski.

        • 15 1

        • Nie lubię jeździć Mevo (1)

          Za dużo zachodu ze "zdobyciem" roweru i myśl, że jakiś brudas przede mną siedział na siodełku i brudnymi łapskami trzymał kierownicę...
          Te pomysły dla plebsu odstraszają

          • 18 13

          • Dziwię się że jeszcze chodzisz po tych samych ulicach co plebs...

            • 5 6

    • Inaczej prokurator powinien wejsc (1)

      • 9 1

      • o widzę mamy pracownika mevo, dającego minusa :D

        • 5 0

  • Tak się kończą

    mrzonki rowerowe. Przecież ten "biznes" nie miał prawa się utrzymać, chyba że jako "biznes urzędniczy" za pieniądze podatników

    • 90 1

  • Dac im upasc i przejac biznes.

    • 45 4

  • czy miasto umorzy mi kredycik za mieszkanie?

    • 117 3

  • To jest już wszędzie najpierw wygrywają najtańsi

    A potem okazuje się ze za ta cenę się nie da i chcą więcej pieniędzy, chory system przetargowy

    • 82 3

  • Dyletanci nie maja prawa dalej funkcjonować i psuć marki Gmin Pomorza (2)

    To dyletanctwo i kolesiostwo ze spółki rowerowej nie powinno ani dnia dłużej psuć marki Gmin Pomorza zaangażowanych w projekt Mevo. Zapłacone rowery są własnością gminną i zostały powierze zarządcy, który okazał się porażającym dyletantem. Żadnych układów aby Pomorskie Gminy przez następne lata nie były pośmiewiskiem w Polsce i u komisarzy UE. Niech zaczną nowy biznes od chodowli i sprzedaży marchewek i pomidorów to tam nauczą się co to prawdziwy biznes i ryzyko.

    • 74 2

    • Dyletanctwo było już na etapie specyfikacji do przetargu (1)

      A co marchewek, jeśli już to hodowla a jeszcze lepiej uprawa

      • 6 0

      • mógł napisać spszedarz marhewek i pomidoruw

        czepiasz się, pogromca dyletantów z większością trafił.

        • 2 0

  • (3)

    Oczywiście że nie można godzić się na jakieś anulacje kar - już raz źle wszystko obliczyli - i nie ma żadnej gwarancji że znowu nie nawalą jak się wpakuje w nich jeszcze więcej pieniędzy
    i albo chcemy mieć solidnego partnera albo będziemy taką szopkę latami prowadzić a rowerów dalej nie będzie

    w przetargu brały udział inne firmy które miałyby szanse lepiej zrealizować ten projekt i teraz innym trzeba dać się wykazać

    • 84 1

    • Wybiorą kaskę do końca i w przyszłym roku i tak ogłoszą upadłość.

      • 14 1

    • Wszystko dobrze obliczyli

      Prezes dobrze obliczyl ile zarobi ile wyprowadzi pieniędzy do innych spółek. Firma wydmuszka

      • 8 0

    • Anulowanie kar a nie anulacje. Nie można tak kaleczyć języka ojczystego. To nie są ablucje albo polucje...

      • 1 1

  • Nowy operator (3)

    Wybierzcie nowego operatora. Niech zbuduje stacje, które będą ładować rowery całą dobę (jak w Warszawie) albo niech będą zwykłe, lekkie rowery. Rowery elektryczne, których nie można ładować, to nieśmieszny żart. Kupiłbyś samochód elektryczny którego nie można ładować? Kupiłbyś samochód spalinowy którego nie można zatankować, tylko trzeba codziennie wymieniać bak?

    • 109 3

    • (2)

      to ten sam operator przecież - w warszawie i u nas

      • 4 1

      • (1)

        Dziwi tylko dlaczego nie podeszli do tematu tak, jak w Warszawie...

        • 0 0

        • Nikt w Trojmiescie nie chce waszawki

          epidemia korposzczorow, co biuro podrozy nazywaja producentem produktow.
          Jak teź jakiejś formy kredytu - w warszawce to jest produkt. Nie chcemy takiej produkcji!

          • 0 0

  • Od początku ,,działania" tego systemu (1)

    czekałem na ta wiadomość. To się nie mogło udać. Po co było robić droga w obsłudze inwestycje z rowerami na baterie. Zwykle lekkie rowery byłyby znacznie trwalsze i tańsze, a dla osób które chcą sobie przejechać kilka km równie atrakcyjne. Nic bym im nie umorzył, wiedzieli jaka była skala projektu i się z niego nie wywiązali

    • 108 4

    • Bo to było charakterystyczne nadęcie ratusza

      MY najiepsi, MY zrobimy system 5 generacji itp. hasełka za św Pawła

      • 4 0

  • Więcej rowerów nie będzie (4)

    Przecież to było już od dawna jasne, że brakujących 3000 rowerów nigdy nie dostarczą. Mevo upadnie, kto miał wziąć to wziął. Jeszcze próbują na koniec umorzyć trochę długów, jak im umorzą to za miesiąc strzelą bankruta.

    • 109 3

    • He (3)

      Identycznie jak ci od kompostowni na Szadółkach, jeszcze wyszarpnęli od miasta dodatkową kaskę, poczem upadli

      • 18 0

      • o to ciekawe (1)

        bo spalarnie też ma budować firma która szoruje po dnie - pewnie tak samo będzie wezmą kasę upadną a gwarancji nie będzie...

        przypadek?

        • 14 1

        • Nie sądzę

          • 3 0

      • Gdański modus operandi.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Słynne ilustracje "Porysunki" tworzy:

 

Najczęściej czytane