• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Narracje - najpierw Przeróbka, potem czułe punkty Oruni

Magda Mielke
3 sierpnia 2022, godz. 12:30 
Opinie (32)
  • Spośród przesłanych zgłoszeń komisja wybrała koncepcję "Czułe punkty" duetu kuratorskiego: Katarzyna Słoboda i Jakub Gawkowski.
  • Orunia będzie gospodarzem festiwalu Narracje 2023.

Rozstrzygnięto konkurs na kuratorów festiwalu Narracje w 2023 roku. Zwycięzcami zostali Katarzyna Słoboda i Jakub Gawkowski, którzy przygotują koncepcję i program przyszłorocznej edycji wydarzenia. Odbędzie się ona w gdańskiej dzielnicy Orunia. Wcześniej, 18 i 19 listopada 2022 roku Narracje zagoszczą na Przeróbce.



Wystawy i spotkania w Trójmieście


Czy uczestniczyłe(a)ś kiedyś w festiwalu Narracje?

Do najbliższych, jak co roku organizowanych przez Instytut Kultury MiejskiejGdańską Galerię Miejską, zostało jeszcze sporo czasu. Najbliższe Narracje odbędą się 18 i 19 listopada 2022 na Przeróbce. Tymczasem ogłoszono, kto przygotuje program Narracji w 2023 roku. Spośród przesłanych zgłoszeń komisja wybrała koncepcję "Czułe punkty" duetu kuratorskiego: Katarzyna Słoboda i Jakub Gawkowski. 14. edycja festiwalu odbędzie się 17 i 18 listopada 2023 w gdańskiej dzielnicy Orunia.

Koncepcja kuratorska "Czułe punkty"



W wybranej koncepcji kuratorskiej można było przeczytać m.in.: "Czułe punkty to miejsca wymagające uwagi. Takie, które ujawniają swoją energię, relacje i wielowarstwowe historie po poświęceniu im czasu i bliskiemu przyjrzeniu się. Proponowana koncepcja kuratorska festiwalu Narracje zakłada odnalezienie istniejących i stworzenie nowych czułych punktów na mapie dzielnicy Orunia".

Narracje od 2009 roku eksplorują miejskie wątki i historie, a artystyczne interwencje nadają codziennym miejscom niezwykły kontekst. Narracje od 2009 roku eksplorują miejskie wątki i historie, a artystyczne interwencje nadają codziennym miejscom niezwykły kontekst.
Miejsca prezentacji prac, jak i trasa pomiędzy nimi mają kluczowe znaczenie dla koncepcji festiwalu. Kuratorzy zwracają także uwagę na integracyjny charakter imprezy: "Taka formuła wydarzenia pozwoli budować nowe formy porozumienia, relacji i zaangażowania z publicznością, wykraczające poza aktywnych twórców i pasywnych widzów. Instalacje, prace multimedialne i interaktywne, a także odbywające się przez cały czas trwania festiwalu działania performatywne i efemeryczne, posłużą do budowania kolektywnego doświadczenia i uważnego przyglądania się Oruni - jej historii, architekturze, tkance społecznej i przyrodniczej".

Zdjęcia z Narracji z ostatnich lat



Kim są kuratorzy?



Zarówno Katarzyna Słoboda, jak i Jakub Gawkowski są związani z Łodzią, gdzie pracują w Dziale Sztuki Nowoczesnej w Muzeum Sztuki w Łodzi. Prowadzą działania badawcze i kuratorskie, przygotowują wystawy, z których wiele zostało wysoko ocenionych.

  • Jakub Gawkowski
  • Katarzyna Słoboda
Kuratorów wyłoniła komisja konkursowa w składzie: Dorota Jarecka (krytyczka sztuki, kuratorka, prowadzi Galerię Studio w Warszawie), Anna Królikiewicz (artystka), Waldemar Tatarczuk (kurator), Aleksandra Szymańska (dyrektorka Instytutu Kultury Miejskiej - organizatora festiwalu), Piotr Stasiowski (dyrektor Gdańskiej Galerii Miejskiej - współorganizatora festiwalu).

- Najmocniej przekonała mnie koncepcja "Czułe punkty", uważam ją za intrygującą, świeżą i otwartą na szereg nowych wątków, przywracającą więcej elementów projekcji i światła, jak ten festiwal ma w tradycji. Jednocześnie otwartą na posthumanistyczne, queerowe idee: mój głos oddałam, aby dać temu wszystkiemu szansę zadziałać na terenie Oruni - mówi Anna Królikiewicz.

20 autorów powalczy o Nagrodę Literacką Gdynia. Poznaliśmy nominowanych



Dorota Jarecka zwraca z kolei uwagę na dobór zaproponowanych przez parę kuratorską artystów i artystek oraz spójność pomysłu:

- Koncepcja Katarzyny Słobody i Jakuba Gawkowskiego "Czułe punkty" nie tylko zawiera obiecujący zestaw nazwisk artystów rozpoczynających karierę lub będących w jej wczesnej fazie, ale także charakteryzuje się spójną koncepcją programową. Czułe punkty to dzisiaj przede wszystkim problematyka środowiskowa i tematyka związana z dyskusją nad różnicami: klasowymi, narodowościowymi i ze względu na płeć kulturową - mówi.
Choć historia Oruni jest niemal tak długa jak historia samego Gdańska, jej teren został włączony w granice miasta dopiero w 1933 roku. Przez stulecia, zamieszkiwana przez rzemieślników i rolników, Orunia była bogatą wsią i stanowiła spiżarnię miasta. Od XVII wieku zamożne gdańskie rody budowały tu swoje letnie posiadłości. Z biegiem czasu jednak Orunia przekształciła się w duże robotnicze przedmieście.

Mimo katastrof, jakie na przestrzeni wieków wielokrotnie nawiedzały tereny dzisiejszej dzielnicy, do naszych czasów przetrwały liczne pamiątki jej bogatej historii. Dzięki nim Orunia ma niepowtarzalny klimat. Można tu spotkać ciekawą architekturę z przełomu XIX i XX wieku - bogate w unikatowe detale kamienice i skromne budynki z cegły lub muru pruskiego, małą podcieniową kuźnię z około 1800 roku, przedwojenny słup ogłoszeniowy czy ukryty pod ziemią rezerwuar wody. W wielu miejscach niemieckie napisy na ścianach zapraszają do nieistniejących już sklepów. Warto być uważnym, ponieważ niekiedy ślady przeszłości są subtelne: wprawne oko dostrzeże jednak np. metalowe rozety na kościele pw. św. Jana Bosko - to haki, które podtrzymywały trakcję niedziałającej już linii tramwajowej.

Festiwal Narracje 2022 odbędzie się na Przeróbce. Festiwal Narracje 2022 odbędzie się na Przeróbce.
Tymczasem tegoroczna edycja festiwalu Narracje odbędzie się w gdańskiej dzielnicy Przeróbka. Geograficzne położenie dzielnicy jest niezwykle ciekawe, gdyż zajmuje ona zachodnią część Wyspy Portowej. Wyspa Portowa jest drugą - po Wyspie Sobieszewskiej - największą wyspą Gdańska. Przeróbka to nieduża dzielnica robotnicza - nie ma tu znaczących instytucji, kościoła czy nawet parku. Zabudowa jest jednak stosunkowo różnorodna: znajdziemy tu zarówno nieduże domy otoczone ogrodami, jak i ceglane kamienice czy nawet 10-piętrowe wieżowce. Jej historię można streścić w jednym zdaniu: do XX wieku znajdowały się tu łąki, na których flisacy suszyli - "przerabiali" - zboże sprzedawane w Gdańsku, następnie zaś tutejsza nieduża osada zamieniła się w dzielnicę robotniczą, której kształt i rytm życia wyznaczały Zakłady Taboru Kolejowego. Czy można tu odkryć coś intrygującego? Narracje z pewnością w tym pomogą.

Katarzyna Słoboda jest kuratorką, badaczką i doktorką nauk humanistycznych. Pracuje w Dziale Sztuki Nowoczesnej w Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie kuratorowała takie wystawy, jak m.in. Zwichnięty czas (2022), Prototypy 4: Agata Siniarska, Osuwisko (2020), Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca (z Sonią Nieśpiałowską-Owczarek, 2013) czy Układy odniesienia. Choreografia w muzeum (z Mateuszem Szymanówką, 2016) i inne. Jest redaktorką i autorką publikacji na temat tańca, choreografii, sztuki awangardowej i współczesnej. Laureatka stypendium badawczego Grażyny Kulczyk z zakresu współczesnej choreografii oraz stypendium Młoda Polska 2018. Członkini inicjatywy Przestrzeń Wspólna.

Jakub Gawkowski to kurator i historyk sztuki związany z Muzeum Sztuki w Łodzi. Absolwent Uniwersytetu Środkowoeuropejskiego w Budapeszcie. Kurator i współkurator wystaw Atlas Nowoczesności. Ćwiczenia (Muzeum Sztuki, 2021), Ziemia znów jest płaska (Muzeum Sztuki, 2021), Agnieszka Kurant. Erroryzm (Muzeum Sztuki, 2021), Die Sonne nie Świeci tak jak słońce (Trafostacja Sztuki, 2020), Diana Lelonek. Buona Fortuna (Fondazione Pastificio Cerere, 2020), Najpiękniejsza Katastrofa (CSW Kronika, 2018). Stypendysta programu DAAD theMuseumsLab 2022.

Wydarzenia

14. Narracje

performance, festiwal sztuki, pokaz

13. Narracje

performance, festiwal sztuki, pokaz

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (32)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Do DNA

wystawa

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki

wystawa

Kolekcja w działaniu

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Jednym z najcenniejszych eksponatów Muzeum Narodowego w Gdańsku jest srebrna ozdoba z XIII w., której podstawę stanowi...?