- 1 Zmarł twórca Teatru Ekspresji (10 opinii)
- 2 Marszałek przyznał artystom stypendia (18 opinii)
- 3 Gdańsk przyznał stypendia kulturalne (30 opinii)
- 4 O nich będzie głośno na scenie teatralnej (26 opinii)
- 5 Spacer po parku Oliwskim szlakiem rzeźb (34 opinie)
- 6 Dawny Dom Kultury w Nowym Porcie
Największa stalowa rzeźba w Polsce stanęła we Wrzeszczu
Ma ponad 2,5 metra wysokości, prawie 4 metry szerokości, składa się z kilkudziesięciu elementów i według twórców jest największą w Polsce rzeźbą wykonaną ze stali, taką techniką. Dzisiaj rano dzieło trójmiejskiego artysty Elvina Flamingo, zakupione przez dewelopera Euro Styl, stanęło na dziedzińcu osiedla we Wrzeszczu.
Wielka stalowa konstrukcja mierząca: 3,6 m szerokości, 3,6 m długości i 2,6 m wysokości waży 800 kg. Metalowa bestia o metalowych, ostrych, połyskujących stożkach została przetransportowana nad ranem z Elbląga, gdzie odbywały się prace konstrukcyjne.
Czytaj też: Metalowy pterodaktyl na terenie stoczni
Z uwagi na miejsce jej ostatecznego umiejscowienia - na patio przed nowoczesnym budynkiem - rzeźba została wykonana ze stali nierdzewnej, która wykazuje najlepszą odporność na warunki atmosferyczne, jednocześnie pozostając stosunkowo plastycznym materiałem do tworzenia. Biomechaniczna konstrukcja to w zasadzie instalacja artystyczna z ciętej i giętej stali szlachetnej, która powstała pod okiem zespołu specjalistów: Piotra Gotkowskiego (projektant 3D), Piotra Chudoby (konstruktorzy) i zespołu kowali z pracowni Arkadiusza Kani.
Jak poinformowała nas Magdalena Swacha Komborska, kuratorka projektu - pierwsze informacje o powstającej rzeźbie pojawiły się w 2019 roku, kiedy to Elvin Flamingo pokazał pięć rysunków robotów. Aby rysunek Flamingo można było przenieść w formę bryły, projektant 3D opracował przybliżony model przestrzenny. Kolejno zespół z pracowni konstruktorskiej pod okiem Piotra Chudoby wykonał ekspertyzę techniczną rzeźby. Tak zróżnicowany pod kątem ugięć model był niemałym wyzwaniem dla konstruktorów, ponieważ jedyną możliwą drogą do wykonania kompletnych obliczeń rzeźby było "ręczne" wymodelowanie jej z najdrobniejszych elementów skończonych kawałków o wielkości od 4 do 13 cm. W efekcie powstało 45 większych powierzchni, które składają się na całą rzeźbę.
Dawna Poczta przy Mickiewicza
Wielkim wyzwaniem było wyważenie konstrukcji i opracowanie rozwiązań biomechanicznych. Gdy już zostały opracowane właściwe i przede wszystkim bezpieczne rozwiązania, dalsza praca toczyła się prawie rok w kowalni Arkadiusza Kani. Tam Elvin Flamingo, mając do współpracy wykwalifikowanych kowali, wykonał ostatni etap rzeźby, czyli model o wymiarach rzeczywistych w stali nierdzewnej. Artysta nie tylko nadzorował wszystkie prace, ale i wykonywał często elementy stalowe rzeźby.
Kowale wykonywali ręcznie obróbkę stali, rozgrzewali, kuli, a potem dopiero spawali i ostatecznie polerowali. Jak przekonują twórcy, gięcie było jedną z trudniejszych rzemieślniczych realizacji, ponieważ stal twarda szybko traci temperaturę podczas gięcia. Dlatego cały proces wymagał wyjątkowej zręczności, siły, doświadczenia, precyzji i wyobraźni.
Artyści, rzemieślnicy, społecznicy tworzą nową tkankę miejską
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-05-12 00:13
Rzeźba
Krytykować jest łatwo, gorzej z pomysłem i realizacją. Wymyślcie ,proszę , coś konstruktywnego,to wtedy porozmawiamy.Ja jestem zadowolona,że coś się w naszej dzielnicy dzieje.
- 4 6
-
2021-05-10 19:54
Super dzieło (1)
Ale dzielnica taka że może nie dotrwac do rana bo zlomiarze teleportują ją nq złomowiec
- 72 25
-
2021-05-11 06:56
Byłaby to kradzież na miarę
odrąbanej ręki Reagana.
- 4 2
-
2021-05-10 19:29
Dzięki za filmik. Inaczej bym nie uwierzył, że można takie szpetne bloki budować,
przekonywać ludzi do mieszkania w nich za grubą kasę. Wygląda raczej na budynek MOPS-u. Co dzień, to nauka w piękniejącym Gdańsku.
- 79 19
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.