Wiadomości

stat

Najlepsze dyplomy ASP 2018 w Zbrojowni Sztuki

W piątek 3 sierpnia wręczeniem nagród zainaugurowano jubileuszową, dziesiątą wystawę Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych 2018. Można na niej podziwiać prace 27 artystów z dziesięciu uczelni artystycznych z Polski i zagranicy. W godzinach otwarcia wystawy (godz. 11-20, do 9 września) Zbrojownia Sztuki jest ponownie otwarta również od strony Targu Węglowego. Wstęp na wystawę jest wolny.



W stosunku do poprzednich edycji wystawy są dwie podstawowe zmiany - ograniczono liczbę prac z 34 do 27 (każda z polskich państwowych akademii sztuk pięknych zgłosiła trzy, a nie cztery, jak do tej pory, najlepsze dyplomy) oraz dopuszczono do niej uczelnie z Bratysławy i Wilna, z których dyplomy pojawiały się dotąd gościnnie.

Czy podobają ci się dyplomy prezentowane na wystawie "Najlepsze dyplomy ASP 2018"?

tak, zresztą zawsze z przyjemnością odwiedzam tę wystawę 34%
jest sporo ciekawych prac, ale obecność niektórych jest dla mnie zaskująca 23%
nie, prace młodych artystów rozczarowują 43%
zakończona Łącznie głosów: 211
- Ta edycja jest szczególna, bo nasz dziesiąta edycja konkursu jest międzynarodowa. Po raz pierwszy uczelnie z Litwy i ze Słowacji są pełnoprawnymi uczestnikami konkursu. Niezmiernie nas cieszy, że w tym roku pula nagród nam się zwiększyła do 74 tys. zł - powiedział Krzysztof Polkowski, rektor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, organizatora wystawy.
Zwiększona pula nagród to efekt podniesienia kwoty głównej nagrody - Nagrody Rektorów - z 20 tys. zł do 25 tys. zł oraz wejścia do grona mecenasów konkursu miasta Gdyni (nagroda prezydenta miasta Gdyni jest równorzędna wobec nagród prezydenta Gdańsk i nagrody marszałka województwa pomorskiego i wynosi 8 tys. zł).

- Tegoroczna edycja jest naprawdę świetna, prace konkursowe są na bardzo wysokim poziomie. Ograniczenie ilości prac pozwoliło w pełni wyeksponować wszystkie obiekty i chyba żadna uczelnia w osobach rektorów nie miała zastrzeżeń do ekspozycji prac. W pracy jury bywają napięcia, kontrowersje. Tym razem byliśmy jednomyślni, grupa 10 laureatów wyłoniła się po pierwszym głosowaniu. Szybko doszliśmy do konsensusu. Wszystkie te osoby, niezależnie od tego, czy zostały nagrodzone czy honorowe wyróżnione, to crème de la crème tegorocznych dyplomantów - stwierdziła przewodnicząca jury nagrody Jolanta Rudzka Habisiak, rektor Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
Oglądając wystawę trudno nie zgodzić się z twierdzeniem, że ograniczenie prac to dobra decyzja. Wiele dyplomów zawiera wiele obiektów, anektując na swoje potrzeby sporą przestrzeń. Zdecydowanie polemizować można jednak z twierdzeniem na temat poziomu prac, który w moim odczuciu jest wyraźnie niższy niż rok temu.

Wystawę zdominowały poszukiwania granic formy, czego najlepszym przykładem nagrodzona Nagrodą Rektorów praca "Rzecz o pragnieniu" Kornelii Dzikowskiej. Praca składa się z dwóch elementów: wielkiego, wciąż wypełnianego wodą worka o wymiarach 3 x 3,5 m oraz projekcji wideo z twarzą modelki zanurzającą się w wodzie. Pozorny bezruch zdarzenia (pozorny, bo ilość wody w worku się zmienia, podobnie jak jej poziom na towarzyszącej projekcji wideo, stopniowo zalewając twarz modelki) oraz pozbawiony wyraźnych granic worek wypełniony pozbawioną kształtu wodą jest dla artystki metaforą pragnień, które też nie mają ściśle określonych ram, niczym woda potrafią nas zalać i bywają przy tym niebezpieczne.

W zupełnie inny sposób granice formy przełamuje praca laureatki Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Anety Kublik - "Zobaczyć niewidzialne". To cykl różnej wielkości obrazów utrzymanych w czarnej, dominującej kolorystyce. Dopiero patrząc pod odpowiednim kątem z czerni wyłaniają się sylwetki zwierząt, rośliny i krajobrazy. Głównym motywem prac są sarny - zwierzęta bardzo lękliwe. Praca Anety Kublik symbolizuje lęki, strach i niepokoje, które przecież również nie mają ściśle określonych granic.

Także praca doceniona przez krytyków sztuki - trzydziestominutowe wideo "Jestem synem górnika" to popis kreatywnej wyobraźni duetu Michał Soja - Róża Duda wykorzystując film eksperymentalny, instalacje i grafikę 3D. Tu również forma bywa przełamana - m.in. poczuciem humoru i dystansem twórców.

Nagrody otrzymały również prace: "Miasto - Byt" Łukasza Koniuszego, przedstawiające Bytom na pracach wklęsłodrukowych, na których autor portretuje ważne dla siebie miejsca (Nagroda Marszałka Województwa Pomorskiego) czy praca "Ruiny moich marzeń" Marty Krześlak (Nagrody Miasta Gdańska i Gdańskiej Galerii Miejskiej) - czyli wielki, plastikowy dmuchany zamek, prezentowany w formie częściowo napompowanej pozostałości, ruiny po dmuchanym zamku razem z wideo prezentującym obiekt prawie napompowany i zdatny do zabawy i podkładem muzycznym - piosenkami z lat 90 poświęconymi marzeniom, wykonywanym przez autorkę.

Z kolei praca Anastasii Mikhno "Phenotype A / Porajmos" (Nagroda Miasta Gdyni) nawiązuje do eksperymentów antropologicznych na tle rasowym z czasów III Rzeszy. Wtedy na potrzeby pracy doktorskiej Evy Justin kilkadziesiąt dzieci odebrano rodzicom i umieszczono w domach dziecka by sprawdzić, czy jest możliwa ich adaptacja społeczna, co okazało się podobno niemożliwe, więc dzieci trafiły do obozu koncentracyjnego. Anastasiija Mikhno zebrała informacje na temat tych osób i przygotowała pamiątkową serię monet upamiętniających każde z zamordowanych dzieci.

Oczywiście na wystawie nie brakuje prac autotematycznych i jawnie ilustracyjnych - jedną z nich jest ambitny projekt "Hodowla" Olgi Śliwy z 24 kokonami z materiałów podarowanych autorce przez mamę (symbol dzieciństwa i przeszłości), a w każdym z nich odlewy ciała autorki - poczwarki do wyhodowania. Inną tego typu pracą jest "Pokój" Dawida Puszyńskiego - czyli instalacja przedstawiająca konflikty zbrojne z perspektywy osoby żyjącej w czasach pokoju. Natomiast "Inside / Outside" Eweliny Maksimiuk, wedle artystki to rzeźby inspirowane multisensorycznością doznań, rozgraniczonych na wewnętrzne (intymne) i zewnętrzne (powierzchowne) sfery kobiety.

Cykl obrazów niczym z horroru - "[her]story" zaproponowała Dominika Wyrobek. Praca ukazuje zniekształcone kobiece twarze, namalowane z nakładanych na siebie fragmentów kadrów z filmów pornograficznych, czyli przejawów kobiecej przyjemności widzianej oczami mężczyzn. Wśród dzieł malarskich uwagę zwraca też cykl abstrakcyjny "Ekshibicjonizm, pornografia" Krzysztofa Koraba, inspirowana użyciem ciała w reklamie, seksualnością i cielesnością w ujęciu socjologicznym. Inną ciekawą pracą malarską jest cykl "Nieostre ujęcie - defekt formy w portrecie" Tomasza Wiktora, czyli zaburzenia komunikacji inspirowane percepcją ludzkiego oka - to cykl portretów z nieostrymi, niewidocznymi detalami.

Na wystawie zobaczyć można dyplomy Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Akademii Sztuki w Szczecinie, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu i uczelni zagranicznych: Vilniaus dailės akademija (Wilno) oraz Vysoká škola výtvarných umení (Bratysława). Prace oglądać można w Zbrojowni Sztuki do 9 września w godz. 11-20. Wstęp wolny.

Nagrody i wyróżnienia 10. edycji konkursu Najlepsze Dyplomy ASP 2018:

Nagroda Rektorów ASP (25 000 zł) - Dyplom "Rzecz o pragnieniu" (Kornelia Dzikowska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie)

Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (15 000 zł) - Dyplom "Zobaczyć niewidoczne"(Aneta Kublik, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku)

Nagroda Marszałka Województwa Pomorskiego (8 000 zł) - Dyplom "Miasto - Byt" (Łukasz Koniuszy, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach)

Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska (8 000 zł) - Dyplom "Ruiny moich marzeń" (Marta Krześlak, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi)

Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni (8 000 zł) - Dyplom "Phenotype A / Porajmos" (Anastasiia Mikhno, Akademia Sztuki w Szczecinie)

Nagroda Gdańskiej Galerii Miejskiej w postaci indywidualnej wystawy w 2019 roku - Dyplom "Ruiny moich marzeń" (Marta Krześlak, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi)

Nagroda Krytyków (10 000 zł) - Dyplom "Jestem synem górnika" (Michał Soja, Róża Duda, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie)

Wyróżnienia honorowe:
Dyplom "Hodowla" (Olga Śliwa, Akademia Sztuki w Krakowie)
Dyplom "Volumen" (Aleksandra Józefów, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku)
Dyplom "Słowo - manifest artystyczny" (Wiktoria Koenigsberg, Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu)
Dyplom "Ekshibicjonizm, pornografia" (Krzysztof Korab, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach)
Dyplom "Jestem synem górnika" (Michał Soja, Róża Duda, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie)

Opinie (77) 2 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

26

września

01

października

HIROMI Gdańsk, Stary Maneż

04

października

Inlandimensions: Tydzień Ja... Gdańsk, Kino Kameralne Cafe

Rozrywka

"Skiety&Klapki": tajemniczy raper Kabe nagrał teledysk w falowcu
Tajemniczy raper nagrał teledysk w falowcu
"Solid Gold" wraca do Konkursu Głównego
"Solid Gold": wraca do Konkursu Głównego

Kulinaria

Różne wcielenia pizzy. Gdzie zjemy rzymską, gdzie nowojorską?
Różne wcielenia pizzy w Trójmieście
Vouchery podarunkowe do restauracji: pomysł na prezent
Vouchery podarunkowe do restauracji

Planuj z nami tydzień

Noc Świątyń, Dary Ziemi i Legendy Metalu. Planuj tydzień
Planuj tydzień: warto wyjść z domu

Sprawdź się

Który działający do dzisiaj teatr jest najstarszym teatrem niezależnym w Trójmieście?