• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najlepsze dyplomy ASP 2018 w Zbrojowni Sztuki

Łukasz Rudziński
4 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Najważniejszą Nagrodę Rektorów otrzymała Kornelia Dzikowska z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie za pracę "Rzecz o pragnieniu" (na zdjęciu).
  • Kornelia Dzikowska - "Rzecz o pragnieniu".
  • Aneta Kublik z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku cieszyć się może z Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za dyplom "Zobaczyć niewidoczne".
  • Aneta Kublik - Zobaczyć niewidoczne
  • Laureaci 10. edycji Najlepszych Dyplomów ASP 2018.
  • Krzysztof Korab w pracy "Ekshibicjonizm, pornografia" prezentuje autorską wizję seksualności i cielesności w ujęciu socjologicznym.
  • Krzysztof Korab - "Ekshibicjonizm, pornografia".

W piątek 3 sierpnia wręczeniem nagród zainaugurowano jubileuszową, dziesiątą wystawę Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych 2018. Można na niej podziwiać prace 27 artystów z dziesięciu uczelni artystycznych z Polski i zagranicy. W godzinach otwarcia wystawy (godz. 11-20, do 9 września) Zbrojownia Sztuki jest ponownie otwarta również od strony Targu Węglowego. Wstęp na wystawę jest wolny.



W stosunku do poprzednich edycji wystawy są dwie podstawowe zmiany - ograniczono liczbę prac z 34 do 27 (każda z polskich państwowych akademii sztuk pięknych zgłosiła trzy, a nie cztery, jak do tej pory, najlepsze dyplomy) oraz dopuszczono do niej uczelnie z Bratysławy i Wilna, z których dyplomy pojawiały się dotąd gościnnie.

Czy podobają ci się dyplomy prezentowane na wystawie "Najlepsze dyplomy ASP 2018"?

- Ta edycja jest szczególna, bo nasz dziesiąta edycja konkursu jest międzynarodowa. Po raz pierwszy uczelnie z Litwy i ze Słowacji są pełnoprawnymi uczestnikami konkursu. Niezmiernie nas cieszy, że w tym roku pula nagród nam się zwiększyła do 74 tys. zł - powiedział Krzysztof Polkowski, rektor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, organizatora wystawy.
Zwiększona pula nagród to efekt podniesienia kwoty głównej nagrody - Nagrody Rektorów - z 20 tys. zł do 25 tys. zł oraz wejścia do grona mecenasów konkursu miasta Gdyni (nagroda prezydenta miasta Gdyni jest równorzędna wobec nagród prezydenta Gdańsk i nagrody marszałka województwa pomorskiego i wynosi 8 tys. zł).

- Tegoroczna edycja jest naprawdę świetna, prace konkursowe są na bardzo wysokim poziomie. Ograniczenie ilości prac pozwoliło w pełni wyeksponować wszystkie obiekty i chyba żadna uczelnia w osobach rektorów nie miała zastrzeżeń do ekspozycji prac. W pracy jury bywają napięcia, kontrowersje. Tym razem byliśmy jednomyślni, grupa 10 laureatów wyłoniła się po pierwszym głosowaniu. Szybko doszliśmy do konsensusu. Wszystkie te osoby, niezależnie od tego, czy zostały nagrodzone czy honorowe wyróżnione, to crème de la crème tegorocznych dyplomantów - stwierdziła przewodnicząca jury nagrody Jolanta Rudzka Habisiak, rektor Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
Oglądając wystawę trudno nie zgodzić się z twierdzeniem, że ograniczenie prac to dobra decyzja. Wiele dyplomów zawiera wiele obiektów, anektując na swoje potrzeby sporą przestrzeń. Zdecydowanie polemizować można jednak z twierdzeniem na temat poziomu prac, który w moim odczuciu jest wyraźnie niższy niż rok temu.

Wystawę zdominowały poszukiwania granic formy, czego najlepszym przykładem nagrodzona Nagrodą Rektorów praca "Rzecz o pragnieniu" Kornelii Dzikowskiej. Praca składa się z dwóch elementów: wielkiego, wciąż wypełnianego wodą worka o wymiarach 3 x 3,5 m oraz projekcji wideo z twarzą modelki zanurzającą się w wodzie. Pozorny bezruch zdarzenia (pozorny, bo ilość wody w worku się zmienia, podobnie jak jej poziom na towarzyszącej projekcji wideo, stopniowo zalewając twarz modelki) oraz pozbawiony wyraźnych granic worek wypełniony pozbawioną kształtu wodą jest dla artystki metaforą pragnień, które też nie mają ściśle określonych ram, niczym woda potrafią nas zalać i bywają przy tym niebezpieczne.

  • Łukasz Koniuszy za cykl wklęsłodruków "Miasto - Byt" otrzymał Nagrodę Marszałka Województwa Pomorskiego.
  • Łukasz Koniuszy - "Miasto - Byt".
  • Marta Krześlak za "Ruiny moich marzeń" otrzymała Nagrodę Prezydenta Gdańska i Nagrodę Gdańskiej Galerii Miejskiej, więc w przyszłym roku będzie miała w GGM wystawę indywidualną.
  • Aleksandra Józefów - "Volumen".
  • Aleksandra Józefów - "Volumen".
  • Weronika Koeningsberg - "Słowo - manifest artystyczny".
W zupełnie inny sposób granice formy przełamuje praca laureatki Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Anety Kublik - "Zobaczyć niewidzialne". To cykl różnej wielkości obrazów utrzymanych w czarnej, dominującej kolorystyce. Dopiero patrząc pod odpowiednim kątem z czerni wyłaniają się sylwetki zwierząt, rośliny i krajobrazy. Głównym motywem prac są sarny - zwierzęta bardzo lękliwe. Praca Anety Kublik symbolizuje lęki, strach i niepokoje, które przecież również nie mają ściśle określonych granic.

Także praca doceniona przez krytyków sztuki - trzydziestominutowe wideo "Jestem synem górnika" to popis kreatywnej wyobraźni duetu Michał Soja - Róża Duda wykorzystując film eksperymentalny, instalacje i grafikę 3D. Tu również forma bywa przełamana - m.in. poczuciem humoru i dystansem twórców.

Nagrody otrzymały również prace: "Miasto - Byt" Łukasza Koniuszego, przedstawiające Bytom na pracach wklęsłodrukowych, na których autor portretuje ważne dla siebie miejsca (Nagroda Marszałka Województwa Pomorskiego) czy praca "Ruiny moich marzeń" Marty Krześlak (Nagrody Miasta Gdańska i Gdańskiej Galerii Miejskiej) - czyli wielki, plastikowy dmuchany zamek, prezentowany w formie częściowo napompowanej pozostałości, ruiny po dmuchanym zamku razem z wideo prezentującym obiekt prawie napompowany i zdatny do zabawy i podkładem muzycznym - piosenkami z lat 90 poświęconymi marzeniom, wykonywanym przez autorkę.

Z kolei praca Anastasii Mikhno "Phenotype A / Porajmos" (Nagroda Miasta Gdyni) nawiązuje do eksperymentów antropologicznych na tle rasowym z czasów III Rzeszy. Wtedy na potrzeby pracy doktorskiej Evy Justin kilkadziesiąt dzieci odebrano rodzicom i umieszczono w domach dziecka by sprawdzić, czy jest możliwa ich adaptacja społeczna, co okazało się podobno niemożliwe, więc dzieci trafiły do obozu koncentracyjnego. Anastasiija Mikhno zebrała informacje na temat tych osób i przygotowała pamiątkową serię monet upamiętniających każde z zamordowanych dzieci.

  • Dominika Wyrobek - "[her]story".
  • Cynthia Gregorova - "I  would like a kitty".
  • Justyna Gołaszewska - "Zamieszka".
  • Tomasz Wiktor - "Nieostre ujęcie - defekt formy w portrecie".
  • Dawid Puszyński - "Pokój".
  • Weronika Przybyło - Oddech miasta - relacja grafiki i mody
Oczywiście na wystawie nie brakuje prac autotematycznych i jawnie ilustracyjnych - jedną z nich jest ambitny projekt "Hodowla" Olgi Śliwy z 24 kokonami z materiałów podarowanych autorce przez mamę (symbol dzieciństwa i przeszłości), a w każdym z nich odlewy ciała autorki - poczwarki do wyhodowania. Inną tego typu pracą jest "Pokój" Dawida Puszyńskiego - czyli instalacja przedstawiająca konflikty zbrojne z perspektywy osoby żyjącej w czasach pokoju. Natomiast "Inside / Outside" Eweliny Maksimiuk, wedle artystki to rzeźby inspirowane multisensorycznością doznań, rozgraniczonych na wewnętrzne (intymne) i zewnętrzne (powierzchowne) sfery kobiety.

Cykl obrazów niczym z horroru - "[her]story" zaproponowała Dominika Wyrobek. Praca ukazuje zniekształcone kobiece twarze, namalowane z nakładanych na siebie fragmentów kadrów z filmów pornograficznych, czyli przejawów kobiecej przyjemności widzianej oczami mężczyzn. Wśród dzieł malarskich uwagę zwraca też cykl abstrakcyjny "Ekshibicjonizm, pornografia" Krzysztofa Koraba, inspirowana użyciem ciała w reklamie, seksualnością i cielesnością w ujęciu socjologicznym. Inną ciekawą pracą malarską jest cykl "Nieostre ujęcie - defekt formy w portrecie" Tomasza Wiktora, czyli zaburzenia komunikacji inspirowane percepcją ludzkiego oka - to cykl portretów z nieostrymi, niewidocznymi detalami.

Na wystawie zobaczyć można dyplomy Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Akademii Sztuki w Szczecinie, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu i uczelni zagranicznych: Vilniaus dailės akademija (Wilno) oraz Vysoká škola výtvarných umení (Bratysława). Prace oglądać można w Zbrojowni Sztuki do 9 września w godz. 11-20. Wstęp wolny.

Nagrody i wyróżnienia 10. edycji konkursu Najlepsze Dyplomy ASP 2018:

Nagroda Rektorów ASP (25 000 zł) - Dyplom "Rzecz o pragnieniu" (Kornelia Dzikowska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie)

Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (15 000 zł) - Dyplom "Zobaczyć niewidoczne"(Aneta Kublik, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku)

Nagroda Marszałka Województwa Pomorskiego (8 000 zł) - Dyplom "Miasto - Byt" (Łukasz Koniuszy, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach)

Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska (8 000 zł) - Dyplom "Ruiny moich marzeń" (Marta Krześlak, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi)

Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni (8 000 zł) - Dyplom "Phenotype A / Porajmos" (Anastasiia Mikhno, Akademia Sztuki w Szczecinie)

Nagroda Gdańskiej Galerii Miejskiej w postaci indywidualnej wystawy w 2019 roku - Dyplom "Ruiny moich marzeń" (Marta Krześlak, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi)

Nagroda Krytyków (10 000 zł) - Dyplom "Jestem synem górnika" (Michał Soja, Róża Duda, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie)

Wyróżnienia honorowe:
Dyplom "Hodowla" (Olga Śliwa, Akademia Sztuki w Krakowie)
Dyplom "Volumen" (Aleksandra Józefów, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku)
Dyplom "Słowo - manifest artystyczny" (Wiktoria Koenigsberg, Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu)
Dyplom "Ekshibicjonizm, pornografia" (Krzysztof Korab, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach)
Dyplom "Jestem synem górnika" (Michał Soja, Róża Duda, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie)

Wydarzenia

X Międzynarodowa Wystawa Najlepszych Dyplomów ASP (78 opinii)

(78 opinii)
wystawa

Miejsca

Zobacz także

Opinie (77) 2 zablokowane

  • warto inwestować w nasze młode pokolenie, młodzi z wizją wiele osiągną, prace oryginalne (10)

    Pozazdrościć wyobfaźni i percepcji rzeczywisstości

    • 26 38

    • (9)

      Wyrzucanie pieniędzy w błoto...
      Inwestować to można w technologie, medycyne, a nie w coś takiego

      • 22 8

      • A o inwestycjach w dzieła sztuki słyszałeś? (6)

        • 6 11

        • (5)

          No
          Z pewnością w takie z tego artykułu...
          Zresztą nie zrozumiałeś

          • 4 3

          • Kto mówił o dziełach z tego artykułu? (4)

            Pochwal się ile sam zainwestowałeś w technologię i medycynę. I co? Zapadła cisza, mitomanie.

            • 3 5

            • Masz wakacje od gimnazjum?

              • 4 1

            • To wlasnie ja zainwestowalem (2)

              Z podatkow.
              I jakos nie widze szansy na zwrot..

              • 9 3

              • (1)

                I nie zobaczysz, bo inwestowanie w dzieła sztuki wymaga wiedzy czym jest sztuka. A tego metodą kopiuj-wklej nie osiągniesz.

                • 2 4

              • To nie jest sztuka. "Sztuka kończy się tam gdzie można powiesić obraz do góry nogami bez szkody dla odbiorcy".

                • 2 1

      • nie Tobie decydować. i dobrze bo po nastawieniu eodac że nie sprawdzjłbyś się.

        • 1 1

      • Myślisz, że nie są nam potrzebni dobrzy designerzy lub artyści od planowania przestrzennego, czy sztuki w przestrzeni publicznej? Obudź się. Polska jest ogarnięta banerozą, wygląda paskudnie. Jaka przestrzeń wokół Ciebie, to samo w głowie - czyli pewnie syf.

        Sztuka jest potrzebna, moim zdaniem bardziej niż 500+ lub pomniki LK. Jest tak samo potrzebna jak dobre uczelnie, bo to w jakiej przestrzeni żyjemy dotyka nas na co dzień.

        Inwestować w technologię i medycynę to powinny firmy prywatne. Uczelnie powinny raczej prowadzić badania, a nie wdrażać komercyjne rozwiązania, prawda? Państwo powinno się nie wtrącać i być minimalne, a nie wszystkim sterować. Przestrzeń publiczna to powinno być zadanie państwa, oraz upraszczanie prawa podatkowego, żeby właśnie firmy mogły sobie inwestować i odpisywać to od podatków.

        • 0 0

  • najlepsze z tego wernisażu był panel z krytykami po wernisażu :) (1)

    a prace były takie sobie

    • 24 5

    • szkoda tylko, że p. Boguś trochę niewyspany był, albo

      upały dokuczały, albo nie wiem co... :)
      Iwo - mimo było chociaż jednego konkretnego posłuchać

      • 1 0

  • Od technicznego tabletowego aparatczyka nie przyjąłbym nawet złotówki

    • 10 12

  • bo sztuka jest zwierciadłem rzeczywistości, które można ustawiać pod dowolnym kątem

    • 13 2

  • To jest ta przyszłość naszego narodu???

    Ręce opadają.

    • 37 23

  • (3)

    Nagroda za worek z wodą? Po pięciu latach studiów?

    • 74 17

    • (1)

      I to z podatków...

      • 23 4

      • za nasze...

        • 2 1

    • Ciesz sie bo za rok będzie z góvv.a.

      • 7 2

  • 1 miejsce zajmuje installacja - na skroty po piwo

    jak tylko otworzyli wrote tego budynku

    • 17 1

  • (3)

    Ale za przeproszeniem pie-rdy, niech sie wezma do uczciwej pracy, a nie wyłudzaja tym moje pieniadze

    • 26 15

    • Twoje pieniądze

      Haha haha śmieszny i biedny człowieku

      • 2 3

    • Do żniw, do zbierania czereśni

      Do kopalń!

      • 1 0

    • oddaj kase za swoje nieuctwo w szkole ciemniaku

      • 1 1

  • (2)

    Warto warto, tyle mozliwosci teraz, kfc, mcd bioway dla tych co miesem gardza, subway dla tych nowoczesnych, a Ci co bede mieli wiecej szczescia to praca w zawodzie, karykatury na jarmarku dla Pan, i uslugi budowlane, malowanie, tapetowanie dla Panow.

    To studi dla osob ktore juz prace maja, i chca od tak sobie sie rozwinac w kierunku ktory nic nie daje, gdyby oni chociaz jakos praktycznie podeszli do tego, jak zaprojektowac butelke ktora sie bedzie lepiej trzymac, to nie, mamy masze art-go**a ktorego nikt nie chce

    • 18 11

    • Żeby rysować karykatury to przede wszystkim trzeba najpierw umieć rysować. A tu co do niektórych "artystów" mam poważne wątpliwości.

      • 5 2

    • ignorant

      jesli ktos ma talent to ma duzo wiecej mozliwosci np w swiecie filmu czy teatru moze tworzyc scenografie na poziomie Wesa Andersona czy Terrego Gilliama ale dla takiego prostaka z pasata b5 to temat nie do ogarniecia

      • 1 0

  • Hańba ! (8)

    Mnie wo gule nie dopuszczono do najlepszych dyplomów 2018 z malarstwa
    Pan Marek Wrzesiński z dziekanatu wo gule mi nie dał pokwitowania, rządnej ponieczanki z podpisem że dostał pytę CD z zdjęciami mojej pracy dyplomowej ( 5 obrazów 300 cm na 200 Olej pt: Niewidzialne ). Alec nie wiem czy komisja kontrkursu wo gulę tę płytkie CD dostała,.Wiec wyniki konkursy ,a raczej procedura konkursowa jest dla mnie wątpliwa. Nikogo nie złapałem za rękę bo nie było siadów, jedynie obok byłby dziwi po prawej i zasiedlą tam pani która tam pracuje, nie mogła widzicie jak oddaję pylę , ale mogła słyszeć do uwinięć : że odje plotę na konkurs. a pan Marek Wrzesiński powinien pokwitować odbiór nieznalezienie, od tego czy o to proszę czynie. Poza tym procedura jest dziwna, wole nie musiałem wypełniać karty zgłoszenia do konkursu, o ile wogulskie taka jest, bo nikt mnie na ten temat nie poinformował co trzeba zrobić aby zgłosić swój dyplom na konkurs. Powiedziano mi tylko, abym dał plastykę CD z 5 zdjęciami obrazów dyplomowych do dziekanatu.
    Wiem sprawa jest już zamknięta kontrkurs rozstrzygnięty a ja nikogo za rękę nie złapałem. Wiec pewnie nikt mi nie uwierzy, bo że mami czy wątpliwości Komisja Konkursowa wo gule oglądała ta płytkie cd z obrazi.
    I czy jest wo gule jakiś proroków Komisyjny z którego wynika kto dostarczył i ile osób: Pracę dyplomowe w formie zdjęć na CD, a ile osób prace fizycznie ( nie na CD )
    Pozdrawiam Kornel Kowalski Rumia 04.08.2018 16.11 godz.
    Absolwent pracowni Macieja Świerzewskiego .

    • 6 16

    • Ja za to wo gule bym cię do 3 klasy nie przepuscil.

      • 19 1

    • hmm - a maturę z języka polskiego masz? ;)

      w ogóle, pieczątki itd ...

      • 8 2

    • kiedy czytam twoje żale

      to nie wierzę że jesteś człowiekiem wykształconym, biegiem do gimnazjum nadrabiać zaległości

      • 15 2

    • To na serio czy tylko paszkwil?

      Trudno się połapać w necie bez możliwości percepcji komunikacji pozawerbalnej i znajomości kontekstu czy to na serio czy tylko satyra.

      A jeśli na serio, to jprdl.

      • 9 2

    • (2)

      Prace wybiera komisja z Twojego wydziału, i sama proponuje poszczególne prace, nie jest tak, że się zgłosisz i idzie to od razu do komisji konkursowej. Poza tym, wyłącz autokorektę i nie pisz w stanie wzburzenia podpisując się imieniem i nazwiskiem, bo wygląda to niepoważnie, pzdr

      • 4 1

      • Całkowicie się nie zgadzam z Twoją opinią (1)

        Nie zrozumiałeś tego wpisu, tak jak inni komentujący.
        Jak łatwo dziś ludźmi manipulować. Szok.

        • 2 0

        • Wydawało mi się, że to zwykła frustracja, a teraz podejrzewam, że to akcja artystyczna, ok, przepraszam, wciąż daję się nabrać jak szaraczek.

          • 2 0

    • Do szkoły

      Pewnie nie mogli Pana zrozumieć z powodu nieznajomości języka- jakim się Pan posługuje.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wiersz "Zdanie" poety Tadeusza Dąbrowskiego został wyróżniony w amerykańskim:

 

Najczęściej czytane