• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Nagrania terenowe - Field recording

Po raz pierwszy w Sztuce Wyboru będziemy krążyć równocześnie wokół książki i muzyki. Zapraszamy na spotkanie wokół książki Filipa Szałaska "Nagrania terenowe" (Wydawnictwo w Podwórku) oraz koncert projektu ate (Petar Petkov).

kwi 20

sobota, godz. 19:00

Gdańsk,
bilety 40 zł
kwi 21

niedziela, godz. 10:30, 12:00

bilety 20 zł
Słuchamy coraz uważniej. Rosnąca liczba tekstów, czasopism, warsztatów poświęconych dźwiękowi nie pozostawia co do tego wątpliwości. Badania angażują zarówno profesjonalistów, jak i amatorów. Wysuwa się wnioski ogólne, w skali makro, ale też komentuje lokalne sonosfery. Coś zmienia się w naszych przeświadczeniach o udziale człowieka w świecie, skoro do własnego portretu dodajemy słuch tak pomyślany, by mógł pełnić rolę narzędzia poznania. Jeżeli zanosi się na zwrot audiocentryczny - a zatem jeśli przenosimy uwagę z oka na ucho, z wizji na fonię - to ważne, byśmy spróbowali naświetlić towarzyszące temu odczucia. Dlaczego tak się natężamy, żeby usłyszeć? Co mówi o nas ten wysiłek?

Nagrania terenowe - o których porozmawiamy w szerokim kontekście współczesnej kultury - dostarczają wielu odpowiedzi na te pytania. Postęp technologiczny, rosnące zainteresowanie alternatywnymi mediami, zmiany w rozumieniu zadań antropologii - te i wiele innych czynników sprawia, że field recording przebija się do szerszej świadomości, a jego ewolucja nie tyle (nie tylko) przyspiesza, ile się rozwidla. Nagrania terenowe budują klimat na płytach popowych, bywają elementem akustycznego umeblowania, pełnią funkcję map, pamiętników, notatek. Są też praktyką egzystencjalną, składnikiem niejednej filozofii, jak również - last but not least - rozrywką, która pod względem immersyjności nie ustępuje grom komputerowym czy literaturze.

5 kwietnia spotykamy się o 19:00 w Sztuce Wyboru z okazji premiery książki "Nagrania terenowe", która ukazała się niedawno nakładem Wydawnictwa w Podwórku. W dyskusji o field recordingu, jego dzisiejszej kondycji i perspektywach rozwoju, wezmą udział Marcin Dymiter, Marcin Barski i autor książki, Filip Szałasek. Prowadzenie: Tomasz Swoboda.

Marcin Dymiter (1971) tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska, muzykę do filmów, spektakli, wystaw i przestrzeni publicznych (solo i w ramach licznych projektów). Współtwórca i kurator festiwali oraz licznych projektów dźwiękowych, m.in. Parkowania, Transwizualii, wystawy Polish Soundscapes oraz cyklu słuchowisk na żywo "Słuchaj uchem". Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, Marszałka Województwa Pomorskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Fundacji Wyszehradzkiej (2012). Finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Współtworzy Instytut Pejzażu Dźwiękowego.

Tomasz Swoboda (1977) eseista i tłumacz, autor książek To jeszcze nie koniec? (Gdańsk, 2009), Historie oka (Gdańsk, 2010), Histoires de l'œil (Amsterdam-New York, 2013) oraz Powtórzenie i różnica (Gdańsk, 2014). Laureat nagrody "Literatury na Świecie" za przekład oraz Nagrody im. Andrzeja Siemka. Tłumaczył na polski Baudelaire'a, Nervala, Bataille'a, Leirisa, Sartre'a, Barthes'a, Caillois, Starobinskiego, Didi-Hubermana i Le Corbusiera, a także serię komiksową Ariol. Prodziekan ds. Nauki na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego. W wolnym czasie gra w Columbus Duo.

Filip Szałasek (1986) literaturoznawca, krytyk muzyczny. Publikował między innymi w "M/I", "Opcjach", "Masce", "Glissando", "Studiach Kulturoznawczych", "Blizie", "Fragile" i dla Instytutu Pejzażu Dźwiękowego. Współpracuje z "Schulz/Forum" i "Czasem Kultury". Od 2007 roku prowadzi bloga Fight!Suzan poświęconego płytom oraz publicystyce muzycznej. Autor książek "Jak pisać o muzyce" (2015) i "Nagrania terenowe" (2017). Stypendysta Uniwersytetu Gdańskiego (2012-2018), Miasta Gdańska (2015, 2017), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014, 2017).

Marcin Barski (1979) dawniej niezależny kurator muzyczny, wydawca (AudioTong, Mathka), autor tekstów i tłumacz. Współtworzy Instytut Pejzażu Dźwiękowego, w którym z nieakademickiej perspektywy przygląda się procesom słuchania. Obecnie pracuje głównie w ciszy.

ate to solowy projekt Petara Petkova, absolwenta Akademii Muzycznej w Gdańsku. Poszukując przestrzeni nieograniczonej regułami teorii muzyki, ate tworzy łagodne partie gitarowe oparte głownie na loopach, które miksuje z pogłosem analogowej modulacji tworząc hipnotyczne pejzaże dźwiękowe. Zainspirowany twórczością Steve'a Reicha, Arvo Pärta i Terry'ego Rileya, ate bada potencjalną moc prostoty, minimalizmu i powtórzeń. Debiutował w lutym 2016 w gdańskiej Kolonii Artystów, jego pierwsze wydawnictwo ukazało się w sierpniu 2016 nakładem bułgarskiej wytwórni Amek.

Opinie

Sprawdź się

Dużą chlubą Teatru Szekspirowskiego jest otwierany dach. Ile on waży?