• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Muzyka nie tylko dla bohatera

Tym razem szef gdańskich filharmoników, George Tchitchinadze przygotował niezwykle urozmaicony program. Na początku dwa urocze fragmenty z niezwykle melodyjnej muzyki do opery Rosamunde Schuberta. Chociaż opery Schuberta nigdy nie odniosły sukcesu scenicznego (o czym marzył ich twórca), to przynajmniej muzyka z Rosamundy jest chętnie wykonywana jako muzyka symfoniczna.

Po romantycznym, uroczym Schubercie współczesna, ale bardzo efektowna kompozycja na niecodzienny zestaw instrumentów - kompozycja amerykańskiego kompozytora Kerry Turnera Introduction and main event na cztery rogi i orkiestrę. Sam kompozytor jest waltornistą i doskonale zna problemy wykonawcze zespołu instrumentów dętych.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Na koniec koncertu wielka III Symfonia Beethovena - pierwsza wielka symfonia wyłamująca się z tradycyjnego klasycznego schematu. W odróżnieniu od wcześniejszych symfonii Haydna i Mozarta, a także wcześniejszych symfonii samego Beethovena, to dzieło, które swymi rozmiarami i wagą zapowiada już wielkie symfonie XIX wieku: Brahmsa, Brucknera i Mahlera. Napisana początkowo z myślą o Napoleonie Bonaparte - ostatecznie otrzymała tytuł Sinfonia Eroica z komentarzem: composta per festeggiare il sovvenire di un grande Uomo (Symfonia bohaterska poświęcona pamięci wielkiego Człowieka). Nie dziwne więc, że jej druga część stanowi marsz żałobny.

Orkiestra Symfoniczna PFB
George Tchitchinadze - dyrygent
Hornet Quartet: Gabriel Czopka, Michał Szczerba, Łukasz Łacny, Piotr Kowalski

Program:
Franz Schubert - Intermezzo nr 3 i Muzyka baletowa nr 2 z opery Rosamunde D. 797 [18']
Kerry Turner - Introduction and main event na cztery rogi i orkiestrę [15']
Przerwa [20']
Ludwig van Beethoven - III Symfonia Es-dur Eroica op. 55 [52']

Koncert objęty programem "filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!". Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Przeczytaj także

Opinie

Sprawdź się

W którym teatrze Paweł Huelle był kierownikiem literackim?