Tradycją Teatru Atelier od wielu sezonów jest premiera muzyczna, przygotowywana przez szefa Teatru Atelier - André Ochodlo z kierownikiem muzycznym teatru - Adamem Żuchowskim. W tym roku publiczność sopockiego teatru poznaje kompozycje do wierszy Itzika Mangera, śpiewane przez André Ochodlo pod nazwą "Książę Jidysz".
Repertuar Teatru Atelier do końca sezonu
Od razu warto wyjaśnić tytuł wieczoru w Teatrze Atelier, który - gdyby przypisywać go tylko wokaliście koncertu - wydawałby się megalomański. Księciem Jidysz jest oczywiście Itzik Manger, jeden z najwybitniejszych poetów żydowskich piszących w jidysz. Jednak w Polsce (pomimo tego, że mieszkał w międzywojennej Warszawie przez dekadę) wciąż jest mało znany, ponieważ niewiele jego wierszy przetłumaczono i wydano po polsku. Taką próbę podjął w latach 70. (wkrótce po śmierci poety) Zew Szeps, wydając w naszym języku "Wiersze i poematy" Mangera. W latach 80. wybór z jego twórczości znalazł się w "Antologii poezji żydowskiej" w tłumaczeniach Jerzego Ficowskiego, Antoniego Słonimskiego i Wisławy Szymborskiej.
Do twórczości Mangera od lat wracają artyści związani z Teatrem Atelier, przygotowując koncerty pieśni żydowskich. W 2009 roku poświęcono mu w całości program "Pieśni Żydowskie - Malkele". Tytułową balladę tamtego koncertu przypomniano również w "Księciu Jidysz". Rok później ponownie posłuchać można było interpretacji wierszy i poematów Mangera w "Bukovinie III". Poezja Mangera znajdowała się również w koncertach Teatru Atelier poświęconych różnym poetom żydowskim.
Koncert oparty na twórczości "księcia żydowskiej ballady" porusza tematykę ważną dla Mangera, m.in. wieczną tułaczkę, los wędrowców pozbawionych domów, samotność. Jednym z głównych tematów poezji Mangera jest oczywiście Holokaust, dlatego liczne nawiązania do mrocznych czasów Zagłady Żydów również znajdują swoje odbicie na scenie Teatru Atelier. Jednak te tropy w koncertach w Atelier nie są nowe.
Wszyscy jesteśmy więc zaproszeni na muzyczno-poetycką ucztę, o którą dba świetny, międzynarodowy zespół The Jazzish Company w składzie Wacław Zimpel (klarnet altowy), Erich Oskar Huetter (wiolonczela), Stefan Heckel (akordeon), Sławek Koryzno (perkusja) i Adam Żuchowski (kontrabas), który przygotował również żywiołowe, balansujące między jazzem a muzyką klezmerską aranżacje.
Muzyka doskonale skojarzona jest z tekstem, a niekiedy staje się ważniejsza od śpiewu André Ochodlo, który taktownie usuwa się wtedy ze sceny, na przykład podczas imponujących solówek Wacława Zimpela. Od pierwszych chwil i otwierającego koncert wykonania tradycyjnej muzyki żydowskiej słychać, że zespół prowadzony przez Adama Żuchowskiego doskonale ze sobą współpracuje.
Raport o trójmiejskiej kulturze
To pierwsze muzyczne wydarzenie tegorocznych, XV Międzynarodowych Spotkań z Kulturą Żydowską. Przed nami jeszcze dwa koncerty w Operze Leśnej: Bum Bum OrkeStar (28.07, godz. 20:30) oraz zespołu Kroke (30.07, godz. 20:30). Ponadto dwukrotnie w Teatrze Atelier wystąpi Alona Szostak z towarzyszeniem Leny Minkacz w recitalach "Z nadzieją przez życie" (31.07, godz. 19:30) i "Sen pewnego emigranta" (1.08, godz. 19:30), a na zakończenie Spotkań 2 sierpnia (godz. 19:30) posłuchać będzie można Marii "Ka" Kawskiej z materiałem "Der Hemszech = Kontynuacja".