• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Może taniec? | 3 x performens

Wydarzenie artystyczne z udziałem Coralie Neuville (Francja), Sarah Turquety (Francja) tworzących grupę artystyczną pod nazwą Sonnets Troisfoisoraz; oraz duetu Katarzyna Pastuszak/Natalia Chylińska (Gdańsk).

W programie prezentacja trzech performensów, które zostaną rozegrane na trawniku przed Plamą GAK, w przestrzeni galeryjnej oraz w sali teatralnej Plama GAK.
WSTĘP WOLNY
____________________
PROGRAM:

Peeling
Coralie Neuville (Francja)

Performens
Start: g. 16:00
czas trwania: 40 min.

Spektakl jest odą do życia wyrastającą z pragnienia dzielenia się ludzkim doświadczeniem. Opiera się na bliskości i współudziale widzów. Oferuje przestrzeń do dialogu nazywaną przez artystkę przestrzenią wrażliwych spotkań.
Jestem kobietą. Wdycham, ślinię się, smakuję, wącham.
Z kobiety w matkę, z goryczy w miłość.
Istota, wiedźma, potwór.
Akt zasadniczy między rzeczywistością a opowieścią.
Czuły opór.
Pusta kobieta, pusta skorupa z jej zmęczeniem i oddechem.
Wpada w przepaść, zanurza się w fałdach swojego istnienia, topi się, szczeka, wyje do księżyca. Poszukując szczelin pożądania, przyjemności i zabawy, wymyśla radosne gry.
Gdy jesteś we mnie, czuję się wypełniona. Brzemienna, pełna. Kawałek ciasta pistacjowego stopniowo mnie wypełnia. Wybucham śmiechem.
Jej niespożyte pożądanie. Twarzą w twarz z samą sobą. Opłakuje brakującą cząstkę i w samotności spotyka samą siebie. Jest sama, lecz mnoga. Uczy się kochać samą siebie.

Corallie Neuville (Francja) tancerka, choreografka. Jej zainteresowania oscylują wokół teatralności ruchu, improwizacji kontaktowej, praktyk somatycznych. Szkoliła się u takich choreografów jak Thierry Bae, Alice Gervais Ragu, Julyen Hamilton, Antonia Pons Capo i Julie Nioche. Obecnie rozwija swoje badania wokół BMC (Body Mind Centering) z Anne Expert i szkolenia Matières. Dla Coralie taniec jest nicią, połączeniem między ludźmi, miejscem spotkań i narzędziem do dbania i poznawania własnej przestrzeni z samym sobą i z innymi. Zarówno w swojej pracy artystycznej, jak i pedagogicznej stara się zapewnić, że słuchanie własnego ciała i opieranie się na wewnętrznym ruchu generuje i zakotwicza silną obecność. W 2012 roku dołączyła do poetki Sarah Turquety jako współtwórczyni stowarzyszenia Sonnets 3 Fois.
___________

Wild touches
Sarah Turquety (Francja)

performence / kreacja / tekst
Start: g. 16:50
czas trwania: 45 min.

Performans podejmuje temat terytorium i transformacji. Wyrasta z bezpośredniej relacji artystki z krajobrazem południowo-zachodniej Francji, na granicy Tarn i Tarn-et-Garonne. Ta ziemia działa na mnie, tak jak ja działam na nią. Przekształcamy się wzajemnie. mówi Sarah Turquety. Wild Touches to przestrzeń wrażliwej transmisji indywidualnych i zbiorowych poszukiwań.

Co nas niepokoi, miażdży, jednoczy, uspokaja, pobudza do działania, transformuje? Jak reagujemy indywidualnie i zbiorowo? Jakie są nasze strategie? Co organicznie nas niszczy, wpływa na nas i uczy oraz jak przekształcamy nasze reakcje? Te pytania stawiam podczas performansu opartego na obserwacji, kwestionowaniu i wzmacnianiu indywidualnej oraz zbiorowej dynamiki. Performans rozwija się jako refleksja na poziomie lokalnym i ponadlokalnym. Może przybierać formę map, opowiadań, wierszy lub działań zbiorowych. To, co się wyłania, stopniowo zasila kompozycję hybrydowej książki rodzaju praktycznego i poetyckiego podręcznika.

Sarah Turquety (Francja) pisarka, performerka, artystka interdyscyplinarna, animatorka kultury. Jej projekt Pourtours.fr otrzymał w 2016 roku grant CRL Midi-Pyrénées. W 2019 roku stworzyła Si tout se resserre, performans kwestionujący pojęcie terytorium wewnętrznego, granic przynależności, prezentowany w szczególności na festiwalu Chuchôte-moi w Gaillac, którego była gościem honorowym w 2022 roku. W 2021 r, podczas rocznej rezydencji w centrum sztuki La Cuisine, realizowała partycypacyjny performans Wild touches. Od 2012 roku jest zaangażowana w działania kolektywu artystycznego Sonnets 3 fois, który powołała do życia z tancerką Coralie Neuville. Regularnie współpracuje także z CORE Dance (USA). https://sarahturquety.fr ; https://pourtours.fr ; https://script-album.fr
___________

Anatomie
Natalia Chylińska/Katarzyna Pastuszak

Performens intermedialny
Start: g. 17:45
czas trwania: 45 min.

W Anatomiach artystki grają z konwencją lekcji anatomii. Stawiają sobie pytanie o to, czyje oko patrzy i jaki krajobraz tworzy swoim spojrzeniem. Rozszerzają percepcję o czułe ucho, rejestrujące procesy zachodzące w wewnętrznym krajobrazie dźwiękowym. Poszukują wielogłosowej anatomii. Artystki pytają, w jaki sposób człowiek może decentralizować swoją pozycję i doświadczać siebie jako otwarty proces.
Dwa ciała wprowadzają pierwszy ruch w obszary obrosłe w tabu. Chcą siać, użyźniać, ogrzewać, chronić przepuszczając przez siebie światy ludzkie i więcej-niż-ludzkie. Wsłuchują się w kondycję pojedynczego człowieka osobiste, małe kataklizmy, odnajdując wspólną przestrzeń z krajobrazem naturalnym niszczonym przez człowieka.
koncept / reżyseria / choreografia / tekst / wideo / kostiumy: Chylińska/Pastuszak
scenografia / dźwięk: Chylińska

Anatomie
to przyleganie do wybuchów, które rozrywają zastany układ to ożywianie tego, co zastygło w drodze na powierzchnię to wpuszczanie przez szczeliny
to dotykanie skrystalizowanych w ciele osadów, pozostałości złożonych procesów akumulacji
to ćwiczenie ze spekulacji
to bliskość, która nie może nie być polityczna
to próba osadzenia się w przestrzeni, która naruszyła delikatną tkankę intymności

Nat Chylińska moim głównym obszarem działań jest performans. Poruszam się pomiędzy pracą (z) ciałem/ruchem, tekstem, materiałem dźwiękowym i wizualnym. Moja praktyka wynika z dążenia do pogłębiania świadomości związków ciała i środowiska, a także z zainteresowań teoretycznych, m.in.: posthumanizmem, teorią quueru, ekofeminizmem. Jestem związana z Amareya Theatre & Guests. Ostatnie projekty: Anatomie, 2nd floor anatomies (Chylińska, Pastuszak), Pol(s)ka in Japan (AT&G), Home (2022, Sue Schroeder/Core, Adam Larsen), interdyscyplinarna rezydencja artystyczna NTTL (Sue Schroeder/roza centre).

Katarzyna Pastuszak jestem tancerką/performerką, choreografką; dyrektorką artystyczną Amareya Theatre & Guests, adiunktką w Zakładzie Badań nad Sztukami Performatywnymi (IAiA Uniwersytet Gdański), członkinią Grupy Badawczej Between.Pomiędzy (UG), związaną także z CEMiPoS (Sapporo). W działaniach artystycznych poruszam się głównie w obszarze nowej choreografii i teatru fizycznego, łącząc poszukiwania ruchowe z aktualnymi nurtami myśli humanistycznej (Donna Haraway, Anna Lowenhaupt Tsing, Roisi Braidotti, Jolanta Brach-Czaina i in.). Badam też relacje między storytellingiem i choreografią, tworząc spektakle i performensy oparte na herstoriach i pamięci ciała. W ostatnim czasie szczególne miejsce w mojej praktyce artystycznej zajmuje królestwo grzybów (fungi).
___________
Dofinansowany ze środków Miasta Gdańska.
___________
Jak dojechać do Plamy?
Plama mieści się na osiedlu Zaspa Młyniec.
Najbliższe przystanki komunikacji miejskiej:
SKM (6 min pieszo od Plamy): Gdańsk Zaspa
autobus (5 min pieszo od Plamy):
Zaspa SKM 01: 127, 158, 227, 258
Zaspa SKM 02: 127, 158, 227, 258
tramwaj (11 min pieszo od Plamy):
Startowa 01: 2, 4, 8
Startowa 02: 2, 4, 8, 12

Opinie

Sprawdź się

Ile scen posiada obecnie Teatr Wybrzeże?