• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miłość niejedno ma imię. Po premierze "Thaïs" w Operze Bałtyckiej

Łukasz Rudziński
2 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tancerka Thaïs (Marcelina Beucher) to obiekt pożądania całej Aleksandrii. Atanael (Marcin Bronikowski) pragnie zbawić duszę dziewczyny, nakłaniając ją do porzucenia grzesznej cielesności i zwrócenia się ku miłości duchowej. Tancerka Thaïs (Marcelina Beucher) to obiekt pożądania całej Aleksandrii. Atanael (Marcin Bronikowski) pragnie zbawić duszę dziewczyny, nakłaniając ją do porzucenia grzesznej cielesności i zwrócenia się ku miłości duchowej.

Wystawienie nieobecnej od blisko wieku na polskiej scenie operowej "Thaïs" na deskach Opery Bałtyckiej jest dowodem na to, że "banicja" dzieła Julesa Masseneta jest niesłuszna. Jednak sam spektakl Romualda Wiczy-Pokojskiego pozostawia niedosyt.



Od pierwszych chwil na scenie podziwiamy rywalizację tego, co wzniosłe i metafizyczne z niskim i przyziemnym. Do rozmodlonych mnichów na pustyni wraca z niedalekiej Aleksandrii Atanael, mnich pochodzący z tego miasta. Obecna Aleksandria jawi mu się jako miejsce występku, grzechu i zła. Jednak czuje, że musi tam wrócić, by nawrócić kurtyzanę Thaïs - obiekt pożądania i symbol zepsucia tego miasta. Przywrócenie jej Bogu Atanael stawia sobie za punkt honoru i sprawdzian swojej wiary. Pomimo braku entuzjazmu ze strony wspólnoty, wyrusza, by przywieźć występną kobietą na drogę miłości bożej, pokuty i wiecznej szczęśliwości.

Repertuar Opery Bałtyckiej


Mnisi na scenie Opery Bałtyckiej nie są sami - towarzyszą im postaci wijące się po podłodze, układające w różne wymyślne figury. To przeniesiona na język ciała tancerzy, mających w spektaklu wiele zadań pantomimicznych, manifestacja cielesnych pragnień i grzechu. Ich obecność podczas wzniosłych deklaracji Atanaela jest nieprzypadkowa - od pierwszej chwili wyczuwalna jest w deklaracji młodego mnicha nuta fascynacji i pożądania, usprawiedliwione religijnym fanatyzmem i pobożnością.

Steampunkowa stylizacja kostiumów Alicji Kokosińskiej pozwala wziąć bohaterów w pewien nawias i nawet szaty pustelników uzupełnić o ekstrawaganckie dodatki. Steampunkowa stylizacja kostiumów Alicji Kokosińskiej pozwala wziąć bohaterów w pewien nawias i nawet szaty pustelników uzupełnić o ekstrawaganckie dodatki.
Massenet wspólnie z autorem libretta Louisem Galletem stworzył więc operę o walce sacrum z profanum, namiętność i pożądanie w wymiarze czysto ludzkim pozostaje tu w nieustającym zwarciu z wyższymi pobudkami, pragnieniem uzdrowienia przeżartej grzechem duszy upadłej kobiety. Pycha Atanaela, starającego wziąć na siebie rolę zbawiciela, ubrana zostaje w zbroję wiary i miłości bożej. Konflikt między tymi wartościami jest przedstawiony w sposób bardzo klarowny. "Thaïs" pod względem tematyki i charakteru w niczym więc nie ustępuje innym dziełom operowym. Podobnie rzecz się ma z muzyką, momentami ilustracyjną, pełną gwałtownych zwrotów akcji, zazwyczaj związanych z postawą Thaïs, złaknionej czegoś więcej niż cielesne uciechy w ramionach przygodnych kochanków i rozdartej pomiędzy dotychczasowe wygodne życie w uwielbieniu i czci ze strony zalotników a fascynację żarliwością wiary Atanaela.

Debiutujący tą operą na deskach teatru operowego Romuald Wicza-Pokojski akcję "Thaïs" sytuuje poza konkretnym czasem historycznym. Bardzo ciekawe kostiumy autorstwa Alicji Kokosińskiej utrzymane są w steampunkowej stylizacji - świat aleksandryjczyków okazuje się dowcipną karykaturą "grzesznego" światka artystycznego, z kostiumami inspirowanymi współczesną modą artystycznej awangardy. Z kolei motywem dominującym w szatach pustelników są mnisie habity, jednak dzięki ekstrawaganckim dodatkom, wizerunek pątników zostaje efektownie przełamany. Na tle pozostałych wyróżnia się amarantowa suknia Thaïs i jej eleganckie białe futro (z rozbierania z niego kurtyzany uczyniono najciekawszy epizod pierwszego aktu).

W cieniu Thaïs i Atanaela pozostaje Nicias w wykonaniu Ivaylo Mihaylova (na zdjęciu w towarzystwie Marii Antkowiak jako Krobyli, po lewej, oraz Wandy Franek jako Myrtali, po prawej). W cieniu Thaïs i Atanaela pozostaje Nicias w wykonaniu Ivaylo Mihaylova (na zdjęciu w towarzystwie Marii Antkowiak jako Krobyli, po lewej, oraz Wandy Franek jako Myrtali, po prawej).
Nie mniej efektownie w scenach pustynnych prezentuje się Balet Opery Bałtyckiej. W jednakowych kostiumach i perukach oprócz personifikacji nieczystych intencji i grzechu przywodzi na myśl potępieńców z obrazów Sądu Ostatecznego. Z kostiumami bohaterów kontrastuje bardzo minimalistyczna scenografia, przygotowana również przez Alicję Kokosińską, zachowująca momentami przesadną ascezę formy. Składają się na nią ruchome konstrukcje (jak obramowanie kaplicy czy stelaż szafy), "żywe obrazy" z ciał tancerzy i gra świateł oraz kilka półprzezroczystych przesłon.

Niestety, reżyser skupiając się na ogóle, nie przykłada dostatecznej uwagi detalom. Szwankuje dramaturgia najsłabszego, pierwszego aktu, podczas którego ze sceny po prostu wieje nudą. Soliści sprawiają wrażenie pozostawionych samym sobie, czego efektem niefortunne powtórzenia ("lubieżne" pocałunki damsko-męskie i damsko-damskie pomiędzy Niciasem i jego niewolnicami to jedyny pomysł na utwór "Ah! Ah! Ah!... Athanaël, c'est toi!") i niemal koncertowy śpiew solistów do publiczności w pierwszej odsłonie spektaklu. Wiele do życzenia pozostawia też zmysłowy taniec Thaïs w wizji Atanaela.

Efektownie w pantomimicznej zbiorowej kreacji grzechu, niskich pobudek i występku prezentuje się Balet Opery Bałtyckiej, który w spektaklu ma również inne zadania. Efektownie w pantomimicznej zbiorowej kreacji grzechu, niskich pobudek i występku prezentuje się Balet Opery Bałtyckiej, który w spektaklu ma również inne zadania.
Na szczęście charakter tak popularnych do niedawna w Operze Bałtyckiej spektakli semi-stage zostaje przełamany w akcie drugim, w którym tancerze po intrygującej pantomimie z aktu I mają szansę na wykonanie pełnowymiarowego układu tanecznego (choreografia Izabeli Sokołowskiej-Boulton). I w tym akcie brakuje spójności, a długimi momentami również reżyserskich pomysłów, choć kreująca partię Thaïs podczas premierowego wieczoru Marcelina Beucher obdarzona jest świetnym, ciepłym sopranem, który aż kipi od emocji. W prześlicznym piano artystka potrafi zawrzeć wszystkie targające Thaïs wątpliwości, budując tę postać przede wszystkim głosem.

Mocnym barytonem o pełnym brzmieniu towarzyszy jej najbardziej zapracowany podczas spektaklu Marcin Bronikowski w roli Atanaela - najsilniejszy aktorsko punkt przedstawienia. Jego bohater od początku heroicznie walczy z pokusą, a moment wypoczynku w oazie podczas wędrówki ("Baigne d'eau mes mains et mes lèvres") to w dużej mierze dzięki niemu wzruszająca, piękna scena miłosna. Zaskakująco bezbarwny, pozbawiony mocy jest Nicias w wykonaniu Ivaylo Mihaylova, momentami ledwo słyszalny nawet w pierwszych rzędach.

Ascetyczna scenografia "Thaïs" składa się z ruchomych konstrukcji i plastycznych, przybierających różne pozy tancerzy. Ascetyczna scenografia "Thaïs" składa się z ruchomych konstrukcji i plastycznych, przybierających różne pozy tancerzy.
Akt III okazuje się zdecydowanie najciekawszy. Efektowny krzyż rozłożony na podłodze wyznacza przestrzeń sacrum. To tu rozegra się dramat Thaïs i Atanaela, który orientuje się w swojej pomyłce. Prawdziwa miłość niejedno ma imię, sygnalizują twórcy we wzruszającym finale, a dróg do niej znacznie więcej niż może się wydawać.

Najbardziej znany fragment "Thaïs" - "Medytacje" - lekko i z wyczuciem wykonuje skrzypaczka Celina Kotz z towarzyszeniem tancerzy i Orkiestry, zasłużenie zbierając podczas premiery największy aplauz. Również główna aria Thaïs, tzw. Aria Przed Lustrem ("Dis-moi que je suis belle") wykonana jest przez Beucher z wdziękiem. Bardziej jednak zapadają w pamięć jej duety z Bronikowskim, szczególnie "Cette image d'ivoire" z bożkiem erosa czy finałowy, przejmujący duet "Te souvient-il du lumineux voyage".

Romuald Wicza-Pokojski o "Thaïs"


Poniżej wysokiego poziomu, do jakiego przyzwyczaiła już pod batutą José Maria Florêncio, nie schodzi Orkiestra Opery Bałtyckiej, bardzo dobrze radząca sobie ze zmiennymi tempami i licznymi trudnościami partytury. Kolejny raz świetnie wygląda i dobrze brzmi Chór Opery Bałtyckiej zarówno w roli pustelników (panowie), społeczności Aleksandrii oraz sióstr z klasztoru Albiny (panie). Tym większa szkoda, że gdańska "Thaïs" prowadzona jest przez Wiczę-Pokojskiego w sposób bardzo zachowawczy, zaś niektóre sceny (jak wulgarna wizja kurtyzany w snach Atanaela) nie licują z poziomem pozostałych. Z pewnością jednak decyzja o wystawieniu tego działa jest słuszna - tak pięknych operowych opowieści o niespełnionej miłości, wcale nie ma zbyt wiele.

Spektakl

7.4
19 ocen

Thaïs

opera / operetka

Miejsca

Spektakle

Opinie (69) 5 zablokowanych

  • Zaskakująca

    Co akt, to lepiej. Tancerze wypełniają przestrzeń naturalnie, są jak głos sumienia. Głowni bohaterowie połączeni chemią!

    • 8 2

  • Rozczarowanie

    Zgadzam sie z recenzentem! Muzycznie bardzo ciekawie. Rezyser nie czuje opery! Scenografia i kostiumy to wielka pomylka. Szkoda artystow na taka oprawe!

    • 10 15

  • rozczarowanie (1)

    Orkiestra brawo, balet fantastycznie , skrzypaczka urzeka., śpiew bez większych zastrzeżeń ale wszystko w niejakości koszmarnej zanurzone. Scenografia i kostiumy jak z teatrzyku szkolnego . Brak pomysły reżyserskiego . Ciężko uwierzyć ze kurtyzana chodzi ubrana jak komunijna matka a jej koleżanki żywcem wyjęte z dożynek w remizie.

    • 11 9

    • A jak ubierają się kurtyzany?

      • 2 1

  • Opera „braku” (2)

    Uważam, że przeniesienie tej opery z czasów późnego antyku do tak jakby współczesności nie ma sensu. Reżyseria to zdecydowanie najsłabszy punkt gdańskiej Thais. Nie doświadczyłem multikulti Aleksandrii IV w., dobrze że muzyka oryginału dała to odczuć w wielu miejscach. Oderwanie akcji od realiów późnego antyku a zachowanie wierności oryginalnemu tekstowi skutkuje rażącymi dziwactwami: o facecie w skórze (ubranym ponoć orientalnie) mówi się „filozof”, a odniesienia elegancko ubranych osób na zamorzną, współczesną modłę do „rozumu” jako tożsamego z wiarą w boga monoteistycznego jest co najmniej nieintuicyjne, a już na pewno wprowadzające w błąd. Takich nieprzystających do siebie momentów wynikajacych z błędnych decyzji reżyserskich jest multum. Metafory odnoszące się do „wód Jordanu” czy odniesienia do postaci z kultury judeochrześcijańskiej oraz odwołania do sił niebieskich w ustach pań w garsonkach lub sukienkach konferencyjnych czy panów w marynarkach brzmią po prostu nieautentycznie. Reżyser wyprał oryginał w środku wybielającym przez co stracił on większosc swoich kolorow.
    Niestety złą robotą jest też program tej opery. Dwa teksty są dobre lub prawie dobre - pani archeolog i pana muzykologa. Natomiast tekst o biologii namiętności i miłości uważam za nie tylko absolutnie nieadekwatny lecz wręcz skandaliczny w kontekście tej opery. Zabrakło tekstu o filozofii hellenistycznej, neoplatonizmie, o Filonie z Alksandrii, o Plotynie, o mitologii, o Erosie, o Wenus, o męskości i kobiecosci i relacjach między nimi, o Heraklicie i Platonie w tej czy innej formie, itp. Itd.

    Na szczescie oryginał broni sie sam!

    Panie reżyserze - proszę o wyższy poziom intelektualny opery! Nie wszyscy jestesmy prawicowymi, katolickimi odbiorcami. Moze nawiaze pan wspolprace z innymi operami i przedrukuje programy rozmowy eseje z ich publikacji? Moge zaplacic nawet dwukrotnosc tego, co zaplacilem, zeby przeczytac cos, co bedzie dla mnie jakims wyzwaniem.

    Pozdrawiam i zycze wielu sukcesow!

    • 1 10

    • dwukrotność ceny -pewnie ten co ciągle chce nas wygnać do Bydgoszczu

      Panie reżyserze przedstawienie dobre.Gdańsk to zwariowane miasto jak jeden napisze dobre to inny wstawi dziesięć postów ,że złe .Inny napisze 10 odpowiedzi jako Misio,Kisio itp.,że ten co zachwala to wariat a "wariat"5 odpowiedzi ,że wręcz przeciwnie.Proszę i dziękuję czekamy na następne.

      • 1 0

    • opera "braku"

      Niestety, Misio próbując obrazić "prawicowych, katolickich odbiorców" sugerując ich niski poziom intelektualny, sam przedstawił siebie jako prymitywnego dyskutanta (chociaż, jak rozumiem nie jest ani katolicki ani prawicowy), ponieważ bezmyślnie posługuje się uogólnieniami nie mającymi żadnego uzasadnienia w treści jego wypowiedzi. Kopiowanie wyświechtanych stereotypów myślowych pseudointelektualistów nie świadczy o jego wysublimowanym guście ani o jego inteligencji

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile metrów liczy zabytkowy piec kaflowy w Dworze Artusa?

 

Najczęściej czytane