• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Maria Stuart (70 opinii)

spektakl dramatyczny
kasy:
58 301-13-28
wystawia:
Teatr Wybrzeże
czas trwania:
2 godz. 30 min. (1 przerwa)
data premiery:
26 września 2014
6.8
79 ocen
Maria Stuart
Friedrich Schiller

Przekład: Jacek St. Buras

Dwie wielkie królowe - uwięziona Maria Stuart i panująca Elżbieta I. Jeden tron - wspaniały tron Anglii. A także dwie wspaniałe aktorki - Dorota Kolak i Katarzyna Figura. I jeden reżyser - niezwykle ceniony przez publiczność i krytykę teatralną Adam Nalepa. Słabość i siła. Romantyzm i pragmatyzm. Męskość i kobiecość. Pragnienie i spełnienie. Przepych i pustka. Wolność i niewola. Cynizm i honor. Namiętność i polityka. Władza i rewolucja. Życie i śmierć. Życie i teatr. Historia i współczesność. Wiek XVI i wiek XXI. Wielka Brytania i Polska. Kiedyś i dzisiaj. Tam i tutaj. Oni i my. MARIA STUART Friedricha Schillera - już wkrótce w Teatrze Wybrzeże!

Reżyseria: Adam Nalepa
Dramaturg: Jakub Roszkowski
Scenografia i kostiumy: Maciej Chojnacki
Muzyka: Stefan Wesołowski
Inspicjent: Jerzy Kosiła
Sufler: Joanna Januszewska

W spektaklu występują:
Justyna Bartoszewicz - Hanna Kennedy
Katarzyna Figura - Elżbieta Tudor, królowa Anglii
Dorota Kolak - Maria Stuart, królowa Szkocji
Marzena Nieczuja-Urbańska - Melvil
Mirosław Baka - Robert Dudley, hrabia Leicester
Krzysztof Matuszewski - Amias Paulet
Robert Ninkiewicz - William Davison
Zbigniew Olszewski - George Talbot, hrabia Shrewsbury
Cezary Rybiński - Wilhelm Cecil, baron Burleigh
Jarosław Tyrański - Hrabia Pomponne de Bellievre
Piotr Witkowski - Mortimer Paulet

---

Adam Nalepa - reżyser, tłumacz, dramaturg. Wychowany w Niemczech, gdzie debiutował jako reżyser własną adaptacją KOMEDIANTA Thomasa Bernharda w Düsseldorfer Schauspielhaus. W 2007 powrócił do Polski, by rozpocząć bardzo owocną współpracę z Teatrem Wybrzeże. Z okazji obchodów 80. urodzin Güntera Grassa wyreżyserował tu BLASZANY BĘBENEK, który został zaproszony na Warszawskie Spotkania Teatralne, w 2009 roku głośną polską prapremierą KAMIENIA Mariusa von Mayenburga, w 2011 roku NIE-BOSKĄ KOMEDIĘ Zygmunta Krasińskiego, a przed rokiem CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera, które również otrzymały zaproszenie na Warszawskie Spotkania Teatralne. Poza tym wystawił w warszawskim Laboratorium Dramatu prapremierę SEX MACHINE Tomasza Mana, w krakowskim Starym Teatrze CHŁOPCÓW Stanisława Grochowiaka, w Kaliszu "Kupca Weneckiego" według Williama Shakespeare'a, a w Sopocie dla Fundacji Teatru BOTO, którego jest dyrektorem artystycznym, m. in. prapremierę sztuki Jakuba Roszkowskiego ZIELONY MĘŻCZYZNA, NORD-OST Torstena Buchseteinera oraz CAŁO-CZERWONE Małgorzaty Szczerbowskiej. Jest wielokrotnym laureatem nagród teatralnych, m.in. Marszałka Województwa Pomorskiego (2008, 2012, 2014), Miasta Gdańsk (2008, 2012, 2014), Miasta Sopotu (Sopocka Muza 2014), Splendor Gedanensis (2014) oraz Sztormu Roku Gazety Wyborczej (2014).

Jakub Roszkowski
(ur. 1984) - dramaturg, dramatopisarz, reżyser. Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie. Od 2007 roku dramaturg Teatru Wybrzeże, gdzie współrealizował m.in.: SŁODKIEGO PTAKA MŁODOŚCI Tennessee Williamsa i ZMIERZCH BOGÓW Luchino Viscontiego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego, BLASZANY BĘBENEK wg Güntera Grassa, KAMIEŃ Mariusa von Mayenburga, NIE-BOSKĄ KOMEDIĘ Zygmunta Krasińskiego oraz CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera w reżyserii Adama Nalepy. Pracuje również jako dramaturg przy realizacjach w innych teatrach Polski. Jest autorem takich dramatów jak MORZE OTWARTE (wystawione w Teatrze Współczesnym w Szczecinie w reż. Marka Pasiecznego) czy W POPIELNICZCE DIAMENT (prapremiera w Teatrze Śląskim w Katowicach, reż. Waldemar Patlewicz). Reżyser spektakli STALKER na podstawie PIKNIKU NA SKRAJU DROGI braci Strugackich oraz WIELKA IMPROWIZACJA Abelarda Gizy, Jakuba Roszkowskiego i Wojciecha Tremiszewskiego w Teatrze Wybrzeże.

Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (70) 3 zablokowane

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Bezwględna gra o tron w Teatrze Wybrzeże - recenzja "Marii Stuart"

    brak biletów (opinia sprzed 9 lat)

    ale nie ma biletów.... nie można by jakoś częściej tego zagrać?

    • 4 1

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Bezwględna gra o tron w Teatrze Wybrzeże - recenzja "Marii Stuart"

    a ja nie zgadzam się z Rudzińskim! (2) (opinia sprzed 9 lat)

    Byłam na premierze i twierdzę, że p.Piotr Witkowski w roli Mortimera wcale nie wyszedł blado ( jak pisze Rudziński!) dla mnie była to postać, która swoją grą przykuwała uwagę widza. Mowa ciała, tymbr głosu, twarz ! Pani Katarzyna Figura i Dorota Kolak - duet fantastyczny!!!. Spektakl godny polecenia. Brawo !!!! i dziękuję wszystkim!

    • 12 4

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Bezwględna gra o tron w Teatrze Wybrzeże - recenzja "Marii Stuart"

      Witkowski (opinia sprzed 9 lat)

      Był wyrazisty, pełen emocji. Dobra rola, szczególnie w scenach z Kolak coś się między nimi działo. Ale generalnie zespół nie stanowił zespołu. Może za dużo biegali po ogromnej scenie. Wg mnie nie było "ekspresji ciała", nie było interakcji między postaciami.

      • 3 1

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Bezwględna gra o tron w Teatrze Wybrzeże - recenzja "Marii Stuart"

      byl egzaltowany (opinia sprzed 9 lat)

      Ale może ta egzaltacja nie wynikala z jego maniery aktorskiej, ale z wieku. W sumie to nie był zły, ale faktycznie na tle innych ma najwięcej do popracowania nad rola. Co do tembru głosu, to się nie wypowiadam, bo akurat zastrzeżeń nie mam :)

      • 3 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Bezwględna gra o tron w Teatrze Wybrzeże - recenzja "Marii Stuart"

    Figura pobiła Kolak (1) (opinia sprzed 9 lat)

    Bardzo polecam, choćby po to by wyrobić sobie własne zdanie. Według mnie sztuka przemyślana w każdym szczególe, ja oceniam na piątkę

    • 23 20

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Bezwględna gra o tron w Teatrze Wybrzeże - recenzja "Marii Stuart"

      (opinia sprzed 9 lat)

      widac, ze jestes fanem osoby, bo na pewno nie zdolnosci aktorskich. Gdzie figura do kolak? ona nawet mocnego glosu nie ma, jak byla na kocu "wybiegu" nie bylo slychac co mowi

      • 9 4

  • K.Figura i D.Kolak to świetny duet! (2) (opinia sprzed 9 lat)

    Sztuka świetna. Pomieszane klimaty elżbietańskie ze współczesnym się gryzły,
    np. sweet focia... beznadzieja! Muzyka zbyt głośna, światła neonowe były za ostre i mrygające, więc irytowały - powinni popracować nad scenografią. Pan Baka mówił zbyt cicho, zwłaszcza gdy stał tyłem do widowni. Co do gry aktorskiej nie mam żadnych ZASTRZEŻEŃ. Nie rozumiem tylko dlaczego aktorzy nie wyszli do publiczności po otrzymaniu braw! Czy ktoś wie? Czy dlatego, że był to przedpremierowy spektakl?

    • 7 2

    • Aktorzy (1) (opinia sprzed 9 lat)

      Pani Kolak i Pan Baka grają w większości przedstawień. Nie ma nowych twarzy?

      • 0 3

      • (opinia sprzed 9 lat)

        razem z nimi graja rowniez inni, nie zauwazylas? razem graja tylko w seksie. Skoro ty widzisz tylko tych dwoje aktorow to twoj problem. Skp sie na innych, sa tego warci.

        • 2 0

  • super (2) (opinia sprzed 9 lat)

    następny dobry spektakl, Kolak, Figura i baka na jednej scenie. Warto obejrzeć

    • 12 3

    • no i świetny jak zawsze Cezary Rybiński (1) (opinia sprzed 9 lat)

      uwielbiamy tego aktora

      • 5 0

      • (opinia sprzed 9 lat)

        a tyranski, matuszewski? aktorzy 30 lat w TW a tak niedoceniani

        • 2 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Bezwględna gra o tron w Teatrze Wybrzeże - recenzja "Marii Stuart"

    balkon (opinia sprzed 9 lat)

    Szkoda tylko, że autor scenografii i reżyser nie mają szacunku dla widzów siedzących na balkonie - większość spektaklu była zagrana poza zasięgiem wzroku osób siedzących na balkonie.

    • 17 3

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Bezwględna gra o tron w Teatrze Wybrzeże - recenzja "Marii Stuart"

    no dobrze (1) (opinia sprzed 9 lat)

    tekst zachęcił mnie do obejrzenia tego spektaklu. W październiku jest najbliższy termin.
    Sprawdzając termin tego przedstawienia zauważyłam, że w scenach Trójmiasta nie ma Teatru Szekspirowskiego. Tam nie będzie nic wystawiane?

    • 10 1

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Bezwględna gra o tron w Teatrze Wybrzeże - recenzja "Marii Stuart"

      Re: aa (opinia sprzed 9 lat)

      W scenach Trójmiasta jest Teatr Szekspirowski!!!! np. dzisiaj był Hamlet!
      Mamy Teatr Wybrzeże i Teatr Szekspirowski!!! Wszystkie media prezentują repertuary! Każdy z teatrów ma swoje www. więc aa nie powinnaś mieć problemów z wyszukiwaniem repertuaru! powodzenia:)

      • 1 2

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Bezwględna gra o tron w Teatrze Wybrzeże - recenzja "Marii Stuart"

    ciekawie sie dzieje (opinia sprzed 9 lat)

    Nie bylem ale po 20 latach zaczyna byc ciekawie wiec sie wybiore po tych 20 latach

    • 4 2

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Bezwględna gra o tron w Teatrze Wybrzeże - recenzja "Marii Stuart"

    Mieszane odczucia (opinia sprzed 9 lat)

    Minimalizm inscenizacyjny miał być chyba w zamyśle zrównoważony siłą interpretacji ról. Udało się to tylko w przypadku pań Figury i Kolak - obydwie charyzmatyczne, była między nimi jakaś emocjonalna nić. Pozostali aktorzy niby dobrzy, ale coś nie "zażarło". Mirosław Baka niestety cały czas w emploi policjanta z depresją. Moim zdaniem popełniono błąd w obsadzie - lepszy byłby w roli Pauleta, a Matuszewski w roli hrabiego Leicester. Miałem też dziwne wrażenie, że polski tekst ról był napisany zbyt potocznym, kolokwialnym językiem - kto go napisał? Czy w ogóle ktoś go napisał? Tłumacz? Dramaturg?

    • 19 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Bezwględna gra o tron w Teatrze Wybrzeże - recenzja "Marii Stuart"

    Premiera (opinia sprzed 9 lat)

    Rewelacja!

    • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery