• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Scena

Wszystkie kategorie
Kalendarza imprez
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Księżna d'Amalfi (16 opinii)

kasy:
58 301-13-28
6.9
92 oceny
John Webster

KSIĘŻNA D’AMALFI
The Tragedy of Duchesse of Malfi


Przekład: Maciej Słomczyński, Jerzy Strzetelski

obsada

    Ferdynand, książę - Arkadiusz Brykalski
    Kardynał, brat Ferdynanda - Krzysztof Matuszewski
    Antonio Bologna, zarządca dworu Księżnej- Rafał Kosowski
    Delio, przyjaciel Antonia - Jacek Labijak
    Daniel de Bosola, koniuszy Księżnej - Cezary Rybiński
    Castruchio - Stanisław Michalski
    Księżna d’Amalfi - Agnieszka Wosińska (gościnnie)
    Cariola, pokojowa Księżnej - Małgorzata Oracz
    Julia, żona Castruchia - Katarzyna Kaźmierczak
    Stara Dama - Bogusława Czosnowska


Reżyseria: Grzegorz Wiśniewski
Scenografia: Magdalena Gajewska
Opracowanie muzyczne: Rafał Kowalczyk
Ruch sceniczny: Filip Szatarski


Premiera 17 grudnia 2006

Księżna d'Amalfi to historii wdowy, która wbrew zakazom braci poślubia wybranego przez siebie mężczyznę, za co zostaje ukarana śmiercią. Ta napisana przez jednego z najbardziej cenionych angielskich dramatopisarzy sztuka to jednak nie tylko tragicznie zakończony romans. Bohaterowie tragedii Webstera wydają się bowiem równie skomplikowani i niejednoznaczni, co motywy, którymi się kierują.
Księżna d’Amalfi, tekst sprzed blisko czterystu lat, powstała jakby na zamówienie współczesnego widza. Mroczne efekty zaczerpnięte z rekwizytorni typowego thrilleru, horroru i melodramatu, obraz dzikiej i namiętnej miłości, nienawiść i żądza zemsty, długie i szczegółowe przygotowanie do wendetty.
Webster wiarygodnie kreśli kryzys norm, zasad, idei i wartości przypisywany zazwyczaj naszym czasom. Wszyscy bohaterowie grają przed sobą jakieś role, usiłują wywierać na sobie psychiczną presję. Wydają się być skrajnymi egocentrykami, nie liczącymi się zupełnie z innymi i usiłującymi różnymi sposobami przejąć władzę nad bliźnimi. Mimo pozorów, nie istnieją między nimi żadne głębsze uczucia. Co najwyżej dzikie pożądanie. I stała potrzeba sprawowania nad drugimi władzy.
W uważanej za arcydzieło dramaturgii angielskiej „Księżnej d'Amalfi” odnaleźć można elementy najpopularniejszych renesansowych wątków tragediowych: zemsty, miłości i polityki. Bezpośrednią inspiracją do powstania sztuki był utwór innego znanego pisarza czasów elżbietańskich, Williama Paintera, „Palace of Pleasure”, nie jest to jednak jedyne źródło, z którego czerpał Webster. W samej sztuce odnaleźć można ślady najważniejszych dzieł literackich tamtej epoki.

Grzegorz Wiśniewski
Absolwent Reżyserii Dramatu krakowskiej PWST. Współpracował min. z Krakowskim Teatrem Scena STU, Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie oraz Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Autor cenionych inscenizacji,
min.: Płatonowa A. Czechowa, Kształtu rzeczy N. LaBute'a, Plasteliny W. Sigariewa oraz
Rzeźni S. Mrożka.
Dla trójmiejskiej publiczności wyreżyserował: Jana Gabriela Borkmana H. Ibsena, Mewę A. Czechowa, Matkę S. I. Witkiewicza oraz Przed odejściem w stan spoczynku T. Bernharda. Laureat wielu nagród, min.: Statuetki Fredry dla najlepszego spektaklu sezonu 2000 / 2001, którą otrzymał za Rzeźnię S. Mrożka oraz Medalu im. S. Bieniasza przyznaną za Kształt rzeczy N. LaBute'a.

Magdalena Gajewska

Absolwentka wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego poznańskiej ASP oraz Wydziału Scenografii ASP w Krakowie. Współpracowała min. z Teatrem Dramatycznym w Białymstoku (Balladyna J. Słowackiego w reż. T. Mana), Teatrem Polskim w Warszawie (Katarantka T. Mana w reż. T. Mana), Teatrem Współczesnym w Szczecinie (Porozmawiajmy o życiu i śmierci K. Bizio w reż. T. Mana), Teatrem Wybrzeże w Gdańsku (John Gabriel Borkman H. Ibsena w reż. G. Wiśniewskiego) oraz Teatrem Powszechnym w Łodzi (Lament K. Bizio w reż. Tomasza Mana). Laureatka nagrody im. Teresy Roszkowskiej przyznawanej przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu ITI.

Więcej informacji: www.teatrwybrzeze.pl

Tel.: 058 301 18 36
Faks 058 301 20 46

Bilety: 30,- 20,- (uczniowie, studenci, emeryci, renciści)

Kupując KARNET NOWOŚCI w cenie 60 zł i 45 zł (ulgowe) otrzymają Państwo trzy bilety na premierowe spektakle Teatru Wybrzeże: Księżna d'Amalfi, Intymne lęki oraz Posprzątane

Opinie (16)

  • jestem na nie (opinia sprzed 17 lat)

    Zdecydowanie nie podobal mi sie spektakl. Arkadiusz Brykalski był nadekspresyjny i okrutnie przeżywał wszystkie swoje kwestie, emocje Agnieszki Wosińskiej dziwnie zagrane, sceny zbiorowe to jakas tragedia. Muszę przyznać, że w pewnych momentach byłam zażenowana. Co do golizny, to według mnie wprowadzona na siłe bez konkretnego celu.

    • 0 0

  • Kiepska sztuka (opinia sprzed 17 lat)

    Miałam nadzieję, że wraz z nowym kierownictwem pojawi się w naszym teatrze nowa jakość. NIestety, to przedstawienie jest tak kiepskie, że będę nadal omijać Teatr Wybrzeże szerokim łukiem.... Szkoda czasu i pieniędzy.....

    • 0 0

  • bardzo złe (opinia sprzed 17 lat)

    niebotyczna nuda i żenada aż boli

    • 0 0

  • Średnie (opinia sprzed 17 lat)

    Przyzwoicie zrealizowany spektakl na motywach dramatu Webstera -- na motywach, gdyż reżyser pozwolił sobie na całkowite obdarcie sztuki z ostatniego aktu. Dramaty Webstera w naszym kraju zbyt znane nie są, więc nikogo zbytnio to nie przejęło... I pozwoliło w recenzjach podkreślać ironiczną puentę, nieobecną w orginalnym tekście...

    Zastanawiająca ta cenzura reżyserska -- czy spektakl byłby zbyt długi? Czy zgubiłby ironię, każąc umierać wszystkim postaciom: Ferdynardowi, kardynałowi, Bosoli i Antionio, zostawiwszy na scenie jedynie małoletniego synka księżnej?

    A tak -- dla kogoś znającego sztukę Webstera -- rzecz urywa się w połowie zdania, kurtyna opada i nie ma po co bić brawa... Bo sztuka jeszcze nie zakończona. Pozostaje w pamięci li tylko gra swiatłem, wielki krzyż, mająca szokowac nagość i mające obrażać uczucia zakonnice. Jakoś to wszystko zbyt obliczone na szok... Nawet cięcie po bezbronnym tekście.

    • 0 0

  • Świetna (opinia sprzed 17 lat)

    Wspaniała sztuka. Tematyka aktualna, gra aktorów naprawdę dobra: Cezary Rubiński jak zwykle niesamowity, Agnieszka Wosińsk - fantastyczna. Warto było tę sztukę zobaczyć i przeżyć.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery