• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Koncert Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Katowicach

Akademia Muzyczna w Gdańsku zaprasza na: Koncert Akademickiej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Szymanowskiego z Akademii Muzycznej w Katowicach.

kwi 12

piątek, godz. 19:00

bilety 27 - 80 zł
ulgowy 16 - 70 zł
Kup bilet

10 - 18 maja 2024

Gdańsk
bilety 10 - 126 zł
Kup bilet
Wykonawcy:
Piotr Sałajczyk - fortepian
Piotr Nowak - trąbka
Akademickiej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Szymanowskiego z Akademii Muzycznej w Katowicach
Robert Kabara - dyrygent

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


W programie:
EUGENIUSZ KNAPIK
Wyspy na orkiestrę smyczkową

DYMITR SZOSTAKOWICZ
I Koncert c-moll op. 35 na fortepian, trąbkę i orkiestrę smyczkową

JOSEPH HAYDN
Symfonia D-dur nr 104 "Londyńska"

Organizatorzy:
Akademia Muzyczna w Gdańsku, Akademia Muzyczna w Katowicach

Miejsce:
Sala Koncertowa w budynku żółtym Akademii Muzycznej w Gdańsku


W ramach wspólnego projektu akademii muzycznych w Gdańsku i  Katowicach, zakładającego wymienne koncerty orkiestr symfonicznych, Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Gdańsku wystąpi z koncertem w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach w dn. 23.10.2018 o g. 19.




Akademicka Orkiestra Symfoniczna im. Karola Szymanowskiego
Zespół powstał 1 października 2002 roku i jest spadkobiercą oraz kontynuatorem wieloletniej działalności studenckiej Orkiestry Symfonicznej, której kierownikami i dyrygentami byli Karol Stryja, Napoleon Siess i Jan Wincenty Hawel. Zespół pracuje w systemie sesyjnym, dając nie mniej niż pięć koncertów rocznie. Z orkiestrą współpracowali wybitni polscy i zagraniczni dyrygenci, tacy jak: Klaus Arp, Gabriel Chmura, Nicolas Cleobury, Jacek Kaspszyk, Michał Klauza, Lutz Köhler, Alexander Liebreich, Larry Livingston, Krzysztof Penderecki, Arturo Tamayo, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski, Takuo Yuasa, czy Andreas Weiss.  Pracując i koncertując pod ich kierunkiem, a także pod batutą rodzimych dyrygentów  - Jana Wincentego Hawela, Mirosława Jacka Błaszczyka i Szymona Bywalca, młodzi muzycy zdobywali cenne doświadczenia.
Do ważnych wydarzeń w kalendarzu orkiestry zaliczyć można koncert w Filharmonii Narodowej (2007) oraz udział w Festiwalu „Warszawska Jesień”, gdzie Akademicka Orkiestra Symfoniczna wykonała po raz pierwszy w Polsce utwór Nommos Gamma Yannisa Xenakisa. W repertuarze orkiestry znajduje się wiele spośród najwybitniejszych dzieł muzyki symfonicznej: Ognisty Ptak oraz Pietruszka Igora Strawińskiego, Prometeusz Aleksandra Skriabina, Szeherezada Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, II Symfonia Sergiusza Rachmaninowa, III Symfonia Karola Szymanowskiego, La Mer Claude’a Debussy’ego, La Valse Maurice’a Ravela, Romeo i Julia Sergiusza Prokofiewa, IV i V Symfonia Gustawa Mahlera, Koncert na orkiestrę Béli Bartóka, Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego i wiele innych.
Oprócz dzieł symfonicznych orkiestra może poszczycić się również doświadczeniami w repertuarze operowym. Przy współpracy z Operą Śląską oraz studentami i pedagogami zaprzyjaźnionej uczelni muzycznej w Louisville wystawiono Cyganerię Giacomo Pucciniego, Wesele Figara, Don Giovanniego i Czarodziejski Flet Wolfganga Amadeusza Mozarta, Telefon Gian Carlo Menottiego oraz Siostrę Angelikę Giacomo Pucciniego.  Znaczna część koncertów została utrwalona w albumach płytowych dokumentujących działalność zespołu w latach 2002-2007. Działalność artystyczno-koncertowa Akademickiej Orkiestry Symfonicznej jest wizytówką uczelni i ważnym uzupełnieniem życia muzycznego miasta i regionu.
 

Robert Kabara – dyrygent, wirtuoz skrzypiec i altówki. Swoją drogę artystyczną realizował w kilku wymiarach. Już w czasach studiów w krakowskiej Akademii Muzycznej, będąc studentem Eugenii Umińskiej, a potem Kai Danczowskiej, rozpoczął działalność koncertową, co zaowocowało laurami w wielu międzynarodowych konkursach skrzypcowych.
Miał sposobność uczyć się również u takich mentorów gry na skrzypcach jak André Gertler, Yehudi Menuhin czy Grigori Zhyslin. Ten ostatni zasugerował muzykowi wprowadzenie do repertuaru gry na altówce. To właśnie grając na tym instrumencie, Kabara występował w duecie z Maximem Vengerovem oraz wielokrotnie wykonywał w kraju i za granicą muzykę Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją samego kompozytora, a nawet nagrał jego Koncert altówkowy w Lusławicach.
Jako solista, kameralista i lider Robert Kabara koncertował na całym świecie: od Buenos Aires i Carnegie Hall w Nowym Jorku poprzez najsłynniejsze sale Europy po Emiraty Arabskie i Toranomon Hall w Tokio. Zrealizował dziesiątki autorskich projektów, kilkaset koncertów, cykle koncertowe: La Musica da Camera oraz Grand Virtuoso, festiwale Wieniawski Avantgarde i Russia con Passione oraz tournée Sinfonietty Cracovii w Japonii.
Na zaproszenie Jerzego Semkowa Robert Kabara był liderem orkiestry we francuskim Montpellier, występował z Sinfonią Varsovią, a z Krystianem Zimermanem przewodził Polish Festival Orchestra w tourneé po dwóch kontynentach dla uczczenia 150. rocznicy śmierci Chopina. Po raz ostatni zasiadł przy pulpicie jako przedstawiciel Polski w wielonarodowej World Orchestra for Peace na uroczystych koncertach w Krakowie i Sztokholmie.
W 2011 roku, po ukończeniu dwuletnich prywatnych studiów dyrygenckich pod okiem Jerzego Maksymiuka, rozpoczął działalność estradową jako dyrygent.
Szczególnym etapem artystycznej drogi Roberta Kabary był okres 20-letniej pracy z Sinfoniettą Cracovią, której był dyrektorem naczelnym i artystycznym oraz liderem i dyrygentem. Od 2013 roku jest pierwszym dyrygentem i szefem artystycznym Śląskiej Orkiestry Kameralnej.
Pod jego batutą występowali m.in. Maxim Vengerov, Alena Baeva, Robert Lakatos, Ekaterina Mechetina, Marianna Vasilyeva, Jan Lisiecki, Soyoung Yoon, Miki Kobayashi, Stefan Tarara, David Krakauer, Heinz i Ursula Holligerowie. Znakomicie odnajduje się w szerokim wachlarzu repertuarowym: obok baroku i wielkich klasyków preferuje też muzykę rosyjską XX w. oraz polskich twórców awangardy. Chętnie przygotowuje prawykonania. Koncertuje z orkiestrami kameralnymi i symfonicznymi w filharmoniach w całej Polsce.
Robert Kabara ma w dorobku liczne nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne. Nagrane przez niego Cztery pory roku Vivaldiego zostały nagrodzone Fryderykiem w 1998 roku, a I Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego zdobył francuską nagrodę Diapason d’Or oraz wyróżnienia Opus HD d’OR i AudioStream’s Best HD Albums 2012.
Za swoją działalność Robert Kabara uhonorowany został srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz odznaczeniem „Honoris Gratia”, które otrzymał z rąk prezydenta Krakowa. Wraz z Sinfoniettą Cracovią odebrał w 1998 roku Europejską Nagrodę Kultury. W 2014 roku został udekorowany srebrnym Krzyżem Zasługi z nadania Prezydenta RP.
Jest pedagogiem Akademii Muzycznej w Katowicach i Akademii Muzycznej w Krakowie w stopniu doktora habilitowanego, a także jurorem międzynarodowych konkursów skrzypcowych.
 

Piotr Nowak – w 2014 ukończył studia muzyczne w klasie trąbki prof. Stanisława Dziewiora w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Swoje umiejętności doskonalił w Hochschule für Musik „Hanns Eisler” pod okiem prof. Williama Formana. Jest laureatem wielu konkursów o zasięgu ogólnopolskim oraz międzynarodowym. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych trębaczy m.in. Gabor Tarkovi, Malte Burba, Michael Evald. Był wieloletnim stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Ministra Kultury RP oraz Prezydenta Miasta Częstochowy. Jest również laureatem stypendium „Młoda Polska” oraz fundacji „Jutting Stiftung”. Od września 2013 roku jest trębaczem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, a obecnie kontynuuje karierę jako doktorant w swej macierzystej uczelni.
Jako solista wielokrotnie występował z recitalami m.in. w Łazienkach Królewskich i Zamku Królewskim w Warszawie, Katedrze św. Magdaleny w Stendal w Niemczech. Również jako kameralista brał udział w wielu koncertach w kraju i za granicą, m. in. na Uniwersytecie Hebrajskim  w Jerozolimie, na festiwalu muzyki współczesnej „Praska Wiosna”, czy festiwalu „Warszawska Jesień” (również jako solista).

Ważniejsze osiągnięcia:
- Laureat X Konkursu Muzyki XX i XXI wieku, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej (Warszawa 2014),
- III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Trębaczy w Łodzi (2013),
- I Miejsce na III Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych Blaszanych w Katowicach (2013),
- I Nagroda na V Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka, Dąbrowa Górnicza (2011),
- III Nagroda na Festiwalu Trębaczy w Kaliszu (2008),
- II Nagroda na Festiwalu Trębaczy w Kaliszu (2005).
 

Piotr Sałajczyk – pianista, występujący jako solista oraz kameralista. „Wymiar mistrzowski” (Pianiste), „kongenialny partner” (Muenstersche Zeitung). Nominowany do Paszportu Polityki „za wrażliwość i inteligencję, z którymi podchodzi do zapominanego na naszych estradach repertuaru”. Laureat Fryderyka 2018 wspólnie z Kwartetem Śląskim za album z dziełami kameralnymi Mieczysława Wajnberga.
Artysta wiele uwagi poświęca muzyce najnowszej oraz rzadko wykonywanej. Ma na swoim koncie liczne prawykonania, współpracuje m.in. z Apollon  Musagète Quartett, Piotrem Pławnerem, Agatą Zubel oraz Kwartetem Śląskim, występuje oraz nagrywa z Filharmonią Narodową, NOSPR, Polską Orkiestrą Radiową, Sinfonią Iuventus, AUKSO, Sinfoniettą Cracovią, bierze udział w festiwalach w kraju i za granicą, takich jak: Warszawska Jesień, Benjing Modern Music Festival, Musica Polonica Nova, Sacrum Profanum, Budapesztańska Wiosna, Sommets Musicaux de Gstaad, Musque et Neige, Kwartet Śląski i jego goście, Festiwal Prawykonań NOSPR, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Usedomermusikfestival.
Pianista jest laureatem wielu konkursów, na swoim koncie ma nagrania płytowe (dla wytwórni DUX, CD Accord i Naxos), które wielokrotnie zdobywały wyróżnienia w kraju i za granicą (Maestro Pianiste, Pizzicato Supersonic, 5 de Diapason, cztery nominacje do nagrody Fryderyk, płyta miesiąca Opera Nederland, nagrywał również dla programu 2 Polskiego Radia, belgijskiej rozgłośni Musiq3, Deutschlandradio oraz HR2.
Szczególną pozycję w jego dyskografii zajmuje wydany w 2017 roku przez firmę DUX, czteropłytowy album, na którym artysta zarejestrował wszystkie utwory fortepianowe Juliusza Zarębskiego w kolejności opusowej. Jest to pierwsze kompletne nagranie wydanych kompozycji tego kompozytora.
Piotr Sałajczyk jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Józefa Stompla, studia uzupełniał w Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem prof. Pavla Gililova. Obecnie jest adiunktem  w macierzystej uczelni. Jest również pianistą Sommerakademie Salzburg.

Opinie

Sprawdź się

W historii Teatru Muzycznego w Gdyni "Skrzypek na dachu" zajmuje szczególne miejsce. Dwukrotnie z wielkim powodzeniem wyreżyserował go: