• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Koncert Inauguracyjny 4. Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych

Koncert inaugurujący Międzynarodową Konferencję i 4. Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych (International Conference and 4th International Piano Duo Festival).

10 - 18 maja 2024

Gdańsk
bilety 10 - 126 zł
Kup bilet

29 czerwca - 7 lipca 2024, godz. 20.00

Sopot
bilety 69-239 zł
ulgowy 49-149 zł
przedsprzedaż 49-199 zł
MIEJSCE:
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Gdańsku, ul. Łąkowa 1-2
 
WYKONAWCY:
Bartosz Wiśniewski & Klara Jachimczak Piano Duo (Polska)
Bogna Czerwińska-Szymula & Katarzyna Markiewicz Piano Duo (Polska)
Orkiestra Kameralna PROGRESS
Szymon Morus - dyrygent
 
PROGRAM:
Wolfgang Amadeus Mozart - Koncert na dwa fortepiany i orkiestrę Es-dur, KV 365
I Allegro
II Andante
III Rondo: Allegro
wyk. Bartosz Wiśniewski & Klara Jachimczak Piano Duo (Polska)
Orkiestra Kameralna PROGRESS
Szymon Morus dyrygent

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Anna Rocławska-Musiałczyk - Pierwszy polski koncert fortepianowy na cztery ręce i orkiestrę (prapremiera)
I Allegro con moto
II Adagio
III Allegretto vigoroso
wyk. Bogna Czerwińska-Szymula & Katarzyna Markiewicz Piano Duo (Polska)
Orkiestra Kameralna PROGRESS 
Szymon Morus dyrygent

ORGANIZATOR:
aMuz Chamber Music Forum (acmf.amuz.gda.pl/ipdf)
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

PARTNERZY:
Fazioli
Silesia Music Center

PATRONAT HONOROWY:
Minister Edukacji i Nauki
Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk
Prezydent Miasta Gdańska Aleksandra Dulkiewicz (gdansk.pl)
JM Rektor Akademii Muzycznej w Gdańsku prof. dr hab. Ryszard Minkiewicz

PATRONAT MEDIALNY:
TVP Kultura
TVP3 Gdańsk
Polskie Radio Chopin
Radio Gdańsk
Trojmiasto.pl
POLMIC Polskie Centrum Informacji Muzycznej
 
Konferencja dofinansowana z budżetu państwa ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki, w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki / Doskonała Nauka"
Rodzaj projektu: Doskonała nauka Wsparcie konferencji naukowych.

*****
BARTOSZ WIŚNIEWSKI & KLARA JACHIMCZAK
Duet fortepianowy Klara Jachimczak & Bartosz Wiśniewski powstał w 2019 roku i kształci się pod kierunkiem dr hab. Bogny Czerwińskiej-Szymuli. Pianiści są studentami Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Muzycy zostali wyróżnieni podczas m.in.: II International Online Instrumental Performance Competition w Toronto (Kanada) I nagroda oraz I International Viennese Spring Music Competition w Wiedniu (Austria) I nagroda. Biorą aktywny udział w lekcjach mistrzowskich i kursach kameralnych, współpracując z wybitnymi pedagogami jak prof. Volker Stenzl, prof. Thamar Zhvania, prof. Katarzyna Jankowska-Borzykowska.

Zespół zajmuje się również propagowaniem kameralistyki, działając w zarządzie Międzywydziałowego Koła Muzyki Kameralnej Akademii Muzycznej w Gdańsku. Muzycy zorganizowali szereg wydarzeń artystycznych, m.in.: IV Ogólnopolską Konferencję Artystyczno-Naukową Gramy Razem czy cykl koncertów Kameraliści u Uphagena, rozpowszechniając wykonawstwo muzyki kameralnej w gdańskim środowisku studenckim.

BOGNA CZERWIŃSKA-SZYMULA & KATARZYNA MARKIEWICZ
Bognę Czerwińską-Szymulę i Katarzynę Markiewicz jeszcze jako uczennice szkoły muzycznej drugiego stopnia zachęciła do gry w duecie ich nauczycielka. Były to zarazem ich pierwsze próby grania kameralnego, które przerodziły się wtedy w prawdziwą pasję do wykonawstwa zespołowego. Po tym pierwszym okresie współpracy drogi obu pań rozeszły się i po latach praktyki w innych formacjach kameralnych, na powrót łączą się właśnie teraz, do projektu wspólnego wykonania i nagrania na płytę pierwszego polskiego koncertu na cztery ręce i orkiestrę Ad Astra Anny Rocławskiej-Musiałczyk.

Bogna Czerwińska-Szymula
Bogna Czerwińska-Szymula jest Kierownikiem Katedry Kameralistyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, współzałożycielką i Dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych w Gdańsku oraz Dyrektorem Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Grażyny Fiedoruk-Sienkiewicz oraz studia podyplomowe w tej samej klasie. W czasie studiów kształciła się również w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej. W 2016 roku otrzymała odznakę honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Zasłużony dla Kultury Polskiej. W 2022 roku tytuł Profesora Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Artystka jest laureatką konkursów krajowych i międzynarodowych jako pianistka i kameralistka, m.in.: VII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. M. Ogińskiego w Smorgoniach (Białoruś, 2002), III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (2003) oraz XXXIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Vittorio Gui we Florencji (2010). Koncertowała w wielu ośrodkach Polski oraz we Włoszech, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Anglii, USA i na Białorusi. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Nelsona Goernera, Jerzego Marchwińskiego, Duo Pepicelli. Była stypendystką renomowanych letnich kursów muzycznych w Interlochen (USA) oraz wielokrotną stypendystką Prezydenta Miasta Gdańska.

W 2017 roku nakładem wydawnictwa DUX ukazała się ceniona przez recenzentów płyta Penderecki, Bacewicz, Tansman, na której w duecie ze skrzypaczką Karoliną Piątkowską-Nowicką wykonuje i promuje polskie sonaty i fantazję na skrzypce i fortepian. W 2022 roku nagrała dla DUX fonograficzną premierę Kwartetu fortepianowego Józefa Krogulskiego wraz z muzykami: skrzypaczką Karoliną Piątkowską-Nowicką, altowiolistą Krzysztofem Komendarkiem-Tymendorfem i wiolonczelistą Maciejem Kułakowskim. Odnosi wyjątkowe sukcesy na międzynarodowych konkursach jako pedagog uczelnianych zespołów kameralnych duetów fortepianowych i zespołów smyczkowych z fortepianem. Wykładała na wielu konferencjach naukowych dotyczących muzyki kameralnej o zasięgu międzynarodowym i ogólnopolskim. Jest współautorką publikacji naukowej: Muzyka kameralna wartości artystyczne, dydaktyczne i społeczne.

Katarzyna Markiewicz
Katarzyna Markiewicz jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Grażyny Fiedoruk-Sienkiewicz. W czasie studiów kształciła się również w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej. Od 2000 roku pracuje w macierzystej uczelni, gdzie w roku 2023 uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych. Jako pianistka towarzysząca brała udział w kilkudziesięciu kursach mistrzowskich wybitnych skrzypków, flecistów i altowiolistów. Za wyróżniające wykonanie partii fortepianu otrzymała wiele dyplomów uznania na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych w Polsce, Słowacji, Włoszech i Belgii.

W 2016 roku została nagrodzona odznaką honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Zasłużony dla Kultury Polskiej. Jest redaktorką kilkunastu zbiorów nut zapomnianych polskich kompozytorów. Poza pracą pedagogiczną i działalnością na polu muzyki kameralnej zajmuje się czynnie propagowaniem zapomnianej twórczości kobiet kompozytorek. Od roku 2019 roku działa społecznie w obszarze kultury na rzecz Stowarzyszenia Przyjazne Pomorze Biblioteki Społecznej na Stogach w Gdańsku. Interesuje się filozofią muzyki i etnomuzykologią.
 
ORKIESTRA KAMERALNA PROGRESS
SZYMON MORUS DYRYGENT

Orkiestrę Kameralną Progress tworzą młodzi, ambitni kameraliści, prowadzeni przez jej założyciela, dyrygenta Szymona Morusa. Dynamicznie rozwijający się zespół regularnie koncertuje, zaskakując słuchaczy intrygującymi interpretacjami. Orkiestra nagrała 8 płyt CD; debiutancki album spotkał się z bardzo pochlebną recenzją Maestro Krzysztofa Pendereckiego. Od działań edukacyjnych skierowanych do najmłodszego odbiorcy (Karnawał zwierząt czyta Krystyna Czubówna), autorskich cyklów koncertowych (Zasłuchanie, Kontrasty) przez krajowe festiwale (Mozartiana, Gdynia Classica Nova), po międzynarodowe prezentacje koncertowe Progress nieustannie dąży do doskonałości artystycznej, stwarzając przestrzeń do innowacyjnych działań. Energię zespołu potęguje połączenie solistycznej niezależności oraz homogenicznego orkiestrowego brzmienia które wzajemnie się przenikając tworzą jedność. Wartością dodaną jest również nieustanne dążenie do artystycznych fuzji. Progresywną cechą działającego od 2009 roku kolektywu jest jednoczenie wykonawców o szerokich perspektywach artystycznych. Niepowtarzalna mozaika kreacji, którą współtworzą, definiuje indywidualne brzmienie orkiestry. Z zespołem w roli solistów występowali między innymi światowej sławy klarnecista Pierre Génisson, słynny skrzypek, ostatni uczeń Davida Oistracha Michael Vaiman, czy też solistka Metropolitan Opera w Nowym Jorku Miroslava Yordanova.

Zespół specjalizuje się w wykonywaniu muzyki współczesnej, dokonując licznych prawykonań dzieł polskich kompozytorów młodego pokolenia m.in.: Michała Dobrzyńskiego, Pawła Kwapińskiego, Anny Rocławskiej-Musiałczyk, Karola Nepelskiego, Agnieszki Stulgińskiej czy Macieja Zakrzewskiego. Artystyczne inspiracje orkiestry, sięgające również jazzu i muzyki rozrywkowej, doprowadziły do współpracy z Leszkiem Możdżerem (Koncert Wielkie Piękno), Krystyną Stańko (Ladies Jazz Festival), Grzegorzem Markowskim, Patrycją Markowską, Krzysztofem Zalewskim, Darią Zawiałow, Mrozu oraz Irkiem Wojtczakiem (Olivia Stars) czy Leszkiem Kułakowskim (płyta Love Songs). Orkiestra wystąpiła również w programie pierwszym Telewizji Polskiej, prezentując widowiska słowno-muzyczne transmitowane na żywo (Szukamy stajenki do tekstów Jacka Kaczmarskiego oraz Solidarność to znaczy jeden i drugi), a także w Polsacie (Festiwal Top Trendy) czy TVN (Sopot Festival). Od początku swojej działalności zespół związany jest z Tczewem, współtworząc i wzbogacając kulturalny krajobraz tego miasta. Od 2013 roku Orkiestra Kameralna Progress działa pod patronatem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca z instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych przedsięwzięć łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem.

Informacja o biletach

Opinie

Sprawdź się

Czy Czarna Sala Teatru Wybrzeże im. Stanisława Hebanowskiego to inicjatywa zupełnie nowa?