Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Koń, kobieta i kanarek - spektakl gościnny (1 opinia)

spektakl dramatyczny
kasy:
58 660-59-46
wystawia:
Teatr Miejski
czas trwania:
2 godz. 10 min. (bez przerw)
ocena:
5.0 / 5 (2 głosy)
5.0
Teatr Zagłębia w Sosnowcu
Koń, Kobieta i Kanarek
Tomasz Śpiewak

Prapremiera: 5 kwietnia 2014

Czy można wierzyć historii opowiedzianej przez Głupka z astmą i szpotawą stopą?
To on oprowadzać będzie widzów po miasteczku, które leży u podnóża kopalni, i w którym rozgrywać się będzie akcja. Tytuł sztuki nawiązuje do rozporządzeń, na mocy których w latach pięćdziesiątych wprowadzono w kopalniach zakaz pracy pod ziemią kobiet, koni i kanarków (górnicy łączą te zakazy i zwyczajowo nazywają je "3K"). Nie jest to przedstawienie ani lokalne, ani historyczne, używając kostiumu górniczego Śpiewak i Brzyk tworzą współczesną przypowieść o przemocy wobec kobiet i ich (ograniczonym) prawie do przerywania niechcianej ciąży. Koń, kobieta i kanarek stają się tu metaforą rodziny.

Reżyseria: REMIGIUSZ BRZYK
Dramaturgia: TOMASZ ŚPIEWAK
Scenografia: REMIGIUSZ BRZYK, IGA SŁUPSKA, SZYMON SZEWCZYK
Kostiumy: IGA SŁUPSKA
Opracowanie muzyczne: MACIEJ MIDOR

Obsada:
Bezrobotna: Agnieszka Bieńkowska
Żona Sztygara: Maria Bieńkowska
Żona Górnika Praworęcznego: Beata Deutschman
Matka Górnika Leworęcznego: Dorota Ignatjew
Córka Sztygara: Edyta Ostojak
Żona Lekarza: Małgorzata Sadowska
Głupek: Michał Bałaga
Górnik Leworęczny: Aleksander Blitek
Ksiądz: Piotr Bułka
Stróż prawa: Grzegorz Kwas
Sztygar: Zbigniew Leraczyk
Lekarz: Wojciech Leśniak
Górnik Praworęczny: Tomasz Muszyński
Zięć Sztygara: Piotr Żurawski (gościnnie)

---
"Koń, kobieta i kanarek" to sztuka tyleż kunsztowna, co bolesna - soczysta jak dojrzałe wiśnie, nasączona aluzjami, ociekająca sokami. Bezlitosna dla polskiego patriarchatu wspieranego przez Kościół katolicki, którego największą ikoną jest oczywiście św. Jan Paweł II.", Mike Urbaniak, "Gazeta Wyborcza - Wysokie Obcasy".

"Spektakl "Koń, kobieta i kanarek" w Sosnowcu odważnie podejmuje temat tradycyjnej górniczej rodziny i jej rozpadu.", Danuta Lubina-Cipińska, "Rzeczpospolita".

"Brzyk stawia swym spektaklem istotne pytania. Zaprasza do rozmowy na temat,
którego w polskim teatrze właściwie nikt nie podejmuje. Do rozmowy wolnej od histerycznego dogmatyzmu, zajadłości i agresji. Do rozmowy, w której głos kobiety nie będzie zakrzykiwany lamentami zarodków.", Michał Centkowski, e-teatr.pl.

Recenzja Trojmiasto.pl

Festiwal różnorodności. Podsumowanie Festiwalu R@Port Festiwal różnorodności. Podsumowanie Festiwalu R@Port

Festiwal różnorodności. Podsumowanie Festiwalu R@Port (7 opinii)

Do raportu podczas Festiwalu R@Port wybrano w tym roku spektakle wyjątkowo różnorodne, odmienne...

24 maja 2015

Opinie (1)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery