• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Klątwa, zdrada i śmierć w "Orestei" Starego Teatru w Krakowie

Łukasz Rudziński
1 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
W swoim stylu reżyser Jan Klata wzniosły temat mrocznej sztuki Ajschylosa - "Oresteja" Starego Teatru w Krakowie - kontrapunktuje wyjętymi z zupełnie innego porządku postaciami Orestesa i półnagimi eryniami.  W swoim stylu reżyser Jan Klata wzniosły temat mrocznej sztuki Ajschylosa - "Oresteja" Starego Teatru w Krakowie - kontrapunktuje wyjętymi z zupełnie innego porządku postaciami Orestesa i półnagimi eryniami.

Ród Atrydów został przeklęty przez bogów. Za zbrodnie Arteusa odpowiedzieli jego synowie - Agamemnon i Menelaos. Historię pierwszego z nich, który ginie z rąk małżonki Klitajmestry, i jego syna Orestesa, przybywającego by pomścić śmierć ojca, przybliża ciekawa, efektowna "Oresteja" Starego Teatru w Krakowie. To drugi spektakl prezentowany w ramach Tygodnia ze Starym Teatrem w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim.



Jan Klata w trójmiejskich teatrach gości dość rzadko, ale za to spektakularnie. Poza gdańskimi spektaklami "Fanta$y" i "H" wg Hamleta, zrealizowanymi w Teatrze Wybrzeże przed dekadą, w ostatnich latach spektakle Klaty gościły na trójmiejskich festiwalach: Wybrzeżu Sztuki ("Sprawa Dantona", "Trylogia", "Utwór o Matce i Ojczyźnie"), R@Porcie ("Szajba", "Utwór o Matce i Ojczyźnie", "Szwoleżerowie") i Festiwalu Szekspirowskim ("Titus Andronikus", "Hamlet"). Większość z tych produkcji to spektakle ważne, cenione i szeroko komentowane w kraju. Nie inaczej jest z "Oresteją" - jednym z niewielu ważnych spektakli Jana Klaty, który dotąd do Trójmiasta nie przyjechał.

Sztukę Ajschylosa Klata wystawił w Starym Teatrze w Krakowie w 2007 roku, zanim powstały najważniejsze i najbardziej znane jego przedstawienia. Wiele tu formalnej zabawy, jak w przypadku wyduszonej z siebie przez Kassandrę (Małgorzata Gałkowska) przepowiedni, w której każde słowo aktorka "atakuje" w inny sposób, w innym tempie - raz z przydechem, raz z zaśpiewem, hiperwentylując się, zjadając końcówki, urywając w pół słowa, jąkając się, krzycząc... Z kolei Orestes (Piotr Głowacki) przybywa w pelerynie przeciwdeszczowej i jest parodią komiksowego superbohatera - infantylny, zdziecinniały, poruszający się niekiedy jak Robocop, a przy tym bezwzględny dla matki, której krew przelewa jako odwet za jej mord na Agamemnonie, ojcu Orestesa. Wtedy też pozbędzie się wdzianka grzecznego ucznia i paraduje w koszulce z literą "O", budzącą skojarzenia choćby z "S" Supermena.

W roli mściwej Klitajmestry, a zarazem kochającej matki Orestesa świetnie wypadła Anna Dymna - najlepsza aktorka przedstawienia. W roli mściwej Klitajmestry, a zarazem kochającej matki Orestesa świetnie wypadła Anna Dymna - najlepsza aktorka przedstawienia.
Ponura wizja, przepowiedziana w kilkuminutowym monologu przez Kassandrę - brankę Agamemnona z Troi - rozgrywa się na naszych oczach. W gęstym dymie (pyle bitewnym), po długim oczekiwaniu na przybycie triumfalnie wracającego z Troi Agamemnona (Jerzy Grałek), Klitajmestra (Anna Dymna) stara się powitać męża serdecznie i z należnymi mu honorami. Ten otwarcie ją ignoruje, dopełniając swój los. Klitajmestra, wraz z kochankiem Ajgistosem, w interpretacji Juliusza Chrząstowskiego będącym człowiekiem z porażeniem mózgowym, brutalnie zamorduje go siekierą. Już "po", trzęsącymi rękami zapali papierosa. Gest ten w stosownej chwili powtórzy jej syn, Orestes, gdy zemści się za ojcobójstwo.

Najbardziej efektowna, widowiskowa i - nie da się ukryć - przewrotna część "Orestei" Jana Klaty dotyczy sądu nad Orestesem. Apollo "zstępuje" na scenę po schodach przy dźwiękach "Feel" Robbiego Williamsa, którego koncertowe zachowania Błażej Peszek imituje na scenie. To zblazowany lowelas, bóg popu, który - zdaje się - w obronie Orestesa wstawia się dla draki. Erynie (Małgorzata Gałkowska, Ewa KolasińskaEwa Kaim) to podstarzałe rozerotyzowane tancerki z przejrzałego grils bandu. Ostateczną decyzję w sprawie Orestesa podejmie jednak Atena (Anna Radwan-Gancarczyk) - prowadząca talk-show z rozprawy Orestesa w olśniewającej sukni. Wiele kwestii dopowiada lub kontruje pięcioosobowy chór - to parodia, ale i bezpośrednie nawiązanie do tradycji chóru greckiego.

Spektakl rozgrywa się w estetyce, w jakiej Jan Klata doskonale się odnajduje: groteska, pastisz, refreniczne powtórzenia, komiksowe postaci, balansowanie na granicy dobrego smaku czy odniesienia do popkultury - to składniki większości jego spektakli. Klata celowo raz przyspiesza, raz zwalnia rytm spektaklu, w którym przez kilkanaście minut czekamy na Agamemnona. Przez kolejne leniwie ciągnące się minuty wsłuchujemy się w to, co ma nam do powiedzenia Kasandra, by niemal w telegraficznym skrócie poznać losy rodu Atrydów i to w większości streszczone przez Klitajmestrę (w jednym z wyśmienitych monologów Anny Dymnej - prawdziwej gwiazdy spektaklu na tle dobrze grającego całego zespołu Starego Teatru).

Błażej Peszek jako Robbie Williams w koncertowej wersji przeboju "Feel" jest trochę zbyt mechaniczny i ospały, jednak w roli zblazowanego Apolla sprawdza się bardzo dobrze. Błażej Peszek jako Robbie Williams w koncertowej wersji przeboju "Feel" jest trochę zbyt mechaniczny i ospały, jednak w roli zblazowanego Apolla sprawdza się bardzo dobrze.
Pomimo upływu lat spektakl ciągle robi duże wrażenie, choć niektóre jego elementy (show Błażeja Peszka jako Robbie Williams, czy monolog Małgorzaty Gałkowskiej jako Kassandry) straciły ostrość i przenikliwość, jaką zaskakiwały kilka lat temu. Estetyka teatru Jana Klaty i sugestywna scenografia Justyny Łagowskiej z wielką krwawą płachtą po jednej stronie sceny, czy kostiumy Mirka Kaczmarka sprawdzają się w tym spektaklu bardzo dobrze.

Nastrój scenicznej zgrywy łączy się nie tylko z efektownymi, momentami efekciarskimi pomysłami, ale i z krytyką świata odrealnionego, medialnie sformatowanego na odbiór lekki, łatwy i przyjemny, niezależnie od prezentowanych treści. Żaden z bohaterów nie jest tu przecież "prawdziwy", w duchu Ajschylosa - to kukły upozowane na współczesną modłę. Finałowy monolog Orestesa, zapożyczony od Heinera Müllera, jest wołaniem o powrót do zapomnianej, porzuconej rzeczywistości, którą wypierają różnego typu efekty specjalne, cyberprzestrzeń i gra pozorów.

"Oresteja" to drugi spektakl Tygodnia ze Starym Teatrem w Krakowie. Inaugurujący przegląd "Do Damaszku" w reżyserii Jana Klaty okazał się zaskakująco nieudanym, płytkim pokazem inscenizacyjnej tandety i reżyserskiej bezpłodności. Poza imponującą scenografią Mirka Kaczmarka i energetyczną Jaśminą Polak w roli Żony trudno doszukać się w niej było jasnych punktów. W trakcie majówki pokazane zostaną w Teatrze Szekspirowskim kolejne dwa spektakle Starego Teatru - "Jasieński" w reż. Ewy Wyskoczyl i wykonaniu Michała Majnicza (piątek 1 maja, godz. 19) oraz "Edward II" Christophera Marlowe'a w reżyserii Anny Augustynowicz (niedziela 3 maja, godz. 19).

Spektakl

10
1 ocena

Oresteja

spektakl dramatyczny

Miejsca

Spektakle

Opinie (4) 1 zablokowana

  • Jakby dopłacali za wejście to bym się przemęczył.

    • 5 12

  • Fajny spektakl

    Bardzo podobało, szczególnie Pani Dymna. Dziękuję.

    • 7 0

  • Do pana Łukasza Rudzińskiego.

    Panie Łukaszu!
    Dziękuję Panu za ciekawą, pozytywną i wyczerpującą (wg. mnie) recenzję. Moim zdaniem "Oresteja" w ogóle do dziś nie straciła na ostrości i przenikliwości! Przykro mi, że nie zrozumiał Pan jako krytyk, nic ze spektaklu "Do Damaszku"! Proponuję rozmowę z autorem scenariusza i dramaturgiem jednocześnie: panem Sebastianem Majewskim. Może on Panu wytłumaczy. I proszę aby Pan jako zawodowiec nie używał takich określeń: cyt. "...płytkim pokazem inscenizacyjnej tandety i reżyserskiej bezpłodności." Bo obraża pan twórców! Z sympatią dla Pana. ZDzJ

    • 3 2

  • Świetny spektakl.

    Dymna i Głowacki - doskonali! Całość poruszająca!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile teatrów znajduje się w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie?

 

Najczęściej czytane