• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Jubileusz 30-lecia pracy artystycznej Ewy Ignaczak (7 opinii)

Sopocka Scena Off de BICZ
zaprasza na Wieczór Jubileuszowy
30-lecia pracy artystycznej reżyserki, sopocianki
Ewy Ignaczak

O godz.19.00 zapraszamy na wyreżyserowany przez jubilatkę spektakl:

"Ja / Marilyn"
Spektakl oparty jest na zbeletryzowanych biografiach Monroe, gdzie fikcja miesza się z faktami. Plotki, relacje świadków, sprzeczne wersje wydarzeń tworzą klimat nieokreśloności i ryzyka, w którym sama bohaterka traci pewność, co jest prawdą. Osią przedstawienia jest monolog/dialog, w którym dwie strony osobowości aktorki walczą o prymat. Czy którejkolwiek uda się zwyciężyć, czy obie są skazane na porażkę?

Reżyseria: Ewa Ignaczak
Scenariusz: Ida Bocian

Występują:
Norma Jean Baker - Sylwia Góra Weber
Marilyn Monroe - Grzegorz Sierzputowski

Teatr Stajnia Pegaza

---

Tuż po przedstawieniu teatralnym, w kawiarnianej atmosferze zabrzmi żywa muzyka przyprawiona ostrym rytmem i kolorytem, do samego rana! Podczas wieczoru jubileuszowego wyłoni się wyjątkowe, wokalno-instrumentalne zgrupowanie:

- muzyków Kapeli Terenowej z Teatru Węgajty, w składzie:
Mute i Wacław Sobaszkowie, którzy w swe władanie obejmą klarnet oraz akordeon,

- artystów kapeli HANDA BUJA, w składzie:
skrzypce o wiecznie pękających strunach - Sebastian Świąder, Mateusz Kowalski;
bęben obręczowy o wiecznie wypadających blaszkach - Julka Biczysko;
klarnet (o nieposzlakowanej reputacji) - Magdalena Sowul

- oraz indywidualista/perkusista Mirek Nowica-Ładoś.

Będzie to prawdziwe spotkanie z liryką pieśni ludowych, z całym bogactwem emocjonalności człowieka, jego istotą bycia i połączenia z tym, co szumie zwie się jego naturą. Ostra rytmika, głośne hukania i żywe instrumenty spowodują znaczny wzrost ciśnienia w żyłach, dotlenienie organizmu, oraz odnowienie wszelkich źródeł energii!

...Oj będzie bal...

ZAPRASZAMY!
---

Ewa Ignaczak, od trzech dekad zajmuje chlubne miejsce wśród najbardziej interesujących reżyserów teatralnych naszego regionu. Jej dzieła są znane i szanowane nie tylko na Pomorzu, ale również w całej Polsce. Była gościem wielu polskich i zagranicznych festiwali. Niektórzy krytycy uznają jej spektakl "Oskar-zm" wg "Blaszanego bębenka" Guntera Grassa, za cezurę w najnowszej historii polskiego teatru i nową jakość wśród wybitnych osiągnięć teatru offowego. Z założonym w 1981 roku autorskim Teatrze Stajnia Pegaza, zdobyła wszystkie najważniejsze nagrody teatralne w Polsce, zarówno za reżyserię, jak i za całokształt prezentowanych spektakli.

Przez lata, Ewa Ignaczak nie tylko wzbogacała swoimi charakterystycznymi spektaklami trójmiejską ofertę kulturalną, ale równocześnie wychowywała kolejne pokolenia aktorów i reżyserów. W tej można ich zobaczyć w wielu teatrach zawodowych i offowych w Polsce, jak i zagranicą: między innymi w Londynie, czy włoskiej Pontederze, siedzibie Workcenter of Jerzy Grotowski.

Jej działalność nie ogranicza się tylko do sztuki, ale z równą pasją objawia się na polu działań społecznych. Jest inicjatorką i realizatorką wielu projektów, między innymi: "Teatr a natura", "Teatr a szaleństwo" (w których udział wzięli Leszek Kolankiewicz i Krzysztof Czyżewski), Ogólnopolska Scena Prezentacji Off de Bicz, Alternatywna Scena "Na piętrze" w Elblągu. Była organizatorką i prowadzącą Alternatywnej Szkoły Teatralnej Żak oraz "Letnich Zaczyniań Teatralnych".

Obecnie poświęca swoje siły i energię na docieranie z teatrem do najmniejszych miejscowości Województwa Pomorskiego, w ramach wielu edycji projektu "Teatr Zajechał", na edukację nowego pokolenia widzów teatralnych w ramach "Lekcji Teatralnych" oraz na wychowywanie aktywnych i samodzielnych liderów społecznych i animację młodej polskiej inteligencji na Litwie, w ramach regularnych zajęć trzyletniej "Polskiej Akademii Teatru Niezależnego na Litwie".

Jako wieloletni animator życia kulturalnego w Trójmieście, jest laureatką nagrody "Instruktor Roku" 1992 (przyznana przez warszawski Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej) oraz Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska za całokształt pracy artystycznej (2001). Jest autorką scenariuszy i reżyserką ponad 50 przedstawień teatralnych, z których najważniejsze to: "Bobok" wg F. Dostojewskiego, "Kicz" wg "Karła" P. Lagerkvista, wspomniany wyżej "Oskar-zm" wg "Blaszanego bębenka" G. Grassa, "Rybołówstwo" wg "Turbota" G. Grassa oraz "Przemienienie" wg F. Kafki, "Trzy siostry" wg A. Czechowa, "Wieczorek anarchistyczny" wg "Wilka stepowego" H. Hessego oraz "Gaz" wg Szymona Wróblewskiego, "Gertruda" wg "Hamleta" Szekspira, "Wstyd" wg H. Bölla, "Noel Wspak" wg "Matki" Witkacego, "Umiłowania" wg Pära Lagerkvista, oraz najnowsze: "Była Żydówka, nie ma Żydówki" wg M. Pankowskiego i "Ja/Marilyn" na podstawie zbeletryzowanych biografii Marilyn Monroe.

Festiwale i spotkania teatralne, w których Teatr Stajnia Pegaza wziął udział (wybór):
Ogólnopolskie Spotkania Barbórkowe w Dąbrowie Górniczej, Łódzkie Spotkania Teatralne, Biesiada Teatralna w Horyńcu-Zdroju, Festiwal Małych Form Teatralnych "Słodkobłękity" w Zgierzu, Festiwal Małych Form "Kontrapunkt" w Szczecinie, "Teatr spoza" w Teatrze Ósmego Dnia w Poznaniu, Suwalskie Eksploracje Teatralne, Meeting Teatrów Alternatywnych w Nowej Soli, Międzynarodowe OFF Prezentacje w Bydgoszczy, Teatr Mały w Warszawie, Ogólnopolski Festiwal Sztuki Słowa w Elblągu, Festiwal Młodego Teatru w Ośrodku Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Ogólnopolskie Prezentacje Teatrów Poszukujących "Morf" w Płocku, lubelskie "Off Konfrontacje" w Gardzienicach, Ogólnopolskie Spotkania Teatralne "Azyl" w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal "Maski" w Poznaniu, Off Festiwal "Malta" w Poznaniu, Ogólnopolski Festiwal Teatrów Studenckich "Wyjście z cienia" w Gdańsku, Międzynarodowy Festiwal Teatrów "A'part Granice Teatru" w Katowicach, Międzynarodowe Spotkania Teatralne "Bramat" w Goleniowie, Akademickie Spotkania Teatralne "Klamra" w Toruniu, Reminiscencje Teatralne w Krakowie, Spotkania Młodego Teatru "Okno" w Teatrze Kana w Szczecinie, Ogólnopolski Festiwal Komedii HIHIHI w Skierniewicach.

Ponadto teatr brał również wielokrotnie udział w festiwalach i projektach teatralnych w Finlandii, Chorwacji, Danii, Francji, Niemczech i na Litwie.

Spektakle Teatru Stajnia Pegaza wyreżyserowane przez Ewę Ignaczak, powstałe na Scenie Off de BICZ - w kolejności od najnowszej produkcji:

"JA/ MARILYN"
na podstawie powieści Joyce Carol Oates i Michaela Schneidera
Reżyseria: Ewa Ignaczak
Scenariusz: Ida Bocian
Obsada: Sylwia Góra Weber i Grzegorz Sierzputowski
Premiera: 4 czerwca 2010, czas: 1h bez przerwy.

"BYŁA ŻYDÓWKA, NIE MA ŻYDÓWKI"
Na podstawie powieści Mariana Pankowskiego
Reżyseria: Ewa Ignaczak
Scenariusz: Katarzyna Fidos
Obsada: Ida Bocian, Aleksandra Kania

"UMIŁOWANIA"
Na podstawie "Sybilli" Pära Lagerkvista
Scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak
Obsada: Sylwia Góra Weber

"WSTYD"
wg powieści Heinricha Bölla "Utracona cześć Katarzyny Blum"
Reżyseria: Ewa Ignaczak
Scenariusz: Marcin Bortkiewicz
Obsada:
Katarzyna Blum: Aleksandra Kania
Prokurator: Grzegorz Szlanga

"GWIAZDA"
wg tekstu Helmuta Kajzara,
Reżyseria: Ewa Ignaczak,
Aktor: Henryk Dąbrowski

" OJ, ODA, ODA!"
Na podstawie "Wyzwolenia" S. Wyspiańskiego
Reżyseria: Ewa Ignaczak
Obsada: Ida Bocian, Katarzyna Sowala, Mariusz Babicki, Piotr Topolski
Muzyka: Jan Olędzki

"NOEL WSPAK"
wg "Matki" St. I. Witkiewicza
Scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak
Obsada: Grzegorz Szlanga
Śpiewa: Marta Andrzejczyk

"GERTRUDA"
Spektakl powstał z inspiracji "Hamletem" Williama Szekspira, jednak skupia się na wątku jednej postaci, Gertrudy.
Scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak
Osada: Justyna Kulczycka i Grzegorz Sierzputowski

"A TERAZ JA"
Na podstawie dramatu Gombrowicza "Ślub" oraz jego opowiadania "Pamiętnik Stefana Czarnieckiego"
Scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak
Wykonanie: Grzegorz Sierzputowski

"WIECZOREK ANARCHISTYCZNY"
wg powieści Hermanna Hessego "Wilk stepowy"
Scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak
Obsada: Grzegorz Sierzputowski i Grzegorz Szlanga

Przeczytaj także

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    30 zł
  • Kontakt
    58 555-22-35
Rezerwacje, kontakt:
w godz. 10.00-16.00
tel. 58 555 22 34
609-690-038, 603-332-390
lub mailowo: offdebicz@sopot.pl, sopockasa@sopot.pl

Opinie (7) 1 zablokowana

  • mówią o niej też zupełnie innaczej (1)

    Opinie o tj pani przytoczone w artykule są sprzed kilku lat, przy okazji wcześniejszego jubileuszu. W tej chwili nikt już tak nie mówi.
    PS. NIe ma nawet ukończonych studiów na wydziale wiedzy o teatrze. Niejeste zatem absolwentką

    • 11 12

    • Sądzę , że do dziś nie wyszla z Domu Kultury .........

      • 2 0

  • Żałosne (1)

    To już nawet nie jest śmieszne.
    Nieprawdziwe są informacje na temat wykształcenia szanownej pani-nie jest magistrem bo nie starczyło zapału do nauki.
    Nieprawdziwe są informacje na temat niektórych nagród którymi tak szczyci się szanowna pani.
    Większość z ww spektakli to sztuka niskich lotów, niektóre tytuły bronią się dzięki profesjonalnym aktorom, na pewno nie talentowi E.I.
    Słyszałam też co ostatnio dzieje się w samej instytucji którą E.I.zarządza.
    Ta kobieta jest po prostu nienormalna...
    Na szczęście porządzi tam tylko do końca grudnia i na jej m-ce zostanie zatrudniona osoba kompetentna-władająca językami obcymi, obsługująca komputer, potrafiąca wypowiedzieć się publicznie nie ośmieszając siebie i instytucji.
    Płakać nie będziemy...

    • 8 10

    • ...

      aż żal czytać.
      A Ty wygląda na to, iż masz ogromne kompleksy. Za Tobą też nikt nie będzie płakać, wiedząc jaką niewiedzę posiadasz.

      • 0 0

  • o-o-o

    .."choć to fizyce wbrew wskazówka cofa się mniej niż zeroo"...

    • 4 1

  • hmmm

    Do Olgi i Mańka. W tekście nie ma słowa na temat wykształcenia Ewy Ignaczak, więc chyba nie czytaliście artykułu. A jeśli nie czytaliście - to czy waszym celem nie jest po prostu dyskredytowanie twórczyni Stajni Pegaza?

    ,,Ewa Ignaczak, od trzech dekad zajmuje chlubne miejsce wśród najbardziej interesujących reżyserów teatralnych naszego regionu. Jej dzieła są znane i szanowane nie tylko na Pomorzu, ale również w całej Polsce. Była gościem wielu polskich i zagranicznych festiwali'' - to wszystko prawda - wśród osób, które wyrażają się z szacunkiem o pracy Ewy Ignaczak można wymienić m.in. prof. Śliwonika (były rektor Akademii Teatralnej w Warszawie), Ewę Wójciak (Teatr Ósmego Dnia), czy R.Wiczę-Pokojskiego (Gdańsk 2016) i wielu, wielu innych artystów i krytyków teatralnych.
    ,,Niektórzy krytycy uznają jej spektakl "Oskar-zm" wg "Blaszanego bębenka" Guntera Grassa, za cezurę w najnowszej historii polskiego teatru i nową jakość wśród wybitnych osiągnięć teatru offowego'' - tutaj przydałoby się wymienić nazwiska krytyków... nie mniej, faktyczne, spektakl ten został nagrodzony m.in. na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych i ugruntował opinię o Ewie Ignaczek, jako osobie posiadającej duże kompetencje reżyserskie do pracy z młodymi, nieprofesjonalnymi aktorami.
    ,,Z założonym w 1981 roku autorskim Teatrze Stajnia Pegaza, zdobyła wszystkie najważniejsze nagrody teatralne w Polsce, zarówno za reżyserię, jak i za całokształt prezentowanych spektakli'' - oczywiście Ewa Iganaczak i Stajnia Pegaza nie zdobyła wszystkich najważniejszych nagród w Polsce - przydało by się więcej skromności, ale żeby oddać sprawiedliwość - na festiwalach teatrów amatorskich i offowych Stajnia Pegaza zawsze wyznaczała bardzo wysoki poziom, nie tylko pod względem techniki teatralnej ale przede wszystkim aktorstwa. I zwykle zdobywała nagrody... Trzeba tutaj napisać: aktorami Stajni Pegaza to w większości aktorzy nieprofesjonalni, najpierw koledzy, a potem wychowankowie Ewy Ignaczak, aktorzy zawodowi zaczęli współpracować z EI później - ponieważ gwarantowała im wysoki poziom pracy.
    Olga pisze: ,,Większość z ww spektakli to sztuka niskich lotów, niektóre tytuły bronią się dzięki profesjonalnym aktorom, na pewno nie talentowi E.I. '' Przykro mi, ale jeśli ktoś tak pisze, zdradza, że nie ma pojęcia o pracy w teatrze. Stworzenie spektaklu jest wspólną pracą, polegającą w dużym stopniu na wzajemnej inspiracji. Gdyby Ewa Ignaczak nie inspirowała swoich obecnych, zawodowych aktorów - nie pracowali by z nią. Stajni Pegaza można sporo zarzucić (przede wszystkim hermetyzm i nieprzejrzystość scenariuszy, czasami zbytni formalizm w aktorstwie) ale na pewno nie braku konsekwentnej, bardzo świadomej i inspirującej reżyserii.
    ,,Przez lata, Ewa Ignaczak nie tylko wzbogacała swoimi charakterystycznymi spektaklami trójmiejską ofertę kulturalną, ale równocześnie wychowywała kolejne pokolenia aktorów i reżyserów. W tej można ich zobaczyć w wielu teatrach zawodowych i offowych w Polsce, jak i zagranicą: między innymi w Londynie, czy włoskiej Pontederze, siedzibie Workcenter of Jerzy Grotowski''. To też prawda, chociaż przykłady powinno się poprzeć nazwiskami.
    Środowisko Ewy to nie tylko Stajnia Pegaza, ale także instytucja, którą prowadzi - a więc Sopocka Scena Off de Bicz, wcześniej - liczne warsztaty m.in. w gdańskim Żaku - wpływ, które EI wywiera na trójmiejski teatr niezależny jest ogromny i należy ona do osób łączących duży talent z pewną ,,toksycznością'' (jak spora część liderów nie tylko trójmiejskiego offu). Praca z Ewą Ignaczak jest, z tego co wiem, pracą wymagającą i bardzo emocjonalną - o rozstania - przykre i pełne pretensji, stąd zapewne z okazji jubileuszów reaktywują się osoby, które wykorzystują anonimowe forum do rzucania kamieniami. Widzowi, który od lat śledzi z zainteresowaniem twórczość Ewy Iganczak ta wiedza nie jest specjalnie potrzebna. Szkoda, że artyści offowi tak bardzo się kotłują i zwalczają. (poziom niechęci jest czasem tak duży, że lepiej ograniczyć się do oglądania spektakli niż zaglądania ,,do kuchni'') Olga pisze (plotka?) że zamiast Ewy Ignaczak zostanie w Sopockiej Scenie Off de Bicz zatrudniona osoba ,,kompetentna-władająca językami obcymi, obsługująca komputer, potrafiąca wypowiedzieć się publicznie nie ośmieszając siebie i instytucji''. Kompetencje tego typu są oczywiście istotne, ale nic nie zastąpi potrzeby animowania kultury, wizji i pomysłów (np. szkoła na Liwie jest dobrym pomysłem), a te od lat ma twórczyni Stajni Pegaza właśnie.

    • 9 5

  • "należy ona do osób łączących duży talent z pewną ,,toksycznością'' (jak spora część liderów nie tylko trójmiejskiego offu)" - czy to, że jest wielu przestępców / złodziei/ ludzi niemoralnych / furiatów / ludzi zdradzających swojego partnera (niepotrzebne skreślić) tłumaczy kolejną zbrodnie / kradzież / czyn niemoralny / zachowania agresywne / zdradę (niepotrzebne skreślić)?
    Moim zdaniem nie.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Co to jest antresola?