Wiadomości

stat

Jeden ze stu. Całoroczna promocja obrazu "Sąd Ostateczny"

"Sąd Ostateczny" Hansa Memlinga to obok "Damy z gronostajem" Leonarda da Vinci jeden z najcenniejszych w polskich zbiorach obrazów malarstwa zachodnioeuropejskiego.
"Sąd Ostateczny" Hansa Memlinga to obok "Damy z gronostajem" Leonarda da Vinci jeden z najcenniejszych w polskich zbiorach obrazów malarstwa zachodnioeuropejskiego. www.wikipedia.org

Koncerty, pokazy multimedialne, konferencje naukowe, ale również gra terenowa, znaczki pocztowe czy komiks. W 2017 roku odbędą się w Gdańsku dziesiątki przedsięwzięć, których celem jest promocja w Polsce i za granicą obrazu "Sąd Ostateczny" Hansa Memlinga. Wielopłaszczyznowej akcji, w którą zaangażowało się ponad 30 instytucji, nadano nazwę "Jeden ze stu".



Czy widziałeś na własne oczy obraz "Sąd Ostateczny" Memlinga?

oczywiście, wiele razy

65%

tak, ale tylko jeden, jedyny raz

21%

nie, nigdy

14%
Obraz "Sąd Ostateczny autorstwa niderlandzkiego malarza Hansa Memlinga to niewątpliwie najcenniejsze arcydzieło przechowywane w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku. Pochodzący z drugiej połowy XV wieku tryptyk to bowiem jeden z najważniejszych reliktów epoki odrodzenia w skali całej Europy.

Muzeum oraz władze województwa pomorskiego i Gdańska postanowiły poświęcić 2017 rok właśnie temu dziełu i zainicjowały projekt pod hasłem "Jeden ze stu". Jego celem jest oczywiście promocja obrazu - i tym samym Gdańska - w Polsce i za granicą. Wybór daty oraz nazwa projektu nie zostały wybrane przypadkowo.

W tym roku przypadają dwie okrągłe rocznice związane z burzliwymi dziejami tryptyku. 550 lat temu Memling rozpoczął malowanie obrazu, zaś 200 lat temu obraz powrócił na stałe nad Motławę, skąd kilka lat wcześniej został wywieziony przez Francuzów do Paryża podczas wojen napoleońskich. Nazwa projektu odzwierciedla natomiast rangę dzieła. Do czasów współczesnych zachowało się właśnie sto obrazów wybitnego Niderlandczyka, a "Sąd Ostateczny" jest bezsprzecznie najbardziej wartościowym.

Wielopłaszczyznowe działania promocyjne otworzyła konferencja prasowa, która odbyła się w czwartkowe przedpołudnie w Muzeum Narodowym przy ul. Toruńskiej 1 w Gdańsku. W spotkaniu wystąpili przedstawiciele władz samorządowych oraz przedstawiciele instytucji, które biorą udział w kampanii.

- Gdańsk ma swoje symbole, którymi się szczyci i dzięki którym słynie na całym świecie. Spośród nich należy wymienić m. in. Solidarność, bursztyn, ale również obraz "Sąd Ostateczny" Memlinga. Naszym zadaniem jest, aby każdy mieszkaniec Gdańska, każdy mieszkaniec Polski oraz każdy turysta przybywający z dowolnego zakątka świata rozpoznawał to arcydzieło europejskiego malarstwa. Chcemy, aby trafił do Muzeum Narodowego w Gdańsku i zobaczył je na własne oczy - powiedział Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
W działania promocyjne "Sądu Ostatecznego" zaangażowały się dotychczas władze samorządowe, w tym Urząd Miejski w Gdańsku i Urząd Marszałkowski, a także ponad 30 instytucji, m. in. Uniwersytet Gdański, Opera Bałtycka, Teatr Szekspirowski, Poczta Polska czy Cappella Gedanensis. Mecenat nad kampanią objął natomiast Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.

- Celem działań promocyjnych, które będą dedykowane dla wszystkich: dzieci, młodzieży i dorosłych, Polaków i gości z zagranicy, jest rozpropagowanie tego wybitnego dzieła na całe lata. Ze swojej strony planujemy m. in. wydać nowe publikacje książkowe poświęcone obrazowi i okolicznościowe kalendarze, zorganizować cykl wykładów "Akademia Sądu Ostatecznego", prowadzony przez najwybitniejszych historyków sztuki, uruchomić wielojęzyczny serwis internetowy, w którym będzie można zapoznać się z obrazem i jego historią, a także sesję naukową. Ponadto, zamierzamy wypożyczyć kilka obrazów Memlinga, które znajdują się w zagranicznych zbiorach - wylicza Wojciech Bonisławski, dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku.
Oprócz tego, w ramach programu "Jeden ze stu" zostanie zorganizowana m. in. miejska gra terenowa, koncerty, widowiska multimedialne, spektakle i konkursy poetyckie.
Powstanie gra planszowa, komiks, film dokumentalny i cykl audycji radiowych, a także zostanie wyemitowana okolicznościowa seria znaczków pocztowych. Ponadto, motyw dzieła Memlinga pojawi się we wszystkich katalogach, przygotowywanych przez spółki miejskie przy okazji różnego rodzaju wydarzeń.

Szczegółowy program działań promocyjnych wraz z terminarzem zostanie opublikowany w najbliższych tygodniach.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (30)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

12

grudnia

Actus Humanus Gdańsk,

14

grudnia

Menażki - Studenckie Spotka... Gdańsk, Wydział Nauk Społecznych UG

14

grudnia

Cohen i Kobiety Gdynia, Gdynia Arena

Rozrywka

Romina Power i Al Bano wystąpili w Ergo Arenie
Romina Power i Al Bano w Ergo Arenie
Miłość i święta w powietrzu. Relacja z koncertu na Ołowiance
Relacja z koncertu Miłość jest wszystkim

Kulinaria

Jak smakują Święta? Sprawdź na Smakuj Trójmiasto
Sprawdź, jak smakują Święta

Planuj z nami tydzień