• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

It's OK!

teatr tańca
kasy:
58 344-05-73 w. 117
wystawia:
Klub ŻAK
IT'S OK!

Canan Yücel Pekiçten wraca do Gdańska. Zwyciężczyni konkursu Solo Dance Contest na 8. Gdańskim Festiwalu Tańca (za spektakl "Der Zwerg/The Dwarf") 16 października pokaże w Żaku swój spektakl IT'S OK.


O jej zwycięskiej prezentacji na GFT Weronika Łucyk z TaniecPolska.pl pisała: "Jury zdecydowało się nagrodzić autorskie choreografie i ich wykonawczynie. Jako uzasadnienie najczęściej pojawiało się odważne i umiejętne zaproszenie widza do swojego wewnętrznego świata. I nagroda przypadła Canan Yücel Pekiçten z Turcji. Dwarf odwołuje się do romantycznych motywów - nieszczęśliwej miłości, zbrodni i elementów fantastycznych. Choreografia została ułożona do pieśni Franza Schuberta ze słowami Matthäusa Kasimira von Collina pod tym samym tytułem (Der Zwerg tłumaczony jest na polski jako Karzeł). Utwór opowiada historię mężczyzny, który decyduje się udusić i zatopić w morzu ukochaną za to, że go opuściła i wyszła za mąż za króla. Bohater pragnie ukarać kobietę, pożąda jej, ale mimo to chce jej śmierci. Tancerka różnicuje bohaterów za pomocą dwóch rekwizytów - pary za dużych zamszowych butów oraz czerwonego jabłka (sama zaś ubrana jest w cielisty trykot). Jako karzeł porusza się w sposób pokraczny, frazy ruchu są krótsze i bardziej nerwowe. Gesty królowej są płynniejsze, giętkie, wręcz gimnastyczne. Jej postać jest kobieca i uwodzicielska (np. gdy kładzie się na boku z jabłkiem w dłoni). Ostatnia scena obrazująca śmierć bohaterki w odmętach morza pokazana jest bardzo ciekawie - tancerka bierze jabłko do ust i kieruje się w stronę widowni w pozycji mostka. Jakby została wywrócona na drugą stronę, nie porusza się już jak człowiek, bardziej przypomina zwierzę. Zresztą jabłko w ustach wizualnie przypomina dekorację potrawy z dziczyzny, która jest przecież martwym zwierzęciem, mięsem. Owoc można także odczytywać jako symbol kobiecej seksualności, która z chwilą śmierci traci swoją wartość, stając się walutą bez znaczenia. Umieszczenie przedmiotu w ustach osoby zmarłej przywodzi także skojarzenie z antycznym obolem (monetą na przeprawę w zaświaty)."

Choreografia i wykonanie: Canan Yücel Pekiçten
Reżyseria świateł: Ayşe Sedef Ayter
Muzyka: Sırma Öztaş

"It's OK!" miało premierę na 19. Festiwalu Teatrów Tańca w Stambule.
W sezonie 2014/2015 było wystawiane w Stambule, a ostatnio - w Arts Printing House w Wilnie.

-----

Canan Yücel Pekiçten w 2007 roku ukończyła prawo na Uniwersytecie Marmara i została przyjęta do programu tanecznego Politechniki İstanbul Yıldız oraz na Uniwersytet Sztuk Pięknych Mimar Sinan. Gdy kontynuowała naukę tańca na Politechnice İstanbul Yıldız, wzięła udział w warsztatach tanecznych w Brukseli i Budapeszcie w ramach grantu fundacji Jardin d'Europe. Rok po zakończeniu edukacji tanecznej na Folkwang Universitat der Künste (2010) z wyróżnieniem ukończyła program taneczny Politechniki İstanbul Yıldız. Canan Yücel Pekiçten uzyskała stopień magistra na Uniwersytecie Sztuk Pięknych Mimar Sinan. Obecnie pracuje nad rozprawą doktorską na tej samej uczelni.

Artystka tańczyła w kilku przedstawieniach zarówno tureckich, jak i zagranicznych choreografów, a także uczestniczyła w festiwalach, np. 8. Gdańskim Festiwalu Tańca, Festiwalu Teatrów Tańca w Stambule (19. i 20. edycja), wileńskiej Shock Academy, Wiosennym Festiwalu Tańca w Utrechcie (Holandia), Off Europa Festival (Niemcy), Berlin Ballhaus Naunynstrasse Theatre, budapesztańskim festiwalu Kontakt i 22. festiwalu Grad Theatre City Budva (Czarnogóra).

Od 2012 roku Canan Yücel Pekiçten pracuje nad własnymi choreografiami. Na Wiosennym Festiwalu Tańca w Utrechcie zaprezentowała sztukę "My Motto". Na tym samym festiwalu wystąpiła także jako tancerka w "Slyphides" autorstwa Cecilii Bengolei i François Chaignauda. Jej choreografia pt. "It's OK!" miała premierę podczas 19. Festiwalu Teatrów Tańca w Stambule i była prezentowana w Wilnie

Opinie

Pod patronatem

Nadchodzące premiery