Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Infantka (1 opinia)

teatr tańca
kasy:
58 555-22-34
wystawia:
Teatr na Plaży
data premiery:
12 czerwca 2009
czas trwania:
50 min.
ocena:
4.1 / 5 (11 głosów)
4.1
Teatr Okazjonalny
Infantka
Inspiracja: twórczość Bruno Schulza ("Xięga bałwochwalcza")

Bruno Schulz rzadko stosowaną techniką graficzną cliché verre wykonał między innymi serię rycin "Xięga bałwochwalcza" (około 1920). Ukazują one najczęściej - w sposób groteskowy - kobiety panujące nad mężczyznami, którzy godzą się na swoją rolę istot podrzędnych, adorują kobiety na wszelkie możliwe sposoby, a w ostateczności wznoszą ołtarze na ich cześć. Kobiecy sadyzm powiązany jest tutaj z męskim masochizmem. Xięga jest zapisem erotycznych fascynacji czy wręcz przejawów ubóstwienia kobiety przez niegodnego jej uwagi, spojrzenia czy dotyku mężczyznę. Obrazy-grafiki tego cyklu krzyżują się poniekąd z fragmentami magicznej prozy pisarza, odkrywającymi intensywność uczuć Schulzowskiego bohatera. Świat Schulza rozpada się na dwie części: świat mężczyzn i świat kobiet. Manifestem tych relacji staje się właśnie słynna Xięga.

Dla kolejnych pokoleń artystów sztuka Schulza wyznacza rozległe pole dialogu.
Kobiety u Schulza są psychicznie samowystarczalne i zamknięte w swej fizycznej doskonałości, podczas gdy mężczyzna cierpi z powodu swej niedoskonałości duchowej i fizycznej. Jacek Krawczyk, zainspirowany twórczością Bruno Schulza, zbudował magiczny świat stosunków damsko-męskich, mistycznych, żywych obrazów w formie układów choreograficznych. Kobiety jawią się w nim jako demoniczne, uwodzicielskie, niebezpieczne dla mężczyzn i tajemnicze istoty. Pytanie o ponadczasowość i uniwersalność erotycznej dominacji kobiet, sprowokowała Jacka Krawczyka do własnych "manifestacji". Spektakl kreuje postać femme fatale - INFANTKI, która dominuje wyraźnie nad mężczyzną - niewolnikiem. Jej mistyczna siła tkwi nie w anielskiej duchowości, religijnej czystości lecz w ciele, demonicznym erotyzmie, który magnetyczną siłą przykuwa do niej mężczyzn. Postać mężczyzny - niewolnika - karła to studium zachowań wobec erotycznej fascynacji, wszechobecnej, dominującej kobiecości.

Podjęta tematyka jest próbą odpowiedzi na pytania: czy w dobie współczesnej zdegradowanej rzeczywistości jesteśmy zdolni do stosunków damsko- męskich w ramach pojętej moralności oraz jakie są granice erotycznej fascynacji, czy potrafimy w niej znaleźć własną tożsamość.

Koncept i choreografia: Jacek Krawczyk
Kreacje aktorskie: Alicja Domańska, Ania Rusiecka, Jacek Krawczyk, Larysa Grabińska
Scenografia: Kasia Zawistowska
Kostiumy: Justyna Wiejak
Muzyka: Marcin Dymiter, Paweł Nowicki
Wizualizacje: Marek Zygmunt
Fotografia: Marek Zygmunt, Jurek Bartkowski
Stylizacja: Maciej Kubuj
Reżyseria świateł: Adam Akerman

Recenzja Trojmiasto.pl

Władza w nogach kobiet Władza w nogach kobiet

Władza w nogach kobiet (11 opinii)

Jacek Krawczyk postanowił dokonać bardzo trudnej rzeczy - ukazać męską uległość wobec kobiet, nie...

16 czerwca 2009

Przeczytaj także

Opinie (1)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery