• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

In Memoriam

W ósmą rocznicę katastrofy smoleńskiej Miasto Gdynia i Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis zapraszają na koncert In Memoriam. Koncert odbędzie się 14.04 o godz. 19.30 w kościele NMP Królowej Polski w Gdyni przy ul. Armii Krajowej 26. Patronat Honorowy nad koncertem objął Prezydent Gdyni pan Wojciech Szczurek.

kwi 7

niedziela, godz. 16:00

Gdańsk Sopot,
bilety 99 zł
Kup bilet
kwi 20

sobota, godz. 19.00

bilety 40 zł
Kup bilet
Usłyszymy dwie kompozycje o charakterze sakralnym: Mszę Wawelską Henryka Jana Botora, którą chór wykona a cappella oraz Requiem Maurice Duruflé, które zabrzmi w Gdyni z towarzyszeniem solistów, chóru, organów i wiolonczeli. Koncert gościnnie poprowadzi profesor Stanisław Krawczyński.

muzyka chóralna - koncerty w Trójmieście


Msza Wawelska Henryka Jana Botora, krakowskiego kompozytora i organisty, ukończona w 2003r. to sześcioczęściowy utwór a cappella, zachowujący klasyczną formę mszy z Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus oraz Agnus Dei. Utwór powstał jako rodzaj hołdu, jaki kompozytor złożył świętemu Stanisławowi. Stąd zapewne wykorzystanie motywów pieśni Gaude Mater Polonia, powracających co jakiś czas w niezwykle barwnych, pełnych szlachetnych dysonansów harmoniach.

Requiem Maurice'a Duruflé zostało opublikowane w 1948 r, to utwór przeznaczony oryginalnie na dwa głosy solowe: sopran i baryton, wiolonczelę, organy i chór. Konstrukcja dzieła, która stanowi autorską propozycję kompozytora, składa się 9 części. Stylistyka utworu oscyluje między postimpresjonizmem a neoklasycyzmem. Uczucia, których doświadcza słuchacz, zdecydowanie wykraczają jednak poza wszystkie ramy definicji. Ulotne obłoki dźwiękowych plam, które rozpływają się w przestrzeni jak dym kadzidła, raz po raz przeplatają się ze szlachetnym brzmieniem motywów chorałowych. Bogactwo współbrzmień i nieoczywista, ale łagodna w swoim wyrazie harmonia skłaniają do medytacji, wprowadzają w kontemplacyjny klimat.

Wykonawcy:
Jolanta Kowalska-Pawlikowska - sopran
Andrzej Białko - organy
Maciej Kułakowski - wiolonczela
Sebastian Mandziej - baryton
Polski Chór Kameralny
Stanisław Krawczyński - dyrygent

Organizator: Urząd Miejski w Gdyni, Polski Chór Kameralny

---
Jolanta Kowalska-Pawlikowska - trzykrotna Stypendystka Ministra Kultury, Miasta Krakowa oraz programu Młoda Polska (2009). Ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie i studia podyplomowe w Guildhall School of Music&Drama w Londynie. Uczestniczka kursów mistrzowskich m.in.: H. Łazarskiej, T. Żylis-Gara, P. Esswooda i in. Jest laureatką licznych konkursów mi.n: międzynarodowych konkursów: Bach Singer's Prize w Londynie (2008) i The Thelma King (2009), Międzynarodowy Konkurs im. Ady Sari w Nowym Sączu (2011), Międzynarodowy Konkursie im. J. S. Bacha w Lipsku (2008). Współpracuje z zespołem The Musicke Companye, z którym dała szereg koncertów w Wielkiej Brytanii oraz z Capellą Cracoviensis, z którą koncertowała m.in. w Kazachstanie, Francji, Szwajcarii, Niemczech, Finlandii, Chorwacji, Włoszech, na Ukrainie, Białorusi.

Występowała z dyrygentami m.in.: M. Minkowski, A. Parrott, O. Dantone, J. Savall, R. Sochaczevsky, A. Ford, P. Esswood. Uczestniczyłą w: Opera RARA, Misteria Paschalia, Chichester Festivities w Anglii, Festival La Folia w Szwajcarii, Festival de Cannes we Francji.

Andrzej Białko (ur. 1959 w Krakowie) ukończył Państwowe Liceum Muzyczne w klasie fortepianu. Naukę gry na organach rozpoczął w roku 1973 najpierw prywatnie, następnie kontynuował ją w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Joachima Grubicha.

Brał udział w większości krajowych festiwali organowych, koncertował w Anglii, Austrii, Bułgarii, Czechach, Chorwacji, Danii, Francji, Islandii, Niemczech, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, na Ukrainie, na Węgrzech, we Włoszech oraz w Libanie i obu Amerykach. Jest profesorem sztuk muzycznych. Prowadzi klasę organów w krakowskiej Akademii Muzycznej na stanowisku profesora zwyczajnego oraz w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. Współpracuje z licznymi zespołami, m.in. z Filharmonią Krakowską i Filharmonią Narodową. W pamięci melomanów trwale zapisał się wykonaniem w jubileuszowym roku 2000 organowych dzieł wszystkich J. S. Bacha w Krakowie i we Wrocławiu, zaś w sezonie 2001/2002 w serii 20 koncertów pod wspólnym tytułem "Ars organi" zaprezentował w Krakowie antologię muzyki organowej XVI - XX wieku. W rozległym i stale poszerzanym repertuarze, obejmującym wszystkie style, artysta posiada m.in. komplet organowych dzieł Buxtehudego, Bruhnsa, Mendelssohna, Francka, Liszta i Brahmsa. Szereg jego nagrań wzbogaciło taśmotekę programu II Polskiego Radia; ma na swoim koncie 20 CD. W 2006 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczył go Srebrnym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis".

Maciej Kułakowski (ur. 12.03.1996 r.) grę na wiolonczeli rozpoczął w wieku sześciu lat w klasie Jadwigi Ewald. W latach 2009 - 2012 kształcił się pod kierunkiem prof. Michaela Flaksmana w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Mannheim. Obecnie jest studentem Universität der Künste Berlin w klasie prof. Wolfganga Emanuela Schmidta Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie Marcina Zdunika.

Brał udział w kursach muzycznych, gdzie kształcił się m.in. pod kierunkiem prof. Fransa Helmersona, G. Hoffmanna, P. Mullera, A. Norasa, J. P. Maintza i Andrzeja Bauera. Koncertował w wielu krajach Europy i świata jako kameralista i solista m.in. pod batutą dyrygentów: Wojciecha Rajskiego, Tadeusza Wojciechowskiego, Łukasza Borowicza, Marek Pijarowski. Bierze udział w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach skrzypcowych i kameralnych, zdobywając czołowe lokaty. Od marca 2015 roku jest członkiem Tria im. Wiłkomirskich - wraz ze skrzypaczką Celiną Kotz i pianistą Łukaszem Trepczyńskim. Gra na wiolonczeli Charlesa Gaillarda z 1867 roku wypożyczanej przez fundację Deutsche Stiftung Musikleben.

Polski Chór Kameralny należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Został założony w 1978 roku przez Ireneusza Łukaszewskiego, a od 1983 jest prowadzony przez jego brata Jana. Repertuar chóru jest niezwykle obszerny - od muzyki a cappella po duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Zespół dokonał niemal 620 prawykonań, w tym dzieł takich kompozytorów, jak Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar czy Krzysztof Penderecki. Współpracuje z najlepszymi światowymi orkiestrami oraz znakomitymi dyrygentami chóralnymi, jak Eric Ericson, Uwe Gronostay, Stephen Layton.

Zespół był wielokrotnie zapraszany na międzynarodowe festiwale muzyczne, takie jak Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Soundstreams, Muzyka w Starym Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Bydgoski Festiwal Muzyczny, Warszawskie Spotkania Muzyczne, a także do Salzburga, Drezna, Berlina i Tokio. Oprócz ponad 80 płyt CD Polski Chór Kameralny nagrywał także dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych. Jest jedynym na świecie zespołem posiadającym w swoim repertuarze wszystkie utwory na chór a cappella Krzysztofa Pendereckiego. Płyty Polskiego Chóru Kameralnego były 20 razy nominowane do nagrody Fryderyka, a pięciokrotnie ją zdobyły. Zespół jest również laureatem dwóch Orphee D'or − nagród przyznawanych przez francuską Academie du Disque Lyrique za najlepsze nagranie muzyki chóralnej.

Polski Chór Kameralny jest instytucją kultury Miasta Gdańska. Należy również do Europejskiego Stowarzyszenia Profesjonalnych Chórów Kameralnych TENSO. Jest organizatorem wielu projektów artystycznych, takich jak Dni Bachowskie, Międzynarodowy Festiwal Chopin w Gdańsku oraz Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana.

Stanisław Krawczyński - ukończył z wyróżnieniem studia w krakowskiej PWSM w 1979 roku. Pełnił kolejno funkcje kierownika Chóru Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie, a następnie Chóru Filharmonii Krakowskiej. Pod jego kierownictwem zespoły te występowały m.in. w Teatro alla Scala w Mediolanie, Basilica di San Marco w Wenecji, Teatro Regio w Turynie, Academia di Santa Cecilia w Rzymie, lipskim Gewandhausie, Beethovensaal w Stuttgarcie, Brucknerhaus w Linzu. W latach 1986 - 2008 związany był, jako dyrygent, z zespołem Capellae Cracoviensis, prezentując krakowskiej publiczności pierwsze polskie wykonania kompozycji m.in. F. Martin, P. Vasksa, Knuta Nystedta Dzięki tej działalności stał się jedną z kluczowych postaci krakowskiego środowiska muzycznego, tworząc jego kształt i wizerunek.

W 1992 objął kierownictwo Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej, koncertując z zespołem tym w kraju i za granicą (Hiszpania, Francja, Szwajcaria). Występował w ważnych miejscach dla sztuki i kultury europejskiej m.in. Thomas Kirche w Lipsku, Wigmore Hall w Londynie, sala koncertowa UNESCO w Paryżu, Sala kameralna Konserwatorium Kijowskiego, oraz na festiwalach muzycznych w wielu krajach świata. W 1990 roku był inicjatorem powstania Krakowskiego Chóru Kameralnego - uznanego przez krytyków za jeden z najlepszych polskich zespołów chóralnych. Jako chórmistrz współpracował ze słynnymi dyrygentami m.in. Y. Aronovitchem, Z. Mehtą, K. Pendereckim, H. Rillingiem, W. Rowickim, S. Wisłockim, A. Witem. Dokonał prawykonań nowo odkrytych dzieł A. Brucknera oraz wielu utworów kompozytorów polskich m.in.: Z. Bargielskiego, Z. Bujarskiego, H.M. Góreckiego, R. Maciejewskiego, R. Palestra, M. Stachowskiego.

W 2000 roku będąc jednym z dziewięciu dyrygentów, brał udział w tworzeniu wielkiego międzynarodowego zespołu, prezentującego w czasie tournee po całej Europie utwory dziewięciu miast posiadających status Stolicy Kultury Europejskiej. W 2001 roku z okazji dziesiątej rocznicy powstania Internetu prowadził, w ramach elektronicznego eksperymentu, koncert - dyrygując z Krakowa śpiewającymi w Warszawie AMFC Vocal Consort i Gdańsku Polskim Chórem Kameralnym Schola Cantorum Gedanensis. Szczególną wagę przywiązuje do popularyzacji śpiewu chóralnego we wszystkich jego formach. Z jego inicjatywy powstały krakowskie festiwale chóralne Cantate Domino i Małopolskie spotkania kolędowe.

Równolegle z działalnością artystyczną prowadzi działalność dydaktyczną w Akademii Muzycznej w Krakowie. W uczelni tej został powołany (1995) na stanowisko kierownika Zakładu a następnie Katedry Chóralistyki, w 1999 objął stanowisko dziekana Wydziału Edukacji Muzycznej, a po przedwczesnej śmierci rektora Marka Stachowskiego (2004) został wybrany rektorem. Za jego kadencji Akademia Muzyczna w Krakowie została uznana w rankingu tygodnika Wprost za najlepszą uczelnię artystyczną w Polsce.

Opinie

Sprawdź się

Czym był i do czego służył WILKOM?