• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Ifigenia w A... - spektakl gościnny

spektakl dramatyczny spektakl muzyczny
kasy:
58 551-50-40, 301-13-28
wystawia:
Scena Kameralna
w ramach wydarzenia:
Festiwal Literatury i Teatru BETWEEN.POMIĘDZY
Ośrodek Praktyk Teatralnych "Gardzienice"
Ifigenia w A...
na podstawie "Ifigenii w Aulidzie" wg Eurypidesa

Przekład: Jerzy Łanowski

Premiera: 4 października 2007

Włodzimierz Staniewski o spektaklu: Tragedia uczuć i ambicji czyni bohaterów Ifigenii niezwykle wyrazistymi teatralnie i jednocześnie bardzo współczesnymi. Kiedy odsuniemy na bok antykwaryczny historyzm, zobaczymy postacie które są jak wyjęte z dzisiejszego życia. Finalny rytuał ofiary to akt ślepej przemocy, wymuszonej wiary, za którą stoi indoktrynacja, trujące podszepty, klęska mocnych w słowach i pozach a słabych duchem. Ale to - o dziwo - nie boli, to spowszechniało i staniało. Oburza ale nie boli. Nawet danina z życia jako wyraz fanatycznego poświęcenia jakoś nam spowszedniała. W IFIGENII W A... to co boli to dramat rodzinny. Koniec świata wspólnoty. Nie - parszywa polityka, chore ambicje, łupieskie instynkty, przeniewierstwa i łgarstwa; te wszystkie tłuste przynęty, którymi wabi dramat antyczny, a którymi Eurypides operuje na niepowtarzalnych skalach. Taki teatr, teatr natręctw i natrętów, chcących "dzielić i rządzić" grany jest w mediach i w postmodernistycznym teatrze na co dzień i powszechnie. To są już tylko znamiona końca świata, w którym słowo dom znaczyło dom, litość znaczyło litość a trwoga znaczyło trwoga. Symptomów pogubienia należy szukać w kryzysie wspólnoty. Spektakl jest grany po polsku, angielsku i w antycznej grece.

"Przedstawienia Gardzienic to teatr najwyższego artystycznego ryzyka. Staniewski szuka w aktorach i w tekście śladów dionizyjskiego rytuału, z którego narodził się antyczny dramat. Przerzuca kładkę pomiędzy mitem, symbolem a banalną, ordynarną codziennością.", Joanna Ruszczyk; Newsweek Polska.

Produkcja: Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice.
Współprodukcja: Narodowy Teatr Stary w Krakowie, La Mama Etc. Theatre w Nowym Jorku

Reżyseria, adaptacja tekstu: Włodzimierz Staniewski
Muzyka: Zygmunt Konieczny
Fragmenty muzyki antycznej Grecji: Maciej Rychły
Kostiumy: Monika Onoszko
Światło: Paweł Kieszko
Układ ruchu do pyrrichy: Julia Bui-Ngoc

Obsada:
Mariusz Gołaj
Joanna Holcgreber
Marcin Mrowca
Agnieszka Mendel
Anna Dąbrowska
Dorota Kołodziej
Jan Żórawski
Tetiana Oreshko
Lia Ikkos serrano
Maciej Gorczyński
Karolina Rudaś
Gabriela Żmigrodzka
Olena Yeremenko
Roman Bardun

Spektakl gościnny prezentowany na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże w ramach festiwalu Between.Pomiędzy.

Opinie

Pod patronatem

Nadchodzące premiery