Wiadomości

stat

Historia muzyki w pigułce - rusza Gdański Festiwal Muzyczny

Festiwal otworzy  wykonanie Pasji wg  św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha, z udziałem Cappelli Amsterdam (na zdj.), Orchestra of the Eighteenth Century oraz gdańskiego chóru chłopięcego Pueri Cantores Olivenses, 10 kwietnia o godz. 19 w Centrum św. Jana.
Festiwal otworzy wykonanie Pasji wg św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha, z udziałem Cappelli Amsterdam (na zdj.), Orchestra of the Eighteenth Century oraz gdańskiego chóru chłopięcego Pueri Cantores Olivenses, 10 kwietnia o godz. 19 w Centrum św. Jana. fot. Dominik Staniszewski/Trojmiasto.pl

Od Baroku po współczesność, wielkie formy i muzyka kameralna, artyści uznani i początkujący to jedne z wielu atrakcji, jakich możemy się spodziewać po VIII edycji Gdańskiego Festiwalu Muzycznego. Festiwal otworzy wykonanie Pasji wg św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha, z udziałem Cappelli Amsterdam i słynnej Orchestra of the Eighteenth Century, 10 kwietnia o godz. 19 w Centrum św. Jana. Wstęp wolny, ale liczba miejsc ograniczona.



Największy w północnej Polsce i najbardziej różnorodny, jeśli chodzi o prezentowaną muzykę - tak w skrócie można określić rozpoczynający się 10 kwietnia Gdański Festiwal Muzyczny. Choć formuła festiwalu jest otwarta, ostateczny kształt determinuje sylwetka artysty rezydenta. Dotychczas funkcję tę pełnili m.in. Elżbieta Sikora, Stefania Toczyska, Ewa Pobłocka, Konstanty Andrzej Kulka czy Włodzimierz Nahorny.

Głównym punktem tegorocznej edycji festiwalu będzie wykonanie monumentalnej Pasji wg św. Mateusza J. S. Bacha z udziałem Cappelli Amsterdam i Orchestra of the Eighteenth Century, w piątek 10 kwietnia o godz. 19 w Centrum św. Jana zobacz na mapie Gdańska. Całość poprowadzi Daniel Reuss, który zgodził się również przyjąć funkcję Artysty Rezydenta.

- Koncert odbędzie się dokładnie w piątą rocznicę katastrofy smoleńskiej i z racji charakteru dzieła oraz jego wykonawców, będzie dedykowany ofiarom tragedii lotniczych - mówi Konrad Mielnik, dyrektor artystyczny Gdańskiego Festiwalu Muzycznego.

W 1990 roku Daniel Reuss objął kierownictwo artystyczne Cappelli Amsterdam i jest jej stałym dyrygentem. W czasach, kiedy wielu artystów dąży do specjalizacji, Reuss pozostaje "antyspecjalistą" - interpretuje repertuar z okresu od 1200 roku do czasów współczesnych. Podczas tegorocznej edycji Gdańskiego Festiwalu Muzycznego zgodził się pełnić funkcję Artysty Rezydenta.
W 1990 roku Daniel Reuss objął kierownictwo artystyczne Cappelli Amsterdam i jest jej stałym dyrygentem. W czasach, kiedy wielu artystów dąży do specjalizacji, Reuss pozostaje "antyspecjalistą" - interpretuje repertuar z okresu od 1200 roku do czasów współczesnych. Podczas tegorocznej edycji Gdańskiego Festiwalu Muzycznego zgodził się pełnić funkcję Artysty Rezydenta. fot. mat. prasowe

Program tegorocznej edycji opracowano z uwzględnieniem 330. rocznicy urodzin Jana Sebastiana Bacha i Jerzego Fryderyka Haendla, co powinno szczególnie ucieszyć miłośników muzyki barokowej.

- Chciałabym jednak zwrócić uwagę, że Gdański Festiwal Muzyczny nie pretenduje do miana festiwalu muzyki dawnej, dlatego też jedynie wydarzenie inaugurujące festiwal odbędzie się z wykorzystaniem historycznego instrumentarium - wyjaśnia Mielnik. - Pozostałe koncerty poświęcone muzyce barokowej mają udowodnić, że muzykę tego okresu można i powinno wykonywać się na instrumentach współczesnych. Można też przedstawiać ją w różnych, niekoniecznie klasycznych opracowaniach.

Choć muzyka dawna będzie stanowiła istotny element festiwalu, nie zdominuje go. Przeciwnie - z racji tego, że w programach koncertów znajdą się kompozycje powstałe na przestrzeni kilkuset lat, publiczność będzie miała okazję odbyć muzyczną wędrówkę poprzez epoki oraz zauważyć zachodzące między nimi różnice i podobieństwa.

I tak, niezwykle ciekawie zapowiada się recital Krzysztofa Jakowicza (12.04, godz. 19, kościół Gwiazda Morza zobacz na mapie Sopotu w Sopocie), który wykona utwory lipskiego kantora, napisane na skrzypce solo. Royal String Quartet natomiast (14.04, godz. 19) Filharmonia Bałtycka zobacz na mapie Gdańska, wystąpi z programem zatytułowanym "Kunst Der Fuge", zestawiając fragmenty bachowskiego arcydzieła z kompozycjami wybitnego kompozytora współczesnego, Pawła Szymańskiego.

Z podobnie szerokim przekrojem, zarówno czasowym jak i stylistycznym, będziemy mieli do czynienia podczas recitalu Denisa Żdanowa, który zastąpi kontuzjowaną Ewę Pobłocką (11.04, godz. 19, PFB). Ukraiński pianista wykona kompozycje J.S. Bacha, L. van Beethovena, F. Chopina, A. Skriabina i S. Rachmaninowa.

W czwartek 16 kwietnia o godz. 18 w Dworze Artusa Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis pod dyr. Jana Łukaszewskiego zaśpiewa motety Jana Sebastiana Bacha.
W czwartek 16 kwietnia o godz. 18 w Dworze Artusa Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis pod dyr. Jana Łukaszewskiego zaśpiewa motety Jana Sebastiana Bacha. fot. Anna Szczodrowska/Trojmiasto.pl

Wydarzeniem bezprecedensowym będzie bez wątpienia występ Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot pod dyr. Wojciecha Rajskiego w Sali koncertowej Filharmonii Bałtyckiej (15.04 godz.19). Tym bardziej, że jednym z solistów, obok pianistki Ragny Schrimer, będzie Roman Perucki, dyrektor naczelny PFB. W ich wykonaniu usłyszymy kompozycje tegorocznych jubilatów - J.S. Bacha i J.F. Haendla.

W programie Gdańskiego Festiwalu Muzycznego znajdują się również ciekawe propozycje dla miłośników nieco "lżejszej" muzyki, jak np. wieczór Poetic Jazz (12.04 godz.18, PFB) z udziałem Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica oraz Carmina Ianicii (13.04, godz. 19, PFB) - poemat muzyczny czerpiący z poezji XVI-wiecznego polskiego poety, piszącego w języku łacińskim, Klemensa Janickiego, połączony z muzyką współczesnego kompozytora Roberta Kanaana.

Choć muzyka dawna podczas tegorocznej edycji festiwalu będzie odgrywała istotną rolę, nie zabraknie w programie miejsca dla muzyki współczesnej. W sobotę 11 kwietnia o godz. 17 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej zobacz na mapie Gdańska najnowsze utwory kompozytorów gdańskich wykona orkiestra Sinfonietta Pomerania pod dyr. Tadeusza Dixy.

- W dzisiejszych czasach mamy do czynienia z absurdalną wydawałoby się sytuacją, kiedy wykonujemy muzykę z dawnych czasów, a nie gramy tego, co nowe i "świeże". Przecież w czasach Beethovena czy Chopina grywano publicznie muzykę Beethovena i Chopina, a dzieła mistrzów przeszłości służyły wyłącznie dla celów szkoleniowo - treningowych - mówi Tadeusz Dixa, dyrygent i kompozytor. - Wynikiem tej niedorzeczności jest fakt, że na dobrą sprawę nie wiemy, na jakim etapie jest współczesna muzyka, co ma do zaoferowania, czym potrafi zachwycić. A zapewniam, że nie jest takim strasznym demonem, za jakiego wielu ludzi ją uważa i potrafi zachwycić nie mniej niż kompozycje np. Bacha. Warto zatem przyjść, aby przekonać się, co współcześni kompozytorzy mają do powiedzenia i jakimi środkami to wyrażają.

Orkiestra Sinfonietta Pomerania zadebiutowała w styczniu 2014 roku podczas Dni Muzyki Nowej w gdańskim Klubie ŻAK. Od tego czasu aktywnie uczestniczy w życiu koncertowym regionu, prezentując lokalnej publiczności najnowsze muzyczne tendencje twórcze i wykonawcze.
Orkiestra Sinfonietta Pomerania zadebiutowała w styczniu 2014 roku podczas Dni Muzyki Nowej w gdańskim Klubie ŻAK. Od tego czasu aktywnie uczestniczy w życiu koncertowym regionu, prezentując lokalnej publiczności najnowsze muzyczne tendencje twórcze i wykonawcze. fot. Dominik Staniszewski/Trojmiasto.pl

Festiwal zakończy Gala Wokalna z udziałem solistów Narodowej Opery Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie, która będzie wyrazem muzycznej solidarności z Ukrainą (17.04, godz. 19, PFB). Poprowadzi ją słynny kompozytor i dyrygent, dyrektor artystyczny tamtejszej sceny, Mirosław Skoryk.

Zobacz szczegółowy program Gdańskiego Festiwalu Muzycznego.

Na koncert inauguracyjny w Centrum św. Jana do godziny 18.40 pierwszeństwo wstępu mają goście posiadający zaproszenia. Po tym terminie wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona.

Na koncerty w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej obowiązują bilety. Na pozostałe wydarzenia wstęp wolny.

Opinie (6) 3 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

19

listopada

Mumio: Taki Miks Gdańsk, Stary Maneż

24

listopada

Niezapomniani Artyści Gdynia, Sala Koncertowa Portu Gdynia

26

listopada

Osiecka, Młynarski, Przybora Gdańsk, Filharmonia Bałtycka

Rozrywka

Roboty z odzysku. Recenzja filmu "Terminator: Mroczne przeznaczenie"
Recenzja filmu "Terminator: Mroczne ..."
Świetny koncert Lao Che w Starym Maneżu
Koncert Lao Che w Starym Maneżu

Kulinaria

Jemy na mieście. W Skrzydlarni jest tanio, smacznie i szybko
W Skrzydlarni jest tanio, smacznie i szybko
Restauracja Cyrano et Roxane kończy działalność
Cyrano et Roxane kończy działalność

Planuj z nami tydzień

Nie tylko Święto Niepodległości. Planuj tydzień
Nie tylko Święto Niepodległości

Sprawdź się

Skąd bierze się nazwa Dworów Artusa, znajdujących się w różnych miastach Polski (m.in. Gdańsk, Toruń, Łódź)?