Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

#Gwałt na Lukrecji - spektakl gościnny

kasy:
58 301-13-28
wystawia:
Gdański Teatr Szekspirowski
czas trwania:
2 godz. (1 przerwa)
w ramach wydarzenia:
22. Festiwal Szekspirowski
ocena:
5.0 / 5 (1 głos)
5.0
Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie, Polska
#Gwałt na Lukrecji

Premiera: 17 marca 2018 r, Scena 210
Przekład: Jan Kasprowicz

Spektakl dyplomowy studentów IV r. Wydziału Aktorskiego Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie na podstawie "Gwałtu na Lukrecji" Williama Szekspira.

Spektakl dyplomowy "#Gwałt na Lukrecji" inspirowany poematem Williama Szekspira bada problem przemocy seksualnej wobec kobiet i powszechnego niedostrzegania jej źródeł. Na ile klasyczne teksty kultury z empatią traktują o cierpieniu bohaterek i wciąż mogą być źródłem wiedzy o problemach współczesnych kobiet? Być może jednak powielają patriarchalne wzorce oraz impregnują je w umysłach widzek, widzów oraz twórczyń i twórców teatralnych, co nieuchronnie prowadzi do trwania w niekończącym się kole fetyszyzacji oraz uświęcania przemocy wobec kobiet jako kanonu, niezmiennej historii świata, a przede wszystkim, europejskiej kultury.

"Mamy do czynienia z urodzajem na gwałt i przemoc wobec kobiet - w tym kraju, i na całej Ziemi. Przemoc tę jednak bardzo rzadko traktuje się jako problem z zakresu praw obywatelskich czy praw człowieka, jako kryzys, bardzo rzadko nawet w ogóle dostrzega się, że istnieje pewien jej wzorzec. Przemoc nie ma koloru skóry, klasy, wyznania ani narodowości, ale ma płeć." - Rebecca Solnit, "Mężczyźni objaśniają mi świat"

"W #Gwałcie na Lukrecji aktorki z krakowskiej AST i dramaturżka Martyna Wawrzyniak czytają Szekspira przez okulary #metoo. Gniewne i pełne goryczy, sprawdzają jak Stratfordczyk traktuje kobiety w swoich dramatach. Ten spektakl to bunt przeciwko Szekspirowi-mężczyźnie, obyczajom jego epoki reprodukowanym do dziś w teatrze. Mistrzowi Williamowi zostaje przypięta łatka seksisty i mizogina. Kobiety nie chcą być opowiadane z użyciem szekspirowskich klisz, nie chcą być zabawkami w jego fabułach. Manifest wygłoszony ze sceny AST, nawet jeśli niesłuszny i niesprawiedliwy, jest jednak znakiem czasu, ruchem oporu przed drugorzędnością ról kobiecych w teatrze. Krakowski dyplom został jednak przygotowany pod czujnym okiem doświadczonego reżysera, mężczyzny Marcina Libera. Choć ukryty, schowany na drugi plan, to świadomość jego obecności w projekcie bierze jednak ten protest-spektakl w nawias." - mówi Łukasz Drewniak w podsumowaniu szekspirowskiego sezonu 2017/2018.

Reżyseria: Marcin Liber
Scenografia i kostiumy: Mirek Kaczmarek
Dramaturgia: Martyna Wawrzyniak (V rok WRD)
Opracowanie muzyczne: Natalia Hodurek, Filip Kaniecki
Konsultacje choreograficzne: Katarzyna Anna Małachowska
Ruch sceniczny: Joanna Pocica

Występują i współtworzą: Emma Giegżno, Melania Grzesiewicz, Emma Herdzik, Natalia Hodurek, Kamila Janik, Katarzyna Nejman, Joanna Pocica, Weronika Warchoł, Dawid Chudy, Mikołaj Kubacki, Patryk Michalak, Mateusz Paluch, Stanisław Twaróg.

Recenzja Trojmiasto.pl

Festiwal Szekspirowski bez Złotego Yoricka. Podsumowanie Festiwal Szekspirowski bez Złotego Yoricka. Podsumowanie

Festiwal Szekspirowski bez Złotego Yoricka. Podsumowanie (17 opinii)

Festiwal Szekspirowski jest dla miłośników teatru jak ciasto, którego każdy kawałek ma smakować...

6 sierpnia 2018

Opinie

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Pod patronatem

Nadchodzące premiery