• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grand Prix dla Snu nocy letniej

14 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
"Sen nocy letniej" w wykonaniu koreańskiego Teatru Yohangza zdobył Grand Prix X Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego. Pozostałe nagrody, przyznane przez jury, są równie zaskakujące.

Tegoroczny jubileuszowy festiwal nie obfitował w wielkie spektakle. Więcej - nie pojawiło się na nim ani jedno widowisko, które byłoby pewniakiem do Grand Prix. Nie spełnił wszystkich przedfestiwalowych oczekiwań nawet typowany na największe wydarzenie "Otello" Münchner Kammerspiele w reżyserii Belga Luca Percevala z Julią Jensch (aktorką, która zagrała m.in. tytułową rolę w filmie "Sophie Scholl - ostatnie dni") jako Desdemoną. Generalnie poziom konkursu był - nie licząc ewidentnych porażek, takich jak chociażby "Burza" włoskiego teatru Lunaria - przeciętny, ale za to dość wyrównany. Jednak niewiele przedstawień próbowało opowiedzieć Szekspirem o współczesnym świecie i o dylematach człowieka w nim funkcjonującego. Tym ważniejsze wydawało się zadanie jury, w którego składzie znaleźli się Anglik Russell Jackson (przewodniczący), Rosjanka Valentina Riapołowa, Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Andrzej Żurowski i Władysław Zawistowski.

Spektakle nagrodzone...

Zaskoczeniem jest Grand Prix dla "Snu nocy letniej" koreańskiego teatru Yohangza z Korei Południowej. Jego autorzy swój wkład w tekst ograniczyli wyłącznie do dodania uroczej estetyki folkloru wschodniego, co zdecydowanie zubożyło dramat Szekspira. Spektakl można docenić za efektowne stroje, sprawną dramaturgię, rytmiczność, profesjonalizm tańczących i śpiewających aktorów, ale nic, poza wpisaniem historii o serii pomyłek miłosnych i magii w koreańską legendę o goblinach Dokebi, z tego zabawnego widowiska nie wynika.

...ale naszym czytelnikom najbardziej spodobało się islandzkie przedstawienie Romea i Julii. ...ale naszym czytelnikom najbardziej spodobało się islandzkie przedstawienie Romea i Julii.
Reżyser Jacek Głomb i autor adaptacji Krzysztof Kopka całą akcję legnickiego "Otella" osadzili na okręcie "Speranza", który zmierza w kierunku Wysp Szczęśliwych, jednak nie dociera do celu. Ciężka, duszna atmosfera i efektowna scenografia Małgorzaty Bulandy, to największe atuty spektaklu. Autorzy widowiska skupili się na motywie miłości i zazdrości Otella, całkowicie pomijając pozostałe wątki (chociażby bezpardonowej walki o władzę). W efekcie ta marynistyczna opowieść o miłości powinna być niezwykle zmysłowa, ociekać wzajemną fascynacją kochanków, porażać gwałtownymi uczuciami. Na scenie nie widzimy nic takiego, pomiędzy Otellem (Przemysław Bluszcz) a Desdemoną (Ewa Galusińska, laureatka kolejnej zaskakującej nagrody festiwalu), nie "iskrzy" ani przez moment. Autorzy dopisali za to sporo tekstu przed wydarzeniami znanymi z dramatu Szekspira, zmienili też końcówkę tekstu - w pojedynku Kasja i Rodriga ginie ten drugi, Otello po uduszeniu żony rzuca się do morza. W efekcie otrzymujemy spektakl z paroma ciekawymi pomysłami, próbujący wejść w dialog z dramatem Szekspira, jednak efekt końcowy jest co najwyżej przeciętny.

Nic, co mogłoby znaleźć uznanie odbiorców współczesnego teatru, nie pokazał kolejny nagrodzony - Anna Mele z teatru Awara z Turkmenistanu. Tragedia króla Leara odtworzona w monodramie na dywaniku ozdobionym rekwizytami, wśród których znalazły się piasek, chustki, rozerwana korona z zielonych gałązek oraz trzy lalki, nie mogła wzbudzić zbyt wielkiego entuzjazmu ani pod względem estetycznym, ani dramaturgicznym. Aktor przez godzinę, szarpiąc się i nie przekraczając przestrzeni dywanu, usiłował przekonać widza, że Lear w lnianej, zgrzebnej sukience może być wiarygodny. Za dużo miejsca w swojej grze aktor przeznaczył na wygłaszanie tekstu, co zdecydowanie nie przyniosło korzyści teatrowi lalek i znaków. Kreacja Leara była zbyt jednostajna, żeby skupić uwagę widza. Całość spektaklu, który zdobył wyróżnienie za najlepszą rolę męską, wydawała się raczej amatorskim, tandetnym teatrzykiem.

... i te bez nagród

Anna Mele został nagrodzony za najlepszą rolę męską. Anna Mele został nagrodzony za najlepszą rolę męską.
Ogromne zdziwienie budzi pozostawienie bez nagród najlepszych, naszym zdaniem, spektakli imprezy, czyli "Otella" oraz "Tytusa Andronikusa" teatru Wybrzeże. Ciekawy przekaz skromnej scenografii niemieckiego widowiska, układ zazdrosnych i zawistnych postaci, ilustracja muzyczna Jensa Thomasa i grający w spektaklu znak dwóch złączonych ze sobą fortepianów - białego i czarnego - nie zdobyły uznania festiwalowego jury. Tragedia Otella i Desdemony w scenicznej opowieści postaci-cieni, nabrała znamion ponadczasowości. Rozbierający się w pierwszej scenie Brabancjo zapowiadał zamiar obnażenia całej prawdy o zachowaniach Jagona, Otella, Rodriga, Kasja. Z opowieścią o kryzysie kondycji uczuć i relacji międzyludzkich wiązał się też specjalnie na potrzeby spektaklu napisany scenariusz, ukazujący rozkład języka. Wizja niemieckiego spektaklu uwspółcześniła historię szekspirowską za pomocą radykalniejszych niż w oryginale wulgaryzmów pojawiających się w dialogach oraz współczesnego kostiumu.

"Tytus Andronikus" w reżyserii Moniki Pęcikiewicz ostrzega widza przed radykalizmem, ślepą, bezrefleksyjną wiarą w jedyne słuszne zasady. Początek spektaklu odsyła nas do świata współczesnej polityki. Jednak "Tytus" pozostaje w gdańskiej inscenizacji uniwersalną opowieścią o niszczącej sile każdej władzy i o osobistej klęsce człowieka, który naiwnie wpadnie (lub - co gorsza - wejdzie sam) w jej tryby. Widowisko Pecikiewicz jest jednym z niewielu spektakli tegorocznego festiwalu, które próbują powiedzieć Szekspirem coś ważnego, nie pozostają tylko efektowną plastycznie, sprawnie zrealizowaną opowiastką.

Nagrody X Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego

Najlepszy Spektakl Szekspirowski Grand Prix - "Sen nocy letniej" w wykonaniu teatru Yohangza z Korei Południowej

Reżyseria - Jacek Głomb z Teatru Modrzejewskiej z Legnicy za "Otella"

Rola kobieca - Ewa Galusińska, Desdemona w spektaklu "Otello" Teatru Modrzejewskiej z Legnicy

Rola męska - Anna Mele, monodram "Lear" teatru Awara z Turkmenistanu

Nagroda specjalna jury - "Wieczór Trzech Króli" Teatru National z Rumunii

Nagroda publiczności - teatr Yohangza, "Sen nocy letniej"

Autorzy: Agata Kirol, Mirosław Baran [gazeta]
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Spektakle w ocenie czytelników Trojmiasto.pl

1. Romeo i Julia - Love is in the Air
2. Fal/Staff
3. Sen nocy letniej
4. Tytus Andronikus
5. Ryszard II
6. Otello - Teatr Modrzejewskiej
7. Otello - Kamerspiele
8. Wieczór Trzech Króli
9. Romeo i Julia - Scena Dramatyczna Teatru Jeleniogórskiego
10. Burza

Nie sklasyfikowano:
Makbet
Lear

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie 1 zablokowana

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaki nietypowy jubileusz obchodził w październiku 2010 roku maestro José Maria Florencio?

 

Najczęściej czytane