• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Gdańskie Noce Jazsowe - Tribute To Duduś: Joaquin Sosa/Piotrowska, Take It Easy

Drugi dzień Gdańskich Nocy Jazzowej upłynie pod znakiem hołdu dla zmarłego w ubiegłym roku Jerzego "Dudusia" Matuszkiewicza. Matuszkiewicz był jednym z najsłynniejszych polskich jazzmanów, autorem muzyki filmowej do ponad dwustu filmów i seriali.

Joaquin Martinez Sosa urodził się i dorastał na Kubie, to tam rozpoczęła się jego pasja do muzyki. 31-letni artysta ma już za sobą występy na Barbados, w Kanadzie, Hiszpanii i w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Grał między innymi u boku Wyntona Marsalisa i legendy kubańskiego jazzu - Paquito D'Rivery, który powiedział o nim: "To jeden z najbardziej utalentowanych i wszechstronnych muzyków we współczesnym świecie klarnetu". Pod koniec zeszłego roku muzyk przeprowadził się do Polski, gdzie wraz ze swoim kwartetem, już na starcie przebojem wygrał konkurs w ramach 23. edycji Lotos Jazz Festival - Bielska Zadymka Jazzowa. Debiutancka płyta Joaquina Sosy "Caminando" została zarejestrowana w 2019 roku w PM Studios w Hawanie. Utwory, które znalazły się na "Ca¬minando" stanowią wypadkową rozmaitych inspiracji muzycznych oraz sumę doświadczeń zebranych przez lidera podczas dotychczasowej aktywności scenicznej. W momencie sesji nagraniowej klarnecista miał już na koncie występy na kilku kontynentach, dla rozmaitej publiczności oraz grę u boku wielkich sław światowej sceny. To także przełożone na język dźwięków uczucia i osobiste doświadczenia. Rodzina, miłość, radość, ale i rozczarowanie oraz zmaganie się z przeciwnościami, jakie funduje los. Międzynarodowy kwartet założony przez kubańskiego klarnecistę po przeprowadzce do Polski nie ma jeszcze długiego stażu, co zupełnie nie przeszkodziło mu w pełnym artystycznym porozumieniu pomiędzy muzykami. Z jednej strony zaskakującym, z drugiej zaś - cieszącym ucho odbiorcy.

jazz - koncerty w Trójmieście


Paradoksalnie wyraźniej niż w przypadku debiutu (nagranego wyłącznie przez artystów z Kuby) wybrzmiewa tu latynoski rys muzyki lidera, ale jednocześnie kompozycje mają bardziej otwarty charakter, są odważniejsze i bardziej zadziorne. Przy tym muzyka Sosy nie straciła nic ze swojej lekkości oraz unoszącej się nad całością pozytywnej, pogodnej aury. Krótki okres współpracy członków zespołu okazał się tu atutem niosącym za sobą świeżość brzmienia i niełatwy do przełożenia na słowo pisane nerw. Brzmieniem płyty "Katowice Session" Joaquin daje podstawy by zacząć uważać go za lidera, który ma znakomitą rękę do budowania składu i takiego doboru współpracowników, który zapewni optymalne zrealizowanie zamiarów przyświecających powstawaniu utworów.

NIKOLA KOŁODZIEJCZYK | FORTEPIAN | USA
Uczył się pod kierunkiem takich nauczycieli jak: Irena Rolanowska, Andrzej Jagodziński, Emilian Madey, Edward Anthony Partyka czy Wojciech Niedziela. Absolwent i niegdysiejszy pedagog Akademii Muzycznej w Katowicach. Aktualnie wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadzi big band - Nikola Kołodziejczyk Orchestra, z którym nagrał i wydał w 2014 r. debiutancki album pt. Chord Nation, co przyczyniło się do uzyskania trzech nominacji oraz nagrody za Debiut Roku w ramach nagrody Fryderyk 2015. Wraz z Michałem Tomaszczykiem stworzył w 2014 roku Konglomerat Big Band, który zdobył złotą płytę z projektem Albo Inaczej.
Wraz z Michałem Bryndalem (perkusja) i Maciejem Szczycińskim (bas) tworzy jazzowe trio Stryjo, przyjmujące formułę gry melodyjnych utworów w pełni improwizowanych. Oprócz wielu koncertów w kraju, występowali m.in. w Chinach, Singapurze, Korei, Meksyku, Stanach Zjednoczonych, na Węgrzech czy w Turcji.

W 2015 roku ukazał się drugi album Nikola Kołodziejczyk Orchestra zatytułowany Barok Progresywny, który zdobył nagrodę Fryderyk 2016 w kategorii "Płyta roku - jazz". W tymże roku artysta skomponował również nowatorski utwór wykorzystujący katarynkę - w ramach Narodowego Czytania Lalki Bolesława Prusa.

Nikola Kołodziejczyk był również nominowany do Fryderyka 2019 w kategorii Artysta Roku - Jazz. Rok 2020 zaowocował dla Kołodziejczyka współpracą z Natalią Kukulską w charakterze aranżera i dyrygenta w projekcie Czułe Struny, bazującym na utworach Fryderyka Chopina. Kołodziejczyk dyrygował również Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej podczas Festiwalu Psalmów Dawidowych - Oratorium Psalmy miłości i nadziei Michała Jurkiewicza. Koncert odbył się 3 września 2020 w Kolbuszowej pod Rzeszowem.

GRZEGORZ PIASECKI | KOTRABAS | USA
Kontrabasista i gitarzysta basowy, wielokrotnie nagradzany na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach jazzowych. Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu na kierunku Instrumentalistyka / Jazz i Muzyka Estradowa, klasy kontrabasu prof. Jacka Niedzieli-Meiry. Udziela się w wielu projektach i czuje się swobodnie w różnych stylistykach muzycznych. Ma za sobą współpracę z artystami takimi jak: Marc Bernstein (USA), William Parker (USA), Lena Romul, Maciej Fortuna, Jerzy Małek, Mack Goldsbury (USA), Freeway Quintet, Mikromusic, Leszek Możdżer, Rufus Reid, Kristin Korb, Grzegorz Nagórski, Dante Luciani, Włodek Pawlik, Ania Szarmach, Ewa Uryga, Grupa MoCarta, Natalia Grosiak, L.U.C. i Alicja Janosz. Bierze także udział w projektach gospelowych, musicalowych i teatralnych (współpracuje z teatrem Capitol oraz z Młodzieżową Akademią Musicalową). Jest w trakcie promocji swojego autorskiego projektu razem z wokalistka Magdaleną Zawartko - Zawartko&Piasecki "Talkin' about", do którego zaprosił wybitnych polskich artystów sceny jazzowej (Piotr Wojtasik, Tomasz Wendt, Artur Tuźnik, Marek Kądziela czy Jose Torres).
Wraz z Magdaleną Zawartko uzyskał nagrodę Gazety Wyborczej "Warto 2015" w kategorii "muzyka".

DOROTA PIOTROWSKA | PERKUSJA | USA-PL
Dorota zdobyła dyplom Bachelor of Arts ze specjalizacją w grze na perkusji w The New School of Jazz and Contemporary Music w Nowym Jorku. W USA, Dorota grała w Carnegie Hall z kompozytorem klasycznym Bobem Chilcottem, a także w Avery Fisher Hall Lincoln Center u boku kompozytora klasycznego Willa Todda i pod dyrekcją słynnej Eleny Sharkovej. Występowała również z takimi sławami jazzu, jak George Garzone, Jeremy Pelt, Lonnie Plaxico, Mark Soskin, Rory Stuart, Sam Newsome, Stacy Dilliard, Mike Rodriguez, Dave Binney, Jonathan Creyford, Lafayette Harris, Benito Gonzales, Anthony Wonsey, Eric Wyatt, Greg Lewis, Carlo De Rosa, Joe Sanders i The Curtis Brothers. W 2015 roku Dorota nawiązała współpracę z polską legendą muzyki soulowej Ewą Urygą, z którą nagrała płytę "Mahalia Jackson in Memoriam" wraz z braćmi Zaccaiem i Luquesem Curtis. W styczniu 2018 roku Dorota przeniosła się na stałe do Polski. Kilka miesięcy później rozpoczęła współpracę z duńską wokalistką Cæcilie Norby i European Sisters in Jazz. Dorota koncertuje od lat na w klubach i halach koncertowych w Europie i USA.

TAKE IT EASY
To grupa grająca w stylistyce swingu. Tworzą ją: weteran polskiego jazzu, saksofonista Przemek Dyakowski oraz młodzi, wybitnie utalentowani trójmiejscy jazzmani. Do udziału w koncertach, jako gość specjalny, zapraszany jest znany saksofonista Wojciech Staroniewicz.
Zespół występował na wielu festiwalach: Jazz w Lesie w Sulęczynie, Gdańskie Noce Jazzowe, Złota Tarka w Iławie, Zakopiańska Wiosna Jazzowa, Sopot Molo Jazz Festival, Skok Jazz Sopot, Komeda Jazz Festiwal w Słupsku, Jazz w Muzeum (Ostrów Wielkopolski), Festiwal Jazz o Zmierzchu (Olsztyn), Festiwal Jazzu Tradycyjnego (Rybnik), Jazz Nad Odrą oraz grał support dla Roda Stewarta w Stoczni Gdańskiej, Koncertował tez na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych (Gdynia) a także w wielu polskich klubach m.in. warszawskim Tygmoncie, sopockich - Kawiaretonie i Sfinksie, gdyńskim Uchu. W 2005 r. w sopockim Kawiaretonie zespół nagrał płytę, na którą składają się powszechnie znane i lubiane standardy jazzowe.
Krążek ten został dołączony do numeru miesięcznika Jazz Forum i zyskał bardzo przychylne recenzje. W 2012 ukazała się płyta zespołu "Take It Easy III" wzbogacona aranżacjami w wykonaniu kwartetu smyczkowego Capelli Gedanensis. "Take it Easy IV" - SWING! To autorski album zespołu Przemka Dyakowskiego nagrany live w Radiu Gdańsk i wydany w 2016 roku. Obecnie zespół prezentuje na koncertach program z najnowszej płyty "Ach to był szał... " z piosenkami Jerzego Dudusia Matuszkiewicza, wydanej w II połowie 2019 roku. Przemek Dyakowski - weteran polskiego jazzu, znakomity saksofonista, muzyk, kompozytor jazzowy, animator kultury. Dziennikarz muzyczny, propagator jazzu w Trójmieście, współtwórca klubu Ucho w Gdyni, w którym organizuje koncerty jazzowe. 1 czerwca 2015 r. skończył 80 lat. Artystycznie ukształtował go Kraków lat 50 i 60. W jego życiu jak w lustrze odbija się polskie życie kulturalne ostatnich kilku dekad. Przyjaźnił się z Piotrem Skrzyneckim, Wiesławem Dymnym i Zygmuntem Koniecznym z "Piwnicy pod Baranami". Grywali tam najlepsi muzycy tworzący historię polskiego jazzu. To on odkrył talent Ewy Demarczyk. Od 1964 roku mieszka w Gdyni.
Za swój największy sukces uważa wieloletnią grę w zespole "Swing Old Stars" legendarnego Jerzego Dudusia Matuszkiewicza wraz z Wojtkiem Karolakiem, Andrzejem Dąbrowskim i Januszem Kozłowskim. W 2019 roku otrzymał statuetkę Fryderyka za całokształt działalności artystycznej.
Koncert zespołu "Take It Easy" z gościnnym udziałem Hanny Banaszak był emitowany na żywo i zarejestrowany 31 maja 2015 r. w studio koncertowym im. Janusza Hajduna w rozgłośni Radio Gdańsk. Skład zespołu: Przemek Dyakowski - saksofon tenorowy; Joanna Knitter - wokal; Artur Jurek - fortepian; Dominik Bukowski - wibrafon; Janusz "Macek" Mackiewicz - kontrabas; Eric Allen - perkusja; oraz gość specjalny Wojciech Staroniewicz - saksofon

Opinie

Sprawdź się

Który z trójmiejskich poetów otrzymał w 2009 roku prestiżową Nagrodę Kościelskich?