• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Gdański Koncert Oratoryjny - Te Deum

Zapraszamy na "Koncert dla Gdańszczan: Te Deum", który odbędzie się 25 maja o godz. 19:00 w Kościele Trójcy Świętej w Gdańsku. Wstęp jest bezpłatny.

kwi 7

niedziela, godz. 12:00

Wstęp wolny
lis 22

piątek, godz. 18:00, 20:00

bilety 85 - 125 zł
Kup bilet
Kaszubskie Te Deum
Missa Solemnis pro toto mundo - Kyrie /prawykonanie/

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Chór Kameralny Duc in Altum (przyg. Adam Diesner)
Baltic Chamber Choir (przyg. Ludmiła Kachan)

Orkiestra Prawdziwych Przyjaciół

Nikola Gąsior - sopran
Damian Giczewski - baryton
Andrzej Szadejko - organy
Adam Diesner - dyrygent

Kaszubskie Te Deum
Środowisko związane z szeroko pojętą kulturą kaszubską ma w swym gronie osoby, których priorytetem jest troska o dobra już powstałe, ale także osoby, dla których istotne jest wnoszenie w ową kulturę wkładu w postaci dzieł nowych. Jedną z tych osób jest Sławomir Bronk - dyrygent Chóru Discantus z Gowidlina, wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku. To właśnie na zlecenie S. Bronka powstało Kaszubskie Te Deum.

Akcja muzyczna Kaszubskiego Te Deum rozpoczyna się trzykrotnym uderzeniem dzwonów. W tradycji Kościoła Katolickiego dzwony mają nierozerwalny związek z podniosłym charakterem akcji liturgicznej oraz innych uroczystych wydarzeń. W pierwszych taktach utworu statyczne dźwięki linii skrzypiec oraz delikatna rejestracja organów wprawiać mają w nastrój zadumy i modlitwy. Nadają więc kompozycji cechy ekspresyjne chorału gregoriańskiego, które w moim odczuciu dostrzegalne są w całym utworze. Liczne cytaty na przestrzeni utworu w sposób oczywisty kierują uwagę słuchacza w kierunku tradycji Kościoła. Tematy własne również oparte są na motywach zaczerpniętych z chorału. W ten sposób materia chorału gregoriańskiego rezonuje w niemal całym utworze. Warstwa tekstowa odnosi się do hymnu ambrozjańskiego pośrednio i jest szczególnym przejawem autonomicznego języka poetyckiego, ujętą w wyrafinowany sposób parafrazą tradycyjnego tekstu łacińskiego. Warstwa muzyczna czerpie ze zdobyczy europejskiej kultury muzycznej, a przejawia jedynie pewne cechy współczesności. Należy zatem stwierdzić, iż jest tradycyjnym, stonowanym tłem, na którym rysuje się ponadczasowy sens przesłania płynącego, z teksu Zbigniewa Joskowskiego. Nader słuszne jest zatem spostrzeżenie, iż warstwa tekstowa utworu jest par excellence "współczesnym przekaźnikiem treści". Utwór został prawykonany 14 grudnia 2016 r. w bazylice św. Brygidy w Gdańsku, przez Chór i Orkiestrę Discantus pod dyrekcją Sławomira Bronka.

Missa Solemnis pro toto mundo - Kyrie
Niejednokrotnie podejmowane przez kompozytorów działania twórcze są reakcją na tragiczne wydarzenia, czy globalną sytuację społeczno-polityczną. Przejawami takiego podejścia są utwory Wojciecha Kilara: przeniknięta duchem średniowiecznej muzyki kościelnej Missa pro pace (2000), czy III Symfonia "September Symphony" (2006) napisana, jak mówił sam kompozytor: "ku pokrzepieniu serc".

Jasnym jest fakt, iż świat, w którym żyjemy zmierza ku moralnej i duchowej destrukcji, toteż w odpowiedzi na orędzie pozostawione nam przez św. Faustynę i św. Jana Pawła II, winniśmy zwracać się do Bożego Miłosierdzia o ratunek. Rozmyślając nad powyższym, postanowiłem stworzyć uroczystą mszę pontyfikalną, która w przeciwieństwie do pochwalnego Kaszubskiego Te Deum będzie mieć charakter stricte błagalny. Missa Solemnis pro toto mundo w swym podtytule pozostaje we współzależności ze słowami Koronki do Miłosierdzia Bożego: "miej miłosierdzie dla nas i całego świata". Jak dotąd jedyną powstałą częścią cyklu jest Kyrie na chór mieszany, chór męski i orkiestrę symfoniczną. Warstwa muzyczna skonstruowana jest w oparciu o motywy suplikacji, a całość ewokuje niemal żałobny charakter.

Opinie

Sprawdź się

Wskaż wystawę, która znajduje się w Muzeum Narodowym na stałe: