• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Film od morza - Lemoniada (3 opinie)

  • wtorek - piątek, 18 - 21 września 2007
  • Lokalizacja
    Gdynia, Plaża Miejska w Gdyni
  • Bilety
    wstęp wolny
Kino Repertuar wszystkich kin w Trójmieście
kwi 24

środa, godz. 18:00

bilety 38,90 zł
przedsprzedaż 28,90 - 36,90 zł

3 - 26 kwietnia 2024, godz. 12:00

bilety 12 zł
Film od Morza to zainaugurowany w ubiegłym roku cykl nocnych, plenerowych pokazów filmowych, towarzyszący Festiwalowi Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Impreza jest wyrazem otwarcia się Festiwalu na bezpośredni kontakt z miłośnikami X muzy. Inspiracją dla tegorocznych pokazów stała się postać wielkiego fantasty, niezwykłego wizjonera i przenikliwego obserwatora rzeczywistości: Stanisława Lema. W czasie czterech wieczorów zaprezentowane zostaną zarówno filmy powstałe w oparciu o twórczość pisarza, jak i nawiązujące do jej poetyki. Kultowa postać Stanisława Lema oraz stylistyka science-fiction sprzyja wykreowaniu fantastycznego i widowiskowego wydarzenia na skalę ogólnopolską.

Pokazy będą miały charakter otwarty i niebiletowany, a widzowie podobnie jak w ubiegłym roku będą mogli „zatopić się" w plażowe leżaki w niebiesko-białe pasy. Każda projekcja to niezwykły pokaz dźwiękowo-wizualny, wykraczający znacznie poza tradycyjny seans filmowy. Tegoroczny Film od Morza z pewnością będzie ogromną atrakcją dla miłośników kina, energetycznej muzyki, sci-fi...i nie tylko.

W programie:

19-21 września 2007
przed projekcjami prezentacja zestawów polskich zwiastunów filmowych z lat 30-tych

18 września 2007

20.30 Audiowisko Michała Jacaszka Lem Konzept

21.00 Solaris / 1972 / reż. A. Tarkowski / 165' / aranżacja muzyczna Michał Jacaszek

19 września 2007

21.00 Kobieta na Księżycu / 1929 / reż. F. Lang / 110' / aranżacja muzyczna Dawid Szczęsny

20 września 2007

21.00 Milcząca Gwiazda / 1959 / reż. K. Maetzig / 93' / aranżacja muzyczna Piotr Pawlak

21 września 2007

21.00 THX 1138 / 1971 / reż. G. Lucas / 86' / aranżacja muzyczna Wojtek Kucharczyk

23.00 after-party z Sebem Skalskim – absolwentem RBMA w Contrast Cafe


MIEJSCE PROJEKCJI: Plaża Miejska w Gdyni

ORGANIZATORZY: Stowarzyszenie A KuKu Sztuka / Filmoteka Narodowa / Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni
PARTNER / PLAŻOWY KLUB FESTIWALOWY: Contrast Cafe
PARTNERZY: Miasto Gdynia / STU ERGO Hestia / Smile Reprezent / Orient Express Cafe / SKM / ZKM
SPONSORZY: Porta Drzwi / Goetz Druk
PATRONI MEDIALNI: TVP Kultura / Trójka / Jazz Radio / Radio Gdańsk / Film / Kino / Aktivist / Gazeta Wyborcza / wp.pl / stopklatka.pl / independent.pl / trojmiasto.pl / panoptikum.pl / nadajnik.pl


KOORDYNATORKI:
Emilia Orzechowska
Paulina Neugebauer

PROGRAM GŁÓWNY:

18 września 2007 (wtorek)
Solaris / aranżacja muzyczna Michał Jacaszek
reż. Andriej Tarkowski
ZSSR 1972, 165'
Oryginalna adaptacja wybitnej powieści Stanisława Lema. Kris Kelvin zostaje wysłany na stację badawczą położoną na planecie Solaris, na której doszło do serii tajemniczych wypadków. Pozostali przy życiu naukowcy (Sartorius, Snaut i Berton) odizolowali się w swoich laboratoriach i unikają kontaktów z nowo przybyłym. Atmosfera strachu, niepewności i oczekiwania udziela się także Krisowi: słyszy on dziwne głosy, szmery, szepty, które nie należą do żadnego z przebywających na stacji ludzi. Wkrótce ukazuje mu się postać dawno zmarłej żony Harey, a wówczas zaczyna rozumieć, co dzieje się z pozostałymi członkami ekipy badawczej. Źródłem niezwykłych "halucynacji" jest zapewne znajdujący się w pobliżu stacji ocean, będący specyficzną formą życia, która wyzwala i materializuje nieświadome pragnienia. Tarkowski, przystępując do realizacji Solaris, zrezygnował z całego sztafażu fantastycznonaukowego, skupiając się na wyabstrahowanej z powieści Lema problematyce moralnej oraz kwestii odpowiedzialności człowieka za własne czyny. Temat spotkania z obcą cywilizacją został tu potraktowany marginalnie i zastąpiony przez motyw spotkania człowieka z samym sobą. Samopoznanie oraz odkrycie tajemnicy ludzkiego bytu wydają się być dla Tarkowskiego znacznie ważniejszym zagadnieniem niż poznanie obcych form istnienia.
[ Krzysztof Loska, Andrzej Pitrus 100 Filmów Science Fiction ]

Michał Jacaszek – jeden z ciekawszych twórców polskiej elektroniki młodego pokolenia. Urodził się w 1972 r. Zadebiutował jako muzyk ilustrujący poezję. Od 1997 działał w studenckim Radiu Sfera w Toruniu, realizując w nim stały program, w którym do recytowanej poezji (głównie kolegów poetów) podkładał zrobioną przez siebie muzykę. Tak wykrystalizowała się współpraca z Waldemarem Ślefarskim, która zaowocowała projektami: Waldemar Ślefarski – wiersze zmieszane 1996-99 (1999), a także Rocznik dźwiękowy (1999). Niedługo potem doszło do współpracy muzyka z poetką i piosenkarką – Miłką Malzahn, z którą zrealizował w 2000 roku projekt Mapa (2004, Offmusic), a także Sequel (2005, Gusstaff Records). W międzyczasie Jacaszek rozpoczął poszukiwania w kierunku „bajek” – dźwiękowych mikroopowieści, nawiązujących do starych bajek z płyt winylowych i współczesnych kierunków muzycznych. Zaowocowało to studyjnym wydaniem Lo-Fi Stories (2004, Gusstaff Records).
Artysta występował na scenach ważniejszych klubów muzycznych w Polsce, oraz na na festiwalach: m. in. Terra Polska Berlin, Astigmatic Płock, Slot Art. Lubiąż, Klamra w Toruniu, czy na Majowym Buumie Poetyckim. Obecnie Jacaszek pracuje w swoim studiu nagraniowym w Gdańsku. Artysta rozwinął niekonwencjonalne metody samplingu: interesują go przede wszystkim próbki dźwięków akustycznych, które zestawia z partiami wykonywanymi przez „żywych” instrumentalistów. Jacaszek wydobywa również dźwięki z dziecięcych zabawek elektrycznych i szczątków znalezionych mechanizmów. Następna płyta pt. Tańce ukaże się jesienią br. nakładem Wytwórni Miasmah.

19.09.2007 (środa)
Kobieta na Księżycu / aranżacja muzyczna Dawid Szczęsny
reż. Fritz Lang
Niemcy 1929, 110'
Kobieta na Księżycu jest ostatnim filmem niemym Fritza Langa, twórcy Metropolis. Profesor Georg Manfeldt (Pohl) marzy o wyprawie na Księżyc, wierząc, że odkryje tam złoża cennych minerałów. W urzeczywistnieniu projektu pomaga mu bogaty przemysłowiec amerykański Walt Turner (Rasp), który postanowił sfinansować całe przedsięwzięcie, oraz inżynier Wolf Helius (Fritsch), genialny konstruktor. Pierwsza część filmu poświęcona jest opisowi szczegółów związanych z budową rakiety, toteż w warstwie wizualnej dostrzegamy niezwykłą, by nie rzec fetyszystyczną wręcz fascynację techniką, która pełni tu rolę filmowego decorum. W istocie rzeczy losy postaci schodzą na dalszy plan – mimo obecności wątku romantycznego – gdyż opowieść skupia się na przedmiotach, nie na ludziach (choć film kończy uścisk pary młodych bohaterów, sugerujący nadzieję na odzyskanie człowieczeństwa, przywrócenie równowagi między pierwiastkiem ludzkim a technicznym). W Kobiecie na Księżycu odnajdziemy również charakterystyczny dla Langa motyw demona zła, człowieka opętanego rządzą władzy (przemysłowiec Turner), a także wyraźne upodobanie twórcy do sytuacji melodramatycznych. Nad „naukową stroną” filmowego widowiska czuwał Hermann Oberth, jeden z pionierów kosmonautyki, autor rozprawy Die Rakete zu den Planetaraumen (1923).
[ Encyklopedia Filmu Science Fiction, red. Krzysztof Loska ]

Dawid Szczęsny – wśród wielu młodych twórców laptopowych wyróżnia się dużym doświadczeniem i szerokimi zainteresowaniami. Dawid Szczęsny to od dłuższego czasu jedna z największych nadziei polskiej sceny elektronicznej. Od 16 roku życia grywa jako DJ na imprezach hiphopowych i współpracuje z wrocławskimi producentami. Ale od kilku lat znacznie więcej czasu poświęca na eksperymentowanie z płytami winylowymi, zgrywanie sampli i opracowywaniem ich na komputerze w melancholijne kolaże dźwiękowe. Sięga przy tym zarówno po albumy z elektroniką, jazzem (Monk, Ayler), jak i po muzykę współczesną (Feldman, Schoenberg). W swoim dorobku zgromadził doświadczenia z udziału w Red Bull Music Academy 2003 w Kapsztadzie, z koncertów z niemieckimi artystami: Ignazem Schickiem i Mapstation oraz z nagrań z nowojorskim raperem NonGenetic. Do tego opublikował kilka solowych albumów nakładem wytwórni Supralinear i Monotype. [ Jacek Skolimowski ]

20.09.2007 (czwartek)
Milcząca Gwiazda / aranżacja muzyczna Piotr Pawlak
reż. Kurt Maetzig
Polska, NRD 1959, 93'
Pierwowzór scenariusza: Stanisław Lem Astronauci.
Najbardziej wystawna, sztandarowa produkcja socjalistycznego science-fiction lat 50-tych. Film kolorowy, co było w owych czasach rzadkością w demoludach. Pierwsza ekranizacja pierwszej oficjalnie wydanej powieści Stanisława Lema (Astronauci), który był z niej rzecz jasna mocno niezadowolony. Wielokrotnie przerabiany scenariusz jest dość natrętnie propagandowy – co bardziej ogólne kwestie czytane są z offu przez narratora. Mamy tu więc historię pierwszej wyprawy na Wenus, która ma rozwiązać tajemnicę kosmicznego sygnału dostarczonego na Ziemię wiele lat temu przy pomocy meteorytu tunguskiego. Sama rakieta (Kosmokrator) jest oczywiście radziecka, a skład załogi – międzynarodowy (wśród kosmonautów jest Japonka urodzona w Hiroszimie, chiński naukowiec, który „znalazł sposób na przemianę dowolnej substancji w pożywienie”, rozwiązując tym samym problem głodu na Ziemi oraz „dobry” Amerykanin, który pracą dla dobra ludzkości pragnie zmazać grzechy przeszłości, tj. współudział w pracach nad bombą atomową). Lotowi na Wenus towarzyszą typowe kosmiczne przygody (niespodziewany rój meteorów), a przez większość czasu kosmonauci poświęcają się rozwiązywaniu zagadki wenusjańskiego przesłania. Oczywiście ku pokrzepieniu serc tajemnica milczącej gwiazdy zostanie rozwiązana. Film ten wpisuje się w popularny wówczas nurt kina atomowej paranoi.
Jak zwykle w socjalistycznym sci-fi uwagę przyciąga bardzo stylowa scenografia autorstwa Anatola Radzinowicza. Tak wnętrza Kosmokratora, jak i niezwykły szklany las na powierzchni Wenus to świetny retrofuturystyczny design, który wytrzymał próbę czasu. [https://csw.art.pl/kino_lab]

Piotr Pawlak – muzyk, producent. Związany z gdańską sceną yassową. Zaczynał w końcu lat 80-tych w zespole Bielizna. Wraz z Ryszardem Tymonem Tymańskim w latach 1992-2003 współtworzył zespół Kury. W 1996 roku dołącza do grupy Mikołaja Trzaski – Łoskot, z którą nagrał trzy płyty, ostatnią w 2005 roku pt.: Sun, której był także producentem. Z Łoskotem, podczas pobytu na Ukrainie wraz z Yurijem Anruchowyczem i Andrzejem Stasiukiem grał koncerty łączące muzykę z poezją i prozą. Autor muzyki teatralnej i filmowej (m.in. współautor ścieżki dźwiękowej do filmu Przemiany w reżyserii Łukasza Barczyka).
W latach 2003-2006 realizuje multimedialny projekt wydawniczy Polskiego Radia, poświęcony Jackowi Olterowi, którego jest pomysłodawcą i producentem muzycznym (Jacek Olter cd+dvd / Polskie Radio / 2006). Producent płyt m.in. zespołów: Ścianka, Kury, Łoskot, Kobiety, Tymon & Transistors, Pulsarus, 100nka.
Obecnie współpracuje i koncertuje z Olem Walickim i projektem Kaszebe, Antonim Gralakiem z zespołem Yeshe oraz pracuje nad swoim autorskim projektem wraz z Michałem Gosem – Gym Society, którego płyta Exercises ma się ukazać wiosną przyszłego roku.

21.09.2007 (piątek)
THX 1138 / aranżacja muzyczna Wojtek Kucharczyk
reż. George Lucas
USA 1971, 86'
W wyniku katastrofy ludzkość została zmuszona do zejścia pod ziemię. Światem rządzą bezduszne komputery, które skutecznie wyeliminowały wszystkie ludzkie odruchy. Wszyscy mieszkańcy nowego świata wyglądają identycznie. Funkcja jednostki została sprowadzona do bycia cząstką organizmu społecznego. Para bohaterów, THX 1138 i jego partnerka LUH 3417, buntuje się przeciwko panującemu systemowi. Powoli zaczynają się w nich budzić nieznane uczucia, odkrywają czym jest miłość, rozkosz fizyczna. Czeka ich za to surowa kara. Mamy oto wizję społeczeństwa zmechanicyzowanego, podporządkowanego niewolniczej idei konformizmu. Rzędy jednostek ludzkich w jednolitych uniformach, wszechobecność maszyn, komputerów i rozkazów wydawanych z wszędobylskich głośników. Bohater opowieści, tytułowy THX 1138, mieszka w ascetycznie urządzonej klatce dla ludzi. Jak każdy obywatel zmuszony jest do łykania tabletek pozbawiających uczuć, dzięki czemu posłuszeństwo jest bezwarunkowe, a hasła „Konsumuj!", „Kupuj!", „Podporządkuj się!" skutkują w trybie natychmiastowym.
Przekaz wzmacnia forma filmu, jakże niezwykła, bo wizualnie odważna. Wysublimowane, ascetyczne wnętrza, długie ujęcia skupione na twarzach bohaterów, wszędobylski mechaniczny dźwięk, ciągłe szmery, przewlekle chwile ciszy, szepty. Rewelacyjnie budowane jest nie tylko napięcie, ale i klimat opowieści.
Debiut twórcy Gwiezdnych Wojen nie przypadnie do gustu wszystkim, bo jest hybrydą gatunków filmowych, a ta zawsze wzbudza kontrowersje, często niezrozumienie, czasem niechęć. THX 1138 to prawdziwa awangarda celuloidowa, która krytyki się nie boi (...). Mimo wielu dziur, omyłek i chaosu montażowego to jedno z najwybitniejszych dzieł SF, wciąż aktualne. A może dziś jeszcze bardziej?
[Rafał Oświeciński https://film.org.pl oraz https://film.onet.pl]

Wojciech Kucharczyk – dyplom obronił w filii krakowskiej ASP w Katowicach. Trochę filozof, badacz i działacz artystyczny, szef i animator, pomysłodawca i niespokojny thesigner, podróżnik i quasieskapista, domator i wędrowiec jednocześnie. Nie uznaje podziału sztuki na dziedziny.
Ważniejsze wystawy indywidualne:9ziewięciu wielkich bębnistów (Galeria Żak, Gdańsk 1994) / Fulguryty (Galeria Artnova 2, Katowice / Galeria on, Poznań 1996) / Batukawa (wystawa i show, Galeria Brama, Gliwice) / m.-m.-i.-p.-r. (Galeria Miriam, Tychy 1997) / Księżycowy klaser ojca (Planetarium Śląskie, Chorzów) / Extranet, komputere (Mózg, Bydgoszcz 1998) / Komputere.jpg – minimal.show.3.(Galeria Artnova 2, Katowice) / Żyjesz czy żartujesz, jesz czy żujesz... (Galeria Otwarta Rafała Bujnowskiego, Kraków 1999) / Kosmiczne solo na globusy subiektywne (Galeria entropia, Wrocław) / Jeśli się tylko da to mik.!. oder "just mik it!”, (Instytut Polski, Lipsk 2005). Działalność muzyczna i multimedialna: od 1995 gra z zespołem Mołr Drammaz, solowo jako *retro*sex*galaxy i jako The Complainer, z zespołem Pathman, HWDJazz, w duecie TerriTerrorTorium z Felixem Kubinem, i inne. Ma na swoim koncie liczne koncerty i pokazy multimedialne w Polsce i za granicą, solowe i grupowe m. in. EXPO2000 (Hannover) / Festiwal w krajobrazie (Inowłódz) / ReadMe 02 (Moskwa) / ARTACTS 02 (St.Johann in Tirol) / Nuit Blanche 02 (Paryż) / ClubTransmediale 03 i 04 (Berlin) / SUBTROPICS 03 (Miami) / Sonar 03 – SonarLab (Barcelona) / Garage03 i 05 (Stralsund).

DODATKOWE ATRAKCJE:

18.09.2007 / 20.30 Audiowisko Lem Konzept / Michał Jacaszek
Lem Konzept narodził się z fascynacji bajkami i poetyką pisarstwa Stanisława Lema. To rodzaj parasłuchowiska, gdzie fragmenty Bajek robotów czyta aktor (Niko Niakas, Teatr W. Horzycy w Toruniu), a tekst wzbogacony jest o specjalnie przygotowane podkłady muzyczne. Nie jest to jednak zwykła historia opowiedziana od początku do końca. Lem Konzept to raczej impresja na temat utworu Lema. Bajki Robotów to nie tylko naukowe spostrzeżenia, ale także aluzje i komentarze do współczesności. Pisarz posłużył się oryginalną formą, opowiadając historie elektronicznych maszyn i kosmicznych cywilizacji w poetyce starodawnych baśni. Jacaszek podjął próbę powtórzenia tego zabiegu w domenie dźwiękowej: elektroniczne i techniczne brzmienia połączył z rozmarzonymi, bajkowymi harmoniami, „wysamplowanymi" z dźwiękowych bajek dla dzieci.
Lem Konzept to adaptacja następujących bajek:
Jak Mikromił i Gigacyan ucieczkę mgławic wszczęli / Skarby króla Biskalara / Przyjaciel Automateusza / Biała śmierć / Trzej elektrycerze

21.09.2007 / 23.00 After-party w Contrast Cafe z Sebem Skalskim absolwentem RBMA
Seb Skalski (DJ Seb a.k.a Jamajski Spekulant) – muzyk, DJ, producent związany z warszawską sceną klubową. Miksowaniem płyt zajął się w 1997 roku, od początku koncentrując się na muzyce house. Swoim bezkompromisowym i przede wszystkim bardzo tanecznym stylem zyskał sobie wielu fanów. Grał, i wciąż gra, w wielu najważniejszych klubach i na kluczowych dla polskiego clubbingu imprezach. Jego talent DJ-ski zauważyli organizatorzy Red Bull Music Academy zapraszając go w 2000 roku na dwutygodniowe warsztaty do Dublina. Znany z anteny Radiostacji, gdzie od początku jej istnienia prowadzi program Houserka. Jest też gitarzystą i liderem warszawskiej formacji funkowej Easy Band All Stars. Jako Jamajski Spekulant miksuje także brzmienia reggae, dancehall, ragga na najciekawszych imprezach tego typu w całej Polsce (np. Creamfields, Open’air, Nokia Trends). Muzyczny talent wykorzystuje w studiu tworząc różne odmiany muzyki jazzowej, tanecznej i klubowej. Jego utwory prezentowane są w Radiostacji, znalazły się też na płytach: Easy Band All Stars (1999), Funky-Lajf (2001), Capoieira – Axe Sound System (2002), Miller House Session (2002), Trasa funk (2003), Red Bull Music Academy – Krajowe Wycinanki (2003), Samsung In da House (2004), DLACZEGO funky mix (2005), Butique NIGHT (2006). W styczniu 2003 roku zdobył pierwsze miejsce w konkursie Warsaw DJ’s Cup. Występuje i nagrywa z artystami takimi jak: Sondkail (Francja), Mc Gee (Holandia), Mc Apex (USA), Sally Jaxx (UK). Jest producentem nowej plyty Vienio & Pele Molesta Ewenement – Auntentyk 3. Obecnie ukazują się najnowsze klubowe remixy DJ Seba takich artystów jak: Sistars, Brodka, Novika, T. Okupnik, J. Steczkowska. Jest także autorem i kompozytorem wielu podkładów muzycznych dla telewizji publicznej, czołówek reklam, dżingli radiowych, oraz muzyki do filmów Konrada Niewolskiego – d.i.l (2002) oraz JOB (2006).

19-21.09.2007

+ przed projekcjami prezentacja trzech zestawów polskich zwiastunów filmowych z lat 30.
Zestawy zostały opracowane przez Jana Słodowskiego z Filmoteki Narodowej.
19 września 2007 / Zestaw 1. / 10'
Trędowata
Wrzos
Profesor Wilczur
Bohaterowie Sybiru
Dziewczęta z Nowolipek
Córka generała Pankratowa
Wyrok życia

20 września 2007 / Zestaw 2. / 10'
Zapomniana melodia
Straszny dwór
Piętro wyżej
Będzie lepiej
Halka
Jego ekscelencja subiekt

21 września 2007 / Zestaw 3. / 10'
Przeor Kordecki obrońca Częstochowy
Ułan księcia Józefa
Kościuszko pod Racławicami
Ostatnia brygada
Barbara Radziwiłłówna
Rapsodia Bałtyku

ORGANIZATORZY:

Stowarzyszenie A KuKu Sztuka
Stowarzyszenie A KuKu Sztuka to grupa ludzi od wielu lat aktywnie działających na polu kultury, sztuki oraz edukacji kulturalnej. W pracach Stowarzyszenia uczestniczy wiele wyróżniających się osobowości trójmiejskiego i ogólnopolskiego życia kulturalno-artystycznego. Głównym celem działania jest pobudzenie aktywności twórczej poprzez tworzenie miejsca kumulacji i wymiany pomysłów, umożliwienie efektywnego dialogu i otwarte kształtowanie trójmiejskiej kultury.
Stowarzyszenie w 2006 roku zorganizowało plenerowe pokazy filmów: Film od Morza przy 31. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz multimedialną wystawę Lech Majewski – Artysta Obrazu. Obraz Artysty, promującą powstanie Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Za wymienione projekty Stowarzyszenie zostało nominowane do nagrody Sztorm Roku 2006, przyznawanej przez Gazetę Wyborczą oraz do Nagrody Prezydenta Miasta Gdyni.
W tym roku zrealizowało do tej pory: I edycję warsztatów literackich Planeta Twórczość, Świętojańską Noc Cudów: CudaWianki, Dni Parku Oliwskiego, do końca 2007 roku zrealizuje: Festiwal Form Audio-Vizualnych i Multimedialnych: Transvizualia 007, 4 odsłonę Planete Doc Review, przegląd filmowy i konferencję Wszystko o Wolności // All About Freedom, we współpracy z Europejskim Centrum Solidarności oraz pierwszy projekt wydawniczy Herbata z koniczyny.
W sposób stały wspiera nas: Miasto Gdynia, Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni oraz liczni ogólnopolscy i lokalni Patroni Medialni.
info@akukusztuka.eu /www.akukusztuka.eu

Filmoteka Narodowa:
Istnieje od 1955 roku, jest jedyną instytucją w Polsce gromadzącą archiwa i zbiory związane z kinematografią polską i obcą – nagrania, opracowania, fotosy, czasopisma, druki ulotne. Prowadzi także szeroką działalność edukacyjną; jest członkiem Międzynarodowej Federacji Archiwów Filmowych (FIAF), którego celem jest gromadzenie, konserwacja i rozpowszechnianie wszelkiego rodzaju materiałów filmowych. W zbiorach filmoteki jest około 15 tysięcy filmów długo- i krótkometrażowych polskich i zagranicznych, głównie fabularnych. Najcenniejszą część zbiorów stanowi około 150 polskich filmów przedwojennych (kolekcja jest wciąż uzupełniana).
filmoteka@fn.org.pl / www.fn.org.pl

Pomorska Fundacja Filmowa:
Pomorska Fundacja Filmowa z siedzibą w Gdyni powstała w 2004 roku. Jej fundatorami są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Samorządowe Województwo Pomorskie i Gmina Gdynia. Jako realizator Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, Fundacja wspomaga rozwój wszystkich dziedzin sztuki filmowej i piśmiennictwa filmowego oraz pomaga w rozwoju artystycznym i zawodowym twórców filmowych. W ramach działalności Fundacji prowadzone są także zajęcia edukacyjne z zakresu wiedzy o filmie i innych dziedzin sztuki oraz technik filmowych. W 2006 i 2007 roku zorganizowano dwie edycje Pomorskich Warsztatów Filmowych. Uczestnicy tych zajęć uczyli się pisać scenariusz i poznawali w praktyce tajniki sztuki robienia zdjęć filmowych, pracy operatorów kamer oraz montażu filmowego.
Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni jest również czynnie zaangażowana w realizację projektów międzynarodowych, których celem jest promocja polskich artystów poza granicami kraju. W 2006 roku zorganizowany został Festiwal Filmu Polskiego w Dublinie, który cieszył się dużym zainteresowaniem nie tylko licznie obecnej Polonii zamieszkującej irlandzką stolicę, ale także wielu rdzennych mieszkańców wyspy zainteresowanych polską kulturą i jej twórcami. W tym roku planowana jest kontynuacja tego przedsięwzięcia. W efekcie nawiązanej współpracy z Irish Film Institute w Dublinie, w czerwcu 2007 roku w czterech polskich miastach: Gdyni, Warszawie Krakowie i Łodzi zorganizowany został Przegląd Filmów Irlandzkich.
biuro@festiwalgdynia.pl / www.fundacjafilmowa.pl

Opinie (3) 1 zablokowana

  • Szkoda, że zimno wieczorami ;|

    kocyk z grzańcem? hehe

    • 0 0

  • Pogoda średnia - niestety jesień się zbliża...ale można się poświęcic i pojść - warto!

    • 0 0

  • solaris

    od kiedy zobczylem solaris nie moge dac spokoju mojemy psychoanalitykowi...:)
    a tak serio to bardzo mi sie podoba!!
    swietny pomysl!!!
    wiecej takich imprez
    dziekuje wszytkim organizatorom o tym ze pamietali o mlodych ludziach ktorych nie stac na seanse festiwalowe...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Pierwszą sceną zawodową w Gdyni, wystawiającą spektakle jeszcze przed II wojną światową był:

 

Najczęściej czytane