• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Festiwal Kultury Żydowskiej Zbliżenia (6 opinii)

Zapraszamy na szóstą edycję Festiwalu Kultury Żydowskiej Zbliżenia. W tym roku wydarzenie odbędzie się między 12 a 16 września.

Tegoroczny festiwal gościć będzie w Nowej Synagodze, Galerii Wnętrz City Meble, Bibliotece Manhattan, a także w Galerii Otwartej.

W programie znajdzie się wiele atrakcji. m.in. premiera płyty Maji Miro oraz Marii Ka, wernisaż prac Ireny i Anny Molgi, :Koncert Muzyki Kameralnej - Mieczysława Wajnberga-3/TRIO", spotkanie z Meirem Shalevem, druga odsłona projektu "Academica Musica Judaica", a także cieszące się dotąd ogromną popularnością warsztaty tańca izrealskiego, języka hebrajskiego, kuchni koszernej, jak równiez wypalania w drewnie i żydowska ikonografika.

PROGRAM VI EDYCJI
Na wszystkie wydarzenia wstęp bezpłatny, na warsztaty obowiązują zapisy

12.09.2018 (środa)
Galeria Wnętrz City Meble, Strefa Inspiracji, Al. Grunwaldzka 211
18:00 | Nie płacz, kiedy odjadę - projekcja filmu dokumentalnego w reż. S. Grünberga wraz ze spotkaniem z Zygmuntem Sieradzkim
W dniu 12 września zapraszamy do Galerii Wnętrz City Meble, Strefa Inspiracji, na projekcję filmu dokumentalnego "Nie płacz, kiedy odjadę" w reżyserii Sławomira Grünberga, laureata nagrody EMMY, który przedstawia fascynującą historię Wandy Sieradzkiej, młodej kobiety ocalałej z Holokaustu. Po wojnie Wanda mieszkała i pracowała w Polsce, gdzie stała się popularną osobowością TV i poetką.

Tytuł filmu "Nie płacz, kiedy odjadę" pochodzi ze sławnej piosenki, do której słowa napisała Wanda, a muzykę skomponował popularny w latach 60. włoski muzyk, Marino Marini.
Po projekcji filmu odbędzie się spotkanie z synem Wandy Sieradzkiej, Zygmuntem Sieradzkim. Moderacja spotkania: Grzegorz Piotrowski.

Ten niezwykły psychologiczny portret, opowiedziany przez przyjaciół Wandy i jej syna Zygmunta, przedstawia kobietę, która przezwyciężyła traumę, żeby założyć rodzinę i zbudować artystyczną karierę.
https://vimeo.com/182416331

19:30 | Muzyka do zaginionego filmu Jidysz - Maja Miro | Maria Ka | prezentacja płyty
Zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska oraz przy pomocy finansowej Województwa Pomorskiego

"MUZYKA DO ZAGINIONEGO FILMU JIDYSZ"
Maja Miro | Maria Ka
"Muzyka do zaginionego filmu jidysz" duetu Maja Miro | Maria Ka to płyta inspirowana żydowską legendą o nieuchronności ludzkiego losu, mistycznym przeznaczeniu i konieczności wypełnienia przysiąg składanych w obliczu niebios.
Promocja płyty odbędzie się 12 września w Galerii Wnętrz City Meble w Strefie Inspiracji.
 
Legenda Tkies Kaf to, obok Dybuka, jedna z najbardziej znanych żydowskich historii przepełnionych chasydzkimi wierzeniami, przesądami oraz eterycznym mistycyzmem. Zaginiony obraz filmowy z 1924 r. na niej oparty zachował się we fragmentach w dziele A Vilna Legend z 1933 roku. Film osnuty jest wokół historii dwóch przyjaciół, którzy składają tkies kaf - ślubowanie, święty uścisk dłoni - na podstawie którego ich dzieci zostają sobie przeznaczone na wieczną miłość. W obliczu różnorodnych komplikacji życiowych, realizacja przysięgi zostaje poważnie utrudniona, nad jej wypełnieniem czuwa jednak tajemnicza postać, mistyczny strażnik sprawiedliwości, opiekun pokrzywdzonych i biednych - prorok Eliasz.

Płyta MUZYKA DO ZAGINIONEGO FILMU JIDYSZ wypełnia i łączy urwane, zaginione fragmenty filmu tematami muzycznymi czerpiącymi z bogatej tradycji żydowskiej. Zawarte są na niej zarówno dźwiękowe eksperymenty, jak i tradycyjne pieśni śpiewane w języku jidysz.
MAJA MIRO | MARIA KA to duet artystyczny, którego założeniem jest ubarwianie filmów niemych - tych zapomnianych i nieznanych szerszej publiczności - dźwiękami opartymi o niekonwencjonalne środki muzyczne połączone z bardziej tradycyjnymi formami. Wyjątkowa kombinacja gatunków, które reprezentują artystki (barok i muzyka alternatywna) oraz instrumentów, na których grają (flet współczesny i barokowy, instrumenty klawiszowe, elektronika i modulacje głosowe) sprawia, że tworzone podczas projekcji dźwięki są unikatowe i pełne nieoczywistości.

www.soundcloud.com/maja-miro-maria-ka
www.facebook.com/MajaMiroMariaKa
Po koncercie będzie można nabyć płytę. Zapraszamy!!!!!

13.09.2018 (czwartek)
Nowa Synagoga, ul. Partyzantów 7

17:00 | Dwa pokolenia: Irena - Anna - wernisaż prac Ireny i Anny Molgi
Dwa pokolenia: Irena - Anna to wystawa matki i córki - artystek malarek w Nowej Synagodze od 13 września do końca festiwalu. Irena Molga malowała w bardzo oryginalnym, rozpoznawalnym stylu. Jej obrazy mają głęboką, reliefową fakturę pokrywaną warstwowo przenikającymi się barwami. Przedstawiane kształty są charakterystycznie stylizowane, a głównym motywem jest świat roślin, przetworzony przez wyobraźnię artystki. W jej obrazach dominuje ciepły, pogodny i optymistyczny klimat - nic nie wskazuje na tragiczną przeszłość autorki. Anna Molga, dla której matka była pierwszą nauczycielką wprowadzającą w świat sztuki, zajmuje się tradycyjnym malarstwem oraz projektowaniem graficznym, tworzy scenografie i kostiumy teatralne.
 
W malarstwie Annę pasjonują formy kameralne, o ilustracyjnym charakterze, wymagające precyzji i skupienia. Wspólna wystawa pokaże widzowi zarówno różnice, jak i punkty styczne w ich twórczości.
Wystawę będzie można oglądać podczas trwania Festiwalu.

17:30 | Mój mały Gdańsk - wernisaż prac Jakuba Skrzypczaka
W zakamarkach Nowej Synagogi trwają przygotowania do wernisażu (13 września) wystawy Jakuba Skrzypczaka. Start: 17:30 | do oglądania podczas Festiwalu. Wstęp wolny!
מייַן קליין גדאַנסק
Mój mały gdańsk
...wystawię mieszkanie (...a las almas que han llegado a entrar en las séptimas moradas) do zwiedzania.
Jakimś zbiegiem okoliczności mieszkam w Gdańsku. Szeregiem innych zbiegów okoliczności, kiedyś mieszkałem w kilku innych miejscach. Zbiegiem innych okoliczności, kiedyś urodziłem się w Warszawie. Skąd pochodzę? Zawsze 'stąd' - z przestrzeni doraźnie zasiedlonej. Takie mentalne skuoterstwo. Zresztą, jeśli centrum nieskończonej, lub niepoznawalnej przestrzeni znajduje się wszędzie i nigdzie: może być Gdańsk. Gdańsk, określany jako "miasto palimpsest", podwójne, a może nawet potrójne miasto, to dobre miejsce, jak każde inne, na śmierć.

Gdy człowiek umiera, zostaje mu, ponoć, przydzielony na tamtym świecie dom pozornie taki sam, jaki miał on na ziemi. Dzieje się tak prawie ze wszystkimi nowo przybyłymi do wieczności i dlatego sądzą oni, że nie umarli.

Aby uniknąć nieprzyjemnego rozczarowania, postanowiłem już za życia zaprojektować sobie zaświaty.

To bardziej zjawisko niż mieszkanie; rzecz, urządzenie, rodzaj maszyny mentalnej. Nie bez pewnej nonszalancji, można to określić jako autobiograficzną metaarchitekturę. W tym sensie maszyna działa w dwie strony. Raz jako tekst retrospektywny opisujący i/lub skrywający autora, drugi raz jako futurystyczna wizja umeblowanej nicości.
Wizja wieczności jako totalnej Biblioteki, jest tyleż literacko wytworna i błyskotliwie wyeksploatowana co przytłaczająca. Katalog totalnej Biblioteki, sam w sobie musi być systemem doskonałym, a zatem absolutna Biblioteka staje się absolutnym Katalogiem, a jej mieszkaniec więźniem skazanym na wieczną samotność. Jest to optymistyczna wizja wieczności, bo spędzonej w dobrym towarzystwie.

Dlatego, meblując mój skromny pokoik w Zaświatach zrezygnowałem z katalogowania. Ostatecznie, pozostaje cała wieczność na skakanie po półkach. Znaleźć książkę w bezistnieniu nieskończonej biblioteki w nieskończoności bezczasu, może się okazać jedyną rozrywką ekstremalną jaką oferują Zaświaty.

Początkowo, dbając o wygodę wiekuistą zamierzałem zająć się stolarką meblową i sanitariatami (niewykluczone, że w Zaświatach też się sra). Musiałem jednak zmienić plany i obstalować regały ponieważ część zamówionego księgozbioru nadeszła znacznie wcześniej.

Instalacja jest właściwie nieukończona. Połowa książek znalazła miejsce na półkach. Wciąż nadchodzą nowe. Zaopatrzyłem się też w alkohol. To istotny składnik szczęśliwości wiekuistej. Marki wódek noszą imiona książek: 'Die andere Seite' (70%) - mocna, daje po łbie i kiszkach, 'Der Zauberberg' (40%) - rozwala mózg na dwie części: lux i nigredo, 'Noche oscura' (40%) - mocno karmelizowana, 'El Castillo Interior' (40%) - ryje banię siedmioetapowo. Sukcesywnie uzupełniam barek.

Projektuję już kanopy na moje intestinaria (flaki), w formie trzech laleczek: Κλωθώ, Λάχεσις i Ἄτροπος. Pracę nad lalkami rozpocznę na koniec. Na razie zbieram materiały na ubranka i uczę się szydełkować.

W istocie, jednak, nie jest to Puppenhaus, lecz Grabkapelle. Nie domek dla lalek lecz krypta. Nie dom lecz okręt. Nie maszyna, lecz wehikuł. Nie biblioteka, lecz sala lustrzana, gdzie jedno lustro odbija inne lustro, które przechowuje pamięć innego lustra, które odbija jeszcze inne lustro, które...
Wystawa ma charakter podsumowujący i jednocześnie niedomknięty. Pytanie nie brzmi: czy do takiej wieczności powinniśmy dążyć, lecz, czy inna w ogóle jest nam dana. Oraz: czy poza nagą białkową maszyną bez organów pozostanie z nas coś poza Tekstem?
Życzę wszystkim miłego zwiedzania.
jakub skrzypczak

18:15 | Koncert Muzyki Kameralnej - Mieczysław Wajnberg - 3///TRIO
Wszystkie tria żydowskiego kompozytora Mieczysława Wajnberga w murach Nowej Synagogi w Gdańsku Wrzeszczu.

Mieczysław Wajnberg to polski pianista i kompozytor urodzony w 1919 r. W wolnej Warszawie, krótko cieszył się spokojem i wolnością. Wybuch II Wojny Światowej zmusił go do ucieczki z Polski na wschód Europy. W Rosji, gdzie spędził większość swojego dorosłego życia, powstało jego najwięcej dzieł, nierzadko inspirowanych tragicznymi wydarzeniami. Jednak twórczość Wajnberga, mimo upływu lat, wciąż jest mało znana w rodzimym kraju.
Podczas jednego wieczoru w niezwykłej atmosferze Nowej Synagogi w Gdańsku Wrzeszczu, wykonane zostaną trzy tria Mieczysława Wajnberga. Dzieła te skomponowane zostały na różne składy instrumentalne. Koncert ten będzie unikatową okazją do wysłuchania kompletu triów po raz pierwszy w historii wydarzeń kulturalnych na terenie Polski. Prowadzenie: Zofia Łodygowska.

PROGRAM:
Trio fortepianowe op. 24 (z roku 1945):
Agata Misiak-Łącka - fortepian
Małgorzata Siewert - skrzypce
Zofia Elwart - wiolonczela
Trio smyczkowe op. 48 (z roku 1950):
Małgorzata Siewert - skrzypce
Zofia Elwart - wiolonczela
Tomasz Kulisiewicz - altówka
Trio na flet, altówkę i harfę op. 127 (z roku 1979):
Magdalena Maliszewska - flet
Malwina Tkaczyk- altówka
Julia Łopuszyńska - harfa

14.09.2018 (piątek)
Galeria Wnętrz City Meble, Strefa Inspiracji, Al. Grunwaldzka 211
19:00 | Beit Cafe - Prolog - próba czytana dramatu w reż. Marka Branda
Beit Cafe - Prolog to premiera próby czytanej najnowszego dramatu Marka Branda. Tekst został zgłoszony do konkursu "Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna" w 2017 r. i w gronie ok. 40 z ponad dwustu dramatów nadesłanych z całej Polski został zakwalifikowany do II etapu.
W premierze próby czytanej biorą udział trójmiejscy aktorzy: Magdalena Bochan Jachimek, Ewelina Damps, Laura Haras, Izabela Terek -Jopkiewicz, Marek Brand, Wojciech Kasprzyk, Piotr Lewicki.
Reżyseria - Marek Brand
 
Akcja sztuki dzieje się w zagadkowej kawiarni, w której pracują Nera i Net. Oboje posiadają dar odczytywania myśli swoich gości. Pracują dla tajemniczego szefa, którego - poza naszymi bohaterami - nikt nie widział. Ich zadaniem jest pomaganie osobom zagubionym życiowo lub niepotrafiącym podjąć ważnych decyzji. Do "Beit Cafe" nie może wejść nikt, komu nie jest to przeznaczone. Jedyną osobą, której nie obowiązuje ten zakaz, jest cierpiąca na amnezję, tajemnicza kobieta. Nera i Net zawsze mają dokładne wskazówki na następny dzień. Ale pewnego dnia coś zaczyna szwankować...
Precyzyjnie funkcjonujący do tej pory "mechanizm" przestaje działać. Dramat stawia takie pytania jak "Kto i dlaczego, próbuje naprawiać świat?", ""Kim tak naprawdę są bohaterowie dramatu?", "Czy sami decydujemy o własnym losie?" To oczywiście tylko niektóre pytania, zadawane za pomocą tego tekstu, ponieważ pozostawia on szerokie pole do własnej interpretacji.

Realizacja Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego

21:00 | Jareach/klezmerka wieczorową porą - autorski koncert muzyczny Mai Miro Wiśniewskiej z towarzyszeniem gości: Mateusza Lipińskiego i Daniela Sobiesiaka
Zapraszamy na autorski koncert muzyczny Maji Miro Wiśniewskiej z towarzyszeniem gości: Mateusza Lipińskiego i Daniela Sobiesiaka - inspirowany tradycyjną muzyką żydowską. Jareach (ירח) Księżyc zgodnie z tradycją został stworzony czwartego dnia tworzenia świata, jako światło mniejsze, by rządziło nocą. Zainspirowani fazami księżyca, zapraszamy na delikatny i poetycki koncert na dobrą noc, osnuty wokół tradycyjnych tematów muzyki klezmerskiej. W tradycji żydowskiej zjawisko faz księżycowych - jego pomniejszania się, a następnie powiększania - uznaje się za symbol wygnania, a następnie wyzwolenia i odrodzenia.

Symbol ten możemy także odnieść do wielu zjawisk w naszych osobistych historiach.
Przed Państwem wystąpią:

Maja Miro-Wiśniewska
Flecistka specjalizująca się w instrumentach historycznych, improwizatorka. Autorka projektów intermedialnych, sytuujących flet barokowy w różnych kontekstach współczesnych. Wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku, współzałożycielka zespołu instrumentów historycznych SILVA RERUM arte. Organizuje autorski festiwal CAPPELLA ANGELICA w Bazylice Mariackiej. Kompozytorka muzyki do spektakli teatralnych

Mateusz Lipiński
Pianista, aranżer, kompozytor oraz producent muzyczny. Jako muzyk spędził wiele lat w Londynie. Współpracował m.in. przy produkcji filmu o architekturze królewskiego Pałacu Buckingham. Obecnie przygotowuje się do wydania debiutanckiego albumu z utworami fortepianowymi swojego autorstwa.

Daniel "DanielS" Sobiesiak
wiolonczelista i kompozytor. Poszukując nowych brzmień, wykorzystuje w swoich utworach multiefekty i przetworniki gitarowe. Na wiolonczeli, instrumencie, który kojarzy się głównie z wykonawstwem muzyki poważnej, dokonuje fuzji współczesnych stylów i gatunków. Współpracuje z grupami, grającymi rock, rock progresywny, ambient aż po post metal.

15.09.2018 (sobota)
Otwarta Galeria Smaku (Garnizon), ul. Słonimskiego 6
11:00 | Szczęście wypalone w drewnie - warsztaty dla osób od 12 rż., Angelika Nowak (obowiązują zapisy od 1.09.2018)
Warsztaty przybliżą uczestnikom "malowanie" na drewnie obrazu techniką zwaną "pirografia", czyli przy użyciu ognia.
Tym razem będzie to Hamsa, która w symbolice hebrajskiej oznacza szczęście. Prowadzenie: Angelika Nowak.

Galeria Wnętrz City Meble, Strefa Inspiracji, Al. Grunwaldzka 211
12:00 | Nigum, Hora - warsztaty z tańca izraelskiego (obowiązują zapisy od 1.09.2018)
Prowadzenie: Beata Krzywda | Natalia Hakenberg
Taniec izraelski (Israeli Folk Dance) wbrew pozorom nie jest tradycyjnym tańcem żydowskim. Powstał on dopiero w latach 40. XX wieku wraz z państwem Izrael. Najbardziej popularne jego odmiany są tańczone w kole, ale istnieją także warianty liniowe i parowe, a dzięki wolnemu wyborowi choreografów w zakresie muzyki, układy taneczne te są niezwykle różnorodne. Obok tradycyjnych kroków jemeńskich i chasydzkich można zaobserwować także wpływy greckie, irlandzkie czy rumuńskie.

Tańce izraelskie ciągle się rozwijają, a nowo powstałych choreografii można nauczyć się podczas warsztatów tanecznych organizowanych na całym świecie. Dzięki temu, że są one tak zróżnicowane, to nie mają ściśle określonego odbiorcy - są dla każdego. Harkady (wieczory taneczne) skupiają wszystkie pokolenia i osoby o różnym stopniu zaawansowania. Liczy się chęć i dobra zabawa!
https://www.youtube.com/watch?v=acIxO_4B8cg

Biblioteka Manhattan, Al. Grunwaldzka 82
16:00 |
50 lat emigracyjnej twórczości Henryka Grynberga - wykład Katarzyny Jerzak

Wykład Katarzyny Jerzak o Henryku Grynbergu, prozaiku, poecie, eseiście i dramaturgu. Autorze ponad trzydziestu książek. Henryk Grynberg od roku 1967 mieszka w Stanach Zjednoczonych. Jego utwory (nigdy nie przestał pisać po polsku) tłumaczono na wiele języków (m.in. angielski, niemiecki, hiszpański, francuski, włoski, hebrajski, ukraiński).

Autor otrzymał m.in. nagrody im. Tadeusza Borowskiego (1966), Fundacji Kościelskich (1966) oraz Stanisława Vincenza (1991). Kilkakrotnie był nominowany do nagrody "Nike."
17:15 | Wkład Żydów w odzyskanie niepodległości Polski - wykład Magdaleny Budy
Wykład Magdaleny Budy, który odbędzie się w formie prezentacji, przybliży sylwetki osób, które uczestniczyły w walce o niepodległość Polski: Leopold Gottlieb, Leon Loria, Hugo Steinhaus, Władysław Steinhaus, Natan Lewinson, Bronisław Mansper, Bolesław Friedman, Ludwik Rittenberg oraz wielu innych. Chcemy pokazać, że wkład pojedynczego człowieka znanego z imienia i nazwiska mówi więcej o jego zaangażowaniu w słuszną sprawę niż statystyki.

Stąd właśnie pomysł, aby dla zobrazowania roli, jaką Żydzi odegrali w walce o niepodległość, posłużyć się osobistymi historiami, które siłą rzeczy wplatały się w historię Polski i tworzyły jej rozległą mozaikę.

18:30 | Spotkanie z Meirem Shalevem, moderacja Monika Brand, spotkanie prowadzone w j. hebrajskim
Moderacja: Monika Brand | Tłumaczenie z j. hebrajskiego: Magdalena Sommer

Na spotkanie z Meirem Shalevem i jego twórczością zabierze na Monika Brand.
Rozmowa będzie m.in. dotyczyć dwóch pozycji wydanych w Polsce nakładem Wydawnictwa Marginesy: "Rosyjski romans" oraz "Dwie niedźwiedzice".

"Rosyjski romans" uznany za jedną z najwybitniejszych powieści izraelskich,  opowiada historię dziadka narratora, Barucha, który przybył do Palestyny ze swoimi przyjaciółmi. W pocie czoła uprawiali ziemię i budowali nową społeczność. Byli idealistami i ekscentrykami. Opowieści, których są bohaterami, na długo zapadają w pamięć: o uroczystości obrzezania Abrahama, pierwszego dziecka urodzonego na ziemi obiecanej, o krwiożerczej hienie i zdziczałym perskim kocie imieniem Bułhakow, o założeniu cmentarza, który "wzbudza zawiść we wszystkich oprócz tych, którzy byli na nim pogrzebani". Główny wątek dotyczy dziadka, który chce się zemścić na swoim przyjacielu za wydarzenia z przeszłości...

"Oddaję atmosferę wioski, legendy krążące wśród mieszkańców. Część z nich usłyszałem przy rodzinnym stole. Są tu obrazki, które opowiadali moi wujowie, jak byłem małym chłopcem. Jest miejsce na miłość, konflikt między członkami rodziny i wiele humoru. Książkę otwiera scena, w której jeden z kuzynów kocha się z kobietą na szczycie wieży ciśnień, wrzeszcząc na całą okolicę" - mówił w jednym z wywiadów Meir Shalev.

Namiętność, szaleństwo, zemsta  są także tematami "Dwóch niedźwiedzic" - opowieści zawieszonej między realizmem a biblijną przypowieścią. Dwa morderstwa. Trzy pokolenia. Jedna rodzina. Miłość, zdrada i odwet.

"O ile "Rosyjski romans" mógł się wydarzyć tylko w Izraelu, bo dotyczy zemsty ideologicznej w środowisku syjonistów, tak akcja opisana w "Dwóch niedźwiedzicach" jest równie prawdopodobna w Polsce czy Republice Południowej Afryki. Człowiek czasem zabija drugiego człowieka z zemsty, zazdrości czy pasji. Geografia nie ma tu nic do gadania" - mówi Meir Shalev.

Spotkanie z pisarzem odbędzie się w języku hebrajskim, a rozmowę tłumaczyć będzie Magdalena Sommer.

Nowa Synagoga, ul. Partyzantów 7
20:00 |
Rytm 19/68 - koncert wokół poezji marca '68, Maria Ka z zespołem

21:30 | Benkenisz. Tęsknota - koncert Karoliny Skrzyńskiej z zespołem
Tęsknota. To uczucie przepływające chyba przez wszystkie pieśni jednego z najbardziej fascynujących narodów świata - Narodu Żydowskiego.

Tęsknota. Wyrażana każdym dźwiękiem podtrzymuje żywym świat uciekający w zapomnienie. Tęsknota. To pomost łączący pokolenia, kultury i serca.

"Benkenisz" to koncert intymny, pełen bogactwa dźwiękowego, literackiego i przede wszystkim emocjonalnego. Jego głównym instrumentem jest Karolina Skrzyńska, obdarzona przejmującym głosem, wykorzystująca różne techniki wokalne: od śpiewu melizmatycznego po śpiewokrzyk.

W swojej twórczości łączy słowiańską wrażliwość z inspiracjami dźwiękami ze wszystkich stron świata, w tym muzyką sefardyjską. W koncercie, prócz melodii wpisanych w wielowiekową tradycję żydowską, pojawią się kompozycje autorskie, zabierające słuchacza w podróż pełną wzruszeń, balansujące na granicy stylów i kultur, wyrażające tęsknotę za czymś, co w dzisiejszym świecie zdaje się niknąć.

16.09.2018 (niedziela)
Otwarta Galeria Smaku (Garnizon), ul. Słonimskiego 6
11:00 | Szczęście wypalone w drewnie - warsztaty dla osób od 12 rż., Angelika Nowak (obowiązują zapisy od 1.09.2018)

17:00 | Co w kuchni piszczy - spotkanie z koszerną kuchnią żydowska, Hanna Kossowska (obowiązują zapisy od 1.09.2018)
Prowadzenie: Hanna Kossowska
 Warsztaty z kuchni żydowskiej - to kolejna odsłona tych cieszących się popularnością spotkań prowadzonych przez Hannę Kossowską. Tym razem uczestnicy warsztatów dowiedzą się jak zrobić czulent, rybę oraz co można mieszać w kuchni koszernej. Uczestnicy zapoznają się z tradycyjną kuchnią żydów europejskich.
 Prowadząca podzieli się swymi tajemnicami, a nawet użyczy kilka przepisów. Szykujcie listę pytań i pamiętajcie o zapisach!

Nowa Synagoga, ul. Partyzantów 7
10:30 | Nigum, Hora - warsztaty z tańca izraelskiego (obowiązują zapisy od 1.09.2018)
11:00 | Medabrim Iwrit - warsztaty z j. hebrajskiego (obowiązują zapisy od 1.09.2018)
Warsztaty języka hebrajskiego są skierowane do osób rozpoczynających przygodę z tym językiem.
Od pierwszej edycji warsztaty z języka hebrajskiego cieszą się niesłabnącym powodzeniem. Podczas zajęć uczestnicy poznają litery alfabetu hebrajskiego. Zarówno pisane, jak i drukowane. Już na pierwszym spotkaniu dowiedzą się jak trzeba zapisać samogłoskę (w j. hebrajskim nie istnieją samoistnie) i nauczą czytać i pisać najprostsze wyrazy: Dom, Mama, Tata, Kot, Pies. Każdy, kto pojawi się na tych warsztatach nauczy się napisać swoje imię, nazwisko, imiona bliskich oraz miasto, z którego przyjechał.
11:00 | Ikonografia żydowska - warsztaty plastyczne, Jakub Skrzypczak i Urszula Drobiszewska (obowiązują zapisy od 1.09.2018)

"Ikonografia żydowska" - warsztaty - prowadzenie Jakub Skrzypczak, Urszula Drobiszewska.
Warsztaty plastyczne wprowadzające w tajemniczy świat hebrajskich znaków, ich symbolikę i wewnętrzny sens. Poprzez zabawę i dowcipną formę uczestnicy zajęć zapoznani zostaną z podstawą ikonografii żydowskiej, płynnością jej symboli, kontekstem historycznym i filozoficznym oraz głębią mistycznych interpretacji. Czy Hamsa to to samo co Ręka Fatimy? Dowiedzą się dlaczego Menora ma siedem ramion, dziesięć węzłów i dwadzieścia dwa kanały. czym jest Tarcza Dawida i czego pilnuje. Każdy uczestnik będzie mógł wykonać swoją własną Hamsę i opatrzyć ją własną magiczna formułą w języku świętym.


15:00 | Marzec'68 - wykład Magdaleny Budy
Magdalena Buda opowie o genezie wydarzeń marcowych w 1968 r. Przedstawiona zostanie mozaika polityczna w okresie od śmierci Stalina do czerwca 1967 roku. Dzień po dniu zostaną przedstawione wydarzenia mające miejsce na Uniwersytecie Warszawskim.
Bezpośrednie przyczyny wystąpień studenckich i buntu młodzieży akademickiej oraz dalekosiężne ich skutki, reakcję środowisk twórczych na zaistniałą sytuację oraz sposób przedstawienia tejże w prasie propagandowej.

16:15 | Zwyczajny marzec - projekcja filmu dokumentalnego w reż. M. Zmarz-Koczanowicz
ilm dokumentalny w reżyserii Marii Zmarz-Koczanowicz. Tytuł nawiązuje do dokumentu Michaiła Romma "Zwyczajny faszyzm", ukazującego narodziny totalitaryzmu wyłącznie poprzez obrazy towarzyszącej mu, akceptowanej propagandy.Jest to historia o tym, jak rozpoczął się jeden z najbardziej haniebnych rozdziałów we współczesnej historii Polski, angażująca dużą część społeczeństwa antysemicka nagonka, czyli wydarzenia Marca 1968 roku.

Obawiając się antyrosyjskiego wydźwięku przedstawienia, władze PRL zdjęły z afisza stołecznego Teatru Narodowego "Dziady" w reżyserii Kazimierza Dejmka. Protestujący studenci zostali brutalnie spacyfikowani, wiec pod pomnikiem Adama Mickiewicza rozpędziła pałkami milicja i jej "ochotnicze rezerwy". Wkrótce okazało się, że wydarzenia te stały się preludium nagonki na polską inteligencję, przede wszystkim zaś na obywateli polskich pochodzenia żydowskiego. Nagonki, która spowodowała masową emigrację Żydów z Polski, zadała rany do dziś niezabliźnione.

Maria Zmarz-Koczanowicz usiłuje odpowiedzieć na pytanie, co spowodowało społeczne poparcie dla antysemickich i antyinteligenckich działań ówczesnych władz. Jakie były ludzkie motywacje: strach? oportunizm? uprzedzenia rasowe? chęć osobistej zemsty? a może zwyczajna nadzieja na przyspieszenie zawodowej kariery, gdy można było zająć stanowisko, zajmowane dotąd przez Żyda? Przedstawia też rzadkie przykłady solidarności z prześladowanymi.

Narratorem filmu jest Adam Michnik, który komentuje ówczesne propagandowe programy radiowe i telewizyjne. "Ten film uświadamia mi z całą siłą coś, co chętnie bym wyparł: ciężar upokorzenia, jakie musieli znosić nasi rodzice, a po nich my - pisał Tadeusz Sobolewski. - Ciężar wstydu, że się w milczeniu odwracało głowę od tych, których opluwano."

GATUNEK: dokumentalny
KRAJ PRODUKCJI: Poland
CZAS TRWANIA: 58'
ROK PRODUKCJI: 2008
REŻYSERIA: Maria Zmarz-Koczanowicz
OPERATOR: Andrzej Adamczak
MONTAŻ: Grażyna Gradoń
PRODUCENT: Studio Filmowe LARGO, Agnieszka Traczewska

18:00 | Academia Musica Judaica - odsłona 2. - koncert studentów Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku
Podczas Festiwalu będzie można nabyć płytę Academia Musica Judaica
więcej informacji o płycie
Zapraszamy Państwa na koncert, który będzie prezentował nagrania z płyty Academia Musica Judaica.


W czerwcu br. w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbył się koncert wieńczący warsztaty muzyki klezmerskiej. Wykonawcami byli studenci i absolwenci Wydziału Instrumentalnego oraz Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu, kierunku Jazz i Muzyka Estradowa. Warsztaty prowadzili wykładowcy Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku: Ignacy Jan Wiśniewski i Paweł Zagańczyk, którzy nie tylko objęli opieką artystyczną cały projekt, ale również czuwali nad produkcją muzyczną płyty.

Podczas zorganizowanych warsztatów pedagodzy dzielili się doświadczeniami grania muzyki improwizowanej inspirowanej muzyką świata. Na podstawie tych doświadczeń i własnych poszukiwań z obszaru muzyki klasycznej oraz jazzowej uczestnicy skomponowali utwory inspirowane kulturą żydowską - są to bardzo różnorodne dzieła, wychodzące daleko poza tradycyjnie rozumianą muzykę klezmerską. Istotnym walorem nagranego materiału są również kompozycje pedagogów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku: Marka Czerniewicza, Ignacego Jana Wiśniewskiego i Pawła Zagańczyka.

Współpraca między Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku a Fundacją Kultury Zbliżenia zrodziła się w 2017 roku w ramach realizacji V edycji Festiwalu Kultury Żydowskiej ZBLIŻENIA z inicjatywy Dyrektora Artystycznego festiwalu, Marka Branda. Poszukiwał on nowoczesnej konwencji polegającej na wykorzystaniu potencjału młodych artystów Wybrzeża.

Dzięki wielkiemu zaangażowaniu młodych instrumentalistów oraz wysokiemu poziomowi kompozycji i wykonawców można mieć nadzieję, że idea Academia Musica Judaica będzie się rozwijała i wpisze się na stałe do programu Festiwalu Kultury Żydowskiej ZBLIŻENIA.

Zapisy na warsztaty od 01.09.2018 r. pod adresem festiwalzblizenia@gmail.com
Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany programu.

Projekt został dofinansowany ze środków Miasta Gdańska, Ambasady Izraela w Warszawie i American Jewish Joint Distribution Committee
Wydarzenie zostało objęte patronatem Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018

Uczestnictwo w Wydarzeniu jest równoznaczne z udzieleniem zgody na nieodpłatne fotografowanie i filmowanie osób oraz na rejestrację, transmitowanie i rozpowszechnianie głosu lub wizerunku dla celów dokumentacyjnych, sprawozdawczych, reklamowych oraz promocyjnych, w związku z jakimkolwiek programem lub publikacją, w których zostanie wykorzystane nagranie Wydarzenia.

Wniosek został dofinansowany ze środków Miasta Gdańska
Wydarzenie zostało objęte patronatem Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018

Informacja o biletach

Na wszystkie wydarzenia wstęp bezpłatny, na warsztaty obowiązują zapisy

Opinie (6) 4 zablokowane

  • Jeszcze czego!!!

    • 6 10

  • Gdzie się nie obejrzę, wszędzie imprezy podobnego pokroju.

    Np. Ostatnio wladze Warszawy udzieliły dotację 150 mln.zł. na teatr żydowski.
    Szkoda że mało (prawie nic) pamięta się o: Kresowianach, Sybirakach, polskim mieszkańcom mieszkającym na wschodzie.

    • 4 4

  • Danziger (2)

    Kto za to płaci ? Budyń czy tamci ?

    • 3 3

    • (1)

      Tamci nigdy nie płacą

      • 1 2

      • tamci przepuszczają kasę

        • 1 2

  • mam jakieś dziwne wrażenie ,że Budyń jakoś kasę wyprowadza przy POmocy

    albo szkopów ,albo mośków ,albo ruskich.
    Wszystko to mafie, jak Amber Gold

    • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Który z ważnych polityków epoki PRL wstrzymał w latach 50. odbudowę Teatru Wybrzeże w Gdańsku?