• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Eurazja (83 opinie)

balet
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
czas trwania:
2 godz. (1 przerwa)
data premiery:
9 maja 2008
6.0
354 oceny
Eurazja

- Eurazja to nie wycieczka krajoznawcza, tylko poszukiwanie inności kulturowych poprzez emocje - mówi Izadora Weiss autorka spektaklu - to poezja ruchu i muzyki. To droga do oswajania piękna, którego coraz mniej w sztuce i wokół nas. Dzięki tak wspaniałemu zespołowi baletowemu, w którym udało nam się zebrać same indywidualności, ta poezja jest możliwa.

W spektaklu poruszone zostaną tak ważne kwestie nietolerancji, zamknięcia się starego pokolenia na nowe, samotności i niezrozumienia.
[foto1]

Libretto i choreografia - Izadora Weiss
Scenografia - Ewa Kochańska
Muzyka - Nigel Kennedy, Jan Sebastian Bach, Dead Can Dance, Bruno Coulais, Alberto Iglesias, Michał Lorenc, Lisa Gerrard, Craig Pruess, Olivier Shanti, Yamato

Obsada: Beata Giza, Franciszka Kierc, Sylwia Kowalska-Borowy, Aleksandra Michalak, Magdalena Pawelec, Marzena Socha, Marta Śrama, Agnieszka Wojciechowska, Dorota Zielińska
Bartosz Kondracki, Michał Łabuś, Filip Michalak, Piotr Nowak, Michał Ośka, Radosław Palutkiewicz, Łukasz Przytarski, Ireneusz Stencel, Łukasz Trautsolt

Izadora Weiss - choreograf
Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Po ukończeniu szkoły pracowała w Teatrze Wielkim w Warszawie i jednocześnie studiowała na wydziale pedagogiki baletu. Jako choreograf debiutowała w 1996r. w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Spektakl nosił tytuł Sny nocy letniej i składał się z trzech części do muzyki kompozytorów filmowych (Serra, Horner, Jenkins). Jego owacyjne przyjęcie przez publiczność zbiegło się ze znakomitymi recenzjami prasowymi. Stale współpracuje z czołowymi polskimi reżyserami operowymi. Do tej pory zrealizowała choreografię do takich spektakli jak: Turandot, Straszny dwór, Galina, Salome, Czarodziejski flet, Don Giovanni, Aida, Carmen, Wolny strzelec, Nabucco, Eugeniusz Oniegin, Faust oraz Halka. Spektakle te były prezentowane na najważniejszych scenach krajowych oraz w USA, Francji, Niemczech, Luxemburgu, Holandii i Finlandii. Na festiwalu w Wexford w Irlandii zrealizowała choreografię do Strasznego dworu, Opery za trzy grosze i Syberii. Przełomowym spektaklem w jej dorobku stał się I Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego zrealizowany w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Po tej realizacji Jiri Kylian zaprosił ją do Nederlands Dance Theater, by odbyła u niego staż choreograficzny. Wielokrotny pobyt w zespole jednego z największych choreografów naszych czasów dał jej szansę doskonalenia swojego warsztatu u jego boku oraz takich twórców, jak Hans van Manen, Ohad Naharin, Paul Lightfoot i Sol Leon. W ramach festiwalu Malta 2000 przygotowała spektakl Cztery pory roku Vivaldiego w nagraniu Nigela Kennedy'ego, który po obejrzeniu tej choreografii zaproponował jej współpracę nad nowym projektem.

W 2005 zrealizowała w Operze Bałtyckiej balet ...z nieba do muzyki Michała Lorenca z jej własnym librettem. Ponownie znakomite recenzje zbiegły się ze stojącymi owacjami widowni. Następna realizacja pełnospektaklowego baletu Eurazja, do którego napisała libretto i dobrała muzykę reprezentującą odrębność kulturową Wschodu i Zachodu miała swoją premierę we wrocławskim teatrze "Capitol" i stała się wydarzeniem otwierającym drogę do zrealizowania marzeń o własnym zespole. Rozpoczęła pracę nad projektem Warszawskiego Teatru Tańca przy Centrum Sztuki "Montownia". Zawiesiła jednak ten projekt po otrzymaniu propozycji z Opery Bałtyckiej, gdzie zrealizowała spektakl 4&4 do muzyki Lisy Gerard, Alessandra Marcello oraz Vivaldiego i Bacha w nagraniach Nigela Kennedy'ego. Kolejną premierą był tam powtórzony z licznymi modyfikacjami spektakl autorski Eurazja. Wielomiesięczna praca nad tymi realizacjami pozwoliła na zbudowanie w Operze Bałtyckiej znakomitego zespołu tańca współczesnego, którego młodzieńczą dynamikę i jakość wychwalali nie tylko recenzenci, ale coraz liczniej napływająca do tego teatru publiczność. Zwieńczeniem tej pracy była trzecia premiera Romea i Julii, baletu opartego na dramacie Szekspira, którego akcja została przeniesiona w czasy nam współczesne. Muzykę Izadora Weiss jak zawsze wybrała i zmontowała sama. Znalazły się tu między innymi kompozycje Glassa, Beethovena, Prokofiewa, Lisy Gerrard i Santaollali.

We wrześniu 2009 w ramach festiwalu Haendla w Warszawskiej Operze Kameralnej wyreżyserowała monodram do muzyki Haendla Tre donne - tre destini z udziałem znakomitej solistki Olgi Pasiecznik. Po latach, na specjalne życzenie Pasiecznik, wróciła również na scenę jako tancerka. Przepięknie zatańczyła w duecie z Michałem Łabusiem, solistą baletu Opery Bałtyckiej. Entuzjastyczne recenzje i ciepłe przyjęcie widzów spowodowały, że spektakl wszedł do stałego repertuaru WOK. Obecnie Izadora Weiss pracuje nad swoim najnowszym baletem Out. Premiera już w maju 2010 w Operze Bałtyckiej.


Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (83) 1 zablokowana

  • (opinia sprzed 16 lat)

    OOO! -N.Kennedy,M.Lorenc,Lisa Gerrard,Yamato,Weiss -COŚ NOWEGO!Cóz za różnorodność i kreatywność!;)

    • 1 0

  • Golizna!!! (1) (opinia sprzed 16 lat)

    Widzę, że ta Marzena to tak lubi pokazywać się na golasa! Jeszcze żeby miała co pokazać!!! Brrr... To już drugi balet w którym świeci d...

    • 5 10

    • Jakie na golasa? (opinia sprzed 14 lat)

      Bardzo prosze nie wprowadzać kołtuńskiego nastroju. Nie ma golizny - za dużo bielizny ;)

      • 0 1

  • chcemy wiecej! (opinia sprzed 16 lat)

    takie spektakle sa w naszej 3miejskiej dziurze bardzo potrzebne.

    Bylem na pozostalych dwoch i choc wyszedlem bez lez zachwytu, to zaloze sie, ze spektakle przyciagaja na balet wiecej nas mlodych niz reanimowany dziadek do orzechow.

    Jakosc taka sobie, ale przeciez to sa dopiero poczatki!

    Klasyka jest dobra, ale potrzeba jakiejs alternatywy. Nie mozna cale zycie jesc samej szynki.

    Dla wymagajacych polecam teatr piesn kozla.
    Znacie jakies zjawisko, oprocz niedozwolonych srodkow odurzajacych, ktore choc w polowie im dorownuje?

    • 2 2

  • :):):)....................... (opinia sprzed 16 lat)

    Widocznie chce coś pokazać i ma czym!!!
    Jeśli to nazywasz ,,golizną,,,to w życiu chyba gołego człowieka nie widziałeś-aś.
    CZEP SIĘ CZEGOŚ INNEGO :)

    • 1 3

  • STARY DZIAD:) (opinia sprzed 16 lat)

    WIDOCZNIE MA CZYM ŚWIECIĆ :)
    JEST BARDZO PIĘKNĄ KOBIETĄ,KTÓRA WIE CO ROBI.
    A TĄ KRYTYKE ZOSTAW DLA SIEBIE EMERYTOWANY DZIADZIE :)

    • 2 4

  • Nic przeciw (opinia sprzed 16 lat)

    Widziałam jej balet "...z nieba" i bardzo mi się podobał, nie widziałam "4&4" ale z recenzji sądzę, że jest średnie, mam nadzieję, że Eurazja będzie lepsza - ale mam jedno pytanie - czy już nie czas na jakiś balet, który przygotuje inny współczesny choreograf?

    • 3 1

  • (opinia sprzed 16 lat)

    Z tego co sie orientuje,to kolejną pozycja baletową będzie "Romeo i Julia"w chor.I.Weeis

    • 3 0

  • (opinia sprzed 16 lat)

    Spektakl jest ponoć bardzo podobny do "...z nieba", ale może to i lepiej, bo mam wrażenie, że w klimatach etnicznych Izadora Weiss sprawniej prowadzi fabułę, niż w quasi-filozoficznych etiudach, jakie mogliśmy zobaczyć w "Four and four"...

    • 0 0

  • (opinia sprzed 16 lat)

    ekshibicjonistka :)

    • 0 5

  • (1) (opinia sprzed 16 lat)

    Chodze juz jakis czas do opery i znazylem poznac sklad baletu,wiec nie rozumiem dlaczego w obsadzie sa ludzie, ktorzy nie biora udzialu w spektaklu? Mam na mysli jedna dziewczyne ale nie bede wskazywal palcem. Czy pani Izadora chce sie pochwalic duzym zespolem, z ktorego tak naprawde odchodzi coraz wiecej dobrych tancerzy, bez komentarza.

    • 3 2

    • @borek (opinia sprzed 14 lat)

      Po prostu niekiedy artyści występujący danego wieczora się zmieniają. Głowa służy do myślenia

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery