• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Eurazja (83 opinie)

balet
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
czas trwania:
2 godz. (1 przerwa)
data premiery:
9 maja 2008
6.0
354 oceny
Eurazja

- Eurazja to nie wycieczka krajoznawcza, tylko poszukiwanie inności kulturowych poprzez emocje - mówi Izadora Weiss autorka spektaklu - to poezja ruchu i muzyki. To droga do oswajania piękna, którego coraz mniej w sztuce i wokół nas. Dzięki tak wspaniałemu zespołowi baletowemu, w którym udało nam się zebrać same indywidualności, ta poezja jest możliwa.

W spektaklu poruszone zostaną tak ważne kwestie nietolerancji, zamknięcia się starego pokolenia na nowe, samotności i niezrozumienia.
[foto1]

Libretto i choreografia - Izadora Weiss
Scenografia - Ewa Kochańska
Muzyka - Nigel Kennedy, Jan Sebastian Bach, Dead Can Dance, Bruno Coulais, Alberto Iglesias, Michał Lorenc, Lisa Gerrard, Craig Pruess, Olivier Shanti, Yamato

Obsada: Beata Giza, Franciszka Kierc, Sylwia Kowalska-Borowy, Aleksandra Michalak, Magdalena Pawelec, Marzena Socha, Marta Śrama, Agnieszka Wojciechowska, Dorota Zielińska
Bartosz Kondracki, Michał Łabuś, Filip Michalak, Piotr Nowak, Michał Ośka, Radosław Palutkiewicz, Łukasz Przytarski, Ireneusz Stencel, Łukasz Trautsolt

Izadora Weiss - choreograf
Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Po ukończeniu szkoły pracowała w Teatrze Wielkim w Warszawie i jednocześnie studiowała na wydziale pedagogiki baletu. Jako choreograf debiutowała w 1996r. w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Spektakl nosił tytuł Sny nocy letniej i składał się z trzech części do muzyki kompozytorów filmowych (Serra, Horner, Jenkins). Jego owacyjne przyjęcie przez publiczność zbiegło się ze znakomitymi recenzjami prasowymi. Stale współpracuje z czołowymi polskimi reżyserami operowymi. Do tej pory zrealizowała choreografię do takich spektakli jak: Turandot, Straszny dwór, Galina, Salome, Czarodziejski flet, Don Giovanni, Aida, Carmen, Wolny strzelec, Nabucco, Eugeniusz Oniegin, Faust oraz Halka. Spektakle te były prezentowane na najważniejszych scenach krajowych oraz w USA, Francji, Niemczech, Luxemburgu, Holandii i Finlandii. Na festiwalu w Wexford w Irlandii zrealizowała choreografię do Strasznego dworu, Opery za trzy grosze i Syberii. Przełomowym spektaklem w jej dorobku stał się I Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego zrealizowany w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Po tej realizacji Jiri Kylian zaprosił ją do Nederlands Dance Theater, by odbyła u niego staż choreograficzny. Wielokrotny pobyt w zespole jednego z największych choreografów naszych czasów dał jej szansę doskonalenia swojego warsztatu u jego boku oraz takich twórców, jak Hans van Manen, Ohad Naharin, Paul Lightfoot i Sol Leon. W ramach festiwalu Malta 2000 przygotowała spektakl Cztery pory roku Vivaldiego w nagraniu Nigela Kennedy'ego, który po obejrzeniu tej choreografii zaproponował jej współpracę nad nowym projektem.

W 2005 zrealizowała w Operze Bałtyckiej balet ...z nieba do muzyki Michała Lorenca z jej własnym librettem. Ponownie znakomite recenzje zbiegły się ze stojącymi owacjami widowni. Następna realizacja pełnospektaklowego baletu Eurazja, do którego napisała libretto i dobrała muzykę reprezentującą odrębność kulturową Wschodu i Zachodu miała swoją premierę we wrocławskim teatrze "Capitol" i stała się wydarzeniem otwierającym drogę do zrealizowania marzeń o własnym zespole. Rozpoczęła pracę nad projektem Warszawskiego Teatru Tańca przy Centrum Sztuki "Montownia". Zawiesiła jednak ten projekt po otrzymaniu propozycji z Opery Bałtyckiej, gdzie zrealizowała spektakl 4&4 do muzyki Lisy Gerard, Alessandra Marcello oraz Vivaldiego i Bacha w nagraniach Nigela Kennedy'ego. Kolejną premierą był tam powtórzony z licznymi modyfikacjami spektakl autorski Eurazja. Wielomiesięczna praca nad tymi realizacjami pozwoliła na zbudowanie w Operze Bałtyckiej znakomitego zespołu tańca współczesnego, którego młodzieńczą dynamikę i jakość wychwalali nie tylko recenzenci, ale coraz liczniej napływająca do tego teatru publiczność. Zwieńczeniem tej pracy była trzecia premiera Romea i Julii, baletu opartego na dramacie Szekspira, którego akcja została przeniesiona w czasy nam współczesne. Muzykę Izadora Weiss jak zawsze wybrała i zmontowała sama. Znalazły się tu między innymi kompozycje Glassa, Beethovena, Prokofiewa, Lisy Gerrard i Santaollali.

We wrześniu 2009 w ramach festiwalu Haendla w Warszawskiej Operze Kameralnej wyreżyserowała monodram do muzyki Haendla Tre donne - tre destini z udziałem znakomitej solistki Olgi Pasiecznik. Po latach, na specjalne życzenie Pasiecznik, wróciła również na scenę jako tancerka. Przepięknie zatańczyła w duecie z Michałem Łabusiem, solistą baletu Opery Bałtyckiej. Entuzjastyczne recenzje i ciepłe przyjęcie widzów spowodowały, że spektakl wszedł do stałego repertuaru WOK. Obecnie Izadora Weiss pracuje nad swoim najnowszym baletem Out. Premiera już w maju 2010 w Operze Bałtyckiej.


Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (83) 1 zablokowana

  • (opinia sprzed 15 lat)

    Cudo... Czułam się jak zahibernowana. Doskonała uczta dla zmysłów. Piękna choreografia, cudownie dobrana muzyka. Nic tylko ogladać...

    • 5 2

  • WARTO! (opinia sprzed 15 lat)

    WCZORAJ BYŁAM NA "EURAZJI"..TO NIEZAPOMNIANY WIECZÓR"..OGLĄDAJĄC SPEKTAKL CZUŁAM JAK CIEPŁY WIATR MUSKA MOJĄ DUSZĘ..WYSZŁAM CZUJĄC SIĘ JAK PO SPOTKANIU Z KIMŚ KTO DAJE DOBRĄ ENERGIĘ..POLECAM LUDZIOM W KAŻDYM WIEKU.

    • 4 3

  • cudowny! (opinia sprzed 15 lat)

    cudowne przedstawienie, poruszające.
    Świetni tancerze, bardzo dobrze dobrana muzyka.
    Mój odbiór nieco różni się od założenia twórców, nie mniej - takie prawo sztuki, nie narzekam.
    zdecydowanie 5.

    • 6 1

  • rodzinne balety (opinia sprzed 15 lat)

    za publiczna kase

    • 2 4

  • Genialny ! (opinia sprzed 15 lat)

    Byłam na tym spektaklu 2 razy!
    Wspaniała muzyka,taniec, choreografia...
    To było wspaniałe wzruszające oraz inspirujące doświadczenie.

    • 5 2

  • nie aż tak źle (opinia sprzed 15 lat)

    Gdybym sugerował się wyłącznie opiniami widzów, nie zobaczyłbym co najmniej połowy dobrych spektakli. Ten balet jest wspaniały! Świetnie dobrana muzyka i efektowna choreografia przesądzają o wysokiej wartości spektaklu. Brawa za ciekawe chwyty inscenizacyjne - pewne elementy wręcz "wyparowywały" ze sceny. No i ze zwykłych, czasami najprostszych ruchów powstawały piękne układy taneczne (np. ostatnia scena). Pochwalam też ograniczoną do projekcji filmowych i efektów świetlnych scenografię. Poza tym, spektakl działa łagodząco na umysł. A to już zasługa cudownej muzyki orientalnej ;-)

    • 4 1

  • DOBRY SPEKTAKL (opinia sprzed 15 lat)

    Świetnie dobrana muzyka, dobra choreografia. Najważniejsze, że widać u artystów wielki zapał i dużą radość z tego co robią. Polecam, warto!

    • 3 1

  • ;] (opinia sprzed 15 lat)

    byłam dziś na Eurazji razem z chłopakiem, bardzo nam się podobało ;] zarówno taniec jak i muzyka bardzo fajne, gorąco polecam ;]

    • 3 1

  • OPINIA (opinia sprzed 15 lat)

    Nie ujmując nic aktorom, musieli włożyć w swoją pracę dużo energii zdobytej poprzez ćwiczenia, spektakl zamiast być choć trochę " inteligentny " stał się bezładną plątaniną ciał, nic nie mówiącą ani o Europie, a tym bardziej o Azji. Kompletnie chybiony pomysł, a choreograf nie odrabiał pracy domowej tylko się ślizgał aż się doślizgał do Opery Bałtyckiej.
    Aż strach pomyśleć ile talentów zostało zjedzonych przez tak słabą i mierną Panią od Eurazji.

    • 0 2

  • (opinia sprzed 15 lat)

    z tego co sie orientuje to kilka tygodni temu odbyła sie premiera z choreografiai trzech innych wspolczysnych choreogtafow. odpuscie sobie ludzie te tendencyjne krytyki

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery