• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Eros i Psyche (40 opinii)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
data premiery:
12 września 2015
Eros i Psyche
Ludomir Różycki

libretto: Jerzy Żuławski

Opera "Eros i Psyche" Ludomira Różyckiego, z librettem opartym na niezwykle popularnym na początku XX wieku dramacie Jerzego Żuławskiego, swoją prapremierę miała we Wrocławiu w 1917. W tym samym czasie Karol Szymanowski przygotowywał się do napisania Króla Rogera. Dzieło Szymanowskiego, choć nie spotkało się z uznaniem publiczności w latach dwudziestych, powraca obecnie z sukcesem na najważniejsze sceny operowe. Inny los spotkał operę Różyckiego - w okresie międzywojennym przebojem zdobyła europejskie sceny, po wojnie grana była już tylko dwa razy w Polsce, a obecnie popadła całkowicie w zapomnienie. Zupełnie niesłusznie - jest to opera pełna rozmachu przywodząca na myśl dzieła Pucciniego i R. Straussa, a jej libretto pod wieloma względami należy uznać za lepsze od "Króla Rogera".

Opowiada historię tęsknoty człowieka za światem idealnym - za miłością oraz o walce człowieka z ciałem i materią. Uosobieniem miłości jest oczywiście mityczny kochanek - Eros, Psyche symbolizuje zaś duszę ludzką. Tytułowa Psyche wędruje w towarzystwie parobka Blaksa (który jest kwintesencją materializmu) przez pięć epok - od Starożytnej Grecji, przez Cesarstwo Rzymskie, średniowieczną Europę, Rewolucję Francuską po wiek XX. W każdej z epok odradza się w innej roli i na nowo rozpoczyna poszukiwanie swojego ideału - Erosa. W finale spotyka go tam, gdzie zupełnie się go nie spodziewa.

Kierownictwo muzyczne: Rafał Kłoczko
Inscenizacja i reżyseria: Natalia Kozłowska
Kostiumy: Maksym Kohyt, Monika Ostrowska
Projekcje: Olga Warabida
Choreografia: Sayaka Haruna, Bartosz Kondracki
Przygotowanie Chóru: Anna Michalak
Światła: Piotr Miszkiewicz

Współpraca muzyczna: Jakub Kontz
Asystent reżysera: Magdalena Szlawska
Przygotowanie solistów-pianiści korepetytorzy: Liana Krasyun-Korunna, Paulina Leda

Obsada:
Psyche - Barbara Zamek / Magdalena Stefaniak
Eros - Przemysław Baiński
Blaks - Marcin Miloch
Arete, Ksieni - Katarzyna Okońska
Hagne, Laida, Furtianka - Ewelina Rakoca
Melike, Hedone, Hanna - Magdalena Chmielecka
Hermes, St. Niewolnik, Kapelan, Gospodarz, Paweł - Sławomir Kowalewski
Stary Grek, Rycerz rzymski, Gość I, Alfred - Janusz Żak
Charmion, Biesiadnik, Gość II, Hugo - Rafał Sambor
Goniec - Krzysztof Brzozowski
Młody człowiek, Tolo - Bartosz Żołubak
Głos Dantona - Waldemar Sadowski
Lokaj - Wojciech Winnicki

oraz
Bałtycki Teatr Tańca, Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent: Rafał Kłoczko

Spektakl współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca "Artysta-rezydent".

Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (40) 2 zablokowane

  • niestety ale nie warte swojej ceny (opinia sprzed 8 lat)

    Dzisiaj obejrzałam premierę i niestety z przykrością musze napisać, że Eros i Psyche jest bardzo słabe!!! Dlaczego? Otóż w skrócie można powiedzieć że wszystko było na niskim poziomie, włącznie z napisanym streszczeniem w programie, które jest bardzo niechlujnie napisane! Główna solistka słaba. Prawie w ogóle nie można było zrozumieć co śpiewa, nawet we fragmencie jak mówiła, słuchać było ze z dykcja ma duże problemy. Zero scenografii, bo granie tylko światłem i prześcieradlami nie nazwałabym scenografia. Aktorom brak plastyki, brak strojów, brak dykcji oraz często fałszowanie. Niestety we wszystkim zastosowano minimalizm. Nie jestem tylko pewna czy celowo. Okropne to było, ma pewno nie warte 80 zl!!! 3 godziny z którego zapamiętałam najlepiej lokaja w szpilkach (!) jeżeli to ma być nowoczesna opera, to ja już więcej na taką mam nadzieje nie nabiorą się.

    • 4 2

  • Niesłyszalni soliści (opinia sprzed 8 lat)

    Grupa zdolnych,młodych ludzi na czele z panem Rafałem Kłoczko
    niestety nie dała rady.Opera to trudny gatunek sztuki i uczy pokory.
    O scenografii nie wspomnę.Życzę powodzenia w przyszłości.

    • 2 2

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

    Napisy (opinia sprzed 8 lat)

    Doceniam poziom młodych śpiewaków którym premiera zawdzięcza ożywienie dawno zapomnianej muzyki.Niestety duża cześć tekstu opery jest niezrozumiała,. Przyczyny są rożne , ale chyba zawinił charakter języka polskiego który śpiewany w wysokich rejestrach nie daje większych szans na jego zrozumienie.Stad aż prosi się o rownolegle wyświetlanie libretta.

    • 26 4

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

    Faktycznie muzyka to najmocniejszy akcent tego spektaklu. (5) (opinia sprzed 8 lat)

    No ale skoro za pulpitem stanął Rafał Kłoczko to nie ma się co dziwić. Żal jedynie ściska pewną część ciała, że władze Gdyni nie potrafią wykorzystać takiego potencjału jaki ma ten człowiek i mają wszystko w tej ściśniętej części ciała.

    • 10 17

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

      (4) (opinia sprzed 8 lat)

      Chyba niezbyt doświadczony z Ciebie drogi przedmówco muzyk, skoro tak pozytywnie odnosisz się do jakości Rafała Kłoczki jako dyrygenta

      • 5 2

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

        ciekawe... (3) (opinia sprzed 8 lat)

        grałem z nim nie raz i zawsze jest to swietna współpraca - efekt pracy mowi sam za siebie,
        orkiestra brzmi swietnie! brawo panie rafale!

        • 0 5

        • Opinia do artykułu

          Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

          jeszcze ciekawsze (2) (opinia sprzed 8 lat)

          Chyba inaczej rozumiemy pojęcie efektywnej współpracy oraz spójnego brzmienia. Rafał jest fajnym człowiekiem, ale do prawdziwego muzykowania i dyrygowania jeszcze mu daleko.

          • 4 0

          • Opinia do artykułu

            Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

            ? (1) (opinia sprzed 8 lat)

            muzyk nie z trojmiasta, ktory dotarł do gdanska na spektakl badz tez nie, ale ocenic łatwo. znajdź mi prosze dyrygenta w tym wieku, co potrafi stworzyć cos na takim wysokim poziomie z tak trudnym zespołem, ktory nawet pod wspaniałym kozlowskim nie zawsze chce zabrzmiec, warto raczej w niego inwestować i pomoc mu sie rozwinąć skoro ma predyspozycje :) obserwuje go od kilku juz lat, choc nigdy z nim nie grałem i potencjał ma ogromny, ja tam trzymam za niego kciuki

            • 1 2

            • Opinia do artykułu

              Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

              właśnie (opinia sprzed 8 lat)

              podpisuje się pod poprzednim, trzymamy kciuki i obserwujemy!

              • 1 2

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

    nieciekawe, niezrozumiale i biedne!!! (4) (opinia sprzed 8 lat)

    Począwszy od głównej solistki, która śpiewała zła dykcja, z fałszamo, bez charakteru i plastyki ruchów, poprzez bardzo biedna i nijaka scenografię a skończywszy na beznadziejne streszczenie całego spektaklu w programie - napisane zresztą przez Panią Reżyser!!! (chyba na kolanie...) świadczy o braku szacunku dla pieniędzy widzów!!! 3 godziny spędzone na nudnym, nieciekawym i czasami wręcz śmiesznym przedstawieniu (bo do opery temu jest daleko!) za całe 80 zl jest wielka pomyłka. Wstyd. Wstyd ze ktokolwiek ma czelność tyle wziąść od ludzi za coś takiego!

    • 15 21

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

      słucham? (1) (opinia sprzed 8 lat)

      chyba nie byliśmy na tym samym spektaklu... pani Zamek wspaniale kreowała trudną partię Psyche, Marcin Miloch jest niesamowity (patrzmy na niego uważnie, powinien coraz częściej dostawać główne partie, bo ma potencjał, jakich próżno szukać!), inscenizacja oszczędna, niemal ascetyczna, ale to jej atut - pozwala skupić się na dramaturgii i opisanej historii, a wykonanie chóru i orkiestry... wspaniałe! dyrygent - skądinad znany na Pomorzu bardzo dobrze - poradził sobie doskonale z tą trudną partyturą, brawo dla pana Kłoczki! oczywiście, że są mankamenty - czasem orkiestra nie dała się przebić młodym głosom, a napisy byc powinny - nawet we Włoszech podczas Traviaty są napisy w ojczystym języku - do następnych spektakli - które mam nadzieje będą - nalezy je dodać! A ja już kupuję bilety na środę na panią Stefaniak!

      • 12 9

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

        młode głosy (opinia sprzed 8 lat)

        Jeśli głosy są "młode", to powinny sobie spokojnie "dorosnąć" zanim staną na scenie. Żadna dobra produkcja operowa nie może cechować się wyciszeniem orkiestry po to aby mały głos mógł się przebić.

        • 6 1

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

      (opinia sprzed 8 lat)

      Ten komentarz nawet nie jest napisany po polsku.

      • 2 3

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

      (opinia sprzed 8 lat)

      Wstyd to jest pisać "wziąść" zamiast "wziąć".
      A spektakl nie jest wstydem, jest po prostu skromny i mało widowiskowy.

      • 1 1

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

    am (opinia sprzed 8 lat)

    Muzyka i jej przepiękne wykonanie jest tym, co ratuje tę Operę.

    • 10 9

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

    Psyche! (opinia sprzed 8 lat)

    rola Psyche była wspaniała! kochamy panią i towarzyszącego erosa!!!

    • 13 13

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

    zawiedziona (4) (opinia sprzed 8 lat)

    Gdyby soliści byli lepsi i dyrygent by wiedział co robi (miałam wrażenie, że orkiestra lepiej radziłaby sobie bez niego), to może bym przebolała 80zł za bilet.

    • 19 16

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

      hejsterstwo na najwyższym poziomie... (opinia sprzed 8 lat)

      widać, że komuś znów nie odpowiada, że w Trójmieście dzieje się coś interesującego... soliści nie wszysy byli świetni, ale niektórzy byli absolutnie wspaniali (Miloch, Rakoca, Chmielecka, Kowalewski), a dyrygent świetnie poprowadził tę operę, ale może mamy różne punkty widzenia, cóż - jak dla mnie - spektakl powinien pozostać w repertuarze jak najdłużej!!!

      • 13 13

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

      Ta orkiestra... (opinia sprzed 8 lat)

      Ta orkiestra rzępołów rżnąca wiecznie w bezpiecznym forte????

      • 7 7

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

      do Karola W. (1) (opinia sprzed 8 lat)

      Tekst "zawiedzionej" to nie jest hejterstwo, tylko wyrażenie opinii. Ja z kolei nie neguję tego, iż wystawienie jakiejkolwiek opery Różyckiego jest interesujące. To świetna muzyka, i wspaniale że są ludzie tacy jak Kłoczko, którzy ją przywracają do życia. Jednakże nie można pozwolić na to aby muzyczna ciekawostka przerodziła się w jeden z głownych punktów programowych Opery Bałtyckiej, instytucji z wielomilionową dotacją. Tym bardziej, iż poziom tego przedstawienia jest wysoki, ale tylko w odniesieniu to produkcji jakiegoś studium operowego funkcjonującego przy poważnym teatrze. Dotyczy to solistów, dyrygenta i czasami również orkiestry.

      W latach 70' uznani w Europie producenci przedstawień porównywali jakość produkcji w Operze Bałtyckiej do teatrów w Zurychu, Paryżu a raz nawet do La Scalli. Teraz próżno szukać tych porównań.

      • 7 1

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

        zgadzam się (opinia sprzed 8 lat)

        zgadzam sie z przedmówca, jeszcze długa droga przed solistami, dyrygentem i reżyserem, ale to bardzo dobra droga i stworzyli cos na całkiem niezłym poziomie, za pare lat maja szanse należeć do czołówki, obserwujmy, oceniajmy i miejmy nadzieje, ze bedzie coraz lepiej, trzymamy kciuki!

        • 3 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

    słysząca (opinia sprzed 8 lat)

    To niesamowite, że już w ósmym rzędzie Ksieni i Arete była słyszana rewelacyjnie. Gratulacje dla Psyche.

    • 9 11

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

    Bardzo pozytywnie (opinia sprzed 8 lat)

    Byłem, widziałem, słyszałem. Arete i Kseni świetnie, Psyche także super. Cały spektakl na wielkim plusie. Autor tekstu chyba się nie popisał z tym komentarzem

    • 10 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery