• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Eros i Psyche (40 opinii)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
data premiery:
12 września 2015
Eros i Psyche
Ludomir Różycki

libretto: Jerzy Żuławski

Opera "Eros i Psyche" Ludomira Różyckiego, z librettem opartym na niezwykle popularnym na początku XX wieku dramacie Jerzego Żuławskiego, swoją prapremierę miała we Wrocławiu w 1917. W tym samym czasie Karol Szymanowski przygotowywał się do napisania Króla Rogera. Dzieło Szymanowskiego, choć nie spotkało się z uznaniem publiczności w latach dwudziestych, powraca obecnie z sukcesem na najważniejsze sceny operowe. Inny los spotkał operę Różyckiego - w okresie międzywojennym przebojem zdobyła europejskie sceny, po wojnie grana była już tylko dwa razy w Polsce, a obecnie popadła całkowicie w zapomnienie. Zupełnie niesłusznie - jest to opera pełna rozmachu przywodząca na myśl dzieła Pucciniego i R. Straussa, a jej libretto pod wieloma względami należy uznać za lepsze od "Króla Rogera".

Opowiada historię tęsknoty człowieka za światem idealnym - za miłością oraz o walce człowieka z ciałem i materią. Uosobieniem miłości jest oczywiście mityczny kochanek - Eros, Psyche symbolizuje zaś duszę ludzką. Tytułowa Psyche wędruje w towarzystwie parobka Blaksa (który jest kwintesencją materializmu) przez pięć epok - od Starożytnej Grecji, przez Cesarstwo Rzymskie, średniowieczną Europę, Rewolucję Francuską po wiek XX. W każdej z epok odradza się w innej roli i na nowo rozpoczyna poszukiwanie swojego ideału - Erosa. W finale spotyka go tam, gdzie zupełnie się go nie spodziewa.

Kierownictwo muzyczne: Rafał Kłoczko
Inscenizacja i reżyseria: Natalia Kozłowska
Kostiumy: Maksym Kohyt, Monika Ostrowska
Projekcje: Olga Warabida
Choreografia: Sayaka Haruna, Bartosz Kondracki
Przygotowanie Chóru: Anna Michalak
Światła: Piotr Miszkiewicz

Współpraca muzyczna: Jakub Kontz
Asystent reżysera: Magdalena Szlawska
Przygotowanie solistów-pianiści korepetytorzy: Liana Krasyun-Korunna, Paulina Leda

Obsada:
Psyche - Barbara Zamek / Magdalena Stefaniak
Eros - Przemysław Baiński
Blaks - Marcin Miloch
Arete, Ksieni - Katarzyna Okońska
Hagne, Laida, Furtianka - Ewelina Rakoca
Melike, Hedone, Hanna - Magdalena Chmielecka
Hermes, St. Niewolnik, Kapelan, Gospodarz, Paweł - Sławomir Kowalewski
Stary Grek, Rycerz rzymski, Gość I, Alfred - Janusz Żak
Charmion, Biesiadnik, Gość II, Hugo - Rafał Sambor
Goniec - Krzysztof Brzozowski
Młody człowiek, Tolo - Bartosz Żołubak
Głos Dantona - Waldemar Sadowski
Lokaj - Wojciech Winnicki

oraz
Bałtycki Teatr Tańca, Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent: Rafał Kłoczko

Spektakl współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca "Artysta-rezydent".

Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (40) 2 zablokowane

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

    Za, a nawet przeciw. Tym razem wystawiam 6/10 (opinia sprzed 8 lat)

    Miałam przyjemność obejrzeć wczorajszą operę. Odtwórczyni Psyche naprawdę godna uwagi, świetna aktorsko!! Zdecydowanie przyjemnie podziwiało się jej kreację. Niestety wokalnie Pani Zamek niejednokrotnie nie potrafiła przebić się przez muzykę (zresztą będącą najjaśniejszym aspektem "Erosa i Psyche"!!) Sam Eros również zasługuje na dostrzeżenie. Był najbardziej zrozumiały wokalnie. Bynajmniej dla nas.

    NAPISY!!
    Obowiązkowo!! Jak moi przedmówcy, miałam ogromny kłopot ze zrozumieniem treści opery!! A chyba każdy potwierdzi, że w trakcie 3 godzinnego spektaklu jest to naprawdę bardzo uciążliwe!! Tato zasnął podczas inscenizacji!! Nikt z moich znajomych (było nas czworo) prawie nie rozumiał artystów!! Nic dziwnego, że opera potrafiła ululać....

    Jeszcze jedno!!
    Podpisuję się pod opinią dotyczącą scenografii. Scena klasztorna jest najlepsza!! Tajemnicza i intrygująca. Świetnie pomyślana i zrealizowana. Magia!!
    W naszym gronie również została uznana za najciekawszą.

    Niestety tym razem wystawię operze bałtyckiej 6/10
    Być może napisy poprawiłyby wszystkim ocenę. Nam, na pewno.

    • 3 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

    (1) (opinia sprzed 8 lat)

    Dajcie młodym szansę. Ich głos ciągle pracuje. Dopiero zaczynają. Duża scena i publiczność to zawsze stres. Chórzyści Opery w indywidualnych rolach super. Widać, że potrafią śpiewać ;)

    Minus za wizualizację, kostiumy, scenografię. Mogło być lepiej. Mogę się tylko domyślać, że jest to efektem braku finansów. Z lokaja w ostatniej części bardzo zadowolony byłby Leon Dziemaszkiewicz ;)
    Wizualizacje już w Operze były nieraz. Te z Erosa są słabe.

    Główni soliści jak na młodzież nawet nieźle.
    Czasem trąci dłużyzną, ale w ostateczności warto iść. Polecam.

    • 5 1

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

      wizualizacje (opinia sprzed 8 lat)

      faktycznie wizualizacje słabsze ale w Rzymie były super! ta sama pani robiła kilka lat temu do pucziniego jako komiks w operze naszej, to było cos! ten spektakl powinien wrocic na scenę!!!

      • 5 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

    Tak, ale... (opinia sprzed 8 lat)

    Byłam na wczorajszym spektaklu, jestem oczarowana inscenizacją (scena w klasztorze doskonała!), scenografią oraz grą młodych artystów . Podzielam jednak pojawiające sie na forum zastrzeżenia dotyczące zbyt głośnej orkiestry oraz dykcji niektórych wykonawców. Po prostu części partii nie można było usłyszeć lub zrozumieć, przez co kluczowa scena finałowa bez przeczytania streszczenia jest zupełnie niezrozumiała. Napisy ułatwiłyby odbiór spektaklu.

    • 16 1

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

    efekty multimedialne i wizualizacje istny dramat... (opinia sprzed 8 lat)

    Te wyswietlane banialuki to najslabszy, najbardziej kiczowaty punkt tej produkcji. Dalabym jeszcze punkt za dobre kostiumy.

    • 12 12

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

    piekny spektakl (opinia sprzed 8 lat)

    piekny spektakl, moze brakuje mi troche operowej scenografii z prawdziwego zdarzenia, ale muzyka załatwia wszystko , było pieknie !

    • 6 8

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

    Bardzo pozytywnie (opinia sprzed 8 lat)

    Byłem, widziałem, słyszałem. Arete i Kseni świetnie, Psyche także super. Cały spektakl na wielkim plusie. Autor tekstu chyba się nie popisał z tym komentarzem

    • 10 14

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

    słysząca (opinia sprzed 8 lat)

    To niesamowite, że już w ósmym rzędzie Ksieni i Arete była słyszana rewelacyjnie. Gratulacje dla Psyche.

    • 9 11

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

    Psyche! (opinia sprzed 8 lat)

    rola Psyche była wspaniała! kochamy panią i towarzyszącego erosa!!!

    • 13 13

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

    am (opinia sprzed 8 lat)

    Muzyka i jej przepiękne wykonanie jest tym, co ratuje tę Operę.

    • 10 9

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Idee a rzeczywistość, czyli "Eros i Psyche" w Operze Bałtyckiej

    Napisy (opinia sprzed 8 lat)

    Doceniam poziom młodych śpiewaków którym premiera zawdzięcza ożywienie dawno zapomnianej muzyki.Niestety duża cześć tekstu opery jest niezrozumiała,. Przyczyny są rożne , ale chyba zawinił charakter języka polskiego który śpiewany w wysokich rejestrach nie daje większych szans na jego zrozumienie.Stad aż prosi się o rownolegle wyświetlanie libretta.

    • 26 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery