• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Dorota Nieznalska - Królowa Polski (13 opinii)

Projekt w ramach programu rozwoju kolekcji sztuki nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku pt. "Nowe Otwarcie - Kolekcja Sztuki XX i początku XXI wieku - edycja Trójmiejska". W czwartek, 28 czerwca o godz. 18 w Pałacu Opatów, Oddział Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku odbędzie sie druga odsłona projektu w formie prezentacji pracy i spotkania z Dorotą Nieznalską, które poprowadzi Małgorzata Paszylka Glaza.

Rzeźbiarski obiekt pt. Królowa Polski został zrealizowany w 2008 roku. Tworzy go rzeźba brązowa w formie wieńca cierniowego, inkrustowanego transparentnym bursztynem, ułożona na czerwonej poduszce wraz z pojedynczymi czarnymi włosami ludzkimi. Całość zamknięta jest w szklanej gablocie i ustawiona na postumencie. Dzieło zostało uznane przez jury i publiczność za najlepszą realizację konkursową I Gdańskiego Biennale Sztuki 2010 Tożsamość Miejsca.

Michał Bieniek pisze o pracy artystki:
Królowa Polski Doroty Nieznalskiej to wykonana z brązu korona cierniowa - symbol cierpienia i odkupienia, jeden z najważniejszych elementów chrześcijańskiej ikonografii. Kolce tego wieńca zostały wykonane z czerwonego, krwawego bursztynu, co nadaje całości charakter wyrobu jubilerskiego. Trop prowadzący do właściwego zrozumienia tego zabiegu zawiera się w tytule pracy i w jego nieoczywistym na pierwszy rzut oka powiązaniu z zastosowanym materiałem. Królowa Polski to tytuł Najświętszej Maryi Panny, używany przez polskich katolików dla podkreślenia ścisłych związków narodu polskiego z katolicyzmem. Przypominając o patronce narodu, Dorota Nieznalska pyta o mechanizm formowania się i funkcjonowania tradycyjnie rozumianej polskości. Madonna to w istocie figura udręczenia - podobnie jak wyłaniająca się z romantycznych wizji Polska, budująca swoją tożsamość na przekonaniu o konieczności cierpienia i ponoszenia ofiar. W tę opowieść o polskości, co sugeruje obecność bursztynu, wpisuje się na swój własny sposób historia pochodzącej z nadbałtyckiego Gdańska artystki. W 2001 roku została ona wyznaczona do odegrania głównej roli w trwającej dziewięć lat medialnej i sądowej drodze krzyżowej - w spektaklu, który miał potwierdzić konieczność powszechnego i jednomyślnego wyznawania utartych narodowych wartości. Faktu, że ów cel nie został osiągnięty, nie sposób przecenić - wyznacza on bowiem moment istotnej, światopoglądowej zmiany.

Dorota Nieznalska (ur.1973 r. w Gdańsku) jest artystką wizualną, o szczególnej pozycji na scenie sztuki polskiej. Uznawana za najbardziej kontrowersyjną artystkę tzw. nurtu krytycznego. Ukończyła metaloplastykę w Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni oraz (w latach 1993-1999) Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom broniła w pracowni prof. F. Duszeńki i pracowni Multimedialnej prof. Grzegorza Klamana. Od 2010 r. podjęła studia doktoranckie w rodzimej uczelni. Mieszka i pracuje w Gdańsku. Zajmuje się rzeźbą, fotografią i wideo. Tematyka jej prac obejmuje kwestie genderowe związane z męskością i kobiecością, przemocą systemową, w tym religijną, pamięcią zbiorową i społecznymi antagonizmami.
Zrealizowała 21 wystaw indywidualnych w Polsce, Niemczech i Szwecji, brała udział w 63 wystawach zbiorowych w Belgii, Czechach, Gruzji, Niemczech, Polsce, Rosji, Rumunii, Szwecji, USA. Była stypendystką Miasta Gdańska, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego oraz laureatką stypendiów pobytowych, m.in. HIAP, CRP Orońsko, Kunstforum Ostdeutsche Galerie Regensburg.

Swoją szczególną pozycję w krajobrazie polskiej sztuki zawdzięcza trudnościom w odbiorze społecznym tworzonych przez siebie dzieł. Jako jedyna artystka w kraju została oskarżona w 2002 r. o naruszenie uczuć religijnych poprzez eksponowanie w galerii Wyspa instalacji rzeźbiarskiej pt. Pasja stalowy krzyż z fotografią męskich genitaliów został zestawiony z filmem wideo przedstawiającym ćwiczącego mężczyznę. Po ośmiu latach, jednym wyroku skazującym i apelacji Dorota Nieznalska została uniewinniona od stawianych jej zarzutów z paragrafu 196 Kodeksu Karnego.

Współpracowała z Fundacją Wyspa Progress i galerią Wyspa oraz z innymi organizacjami pozarządowymi i galeriami europejskimi. Jej prace znajdują się kolekcjach publicznych: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Galerii Arsenał w Białymstoku; Norrtelje Konsthalle w Szwecji, Kulczyk Collection w Poznaniu; Kunstforum Ostdeutsche Galerie w Regensburgu (Niemcy), oraz w kolekcjach prywatnych: Galerii Ego w Poznaniu, Galerii Piekary w Poznaniu, Instytucie Sztuki Wyspa w Gdańsku.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Kuratorka projektu: Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka
Koordynatacja: Mariola Balińska, Małgorzata Paszylka-Glaza

Organizator:
Muzeum Narodowe w Gdańsku www.muzeum.narodowe.gda.pl

Mecenasi Muzeum Narodowego w Gdańsku:
Doraco
Energa
Lotos

Patroni medialni:
Trójmiasto.pl
Radio Gdańsk
Gazeta Wyborcza
Trójmiasto
Artinfo.pl
Fotografia kolekcjonerska
Gdańsk.pl
Wrota Pomorza
In your pocket

Opinie (13)

  • Taniutka ta twoja "krytyczna" odwaga , dziecko.

    • 0 0

  • Wypraszam sobie taki tytuł

    Sugeruje on, że pani Nieznalska jest królową Polski. Nie życzę sobie takich sugestii. Z całym szacunkiem dla tej pani - chyba to za wysoka półka na takie aluzje w stosunku do niej.

    • 0 0

  • nie warte złamanego szeląga

    wypociny doktoranki

    • 2 0

  • Chyba wole pojsc na piwo...

    • 4 0

  • Przy każdej Piecie z parafialnego kościółka wypociny P. Nieznalskiej trącą kiczem i tanią podróbą. A, że przekaz ma być na "anty", to się ateusze zachłystują w peanach.

    • 4 0

  • żenujące.

    żenujące dla mnie było, że tam stałam patrzyłam... i? zapomniałam nawet ze to bursztyn. posądziłam o plastik. konwencja? koncepcja? nie wiem... już mnie męczą religijne cokolwiek w sztuce czy gdziekolwiek. to dzieło sztuki nie mówi do mnie nic. drażni.

    • 4 0

  • nieznalska jest na prawdę monotematyczna - współczucia.......

    • 4 0

  • 10 zł za obejrzenie na żywo? bez sensu... obejrzałem na zdjęciu, wystarczy...

    • 3 2

  • (1)

    brak słów

    • 7 7

    • Jak ci brak słów to po co komentujesz?

      • 2 5

  • jedzie na politycznej poprawności

    od czasów penisa na krzyżu trzyma sie tematu , który pasuje politykom i robi na tym kasę . A my doplacamy z podatków na jej dzieła , które są jednie narzędziami politycznymi . Ot co

    • 17 5

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Ze spektaklem "Brzydkie kaczątko" Teatr Miniatura poleciał za granicę. Na Harmony World Puppet Carnival uznano go za najlepszy zespół teatru lalkowego. W jakim mieście został wystawiony?