• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Don Giovanni (74 opinie)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
czas trwania:
3 godz. 30 min. (1 przerwa)
data premiery:
13 kwietnia 2008
4.6
293 oceny
Wolfgang Amadeusz Mozart
Don Giovanni

Arcydzieło teatru operowego. Jego moc tkwi nie tylko w muzyce Mozarta, ale także w tym, że każda inscenizacja odkrywa w nim nowe treści. Dla jednych będzie to opera "płaszcza i szpady", dla innych skomplikowane studium relacji damsko-męskich. Jeszcze inni widzą w nim pochwałę ludzkiej wolności i godności, dla niektórych to opowieść o kobiecej uległości albo wręcz przeciwnie - o niebezpiecznej przebiegłości.



Tytułowy Don Giovanni to uwodziciel, który nie bacząc na liczne niebezpieczeństwa, usiłuje zdobyć każdą kobietę. Jego dotychczasowe kochanki bądź to mszczą się za porzucenie, bądź usiłują kontynuować erotyczny związek. Kobietom towarzyszą mężczyźni, którzy z różnych pobudek także pragną zemsty na Don Giovannim. Ten jednak, dzięki swemu sprytowi i słudze o imieniu Leporello, uchodzi z każdej opresji. Do czasu, gdy przychodzi do niego ta, przed którą nie ma ucieczki, czyli śmierć.

Współczesna inscenizacja z elementami nowoczesnej scenografii, współczesnymi kostiumami i rekwizytami i z charakterystycznymi dla naszych czasów gadżetami - zamiast "księgi kochanek" pojawia się laptop zawierający listę kobiet uwiedzionych przez Don Giovanniego. Na potrzeby opery zakupiono między innymi: peruki Elvisa, Pretty Woman i Rave Blue, oko pirata, maski motyla, pawia i kota, cygaro gigant i nos clowna.

libretto Lorenzo da Ponte na podstawie sztuki Moliera Don Juan

kierownictwo muzyczne: José Maria Florêncio
inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss-Grzesiński
scenografia: Jagna Janicka
przygotowanie chóru: Dariusz Tabisz
choreografia: Izadora Weiss


obsada:
Mikołaj Zalasiński (16.01)/ Robert Gierlach (15, 17.01): Don Giovanni
Bogdan Kurowski / Piotr Nowacki (15, 17.01)/ Andrzej Malinowski (16.01): Komandor
Anna Mikołajczyk / Aleksandra Buczek: Donna Anna
Adam Zdunikowski / Paweł Skałuba: Don Ottavio
Bożena Harasimowicz / Anna Wierzbicka: Donna Elwira
Piotr Nowacki / Dariusz Machej: Leporello
Łukasz Goliński / Adam Palka: Masetto
Julia Iwaszkiewicz / Anna Fabrello: Zerlina

opera wykonywana jest w oryginalnej wersji językowej
tłumaczenie libretta wyświetlane nad sceną


Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (74)

  • a ja byłem 17 stycznia 2010 (opinia sprzed 14 lat)

    i zachwyciła mnie orkiestra. Poza pierwszymi taktami uwertury, które nieco mnie zawiodły, grali bajecznie.

    • 0 0

  • (opinia sprzed 14 lat)

    ano fakt, gra rewelacyjnie, ale Bozia mu trochę głosu poskąpiła niestety...

    • 0 0

  • (opinia sprzed 14 lat)

    bez przesady-kiedy krzyczy to krzyczy ale przede wszystkim gra-całym sobą-zgadzam sie z przedmówcą co do sceny finałowej-jest bezbłędny

    • 0 0

  • Don Giovanni 7 marca (opinia sprzed 15 lat)

    Na operze bywam kilka razy w roku. Wybierając się w sobotę do POB zastanawiałem się czy nie zabraknie mi w spektaklu Mikołaja Zalasińskiego. O Robercie Gierlachu słyszałem wiele dobrego ale jeszcze do tej pory go nie widziałem. Był dobry tak jak większość towarzyszących jemu solistów. Jednak to Adam Pałka niespodziewanie przykuł wszystkich uwagę. Świetnie zagrał co zauważyła trochę ospała publiczność. A moze troche zdezorientowana bo w I akcie było za dużo szumu scenicznego. Mnie osobiście podobał się balet podczas uwertury, reszta zaś różnie. Dzieci na scenie nie przypadły mi do gustu. Laptop już bardziej wpasowywał się w "most do współczesności".Głosy solistów z początku jakby zgaszone w partiach solowych pokazały niemałe możliwości. Za aktorstwo wyróżniłbym Annę Wierzbicką. Scena finałowa nadzwyczajna, znacznie podniosła ocenę całego widowiska.

    • 0 0

  • rewelka (opinia sprzed 15 lat)

    Od dłuższego czasu to pierwsza opera na gdańskiej scenie, do której nie mogę się przyczepić. Rewelacyjne głosy śpiewaków, brawurowa współczesna choreografia i bardzo udane uwspółcześnienie. Brawa szczególnie za scenografię i kostiumy. Miejmy nadzieję, że tak dobry spektakl zagości na dłużej w Operze Bałtyckiej

    • 0 0

  • ŚWIETNE (opinia sprzed 15 lat)

    Wspaniała opera. Świetni śpiewacy, pieknie godzą grę aktorską ze śpiewem. Muzyka czasem aż "wciska w siedzenie". Polecam wszystkim!

    • 0 0

  • dzwiek harfy....to ci dopiero (opinia sprzed 15 lat)

    .....droga gdynianko-no jakiej operze byłaś bo o ile wiem to w Don Giovanim harfy ni ma...;)

    • 0 0

  • ocena 3 lub 3,5 w skali do 5 (opinia sprzed 15 lat)

    Ocena 2,5 jest przesadzona.
    Spektakl naprawdę fajnie się ogląda. Aktorzy i muzycy postarali się. Ich głosy są całkiem dobre jak na gdańską operę. Sceneria zasługuje na ocene 3 i nie więcej. Muzyka: brzmienie oki, choć z denerwował mnie dźwięk harfy - był za głośny.
    Przyznam, że należe do ludzi, którzy nie lubią "uwspółcześniania dzieł klasycznych" jednak tu nawet ten laptop tak nie raził w oczy (jak pisze się w niektórych recenzjach tej opery). Moim zdaniem był całkiem dobrym pomysłem zoobrazowania listy kobiet którą miał Don Giovanni choć chyba wolałabym widzieć długą listę rozwijającą się z tradycyjnego papirusu.
    Co do dzieci to zgadzam się, że troche bez sensu było je angażować, w sumie pojawiają się tylko na chwilę, no i spokojnie możnabyłoby tą scene odegrać bez nich.
    Nie żałuje, że byłam na tej operze i napewno będę szła na kolejne opery - mam nadzieje, że repertuar będzie coraz bogatszy.

    • 0 0

  • Gierlach rewelacyjny jako Don Giovanni (opinia sprzed 15 lat)

    No super spektakl, a Robert Gierlach rewelacja. Warunki, wspaniale gra, a głos...kultura, siła, wszystkie odcienie barw i dynamiki. Wspaniałe panie co za głos Harasimowicz, a i Buczek wielkiej klasy! Fabrello też bardzo wdzięczna. Gratulacje! I kiedy będzie następny Don Giovanni? Wybrałbym się po raz kolejny porównać obsady.

    • 0 0

  • Przeczytajcie to!!! (1) (opinia sprzed 16 lat)

    Czytając te wszystkie wpisy odniosłem wrażenie że istnieje kilku ludzi bardzo negatywnie nastawionych do nowej dyrekcji podejrzewam ze maja zwiazek z akademia muzyczna bo tam sa takie nastroje. Ci ludzie wpisuja sie tu po kilka razy i robia wszystko zeby jak najgorzej przedstawic nową dyrekcję. Zwróćcie uwagę jak wyzywa się reżysera, choreografkę ,pisze się jakieś niesmaczne komentarze, bardzo obraźliwe wg mnie - a chodzi przeciez tylko o przedstawienie operowe. Takie złe emocje nie moga byc spowodowane tym ze sie im nie podobalo. Tu sie kryją jacys pokrzywdzeni osobnicy z wewnatrz opery ktorzy wylewaja swoja żółć i staraja sie zemscic za to ze zostali odsunieci albo cos... Umiem to dostrzec bo znam srodowisko operowe bardzo dobrze. Niektóre negatywne wpisy są wręcz żałośnie nielogiczne - dosłownie jakby moherowa babcia wyzywała tvn - Takie mam skojarzenie! Przeciez to widac golym okiem ze ktos specjalnie tutaj bruździ.

    A teraz o samym spektaklu - powiem wam że tak doskonale zrealizowanego spektaklu nie widziałem jeszcze a bywam na wiekszosci w calej polsce od lat. Jest doskonały, nowoczesny, mozartowski, muzyczny, filozoficzny i bardzo elegancki - to moje skojarzenia. Także dla dobra opery i zeby sprawiedliwosci stalo se zadosc, wpisujcie sie wszyscy ktorzy widzieliscie spektakl. Piszcie co myslicie, miejcie odwagę pisac ze wam sie podoba. Mowi to wam doswiadczony dziennikarz i znawca opery. Niech jakies wyrzutki operowe ktore w d*** były i g**** widziały nie zniszcza tego co probuje sie budowac w operze baltyckiej.

    • 0 0

    • (opinia sprzed 12 lat)

      nie broń tak taty Mateusz

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery