• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Don Giovanni (74 opinie)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
czas trwania:
3 godz. 30 min. (1 przerwa)
data premiery:
13 kwietnia 2008
4.6
293 oceny
Wolfgang Amadeusz Mozart
Don Giovanni

Arcydzieło teatru operowego. Jego moc tkwi nie tylko w muzyce Mozarta, ale także w tym, że każda inscenizacja odkrywa w nim nowe treści. Dla jednych będzie to opera "płaszcza i szpady", dla innych skomplikowane studium relacji damsko-męskich. Jeszcze inni widzą w nim pochwałę ludzkiej wolności i godności, dla niektórych to opowieść o kobiecej uległości albo wręcz przeciwnie - o niebezpiecznej przebiegłości.



Tytułowy Don Giovanni to uwodziciel, który nie bacząc na liczne niebezpieczeństwa, usiłuje zdobyć każdą kobietę. Jego dotychczasowe kochanki bądź to mszczą się za porzucenie, bądź usiłują kontynuować erotyczny związek. Kobietom towarzyszą mężczyźni, którzy z różnych pobudek także pragną zemsty na Don Giovannim. Ten jednak, dzięki swemu sprytowi i słudze o imieniu Leporello, uchodzi z każdej opresji. Do czasu, gdy przychodzi do niego ta, przed którą nie ma ucieczki, czyli śmierć.

Współczesna inscenizacja z elementami nowoczesnej scenografii, współczesnymi kostiumami i rekwizytami i z charakterystycznymi dla naszych czasów gadżetami - zamiast "księgi kochanek" pojawia się laptop zawierający listę kobiet uwiedzionych przez Don Giovanniego. Na potrzeby opery zakupiono między innymi: peruki Elvisa, Pretty Woman i Rave Blue, oko pirata, maski motyla, pawia i kota, cygaro gigant i nos clowna.

libretto Lorenzo da Ponte na podstawie sztuki Moliera Don Juan

kierownictwo muzyczne: José Maria Florêncio
inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss-Grzesiński
scenografia: Jagna Janicka
przygotowanie chóru: Dariusz Tabisz
choreografia: Izadora Weiss


obsada:
Mikołaj Zalasiński (16.01)/ Robert Gierlach (15, 17.01): Don Giovanni
Bogdan Kurowski / Piotr Nowacki (15, 17.01)/ Andrzej Malinowski (16.01): Komandor
Anna Mikołajczyk / Aleksandra Buczek: Donna Anna
Adam Zdunikowski / Paweł Skałuba: Don Ottavio
Bożena Harasimowicz / Anna Wierzbicka: Donna Elwira
Piotr Nowacki / Dariusz Machej: Leporello
Łukasz Goliński / Adam Palka: Masetto
Julia Iwaszkiewicz / Anna Fabrello: Zerlina

opera wykonywana jest w oryginalnej wersji językowej
tłumaczenie libretta wyświetlane nad sceną


Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (74)

  • SKANDAL!!! (opinia sprzed 16 lat)

    Cóz za okrótny bezczelny spisek przeciwko nowej Dyrekcji!!Ludzi którym się nie podoba należy natychmiast eksmitowac zGdańska,zarazę jedną!!!!!Ta wredna akademia muz.i baletówka!!Tyle fatalnych opini o tak rewelacyjnym,wybitnym,ponadczasowym,odkrywczym dziele??Jak śmią!!Widzowie!!-nie wierzcie wichrzycielom i zdrajcom,chwalcie spektakl!!!Alleluja!

    • 0 0

  • (opinia sprzed 16 lat)

    No dokładnie, wygląda to tak, jakby jakieś trójmiejskie środowiska miały gule w związku z tym że ktoś obcy zmienia opere gdańską a oni nie mają w tym udziału. Proszę pamiętać że "redaktorzy" od recenzji to zazwyczaj ludzie po muzykologii i inni absolwenci muzycznych kierunków. A więc środowisko akademickie. Nie wiem... Na pewno jeden wielki syf. A pani która napisała recenzję powyżej to chyba nie była na spektaklu

    • 0 0

  • Prawdziwy Don Giovanni - Zalasinski Mikolaj (opinia sprzed 16 lat)

    Widzialem wielu w tej roli, ale Mikolaj Zalasinski spiewa tak scene finalowa, ze nikt nie robi wedlug mnie tego lepiej. Wprowadza taka sile skupienia energii, ze ogladalem to z zapartym tchem. O poczatku juz widac , ze to spiewak z wielka klasa i osobowoscia sceniczna. Glas zachwyca i w piano i w forte. pozostali tez dobrze obsadzeni. Orkiestra brawo!!!

    • 0 0

  • Mieszane uczucia (opinia sprzed 16 lat)

    Ciężko jest cokolwiek powiedzieć na temat tej opery. Może zacznę od plusów:
    wspaiała muzyka - na wyróżnienie zasługują kwestie Donny Anny i Elviry, arie grupowe również nie pozostawiają nic do życzenia, przeszywają do szpiku kości ( w pozytywnym znaczeniu)
    dekoracje sceniczne i oświetlenie,
    wstawki humorystyczne jak najbardziej były spektaklowi potrzebne - szczególnie w partiach gdzie występowała Zerlina, bo nie wyobrażam sobie zaśpiewania jej kwestii ze śmiertelną powagą
    scena finałowa w prosektorium - wspaniale wykonana, pełna napięcia, wejście Komandora rzuca na kolana - finał godny mozartowskiej opery

    Minusy:
    -stroje - powiązanie z poplątaniem, niby współczesne, niby lata 20, laptop, szpada i aparat fotograficzny, kłująca w oczy kolorystyka - wszystko to ciężkostrawne i trudne do przełknięcia
    -zbyt dużo bieganiny, stukania i pukania; mocno przesadzona ekspresja i gestykulacja - osobiście miałam szczerą ochotę podbiec i dać po łapach Leoprellowi jak stukał palcem w klawisze laptopa

    • 0 0

  • SPISEK PRZECIE WEISSOM?? (opinia sprzed 16 lat)

    dziekuje za pana / pani wypowiedz. podpisuje sie pod pierwsza czescia, bo choc srodowiska nie znam i nie wiem, kto wyzywa,ale tez odnosze wrazenie, ze w trojmiescie zawiazal sie spisek przeciw weissom. Na operze i balecie sie nie znam, wiec sie nie wypowiadam (wystarczy ze robi to pani redaktor, choc jej kompetencje nie odbiegaja od moich) moze warto dac dyrektorowi jeszcze chwilke, zeby pokazal co potrafi?? ja sie zastanawialem, czy to przypadkiem nie media sa winne nagonki, ale skoro sa jakies srodowiska muzyczne, ktorym moze zalezec, to... GDZIE KULTURA????!!!!!!!!! i czego w takim razie chcecie od politykow, skoro tworcy kultury narodowej nie umieja... kulturalnie :-(

    • 0 0

  • Prawdziwy Don Giovanni (opinia sprzed 16 lat)

    Ten prawdziwy dopiero chyba przyjedzie i zachwyci nas wszystkich swoim śpiewem i klasą muzyka- to jak czytam- Robert Gerlach

    • 0 0

  • kondur odpowiada (opinia sprzed 16 lat)

    Widze, ze troche namieszalem :D Kazdy ma prawo do subiektywnej oceny.Widzialem oba spektakle, przeczytalem obsade i ocenilem.To nie Pawełek, to student wokalistyki AM :D

    • 0 0

  • zdunikowski pod dźwiękiem... (opinia sprzed 16 lat)

    to ty Pawełku?

    • 0 0

  • Rozczarowanie (opinia sprzed 16 lat)

    Spektakl wygląda tak jak plakat - nie zachęca.Muzyka pozbawiona energii, spójności,sensu.Za dużo barw, pomieszanie kolorów i styli - przeszkadza i razi. Obsada nietrafiona,śpiewacy w większości nadają się do wykonywania muzyki dawnej a nie opery.Zalasiński aktorsko dobrze, ale głosowo pozostawia wiele do życzenia/co się stało z tym pięknym barytonem?/.Wyróżnia się Komandor i Leporello. Harasimowicz/Elwira/ - brak słów,lepsza Wierzbicka,Buczek buczy/Anna/,lepsza Mikołajczyk. Spodziewałem się czegoś więcej.Muzyka Mozarta jest ponadczasowa, piękna, porywająca, tu niestety tego zabrakło.

    • 0 0

  • Szanowny rzeczniku pana marszałka (opinia sprzed 16 lat)

    To, ze mamy w Gdańsku operę wiadomo . Co do owacjii na stojąco to prawda , ale krytyka jest potrzebna a nawet niezbędna i ma służyć "naprawie", a jest co naprawiać. Moje współczucie należy traktować jako odruch "ludzki" ale i obywatelski gdyż to z moich pieniędzy marszałek dofinansowuje Operę Bałtycką a nie ma nic bardziej zawodnego jak "samozadowolenie władzy".

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery