Spektakl D-KOD-R powstał z fascynacji językiem tańca i możliwościami komunikacyjnymi ciała człowieka, a jego tytuł odnosi się przewrotnie do teorii o kodowaniu lingwistycznym Basila Bernsteina. Socjolingwista badał, w jaki sposób systemy mowy przekształcają doświadczenie mówiącego. Wyróżnił dwa typy kodu lingwistycznego: ograniczony i rozwinięty. W pierwszym - wypowiedzi mają na celu przekazanie informacji i są wyrazem struktury społecznej, ubarwiają ją i wzmacniają; w drugim — służą rozróżnianiu i łączeniu idei, gdzie system komunikacji jest zorientowany na osobowość.
D-KOD-R
koncept, choreografia i wykonanie: Monika Grzelak, Joanna Czajkowska, Przemysław Wereszczyński, Jacek Krawczyk
scenariusz: Joanna Czajkowska, Jacek Krawczyk
muzyka: Marcin Zabrocki (ze specjalnym udziałem IKENGA DRUMMERS)
kostiumy: Jola Słoma, Mirosław Trymbulak