Wiadomości

stat

Lotos i Energa wycofują się ze sponsoringu

Lotos sponsorował m.in. festiwal Solidarity of Arts. Zdjęcie z koncertu Esperanzy Spalding z 2014 roku.
Lotos sponsorował m.in. festiwal Solidarity of Arts. Zdjęcie z koncertu Esperanzy Spalding z 2014 roku. fot. Anna Szczodrowska/Trojmiasto.pl

Według niepotwierdzonych jeszcze informacji, dwie największe trójmiejskie firmy - Grupa Lotos oraz Grupa Energa - znacznie ograniczą w 2016 roku środki finansowe, jakie przekażą na wsparcie trójmiejskich wydarzeń sportowych i kulturalnych. Stracą na tym m.in. festiwal Solidarity of Arts, Siesta czy Festiwal Szekspirowski. Od kilku lat koncern naftowy ogranicza również swoje zaangażowanie na naszym terenie w sponsoring sportowy. Natomiast Energa, zamiast na kulturę, ma zamiar położyć większy nacisk na wsparcie polityki historycznej i wychowanie patriotyczne młodzieży.



Czy duże firmy powinny inwestować w sport i kulturę?

tak, na tym m.in. polega społeczna misja koncernów 56%
tak, ale tylko jeśli uznają, że przynosi im to wymierny zysk wizerunkowy 20%
raczej nie, przecież nie ma to przełożenia na ich biznes 3%
nie, czas skończyć z przekonaniem, że nierentowne przedsięwzięcia powinny być wspierane 21%
zakończona Łącznie głosów: 2283
Informowaliśmy już o kłopotach finansowych Opery Bałtyckiej z powodu wycofania się jej strategicznego partnera - Grupy Lotos. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, umów sponsorskich gdańska spółka nie planuje przedłużać również z innymi trójmiejskimi podmiotami, których działalność kulturalną i artystyczną dotąd finansowo wspierała.

Od lat Lotos był stałym partnerem wielu wydarzeń, to m.in. festiwal Solidarity of Arts, Festiwal Szekspirowski, festiwal Siesta, Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry" czy gdyńska impreza Cudawianki. Firma współpracuje również z Nadbałtyckim Centrum Kultury oraz Teatrem Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie.

Niemal żaden nasz rozmówca nie jest w stanie potwierdzić, czy również w tym roku otrzyma finansowe wsparcie od głównego sponsora. Magdalena Hajdysz z Teatru Szekspirowskiego przyznała, że wciąż czekają na odpowiedź w sprawie współpracy przy kolejnym Festiwalu Szekspirowskim. Sprawa ma się wyjaśnić wkrótce. Podobnie jest w przypadku Solidarity od Arts - niebawem mamy otrzymać oficjalny komentarz rzecznika prasowego festiwalu.

Maciej Farski, rzecznik Siesta Festivalu, w rozmowie z nami przyznał, że obecnie trwają rozmowy z Lotosem. Kilka dni temu organizatorzy Siesty otrzymali nową umowę od sponsora, która w najbliższym czasie będzie konsultowana.

Natomiast Mirosław Nowak, kierownik Działu Produkcji Telewizyjnej w TVP oraz członek komitetu organizacyjnego Dwóch Teatrów, zapewnił nas, że w tym roku nie zmienia się współpraca Lotosu z festiwalem i koncern naftowy nadal pozostaje jego głównym sponsorem.

Finansowanie będzie, choć trochę mniejsze

Sam koncern twierdzi, że jedynie nieznacznie ogranicza swoje zaangażowanie w wydarzenia kulturalne w Trójmieście, pozostaje jednak mocnym partnerem pomorskiego sportu, kultury i projektów społecznych.

- Mimo pewnych zmian, jeśli chodzi o wybrane projekty, Lotos nadal pozostaje jednym z największych sponsorów życia społecznego w Trójmieście i na Pomorzu. Nie będą kontynuowane jedynie trzy projekty, których spółka była partnerem w 2015 roku, na sumę ok. 500 tys. zł - twierdzi Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Lotosu.
Kilka dni temu władze spółki zaakceptowały plan obecności Lotosu w całym spektrum przedsięwzięć z obszarów sportu, kultury i inicjatyw  społecznych na 2016 roku. Wynika z niego, że Lotos w 2016 roku będzie partnerem 24 projektów na terenie Trójmiasta i województwa pomorskiego na ogólną sumę ok. 11 mln zł.

Lotos wychodzi z gry?

Jeśli chodzi o sponsoring sportowy, to Grupa Lotos już od kilku lata ograniczała swoje zaangażowanie. Wyszła m.in. z gdańskiego żużla i gdyńskiej koszykówki kobiet. W rywalizacji ligowej istnieje obecnie tylko w piłkarskiej Lechii oraz siatkarskim Treflu. Obie umowy kończą się z końcem tego sezonu. Wiadomo już, że ta z piłkarzami nie będzie przedłużona i firma przestanie być sponsorem strategicznym klubu. Umowa obowiązywała od jesieni 2010 roku. Żadna ze stron nie zdradza jej wartości finansowej, ale szacunkowo mogło to być około 6 mln zł rocznie.

Dla Lechii odejście Lotosu nie jest zaskoczeniem. Klub był na to przygotowany i liczył się z tym już od wielu miesięcy, szczególnie że w ostatnim czasie na linii klub - sponsor wielokrotnie iskrzyło.

Zobacz także: Lotos będzie wygaszać współpracę z Lechią

Natomiast decyzja Lotosu odnośnie kontynuowania bądź nie współpracy może mieć kolosalne znaczenie dla siatkarzy Lotosu Trefla. Do nich w tym sezonie z kasy sponsora mogło trafić nawet ponad 3 mln zł, co stanowi ponad połowę budżetu.

Generalnie w ostatnich latach strategia marketingowa Grupy Lotos w sporcie koncentrowała się nie na działaniach w Trójmieście, ale na rynku ogólnopolskim. Nawet w lutym zmieniła nazwę i cele swojego programu dla młodych piłkarzy, który wcześniej dedykowany był Lechii. Po korekcie zapisano, że młodzież jest szkolona dla "najlepszych seniorskich klubów w Polsce". Jedynie kuratelę nad 15 już istniejącymi ośrodkami pozostawiono w rękach AP LG Gdańsk.

Najwięcej pieniędzy Lotos przeznaczał na sponsoring Polskiego Związku Narciarskiego oraz Polskiego Związku Piłki Nożnej. Te umowy nadal obowiązują. Na przykład sponsorem piłkarskiej reprezentacji firma będzie aż do 2018 roku.

Lotos wycofuje się stopniowo z rajdów. Już nie będzie sponsorował Roberta Kubicy, natomiast wciąż w kalendarzu jest 73. Lotos Rajd Polski, który na przełomie czerwca i lipca rozegrany zostanie w Mikołajkach, będący jedną z klasyfikacji rajdowych mistrzostw świata.

Energa stawia na historię i patriotyczną młodzież

Swoje plany dotyczące sponsorowania wydarzeń kulturalnych i sportowych rewiduje także Grupa Energa. Jak dowiedział się nieoficjalnie portal Trojmiasto.pl, spółka w 2016 roku z pewnością wycofa się z części sponsorowanych dotychczas wydarzeń.

- Obecnie opracowujemy w Grupie nowy plan sponsoringowy, w którym oprócz wspierania nauki, kultury, sportu i ekologii, pojawi się wsparcie polityki historycznej i wychowania patriotycznego młodzieży. Na tym etapie jest zbyt wcześnie, by mówić o konkretnych projektach - informuje Piotr Kubiak, rzecznik prasowy Grupy Energa.
Energa od lat wspiera najważniejsze pomorskie instytucje kulturalne, takie jak: Filharmonia Bałtycka, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Filharmonię Kameralną w Sopocie i wydarzenia kulturalne, Festiwal Muzyki Dawnej czy Festiwal Szekspirowski. Grupa wspiera także trójmiejskie kluby sportowe, w tym Lechię Gdańsk, a niedawno objęła sponsoringiem tytularnym największy pomorski obiekt sportowy, czyli Stadion Energa Gdańsk w Letnicy.

W samych programach sportowych i edukacyjnych, takich jak Energa Basket Cup czy Planeta Energii, prowadzonych przez Grupę, co roku uczestniczy około 100 tys. dzieci i młodzieży.

Opinie (556) ponad 20 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

21

lipca

Kino Letnie Kino Polska Gdynia, Plac Grunwaldzki

21

lipca

Kino Letnie w Orłowie 2019 Gdynia, Scena Letnia w Orłowie

21

lipca

Sopot Film Festival 2019 Sopot, Multikino / Scena Kameralna Teatru Wybrzeże / Państwowa...

Rozrywka

Jarmark św. Dominika 2019. Program i nowości na ten rok
Jarmark św. Dominika 2019. Program
Nowe kluby w Trójmieście. Dokąd na imprezę?
Nowe kluby. Dokąd na imprezę?

Kulinaria

Planuj z nami tydzień

Sprawdź się

W którym roku w Gdańsku odbył się pierwszy spektakl operowy i jaki był jego tytuł?