• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaje plan naprawczy dla Mevo

Arnold Szymczewski
10 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Dyrektor biura OMGGS Michał Glaser na spotkaniu z dziennikarzami pokazywał wykresy dostępności rowerów. Od 30 kwietnia liczba dostępnych rowerów zwiększa się. 
Dyrektor biura OMGGS Michał Glaser na spotkaniu z dziennikarzami pokazywał wykresy dostępności rowerów. Od 30 kwietnia liczba dostępnych rowerów zwiększa się.

Nextbike Polska przygotowuje plan naprawczy dla systemu Mevo. Jednocześnie zamawiający system, czyli Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot deklaruje, że nie chce wypowiadać umowy z operatorem. Kwota kar nałożonych na spółkę NB Tricity jednak ciągle rośnie i przekroczyła już 4,5 mln zł. 10 maja ma pojawić się kolejnych 100 rowerów.



Czy w ostatnim czasie łatwiej jest wypożyczyć rower Mevo?

Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, która pełni w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot funkcję prezesa, wysłała w środę pismo do Nextbike Polska. Domaga się w nim jak najszybszego przedstawienie planu naprawczego oraz harmonogramu wdrożenia drugiego etapu systemu roweru metropolitalnego Mevo.

- Wiemy, że Nextbike taki plan przygotowuje i że w najbliższym czasie zostanie zorganizowane spotkanie z przedstawicielami zarządu OMGGS i Nextbike Polska. Cieszymy się, że nowy prezes Nextbike Polska jest zdeterminowany do tego, żeby w pierwszej kolejności zająć się właśnie Mevo. Wierzymy, że w maju i czerwcu będzie widać już dobre rezultaty - mówi Michał Glaser, dyrektor biura OMGGS.

Radykalne pomysły, jak rozwiązać problem z Mevo



Od pewnego czasu pojawiają się pytania, czy spółka NB Tricity, której kapitał zakładowy wynosi 5 tys. zł, jest w stanie skutecznie realizować projekt wart ponad 36 mln zł.

- NB Tricity miało nam przedstawić możliwości finansowe i zrobiło to jednocześnie udowadniając powiązanie z Nextbike Polska, a także przedstawiając kontrakty i umowy oraz gwarancje bankowe w razie jakichkolwiek niepowodzeń. Mamy najwyższy stopień zabezpieczenia bankowego, które przewiduje polskie prawo. Zapewniam, że wszystko zostało dokładnie sprawdzone - przekonuje Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik ds. projektów metropolitalnych w OMGGS.

100 nowych rowerów od 10 maja



W pierwszym etapie systemu Mevo wykonawca miał dostarczyć 30 proc. floty, czyli 1224 szt. rowerów, cały system IT i aplikację na smartfony. Drugi etap przewiduje dostarczenie pozostałych 2856 rowerów.

- Operator zgłosił nam gotowość do odbioru kolejnych 100 rowerów. 50 sztuk ma zasilić pierwszy etap jako zapas, z kolei drugie 50 otworzy drugi etap, który zostanie zatwierdzony dopiero po dostarczeniu wszystkich umownych 4080 sztuk - informuje Dominik Makurat specjalista ds. promocji projektu. - W pierwszej kolejności będziemy chcieli zasilić mniejsze gminy, w których tych rowerów jest po kilka sztuk. Podkreślam, że o odbiorze drugiego etapu będziemy mówić tylko wtedy, kiedy w miastach będzie 4080 rowerów, które jeżdżą, są wypożyczane i nie sprawiają problemów
Od momentu wystartowania roweru metropolitalnego Mevo minęły 43 dni (do 8 maja), przez 21 dni jego dostępność wynosiła poniżej 50 proc. Od momentu wystartowania roweru metropolitalnego Mevo minęły 43 dni (do 8 maja), przez 21 dni jego dostępność wynosiła poniżej 50 proc.

"Nie chcemy wypowiadać umowy"



Przedstawiciele OMGGS nie zamierzają wypowiedzieć umowy z Nextbike Polska, tylko zrobić wszystko, by system działał poprawnie, chociaż w dużej mierze leży to po stronie operatora systemu. Obszar wciąż jednak nalicza kary, które już teraz wynoszą ponad 4,5 mln zł, w tym:


  • za opóźnienie pierwszego etapu - 900 tys. zł
  • za opóźnienie drugiego etapu - 600 tys. zł
  • dostępność 90-95 proc. - 5 tys. zł x 1 dzień
  • dostępność 50-90 proc. - 10 tys. zł x 7 dni
  • dostępność poniżej 50 proc. - 100 tys. zł x 20 dni
  • wyłączenie modułu płatności - 100 tys. zł x 7 dni
  • nieodpowiednia relokacja - 51,7 tys. zł
  • niedziałające oprogramowanie - 10 tys. zł x 20 dni
  • nienależyte wykonanie umowy "606" - 39 zł x 20 dni
  • nieprzesłanie w terminie raportów finansowych - 500 zł x 10 dni


Razem to 4 mln 543 tys. zł.

Warto wspomnieć, że dni wyłączonych z płatności było więcej (w sumie 18 dni), ale w  systemie było mniej niż 50 proc. bazowej liczby rowerów - z tego powodu naliczono karę jedynie za niepełną dostępność rowerów. Są to maksymalne kary przewidziane w umowie.

Jednak nie jest powiedziane, że taka kwota trafi do zamawiającego, bo operator może w sądzie próbować udowodnić, że kary są błędnie naliczone.

- Nie chcemy wypowiadać umowy, bo wdrażamy jej drugi etap. To po prostu nie ma sensu. Myślę, że mieszkańcy nie chcieliby powtarzać całej procedury od początku. Widzimy, że w ostatnich dniach system się poprawia i sądzę, że to będzie ciągły trend. Z tego co wiemy, operator startuje także do przetargów w Sztokholmie czy Turku i nie zależy mu na złej opinii - kończy Michał Glaser.

Miejsca

Opinie (454) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Odrazu widać ze to nie rentowy biznes

    • 7 9

    • Dlatego jest dotowany

      Przez miasta biorące udział w programie

      • 1 0

  • Ciekawe,

    Co by się działo gdyby na miasto wyjechały samochody elektryczne w dużej ilości...

    • 7 1

  • Jak zacznie się lato to zobaczycie co stanie się z mewą

    Pomysł rowerów bardzo dobry, tylko dlaczego zdecydowano się na elektryki ?

    • 12 4

  • Kupić zwykłe rowery !

    Ale problem ! Interes idzie oni nie ogarniają kupić 500 zwykłych rowerów a nie jakieś elektryczne !

    • 16 8

  • wałek wałkiem pogania - witamy w [g]dańsku

    już to nieszczęśliwe miasto jest gorsze niż Sycylia.

    • 15 11

  • Super 100 rowerów od wdrożenia 1go etapu. W tym tempie nie doczekamy się zbyt szybko pełnej puli rowerów. Czy naliczanie kar nie spowolni dodatkowo tempa w jakim pojawią się kolejne rowery i nie wpłynie negatywnie na funkcjonowanie całego zaplecza związanego z obsługą tych rowerów (infolinia, serwis, itd)?

    • 13 4

  • Jak to jest.

    W Warszawie czy Zielonej Górze nie ma żadnego problemu i wszystko działało od samego początku. Natomiast w trójmieście już zaraz 3 miesiące miną od wdrożenia i wciąż ilość rowerów się nie zwiększyła i system nie działa jak należy. Gdzie są rowery? Nasze pieniądze? Kiedy to będzie działać? Kto pozwala na to by nasze pieniądze szły w błoto, bo nawet opłacenie nie działającego systemu NIC nie dało. Co stało się z tymi pieniędzmi skoro nie zostały wydane na rowery? Zamknąć to i zadbać by firma zbankrutowała i została z niczym, a nie płacić grube miliony za coś co nie działa nawet w 25%.

    • 32 5

  • te rowerzyki w ogóle są jakieś takie mevosexualne

    na takiej jednej Ukrainie byśmy do robotu całą sotnią budowlaną zajechali...

    • 6 7

  • jest rok 2025 (1)

    w firmie nextbike doszło do kolejnej zmiany prezesa, to już 11 prezes w ostatnich 6 latach; sytuacja lepiej wygląda w przypadku obszaru metropolitalnego, bo tam prezesem jest nadal ta sama osoba... 100 rowerów, które mialo być dostarczone do 10 maja 2019 r. nadal stoi w kontenerze i czeka na odprawę w chińskim porcie. na 2026 r. sąd rejonowy w Gdańsku zapowiedział termin pierwszej rozprawy ws. nieprawidłowo naliczonych kar umownych. nextbike otrzymał już wszystkie przelewy bankowe ustalone w umowie, ale nie wpłacił ani złotówki z tytułu kar umownych gdyż prawnik firmy podważył prawidłowość ich naliczenia. powołano specjalną grupę ekspercką pod kierownictwem Lisickiego - ten zaproponował przełożenie baterii z rowerów do autobusów. będziemy informować na łamach portalu o kolejnych krokach w temacie jak tylko otrzymamy nowe wykresy ze słupkami w kolorach czarno białych.

    • 61 3

    • :)

      Najlepsze jest to, że to naprawdę prawdopodobny scenariusz. Świetnie napisane :)

      • 7 0

  • Żeby nie okazało się, ze pieniądze już trafiły do tych do których miały trafić, a firma ogłosi upadłość.

    • 22 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym teatrze Paweł Huelle był kierownikiem literackim?

 

Najczęściej czytane