• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Czasem smutki, czasem piesek malutki | wystawa ilustracji Grażyny Rigall

Na wystawie zobaczymy oryginały ilustracji oraz ich powiększone kopie. Prace pochodzą z książek: Ach, strach! i Łopianowe pole Katarzyny Ryrych, Człowiek, jaki jest, każdy widzi Marzeny Matuszak, Poradnik hodowcy aniołów Grzegorza Kasdepke, Żaba w Afryce Marka Dutkiewicza, O chłopcu wyniosłym jak skała Jerzego Limona oraz Jeleń i Humory Hipolita Kabla Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel.

Wernisaż: 22 marca, godz. 18.00

Tytuł wystawy nawiązuje do prac ilustratorki. Teksty, do których tworzy rysunki, nie zawsze są łatwe i radosne, ale jeśli tylko można na ilustracji umieścić psa, kota lub inne zwierzę, autorka chętnie z tego korzysta. Skoro więc do tytułu wskoczył piesek, będziemy wraz z widzami tropić czworonogi przewijające się przez jej prace. A są one praktycznie wszędzie! Czasami to główni bohaterowie, a czasami pojawiają się gdzieś w tle tylko po to, aby pomóc artystce zbudować nastrój.

Przyjrzymy się im przez lupę i policzymy. Prześledzimy też, jaką ewolucję przechodzą w procesie twórczym w ten sposób dowiemy się, czym się różni oryginał od ilustracji w książce.
Grażyna Rigall jest zaprzyjaźniona z Nadbałtyckim Centrum Kultury od lat, tutaj odbyła się promocja jej książki Baba Ali, którą stworzyła ze swoim tatą, a w naszych pokojach wiszą Ilustworki maskotki jej autorstwa. Są to bohaterowie ilustracji, które pokazywaliśmy podczas kolejnych odsłon Bałtyckich Spotkań Ilustratorów. Bardzo je lubimy i także chcielibyśmy przedstawić na wystawie. Prywatnie wiemy, że Grażyna ma pieska i kocha kwiaty. W jej mieszkaniu trzeba się poruszać ostrożnie, by nie zahaczyć o kaktusowe kolce lub nie wplątać się w rośliny zwisające z sufitu.

Chcąc dowiedzieć się więcej o niej jako o artystce, poprosiliśmy, aby opowiedziała nam, jak przygotowuje się do pracy, jakie emocje towarzyszą tworzeniu oraz jakich technik używa.
 
GRAŻYNA RIGALL 
Absolwentka wydziału malarstwa gdańskiej ASP. Ilustratorka, malarka, graficzka. Tworzy instalacje z wykorzystaniem wykonywanych przez siebie lalek i mikroinstalacje z elementami roślinnymi.
Autorka ilustracji do kilkunastu książek dla dzieci, m.in. Katarzyny Ryrych Łopianowe pole (nagroda Książka Roku IBBY 2017, nagroda Jury portalu granice.pl dla najlepszej książki na jesień 2017), Marzeny Matuszak Człowiek jaki jest, każdy widzi (wyróżnienie w międzynarodowym konkursie Jasnowidze 2014), Grzegorza Kasdepke Poradnik hodowcy aniołów, Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel Humory Hipolita Kabla, Marcina Szczygielskiego W kółko o dziewczynach. Autorka książki kulinarnej (wraz z Alojzym Rigallem) Baba Ali bryły w przestrzeni, warzywa w kosmosie.
Jest współtwórcą scenografii do Przenośnego Muzeum Rysunku Dziecięcego oraz do spektaklu Alicja w krainie liter autorstwa Elżbiety Jeznach dla teatru Miettes de Spectacles w Paryżu. Autorka lalek do spektaklów Śpiąca królewna i Abecadło z pieca nie spadło w reżyserii Luby Zarębińskiej.
Współautorka (z Konradem Kulczyńskim) teledysków do utworów Grzegorza Nawrockiego Fałszywe wschody słońca (nominacja do nagrody DOKI, Gdańsk 2017) i Kosmiczna karetka oraz krótkometrażowych filmów Fantastyczne zniknięcie i Undone. Tworzy instalacje z wykorzystaniem wykonywanych przez siebie lalek. Często współpracuje z instytucjami kulturalnymi (Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, PGS w Sopocie, Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku, Instytut Polski), prowadząc warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych w Polsce i zagranicą.
Jej prace znajdują się w zbiorach PGS w Sopocie i w kolekcjach prywatnych.                

Przeczytaj także

Opinie

Sprawdź się

Który z teatralnych budynków w Trójmieście w "Blaszanym Bębenku" Güntera Grassa nazwany został "młynkiem do kawy"?