• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Czarna maska (183 opinie)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
data premiery:
20 marca 2016
7.8
12 ocen
Czarna maska
Krzysztof Penderecki

libretto na podstawie dramatu Gerharta Hauptmanna "Czarna maska": Harry Kupfer, Krzysztof Penderecki

"Czarna maska" Krzysztofa Pendereckiego to jedno z największych współczesnych arcydzieł muzyki operowej. Apokaliptyczna wizja zagrożeń wiszących nad kulturą europejską w sposób wstrząsający koresponduje z ostatnimi wydarzeniami. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że mija właśnie trzydzieści lat od światowej prapremiery dzieła w Salzburgu, to uderza profetyczna siła zawarta w tej wywiedzionej z opowiadania Hauptmanna historii skromnej uroczystości w domu prowincjonalnego burmistrza, która przekształciła się w zwiastun zagłady naszej mieszczańskiej cywilizacji. Zagłady, która nie wynika z igraszek ślepego losu, lecz z naszej konkretnej winy. To przekonanie, że rozwój wydarzeń związany jest z aktami złej lub dobrej ludzkiej woli jest bliskie twórcom Opery Bałtyckiej i wiąże się z ich decyzjami artystycznymi i interpretacją starannie wybranych dzieł do budowy repertuaru. Wśród nich "Czarna maska" staje się jednym z najdonioślejszych składników i największych wyzwań dotyczących trudności i jakości wykonawczych.

Kierownictwo muzyczne: Szymon Morus
Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss
Scenografia: Hanna Szymczak
Choreografia: Izadora Weiss
Światła: Piotr Miszkiewicz
Przygotowanie Chóru: Anna Michalak
Współpraca muzyczna: Adi Bar
Asystenci dyrygenta: Alexander Humala, Jakub Kontz
Asystenci reżysera: Magdalena Szlawska, Krzysztof Rzeszutek
Asystent scenografa: Monika Ostrowska
Przygotowanie solistów - pianiści korepetytorzy: Liana Krasyun-Korunna, Adi Bar

Obsada:
Schuller - Sylwester Kostecki
Benigna - Katarzyna Hołysz
Arabella - Karolina Sołomin
Sacchi - Karolina Sikora
Potter - Ryszard Minkiewicz
Tortebat - Ryszard Morka
Daga - Anna Fabrello
Perl - Robert Gierlach
Dedo - Jacek Batarowski
Wendt - Stanisław Kierner
Hadank - Aleksander Kunach
Ebbo - Piotr Nowacki
Hrabina - Monika Fedyk-Klimaszewska
Schedel - Krzysztof Rzeszutek
Dr Knoblochzer - Rafał Sambor
Głos Anioła - Joanna Wesołowska
Johnson - Radosław Palutkiewicz

oraz Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent - Szymon Morus
i Bałtycki Teatr Tańca

-----

Krzysztof Penderecki
Urodził się 23 listopada 1933 w Dębicy. Studiował kompozycję u Franciszka Skołyszewskiego, a następnie w PWSM w Krakowie u Artura Malawskiego i Stanisława Wiechowicza. Jest laureatem wielu nagród artystycznych krajowych i zagranicznych, w tym m.in.: I, II, i III nagrody na II Konkursie Młodych Kompozytorów ZKP (1959), Nagrody Państwowej I st. (1968, 1983), Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (1970), Nagrody im. Herdera (1977), Nagrody im. Honeggera (1978), Nagrody im. Sibeliusa (1983), Premio Lorenzo Magnifico (1985), Nagrody Fundacji im. Karla Wolfa (1987), Grammy Award (1998, 1999, 2001), Grawemeyer Music Award (1992), Nagrody Międzynarodowej Rady Muzycznej UNESCO (1993), nagrody Best Living World Composer (2000), Nagrody Księcia Asturii (2001).

Krzysztof Penderecki jest doktorem honoris causa kilkudziesięciu uniwersytetów, m.in. w Rochester, Bordeaux, Leuven, Waszyngtonie, Belgradzie, Madrycie, Poznaniu, Warszawie, Buenos Aires, Glasgow, Münster, Seulu, Krakowie i członkiem honorowym Royal Academy of Music w Londynie, Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, Kungliga Musikaliska Akademien w Sztokholmie, Akademie der Künste w Berlinie, Academia National de Bellas Artes w Buenos Aires, Académie Internationale de Philosophie et de l'Art w Bernie, Académie Nationale des Sciences, Belles-lettres et Arts w Bordeaux, Royal Irish Academy of Music w Dublinie, American Academy of Arts and Letters. Posiada wysokie odznaczenia państwowe i zagraniczne.

Prowadzi koncerty z czołowymi orkiestrami symfonicznymi w Stanach Zjednoczonych i Europie. Obok własnych utworów dyryguje dziełami symfonicznymi twórców z różnych epok. 14 grudnia 2005 roku Profesor Krzysztof Penderecki został uhonorowany najwyższym polskim odznaczeniem - Orderem Orła Białego. Twórczość kompozytora obejmuje ponad 100 utworów, w tym utwory kameralne, na instrumenty solowe, orkiestrowe, symfonie, koncerty na różne instrumenty, pieśni i utwory chóralne, opery oraz kantaty i oratoria. Krzysztof Penderecki jest autorem muzyki do ponad 100 filmów fabularnych i dokumentalnych, spektakli dla dzieci i dorosłych.

Ostatnie kompozycje Krzysztofa Pendereckigo to: Dies Illa na sopran, mezzosopran, bas, mieszane chóry i orkiestrę, napisany z okazji 100-lecia wybuchu I Wojny Światowej i prawykonany 9 listopada 2014 roku w Brukseli; Koncert na trąbkę napisany dla Gabora Boldoczki i prawykonany na festiwalu w Saarbrücken 3 i 4 maja 2015 roku oraz Polonez na orkiestrę, napisany na zamówienie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina na inaugurację XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w dniu 1 października 2015 roku.

Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (183) 1 zablokowana

  • Kolejna premiera (2) (opinia sprzed 8 lat)

    I kolejna premiera Państwa Weiss

    sami starzy znajomi -- Weiss, Weiss, Szymczak , Hołysz ..... czyli mamy kolejną kopie starych spektakli - Pani Hołysz będzie jak stara Halka , BTT w szmatach tańczący jakieś pseudo żydowskie wygibasy , scenografia burdelu lub toalety, minimalistyczna dekoracja z blachy , czarno szaro i ponuro na scenie a jedyną innowacją w reżyserii pana Marka będzie inny kształt kieliszka na scenicznym jublu..

    ach Penderecki czyli orkiestra na scenie a nie w kanale......

    przewidywalna nuda , nuda , nuda

    • 16 28

    • dokładnie (opinia sprzed 8 lat)

      żegnam cie, już czas . . . nie wypowiadać się publicznie

      • 10 10

    • (opinia sprzed 8 lat)

      Ależ, przecie to elitarne wydanie opery:)

      • 5 4

  • (opinia sprzed 8 lat)

    Zmieniło się kierownictwo muzyczne. Czemu???

    • 19 0

  • (1) (opinia sprzed 8 lat)

    Czy asystent reżysera, tenor i aktor przypadkiem nie protestował i głodował w urzędzie marszałkowskim? I nie domagał się zmiany wyników konkursu na dyrektora opery? Grunt, to nie stracić stołka....

    • 13 11

    • (opinia sprzed 8 lat)

      Hejtujesz wszędzie, gdzie tylko można. Popukaj się najpierw w swoją główkę, może wtedy Cię oświeci i dostrzeżesz meritum.

      • 10 5

  • próba generalna (opinia sprzed 8 lat)

    kiedy odbędzie się próba generalna?

    • 1 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    (2) (opinia sprzed 8 lat)

    Niesamowite przedstawienie. Wielkie brawa dla wszystkich wykonawców!!!
    Pozdrawiam i dziękuję za wspaniałe doznania.

    • 68 3

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (1) (opinia sprzed 8 lat)

      Dlaczego zabrakło maestro Tadeusza Kozłowskiego??? Coś się stało?
      Oczywiście gratulacje dla pana Szymona Morusa.

      • 15 0

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

        Maestro Kozłowski (opinia sprzed 8 lat)

        no właśnie. szkoda bardzo. uwielbiam jak Maestro Kozłowski prowadzi orkiestrę

        • 6 7

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    No i tyle (1) (opinia sprzed 8 lat)

    Dziekujemy za spostrzezenia pana Weissa i zegnamy... Bardzo trafne ale czas na emeryture.

    • 40 49

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (opinia sprzed 8 lat)

      sam idz na emeryture ignorancie.Poziom opery z nowym rokiem będzie niestety gorszy

      • 34 20

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    (5) (opinia sprzed 8 lat)

    "Tadeusz Kozłowski miał być naszym prowadzącym ten spektakl i kierownikiem muzycznym, ale z powodów osobistych i ogromnej liczby swych zajęć dość późno przystąpił do prób. Od początku prowadził je Szymon Morus i tak naprawdę on jest kierownikiem muzycznym od początku - powiedział Radiu Gdańsk Marek Weiss, który wraz końcem sierpnia kończy pracę na stanowisku dyrektora gdańskiej sceny."

    • 11 9

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (3) (opinia sprzed 8 lat)

      Osoba na etacie może mieć swoje inne zajęcia i nie przystąpić do pracy??? Też bym tak chciał.

      • 34 2

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

        (2) (opinia sprzed 8 lat)

        Nie chciało mu się uczyć, to oddał asystentowi pierwszemu lepszemu. Tylko czemu nie Konc? On jest na etacie od lat...

        • 23 5

        • Opinia do artykułu

          Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

          (opinia sprzed 8 lat)

          Kuntz nie Konc. Też brał udział, wspaniale bandę przygotował.

          • 14 5

        • Opinia do artykułu

          Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

          (opinia sprzed 8 lat)

          no ale asystent się świetnie sprawdził

          • 22 0

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      zapil (opinia sprzed 8 lat)

      zwyczajnie zapil.. szkoda wiktora

      • 5 1

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    Dobry spektakl (opinia sprzed 8 lat)

    Ale uważam że Unia Europejska powinna być zlikwidowana.

    • 20 20

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    Weiss jest wielkim reżyserem (6) (opinia sprzed 8 lat)

    A teraz będą występować uczniowie baletówki, tańsi śpiewacy będą stać, a nie aktorsko grać. Operetka zaś okaże się nagle jeszcze droższa w realizacji niż "Czarna Maska". Kilka zmian dekoracji, kostiumów, zespoły. Pewnie obetną orkiestrę.. Był poziom, teraz będą tanie igrzyska. Kłopotliwy ECS, fatalny akustycznie Teatr Szekspirowski i poelektrowniana erzac-filharmonia no i " korona" -Sporthalle jako opera. Brak w tym jakiejś ponadpartyjnej strategii. Na tym polega niestety p r o w i n c j a. Ani forsy, ani koncepcji. I że opłotkami recenzent krytykuje uznane arcydzieło Pendereckiego, że akcja siada... Niech na całym świecie wojna, my w Gdańsku wiemy lepiej. Gratulacje dla wszystkich wykonawców, zespołów trzech orkiestr, nie że się nie zmieściły, tylko są umieszczane zgodnie z partyturą w innych miejscach, za sceną - tzw. banda i orkiestra barokowa. Recenzent chyba niezbyt zna i czyta odwołania kompozytora w partyturze do światowego dziedzictwa.

    • 75 44

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (3) (opinia sprzed 8 lat)

      A czy ktoś zabroni Kuncowi, zatrudnić Weissa reżysera?

      A zainteresowanych arcydziełem Pendereckiego odsyłam do np. "Przewodnika Operowego" w poszukiwaniu wad libretta.

      • 14 5

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

        (1) (opinia sprzed 8 lat)

        Szukanie dziury w całym.

        • 2 7

        • Opinia do artykułu

          Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

          (opinia sprzed 8 lat)

          Napewno?
          Może dyskusja nad "uznanym" arcydziełem.

          • 4 0

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

        (opinia sprzed 8 lat)

        W Przewodniku Operowym nie ma takiej pozycji, wyd. z 1999

        • 3 2

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      uznane dzieło, (1) (opinia sprzed 8 lat)

      które mało kto kiedykolwiek wystawił (nie jest to jego krytyka, ale nie przesadzaj z tym 'uznaniem')

      • 9 4

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    brawo (opinia sprzed 8 lat)

    Wspaniały spektakl pod każdym względem! Genialna orkiestra świetnie dobrani soliści rezyseria wysokich lotów. Ogromne gratulacje i polecam gorąco ten spektakl. Od strony muzycznej szczególne gratulacje dla dyrygenta p. Morusa - ogrom pracy a Orkiestra zabrzmiała niezwykle wirtuozowsko!
    P.S. Do Redaktora - z tego co się orientuje muzycy grający za sceną to tzw banda i taki cel partytury by muzyka dobiegła zza sceny a nie brak miejsca na niej.

    • 76 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery