• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Czarna maska (183 opinie)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
data premiery:
20 marca 2016
7.8
12 ocen
Czarna maska
Krzysztof Penderecki

libretto na podstawie dramatu Gerharta Hauptmanna "Czarna maska": Harry Kupfer, Krzysztof Penderecki

"Czarna maska" Krzysztofa Pendereckiego to jedno z największych współczesnych arcydzieł muzyki operowej. Apokaliptyczna wizja zagrożeń wiszących nad kulturą europejską w sposób wstrząsający koresponduje z ostatnimi wydarzeniami. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że mija właśnie trzydzieści lat od światowej prapremiery dzieła w Salzburgu, to uderza profetyczna siła zawarta w tej wywiedzionej z opowiadania Hauptmanna historii skromnej uroczystości w domu prowincjonalnego burmistrza, która przekształciła się w zwiastun zagłady naszej mieszczańskiej cywilizacji. Zagłady, która nie wynika z igraszek ślepego losu, lecz z naszej konkretnej winy. To przekonanie, że rozwój wydarzeń związany jest z aktami złej lub dobrej ludzkiej woli jest bliskie twórcom Opery Bałtyckiej i wiąże się z ich decyzjami artystycznymi i interpretacją starannie wybranych dzieł do budowy repertuaru. Wśród nich "Czarna maska" staje się jednym z najdonioślejszych składników i największych wyzwań dotyczących trudności i jakości wykonawczych.

Kierownictwo muzyczne: Szymon Morus
Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss
Scenografia: Hanna Szymczak
Choreografia: Izadora Weiss
Światła: Piotr Miszkiewicz
Przygotowanie Chóru: Anna Michalak
Współpraca muzyczna: Adi Bar
Asystenci dyrygenta: Alexander Humala, Jakub Kontz
Asystenci reżysera: Magdalena Szlawska, Krzysztof Rzeszutek
Asystent scenografa: Monika Ostrowska
Przygotowanie solistów - pianiści korepetytorzy: Liana Krasyun-Korunna, Adi Bar

Obsada:
Schuller - Sylwester Kostecki
Benigna - Katarzyna Hołysz
Arabella - Karolina Sołomin
Sacchi - Karolina Sikora
Potter - Ryszard Minkiewicz
Tortebat - Ryszard Morka
Daga - Anna Fabrello
Perl - Robert Gierlach
Dedo - Jacek Batarowski
Wendt - Stanisław Kierner
Hadank - Aleksander Kunach
Ebbo - Piotr Nowacki
Hrabina - Monika Fedyk-Klimaszewska
Schedel - Krzysztof Rzeszutek
Dr Knoblochzer - Rafał Sambor
Głos Anioła - Joanna Wesołowska
Johnson - Radosław Palutkiewicz

oraz Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent - Szymon Morus
i Bałtycki Teatr Tańca

-----

Krzysztof Penderecki
Urodził się 23 listopada 1933 w Dębicy. Studiował kompozycję u Franciszka Skołyszewskiego, a następnie w PWSM w Krakowie u Artura Malawskiego i Stanisława Wiechowicza. Jest laureatem wielu nagród artystycznych krajowych i zagranicznych, w tym m.in.: I, II, i III nagrody na II Konkursie Młodych Kompozytorów ZKP (1959), Nagrody Państwowej I st. (1968, 1983), Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (1970), Nagrody im. Herdera (1977), Nagrody im. Honeggera (1978), Nagrody im. Sibeliusa (1983), Premio Lorenzo Magnifico (1985), Nagrody Fundacji im. Karla Wolfa (1987), Grammy Award (1998, 1999, 2001), Grawemeyer Music Award (1992), Nagrody Międzynarodowej Rady Muzycznej UNESCO (1993), nagrody Best Living World Composer (2000), Nagrody Księcia Asturii (2001).

Krzysztof Penderecki jest doktorem honoris causa kilkudziesięciu uniwersytetów, m.in. w Rochester, Bordeaux, Leuven, Waszyngtonie, Belgradzie, Madrycie, Poznaniu, Warszawie, Buenos Aires, Glasgow, Münster, Seulu, Krakowie i członkiem honorowym Royal Academy of Music w Londynie, Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, Kungliga Musikaliska Akademien w Sztokholmie, Akademie der Künste w Berlinie, Academia National de Bellas Artes w Buenos Aires, Académie Internationale de Philosophie et de l'Art w Bernie, Académie Nationale des Sciences, Belles-lettres et Arts w Bordeaux, Royal Irish Academy of Music w Dublinie, American Academy of Arts and Letters. Posiada wysokie odznaczenia państwowe i zagraniczne.

Prowadzi koncerty z czołowymi orkiestrami symfonicznymi w Stanach Zjednoczonych i Europie. Obok własnych utworów dyryguje dziełami symfonicznymi twórców z różnych epok. 14 grudnia 2005 roku Profesor Krzysztof Penderecki został uhonorowany najwyższym polskim odznaczeniem - Orderem Orła Białego. Twórczość kompozytora obejmuje ponad 100 utworów, w tym utwory kameralne, na instrumenty solowe, orkiestrowe, symfonie, koncerty na różne instrumenty, pieśni i utwory chóralne, opery oraz kantaty i oratoria. Krzysztof Penderecki jest autorem muzyki do ponad 100 filmów fabularnych i dokumentalnych, spektakli dla dzieci i dorosłych.

Ostatnie kompozycje Krzysztofa Pendereckigo to: Dies Illa na sopran, mezzosopran, bas, mieszane chóry i orkiestrę, napisany z okazji 100-lecia wybuchu I Wojny Światowej i prawykonany 9 listopada 2014 roku w Brukseli; Koncert na trąbkę napisany dla Gabora Boldoczki i prawykonany na festiwalu w Saarbrücken 3 i 4 maja 2015 roku oraz Polonez na orkiestrę, napisany na zamówienie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina na inaugurację XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w dniu 1 października 2015 roku.

Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (183) 1 zablokowana

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    (2) (opinia sprzed 8 lat)

    Przeslanie... Tancerze teatru tanca wykanczaja innych pracownikow:)

    • 15 20

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (1) (opinia sprzed 8 lat)

      Hahaha :-D BTT wykańcza pracowników :-D Ale jak ? Mobinguje ich i biega za nimi z maczetami? Czy wykancza psychicznie tych, co z zawiści sobie miejsca nie mogą znaleźć?

      • 20 5

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    (5) (opinia sprzed 8 lat)

    te uwagi muzykow Opery Baltyckiej sa smieszne, tyle lat sie uczycie muzyki i udajecie, ze nie wiecie, ze sie liczy tylko to co gracie i jak gracie na scenie, a nie co cwiczycie w swoim wolnym czasie, ile lat studiow wam potrzeba aby poznac tajniki zawodu muzyka ?

    • 2 11

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (2) (opinia sprzed 8 lat)

      dotyczy takze muzykow grajacych w kanale operowym, kawa na lawe

      • 1 1

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (opinia sprzed 8 lat)

      aby grać dobrze na scenie trzeba własnie cwiczyć a nam zarzucasz ze mało pracujemy.To bzdur nie wypusuj

      • 7 1

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (opinia sprzed 8 lat)

      Muzyka jest jak sport, nie ćwiczysz, wypadasz z boiska.

      • 11 1

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    Czarna maska (4) (opinia sprzed 8 lat)

    Byłem, widziałem ...
    Muzyka trudna w odbiorze, lecz jeszcze trudniejsza do wykonania. Muzycy dali radę. czapki z głów.

    Muzyka Pendereckiego wybitna!
    Orkiestra super! Dyrygenci brawo!
    Aktorzy ok (jeden bas taki sobie). Żadnych dysonansów aktorskich, więc albo premiera wyglądała inaczej, albo ktoś się czepia.
    Wyróżniłbym: Sołomin i Fabrello za lekkość i naturalność oraz Nowackiego (klasa sama w sobie). publiczność wyróżniła Minkiewicza (to młodzież, czyli profesor ma dobre notowania), Nowackiego i Hołysz.
    Entuzjazm publiczności umiarkowany, raczej wymuszony ukłonami niż spontaniczny.

    Wady: wspomniany już bas, no i kompletne dno teatr tańca.
    Po co oni tam, to nie rozumiem, zwłaszcza, że pomyłki się trafiały, a układy 30 sekundowe.

    Reasumując: Gdy teatr tańca zniknie z opery, będą pieniądze na podwyżki dla orkiestry, która na nie zasługuje i innych pracowników. Kompletnie nie widziałem na scenie owoców pracy 100 osób pionu technicznego.

    • 21 2

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (2) (opinia sprzed 8 lat)

      A my mamy 100 osób w pionie technicznym???? Bardzo ciekawe. Jak nie będzie BTT, to w to miejsce będzie balet klasyczny liczący dużo więcej osób. Chyba ktoś z rachunkami ma problemy.

      • 6 5

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

        (opinia sprzed 8 lat)

        po co nam zatem balet klasyczny i BTT?Zatrudniać na spektakle na które będą potrzebni i etatów nie robić dla tancerzy wtedy orkiestra i chór zarobią wiecej

        • 0 3

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

        (opinia sprzed 8 lat)

        Razem z administracją i scenografią 121 osób

        • 4 0

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      wszystko się zgadza, tylko kazdy balet, czy teatr tanca w operze nie pracuje za darmo. (opinia sprzed 8 lat)

      Czyli wszystko po staremu.

      • 4 1

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    po przedstawieniu środowym (1) (opinia sprzed 8 lat)

    Muzyka trudna i wielkie brawa dla orkiestry za dobre wykonanie. Współpraca dyrygentów świetna. Podobali mi się soliści zwłaszcza Katarzyna Hołysz, Piotr Nowacki. Trochę raził histeryczny śmiech Karoliny Sołomin. Znakomity chór. Nie uważam, żeby tancerze byli umiejętnie wkomponowani. Takie wejścia raczej w miernych musicalach dla dzieci. I wcale nie budzili grozy, raczej politowanie. Może dlatego, że nie poważam ich umiejętności tanecznych. Końcowa scena - wymowna, ale w kontekście wydarzeń w Brukseli jakoś niezręcznie było mi klaskać. Ciekawe dzieło, warte obejrzenia, ale publiczność dość szybko pozbierała się z miejsc. I standing ovations nie było.

    • 29 2

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    Pieniądze na podwyżki? (1) (opinia sprzed 8 lat)

    Dyrektor Weiss przedstawił przeciętną płacę w Operze Bałtyckiej, na poziomie
    3,6 tys. złotych.
    Obserwując repertuar tejże instytucji, to działalność a co za tym idzie również
    praca, są raczej mizerne.
    Domaganie się w tym wypadku wyższych płac, jest chyba nieporozumieniem .
    Jestem pracownikiem naukowym jednej z gdańskich uczelni, nie zarabiam
    3,6 tyś złotych, ale pracę wykonuję kilkakrotnie większą .
    Opera Bałtycka w obecnej sytuacji przypomina raczej klub, do którego pracownicy wpadają od czasu do czasu otrzymując pieniądze, na jakie w innych instytucjach trzeba ciężko pracować.
    Uważam że stopień demoralizacji w tym teatrze, przekroczył już granicę tolerancji, dlatego poddaje to pod rozwagę władz , aby przerwać to szaleństwo.

    • 24 9

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    ta recenzja jest żenująca... (opinia sprzed 8 lat)

    TO jest prawdziwa recenzja: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/219888.html a to powyżej to jakaś kpina. Szczytem jest napisanie, ze cześć orkiestry byla za sceną, bo się na niej nie zmiescila... To się nazywa BANDA panie Rudziński. Temu pani już chyba najwyższy czas podziękować.

    • 20 5

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    Haha, muzycy, którzy nie mieszczą się na scenie... (opinia sprzed 8 lat)

    Panie Recenzencie, proszę się dokładnie zapoznać z zamysłem kompozytora zanim Pan napisze coś równie niedorzecznego.

    • 5 3

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    Groza (opinia sprzed 8 lat)

    Przeczytałem kilka komentarzy. Zgroza. Chyba wszedłem nie tu, gdzie chciałem.
    Spektakl widziałem w Warszawie. Tu i ówdzie oczywiście można by się czepić, ale uważam, że było to fenomenalne wydarzenie!

    • 7 4

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    Co możemy (opinia sprzed 8 lat)

    powiedzieć o Weissie to możemy, ale nie przesadzajmy ,nie można za dużo wymagać od starego człowieka.

    • 5 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery