Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Ciała obce (22 opinie)

spektakl dramatyczny
kasy:
58 551-50-40, 301-13-28
wystawia:
Scena Kameralna
data premiery:
17 lutego 2012
czas trwania:
1 godz. 45 min. (bez przerw)
8.9 126 ocen 1 10

Uwaga! spektakl zawiera kontrowersyjne treści lub/i słowa niecenzuralne

Ciała obce
Julia Holewińska

Adam jest aktywnym działaczem opozycji demokratycznej. Ma kochającą żonę, maleńkie dziecko, oddanych kolegów, którzy uważają go za bohatera. Jego życie w PRL to przede wszystkim walka z komuną, msze, teatry podziemne, rozrzucanie ulotek i hasła: Bóg, Honor, Ojczyzna. Jednak ten chłop "z krwi i kości", "wojownik" marzący o zrobieniu powstania, kochanek i kompan od kieliszka skrywa w sobie tajemnicę - od dzieciństwa prowadzi wewnętrzną walkę, walkę z własnym ciałem i swoją biologiczną płcią.

Ewa to kobieta świetnie wykształcona, była opozycjonistka, obecnie żyjąca w nędzy, zmagająca się z samotnością, odtrąceniem, frustracją, obrzydzeniem, jakie wzbudza u najbliższych i przede wszystkim z rozwijającym się rakiem. Co łączy te dwie postaci? Tajemnica? Walka? Ideały? Polska?

Rozgrywająca się równolegle w dwóch czasach sztuka Julii Holewińskiej to przede wszystkim tekst o dążeniu do wolności - zarówno narodowej jak i osobistej. Wielka, oficjalna Historia splata się tu z osobistym dramatem, górnolotne wspólnotowe hasła ulegają rozpadowi w zetknięciu z tym, co dla wielu nie mieści się w ramach tak zwanej normalności. "Ciała obce" w 2010 roku zostały uhonorowane Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną.

Kuba Kowalski o "Ciałach obcych": "Solidarnościowe hasła wysławiające pod niebiosa wolność i niepodległość całkowicie tracą znaczenie, kiedy dotyczą dramatu indywidualnego człowieka zmagającego się ze swoją tożsamością płciową - ot, cała smutna prawda. Potrafimy je skandować, kiedy niesiemy je wypisane na sztandarach, potrafimy walczyć o wolność i niepodległość narodu; jednak kompletnie nie umiemy uszanować ich w odniesieniu do jednostki, zwłaszcza kiedy dotyczą one jej seksualności i tożsamości płciowej. Taka nasza niekonsekwencja."

Reżyseria: Kuba Kowalski
Dramaturgia: Julia Holewińska
Scenografia: Katarzyna Stochalska
Muzyka: Piotr Maciejewski
Światło: Damian Pawella
Ruch sceniczny: Katarzyna Chmielewska

W spektaklu występują:
Justyna Bartoszewicz, Piotr Biedroń, Magdalena Boć, Małgorzata Brajner, Piotr Domalewski, Anna Kociarz, Maciej Konopiński, Robert Ninkiewicz, Marek Tynda oraz Piotr Maciejewski (perkusja) i Paulina Strzegowska (saksofon).

-----
Julia Holewińska (ur. 1983) - dramatopisarka. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej, doktorantka w IS PAN. W 2010 roku za sztukę CIAŁA OBCE otrzymała Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną. Sztuka ta doczekała się realizacji w Teatrze Polskiego Radia (reż. Paweł Wodziński) oraz kilku czytań scenicznych (m.in. w Madrycie w ramach "Obozu Solidarność" organizowanego przez Nowy Teatr, reż. Natalia Korczakowska). Jest także autorką REWOLUCJI BALONOWEJ (reż. Sławomir Batyra, Teatr Powszechny w Warszawie), 12/70 (reż. Thomas Sauerteig, Teatr Sala Beckett, Barcelona), ZINY (próba czytana w Laboratorium Dramatu, reż. Aldona Figura) i WODEWILU. Brała udział w prestiżowych międzynarodowych warsztatach dramatopisarskich - L'Obrador d'estiu - organizowanych w Barcelonie przez Teatr Sala Beckett. Jej sztuki tłumaczone były na angielski, hiszpański, kataloński, niemiecki i rosyjski. Publikowała m.in. w: "Dialogu", "Dwutygodniku", "Kontekstach", "Tygodniku Powszechnym", "Teatrze". Jest także dramaturżką. Ostatnio pracowała z Kubą Kowalskim przy KOTCE NA ROZPALONYM BLASZANYM DACHU Tennessee Williamsa. Jest dwukrotną stypendystką Ministerstwa Kultury.

Kuba Kowalski (ur. 1981) - reżyser. Studiował sinologię na Uniwersytecie Warszawskim i w National Taiwan Normal University w Tajpej na Tajwanie oraz reżyserię teatralną w PWST im. L. Solskiego w Krakowie. Jest autorem spektakli NIEPOKOJE WYCHOWANKA TÖRLESSA wg Roberta Musila (Teatr Dramatyczny w Warszawie), MANHATTAN MEDEA Dei Loher oraz KIEDYŚ SZŁO LEPIEJ Emmanuela Darleya (Teatr im. Jaracza w Olsztynie), ZWODNICA Thomasa Middletona i Williama Rowleya oraz EVA PERON Copiego (Teatr Wybrzeże w Gdańsku), STEPHANIE MOLES DZIŚ RANO ZABIŁA SWOJEGO MĘŻA, A POTEM ODPIŁOWAŁA MU PRAWĄ DŁOŃ Maliny Prześlugi (Laboratorium Dramatu w Warszawie), KOTKA NA ROZPALONYM BLASZANYM DACHU Tennessee Williamsa (Teatr Polski w Poznaniu).

Recenzja Trojmiasto.pl

Piłsudski, Ifigenia i pedofil-prowokator - trwa Festiwal R@Port Piłsudski, Ifigenia i pedofil-prowokator - trwa Festiwal R@Port

Piłsudski, Ifigenia i pedofil-prowokator - trwa Festiwal R@Port (14 opinii)

Co ma nam do powiedzenia polski dramat współczesny? Cztery pierwsze propozycje konkursowe...

21 listopada 2012

Nadrabianie zaległości. Podsumowanie Festiwalu Wybrzeże Sztuki Nadrabianie zaległości. Podsumowanie Festiwalu Wybrzeże Sztuki

Nadrabianie zaległości. Podsumowanie Festiwalu Wybrzeże Sztuki (7 opinii)

Obecność Festiwalu Wybrzeże Sztuki na trójmiejskiej mapie teatralnej jest bardzo pożyteczna....

7 maja 2012

Niemęski Adam, czy męska Ewa - o transseksulanych pułapkach płci w Teatrze Wybrzeże Niemęski Adam, czy męska Ewa - o transseksulanych pułapkach płci w Teatrze Wybrzeże

Niemęski Adam, czy męska Ewa - o transseksulanych pułapkach płci w Teatrze Wybrzeże (57 opinii)

Są spektakle, które stanowią mniej lub bardziej zgrabną prezentację ważnego, budzącego emocje...

18 lutego 2012

Opinie (22) 1 zablokowana

  • Nigdy, przenigdy, nigdy! (opinia sprzed 6 lat)

    Po raz kolejny dałam szansę Teatrowi Wybrzeże i po raz kolejny się zawiodłam. Nigdy, ale to nigdy nie obejrzałam gorszego spektaklu od opisanego powyżej.

    Do teraz czuje się zgorszona wulgaryzmami, stłamszona wszechobecną nagością, zbulwersowana brakiem strojów, brakiem fabuły, brakiem scenografii, nędznymi doprawdy rekwizytami. Poszłam na "Ciała Obce" inspirowana komentarzami na Trójmiasto.pl i z przykrością umieszczam swoją negatywną i przede wszystkim rozczarowaną opinię na temat sztuki. Zamiast ukulturalnienia i inspiracji poczułam jedynie zniesmaczenie.

    Jeśli to ma się nazywać sztuką to ja takiej sztuki nie przyjmuje. Polecam Teatr Gombrowicza w Gdyni zamiast tego szlamu!

    • 4 10

  • Wybierzcie się (opinia sprzed 6 lat)

    Robi wrażenie. Chciałabym tak dobrze chodzić na taakich szpilkach jak Łukasz Konopka. Męska częśc obsady zdecydowanie lepsza. Tak, czy owak kawał dobrej sztuki! Udało mi się zdobyć wejściówkę, więc teatr nie musi rujnować budżetu :-)

    • 3 0

  • Sukces w tv a sztuki na afiszu nie ma (opinia sprzed 7 lat)

    Mam nagrane zerknęłam na początek wciągające,ale dlaczego pań Biedroń znowu pomyka w gaciach?Co sztuka to Biedroń w gaciach biega,żeby jeszcze był ładny albo zdolny.
    Teraz mam dylemat obejrzeć czy pójść na żywo do teatru?
    Ale widzę,że w repertuarze nie ma tej sztuki aktualnie.

    • 0 4

  • Fatalne przedstawienie (1) (opinia sprzed 7 lat)

    Sztuka beznadziejna - pełna wulgaryzmów, przekleństw, obrażająca uczucia religijne i naśmiewająca się z sakramentów. Aktorzy biegający pól-nago po scenie, panie pokazujące cycki i tekst pełen słów, które na co dzień serwuje nam telewizja - to ma być teatr, to ma być sztuka ?! To jest upadłość sztuki, rzemiosła słowa i poczucia dobrego smaku.
    Bardzo niski poziom reżyserski, wręcz oburzający!
    Wyszłam z teatru zażenowana i zgorszona. Bardzo żałuję wydanych pieniędzy na ten spektakl. Od wczoraj jestem rozczarowana Teatrem Wybrzeże i tym co wystawia dla publiczności. O reżyserze sztuki mam bardzo negatywne zdanie - osoby o takim podejściu do kultury nie powinny się nią zajmować!

    • 6 20

    • (opinia sprzed 7 lat)

      ktoś kompletnie nie zrozumiał treści, przykre...

      • 8 0

  • "Ciała obce" (opinia sprzed 7 lat)

    Zgadzam sie ze wszystki opiniami powyżej.Własnie wrócilam ze spektaklu i jestem po raz kolejny pod wrażeniem gry p.Tyndy!!!Jeden z lepszych aktorów ostatnich lat w naszym teatrze.Jest znakomity we wszystkich rodzajach sztuk:komedia,dramat,farsa-we wszystkich rolach jest świetny!!!!Chyle czoła!Dziękuję mu za to z całego serca!!!Bedę chciała pójśc na te sztuke po raz drugi.POLECAM!!!!!

    • 12 0

  • Rewelacja (opinia sprzed 8 lat)

    Byłam dwukrotnie.....nieprawdopodobny koncept, bardzo spektakularne, bogate inscenizacyjnie....i Tynda....brak słów aby wyrazić, co widzowie czują podczas jego monologu w scenie końcowej...Piękna muzyka...bardzo dopracowany spektakl...

    • 15 0

  • Tynda jest genialny! (opinia sprzed 8 lat)

    Rewelacja, niesamowita siła przekazu!

    • 19 0

  • Ciężka i pikantna... nie dla wrażliwych (opinia sprzed 8 lat)

    Ale bardzo dobra! Rewelacja.

    • 17 1

  • CHYLĘ CZOŁA (opinia sprzed 8 lat)

    Drastyczny i trudny w odbiorze spektakl ale rewelacyjny, wspaniały P.Tynda .
    Ten spektakl należy zobaczyć daje dużo do myślenia uczy wrażliwości na ludzkie zło wobec inności ogólnie wobec człowieka POLECAM

    • 19 0

  • Rewelacja (opinia sprzed 8 lat)

    Naprawdę rewelacyjny spektakl. Można się dobrze pośmiać, ale też daje dużo do myślenia. No i rewelacyjny Marek Tynda. Będę chodziła na wszystko z jego udziałem

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery